Bästa racen någonsin!?

Det har ju varit mycket snack om att America’s Cup i AC72 är en katastrof. Det är för dyrt. Det blir ingen spännande segling. Bara fart. Ingen taktik alls. Det var bättre med IACC. Och Russel Coutts och Larry Ellison har fått ta mycket skit för att man försöker förnya formatet.

Men efter gårdagens matcher kan det inte råda något som helst tvivel om att det här är den coolaste racingen någonsin?

Snabbt, aggressivt, atletiskt, super-taktiskt och publikvänligt. Både för folk på plats och för oss som sitter klistrade framför YouTube. Familjen undrar varför jag skriker rakt ut när båtarna är decimetrar ifrån varandra i första rundningen. I 40 knop. Overkligt.

Det finns ingen återvändo. Det kommer aldrig att bli detsamma att se ett inport-race i VO65 eller en TP52 på rykande undanvind. Det här är svårslaget.

blur2

31 Comments

  1. Sam V Sep 10, 2013 Reply

    Spot on! Vi som är inne på blur är alla intresserade av segling. America’s Cups betydelse för sporten har kanske aldrig varit tydligare. Fler än någonsin har åsikter om båtar, segel, regler, antal skrov, fusk och pengar. Men det som sker just nu är en möjlighet för oss redan frälsta att gå upp i brygga, vilket sällan sker om man inte själv är därute, och för ickefrälsta att faktiskt bli intresserade av segling. Det är är det vinnaren av Cupen måste ta med sig.

  2. Z Sep 10, 2013 Reply

    Gå upp i brygga? Lite märklig metafor.

    Men mycket kul tv!

  3. Kristoffer Sep 10, 2013 Reply

    Om vi backar historien till 30 talet så seglades AC med J class båtar. Det är en utmaning att segla dessa giganter idag och det kan inte varit enklare då. Det måste både varit farligt och fartfyllt med den tidens mått. Och kostat en förmögenhet. AC driver utvecklingen framåt!

    • Jonas Caspersson Sep 10, 2013 Reply

      Driver utvecklingen framåt?
      Hur tänkte du nu?
      AC har väl inte drivit utvecklingen framåt alls, utan bara gjort det spektakulärt och med gifantiska mått..

      Finns faktiskt inte mycket nytt på en AC72’a om du tänker efter lite…

      • Johan Sep 10, 2013 Reply

        Ett AC i sig behöver inte vara teknisk innovation, det går att hitta saker som gör att sporten utvecklas. Matchracing i 20 knop upwind och 40 knop downwind är något helt nytt och som vi inte sett tidigare. Lägg sedan till en mycket bra TV-produktion där det stundtals känns som att sitta ombord på båten. Det har utvecklat sporten. Tekniskt sett att få en 72 fots ultralätt katamaran med vingsegel att foila är ingenjörskonst, tillika ett riktigt hantverk att lyckas segla.
        Jämför ex skidsprinten runt slottet, det var något som inte fanns för 10 år sedan. Då var det fästvalla, 5-mil och istappar i skägget som gällde. Visst har väl TV-produktionen funnits, men sporten har utvecklats och tagit sporten till publiken. Att vinna en sprinttävling är lika prestigefyllt som vilken skidtävling som helst.

        • Jonas Caspersson Sep 10, 2013 Reply

          Det är sant att själva eventet är helt i världsklass, båtarna spektakulära etc. det jag undrar över är vad som hade hänt om någon fick för sig att spendera lika mycket pengar/resurser på att marknadföra/producera etc tex en häftig skiff tävling.. kanske foilande??

          • Johan Sep 10, 2013

            Det hade säkert blivit ett bra event… se bara vad PG har gjort med M32 Cup, även om budgeten är en bråkdel gentemot AC.
            Det AC har som kommer vara svårt för andra event är prestige (jag pratar om prestige på riktigt hög nivå) och varumärket som världens äldsta tävling. Just den senare är väldigt svår att uppnå :)

          • Aage Sep 10, 2013

            Klart det hade blivit spektakulärt – men som Johan skriver ligger det en hel del värde i just Americas Cup – och den som innehar bucklan (Larry) sätter spelreglerna och pumpar också in obscena mängder pengar. Denna gång inte bara i en ny extrem båtmodell – som säkert kan nå 50 knop – utan även i fleetracing, Youth racing och inte minst i fantastisk TV-sändningsteknik. Det är bara att hoppas på att nästa vinnare av cupen tar vid där denna slutar – det kommer all annan segling ha enorm nytta av framöver.

