Refanut | Robline Solo Challenge 2013

30 Comments

  1. Leino Sep 24, 2013 Reply

    Cool!! Jag och Stefan Danielsson seglade Danska versionen med våra Minisar helgen som gick :) 6 Minis var med :)
    Helrätt koncept med 5 klasser inga handicapregler – först i mål i klassen vinner!! Bästa tiden i klassen innehar klassens vandringspris tills någon slår tiden.
    http://soelvroret.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=136&lang=da

    • Leino Svensson Sep 27, 2013 Reply

      Förtydligande. det var inte entyps eller boxregelklasser utan storlek 18-30 fot, 30,1-35 fot osv två storleksklasser för flerskrov större o mindre än 28 fot.

      • JIMMY Sep 29, 2013 Reply

        Då blir det garanterat inget snack om respittal! :)
        (Men vad ska eftersnacket handla om då?)

  2. JIMMY Sep 25, 2013 Reply

    Minis är riktigt coola båtar men att få igång en klass här på ostkusten verkar svårt…
    Jag har tänkt mycket på att köra någon form av entyp, solo, men med vilken båt? Själv tycker jag förstås att alla ska köra Admiralty 30, snabb och rolig på undanvind samt behöver inte en massa folk på kanten på kryss och alla manövrar som sättningar, gippar etc görs från sittbrunnen, perfekt! Men det kommer ju inte att hända ändå… Kollade på blocket i går, Expresserna ligger mycket bra i pris, och det har ju Österberg varit inne på redan. Finns det några andra alternativ?

    • Erik Barkefors Sep 25, 2013 Reply

      Maxi 77 är kanske inte världens häftigaste båt men man kan hitta en risig för 10-15.000:- och en fin för 45-50.000 idag. Ny stor och genua i membrane G2 från Boding och ny spinnare ≈ 38.000:- Totalt blir det startklar för 50.000:-

      Mycket segling för pengarna och 4.000 st tillverkade så tillgången kommer att vara god även om det skulle bli sug efter klassen ;-)

    • Leino Sep 25, 2013 Reply

      Testa inte en Mini bara för då är du fast! Jag funderar på att byta men kommer alltid fram till att jag inte kan, skulle klart vara till en nyare Mini isåfall. Men min gamla nr56 från -91 kan visst hävda sig mot lite nyare protos och sprillans nya seriebåtar.

    • Mackan Sep 27, 2013 Reply

      Express såklart!

      Jag seglar min express enligt följande;
      Fock på rulle.
      Stor mer rev och travare. Rodkick.
      Gennaker på 1 meter peke m. Top down furler.
      Autopilot.

      Gennakern är Norths bukigaste cruising gennaker. (Tack Martin!)
      Fock och stor något planare än “kappsegling-seglen”.
      Har under sommaren vunnit klubbens tisdags-cup med båten. (på ord SRS, trots att båtens mätbrev är något lägre). Seglar singel ofta, och gast ibland.

      Upplever att båten är klockren att hantera själv med bägge förseglen på rulle.
      Inte värdens bästa båt när det friskar i kanske (reva!), men i övrigt rolig och tacksam att segla. (Fast det vet ni väl redan, vem har inte seglat express? :) )

      Min ambition är att segla Jimmys solo-rejs, samt lite fler rejs nästa sommar, nu när jag börjar få koll på båten.

      ///
      Mackan

    • Tobias G Sep 29, 2013 Reply

      Jimmy,
      låter mycket intressant att starta upp en “Solo-klass” jag är på om man kan hitta en vettig båt att utgå ifrån. Har själv funderat i följande banor:
      Krav:
      Trailerbar, övernattningsmöjlighet för fler än en, lätt riggad och gennakerbåt.
      De alternativ förutom mini jag kikat på är båtar som First 25,7/27.7, seascape 27 (Imponerande att segla men lite dyr….) J80 etc.

      Vore grymt kul att ha en cup eller serie att segla på fler platser i sverige , jag bor inte i Stockholm vilket försvårar en del (då intresset för shorthanded verkar starkast i vår hufvudstadsregion) men med vettig trailerbarhet löses det problemet.

      • Erik Barkefors Sep 29, 2013 Reply

        Om ni är uppe och pratar prisnivå Seascape 27 så ligger J/92 (utan “S”) inom räckhåll med priser på 300-400.000:- idag och fallande. Skulle gissa på att man kan hitta någon i EU-ropa för 220-230.000 SEK i höst.
        Där finns även Offshorekapacitet för de som är sugna på Gotland Runt eller liknande.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 29, 2013 Reply

      Med de kriterierna är väl J/80 det som just nu ger bra “bang for the buck”. Kan seglas över Atlanten och borde vara prisvärda?