          • Jonas Caspersson Sep 10, 2013

            Jag är med på er linje, det jag undrar över hur man kopplar ihop ungdomar i Sverige med AC/VO… steget är ju gigantiskt… M32CUP kanske är svaret?
            Hur som är det kul med avancerad segling. det som är mest tragiskt är att AC inte direktsänds i svensk TV… ändå har/hade vi en Svensk utmanare…

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 10, 2013

            M32 Cup är inte svaret, men jag tycker att det finns fler beröringspunkter än på många år. Kolla på kidsen som nyss seglade jolle, och nu seglar M32 Cup, Red Bull Youth Americas Cup och hänger med Nathan Outteridge. Så klart finns det möjligheter för de som vill satsa.

            Vi konstaterade tidigare idag att ingen svensk någonsin har seglat America’s Cup (den riktiga alltså)? stämmer det? I så fall kunde ju målet vara att få någon att göra det de närmaste 10 åren.

          • Jonas Caspersson Sep 12, 2013

            Bra mål där Petet, få med minst en svensk i Americas Cup de märmsta 10 åren. SSF får skapa en strategi, eller är det dax för näringslivet/seglingsintresserade att ta tag i det hela?

  4. Freddan Sep 10, 2013 Reply

    Det blev precis så bra som jag hoppats på. Förutom AC 45:ornas fleetrace är de matcherna i finalen de roligaste seglingarna jag någonsin sett.

    När tar vi Mästarnas Mästare i M32:or? ;)

  5. Lars M Sep 10, 2013 Reply

    Helt klart bäst hittills! kolla på IACC var ju iofs kul, men jämfört med detta så var det som att kolla på gräs som växer…

  6. Claes Nettelbladt Sep 10, 2013 Reply

    Ja, det var en upplevelse att titta på. När kommer nästa omgång?

  7. bo karlberg Sep 10, 2013 Reply

    Har inte sett ett så här bra sportevenemang på TV på åratal.
    Vilken produktion, vilka kringreportage, vilken grafik och vilken nivå på kommentatorerna! – och allt gratis på tuben.
    AC är som någon slags “slutförvaring” av pengar.
    Först svindlar en knapp handfull personer till sig ett ohemult antal miljarder på lyx olja eller it. Sen undrar man vad detta var bra för, vad man skall ha pengarna till. Därefter går dom tillbaks till oss alla i form av underhållning. Också en form av kretslopp.

    • Silver Surfer Sep 10, 2013 Reply

      Det er vist det man kalder en generalisering……

    • Tomas Östling Sep 10, 2013 Reply

      +1

  8. Silver Surfer Sep 10, 2013 Reply

    Holder med om TV-produktionen o.s.v. Det er fantastisk. Men som du skrev – familien undrar. Målet var vel at få familien at skrike med – og det har vi nok ikke nået. Men stadig fantastisk.

  9. Aage Sep 10, 2013 Reply

    Själv var jag ytterligt skeptisk till övergången till katamaraner – men det kom på skam ganska snart med AC45, den nya banan och inte minst TV-produktionen. Men matcherna mellan Oracle och NZ har lyft seglingen två snäpp till – wow!

  10. Tobber Sep 10, 2013 Reply

    håller med, vilket lyft för seglingen. Men det börjar närma sig flyget…tr

    • Ewaluvan Sep 10, 2013 Reply

      Fantastiskt underhållande! En liten fråga – sticker rorsman över (och tillbaka) själv, eller är finns det nån backup? Har inte riktigt kunna se hur det funkar…

  11. Tobber Sep 10, 2013 Reply

    up and-downkrafter betyder inte så spec mycket på min båt, samma gäller besättningens luftmotstånd. När når vi gränsen för att vad som är segla..? Vingen i 50% av tiden på ett leg?

  12. Tomas Östling Sep 10, 2013 Reply

    Otroligt kul att se, men vore ännu roligare att se live med andra…
    Min familj har inte heller tänt (än)…

    Någon som vet någon bra pub eller sportsbar där det samlas seglare (i Stockholm i mitt fall) så man kan se race 5 tillsammans?

    Förslag annars?
    Sändningen startar ju kl 22 ikväll tisdag.

  13. Feffe Sep 10, 2013 Reply

    Nu när det är två båtar som går ungefär lika fort är det ju fantastiskt kul att se. Hade nästan gett upp efter de tidigare omgångarna…. Nästan lite entypsfeeling men det törs man nog inte skriva… :-)

  14. NRO Sep 10, 2013 Reply

    Visst är det häftigt, men samtidigt börjar det tyvärr redan verka tråkigt. Det blir helt enkelt inte lika många olika taktiska manövrar som tidigare. Inga segelbyten eller fascinerande “elefantdanser” innan starterna, utan mest bara tuta och kör med ganska få variationsmoment.
    Och för en som seglar själv är det irriterande att inte få klarhet i vad besättningarna (förutom rorsman och taktiker) egentligen sysslar med dvs. vilka skot påverkas av vilka vinschar.
    Alltså litet för mycket gjord för en landkrabbepublik som nöjer sig med mycket “splash / roar / liftoff / close calls” etc på ytlig nivå, medan en vanlig seglare saknar sådant som man kan relatera till sitt eget utövande av sporten.
    Det vore t ex fint om dom kunde filma mera från bakom rorsmannen, så man som tittare bättre kunde tänka sig in i situationerna och vilka optioner rorsmannen har i dom olika situationerna.
    Sen är det ju rätt pinsamt att se hur dom här fartvidundren stannar upp så totalt i stagvändningarna. Man tycker ju att en så dyr leksak borde kunna hålla farten konsekventare. Länsarna däremot är ju nånting helt i särklass.
    Såja, nog för denna dags gnäll ;-) jag ser väl trots allt dom kommade racen också. Men det finns alltså ännu plats för förbättring.

    • Johan Sep 10, 2013 Reply

      Anledningen till att dom stannar upp i slagen är av samma anledning som när du själv slår, det finns ingen lift när man seglar mot vindögat :-)

  15. Fredrik Lönegren Sep 10, 2013 Reply

    Tycker fortfarande att dom är för få på banan. Hur kul skulle det var med tex längdsprint bara på två, eller F1 med två bilar i en final. Om då ena råkar vara betydligt snabbare så blir det ju tråkigt. Det är också lite synd med vinna eller försvinna konceptet, allt kan ju få ett välgit snabbt slut. Pesimisten i mig tänker på följande
    – om finalen hade blivit en serie med en båt betydligt snabbare, all action hade gått förlorad
    – om en båt pajar helt, singel eller krock
    Hoppas vinnaren tar och skapar en något mindre, billigare klass i tajt boxregel (kanske entyp). Även försvararen ska få vara med i LVC tycker jag och sen blir AC en finalserie med 4 deltagare på banan. Detta skulle vara mkt mera intressant och funkar perfekt i deras fantastiska media/ publika koceptet………
    Optimisten längtar till kvällens kör, man måste passa på att njuta av detta, inte säkert att vi får se dessa monster igen…..

    …….
    Fast varför gnäll

    • Fredrik Lönegren Sep 10, 2013 Reply

      idag fick både pesimisten och optimisten rätt
      men va fan, inte är det roligt som publik att följa detta strul med båt problem
      “prototypraceing”
      om det nu hade varit fyra båtar i finalen så hade detta ju inte spelat någon roll.
      Hoppas US kommer tillbaka med snabbare och hel båt, så vi får action.

  16. Aage Sep 10, 2013 Reply

    Här kommer beviset på att även “people down under” lär ha lite svårt med Americas Cup – eller i alla fall att bokstavera AC… det är i alla avseende bland det roligaste ni hört: http://www.youtube.com/watch?v=y4om5UT5iXY

    • Kåre Sep 10, 2013 Reply

      :)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.