      Problemet är väl att detta oftast blir en skrivbordsprodukt. Dvs, det låter bra att kunna traila enkelt, men många av dessa båtar är de som seglas minst. De minis vi har i Sverige seglar ju inte shorthandedracen. Varför? CB-66 seglas inte heller mer aktivt än båtar som ligger vid brygga? Och Life 7.5 lyser också med sin frånvaro?

      • Anders Nilsson Sep 29, 2013 Reply

        Öresunds Minitransat 650 seglar shorthanded race.
        I år har de kört Fyrtorn2handed, Watski 2-star Kattegatt (de klarade dock inte tidsgränsen), Pia L’Obry Trophy(Two handed), Sölvroret (singel handed runt Fyn). Det kommer säkert fler Minitransat 650 till nästa år i Öresund.
        I Svendborgs Sölvroret var det 6st Minitransat som startade.
        Det är ju en boxregel och ska nog helst seglas så. SRS och DH, som de seglat efter, funkar inte särskilt bra för dem.
        Peter G, du får ha bättre koll så du påstår en massa osant.
        Känner du till fler i Sverige så ge dem gärna mina kontaktuppgifter vi försöker jaga ihop dem.

      • Author
        Peter Gustafsson Sep 29, 2013 Reply

        “Påstår massa osant” – ljuger menar du ;-)

        De facto trailas inte båtarna! Det var min poäng eftersom det var trailerbarheten som önskades ovan. Och de seglar de facto inte de svenska shorthandedracen:

        Bohusracet = 0
        W2S Baltic = 0
        Robline Solo Challenge = 0
        Nordic Yachts Open = 0
        Fyrtornsrundan = 2 (av 15 båtar)

        Så uppenbarligen seglas inte de minis som finns i landet, med undantag av de två Malmöbåtarna då. Man seglar bara de race som körs i Danmark. Inget fel med det, det är race som jag själv vill göra, men vill man segla shorthanded i Sverige så finns det många andra båtar. Ett problem med Minin är att ytterst få (kanske bara Pia och Ulf vågar ta ut 100% ur båten) då den är synnerligen krävande.

        Du märkte väl själv hur svåra de här båtarna är att flytta på trots trailerbarheten. Av de uppskattade 10 båtarna var det bara de två lokala som kom till start. Inte en enda orkade haka trailern på bilen. Så du kan tycka att min spaning är “osann” – men det är skillnad på att kunna flytta sin båt på ett enkelt sätt – och att göra det.

        • Anders Nilsson Sep 29, 2013 Reply

          Jag missade i tråden att Minitransat 650 skulle vara trailerbart.

          Har du en lista på 15 Minitransat i landet? Intressant.
          Själv känner jag bara till två förutom Malmöbåtarna. En båt i Piteå och Jens Porne i Stockholm.

          Det finns fyra Minitransat 650 båtar i Malmö(varav Stefan har två). De vi hade på gång till Malmö för racing, förutom de tre Malmö båtar, var 2 tyska båtar (Franck och Immo) och en dansk båt (Ole). Vi hade ingen kontakt med några svenska båtar som var intresserade att ta sig hela vägen söderut. Däremot hittade vi några polska men fick inte någon kontakt som resulterade i något.
          Att det blev två som startade till slut har sina randiga skäl.

          För övrigt skrev du inte heller att man var tvungen att köra svenska shorthanded race för att det skulle räknas som om man kappseglar med sin båt.

          Ett tips till arrangörerna är att bjuda in till race i Minitransat 650 efter boxregeln så kanske det blir intressantare att deltaga.

          En fråga till – Vem av övriga shorthandedseglare tar ut 100% av sina båtar i de race som du nämnde?

        • Johan LIFE 7.3 SWE2 Sep 29, 2013 Reply

          Fel Peter. Jag var med på både RSC och NYO med min LIFE 7.5 med hemma hamn Rättvik. Så en trailad var det allt med. :-)
          Men visst kan jag hålla med om att det är inte så lätt som det verkar. Det är trots allt 3-4 timmars mek varje gång båten ska upp eller ner. Dessutom är det ju inte alltid så lätt att hitta en ramp som är tillräckligt brant alt. kran och vill man dessutom ta upp en söndag….

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 29, 2013

            I know. Mitt räkneexempel gällde minisarna.

            Både du, ett antal J/70 och många CBs är aktiva. Liksom Farr 30-fleeten. Men som du säger, det är ingen universallösning för att få en klass att blomstra.

            Jag tror fortfarande på att fleeter måste byggas lokalt. Oavsett om det är entyp eller respit. Sedan kan ett riktigt bra race, eller ett mästerskap få båtar att röra på sig.

        • Author
          Peter Gustafsson Sep 29, 2013 Reply

          Av 15 båtar som seglade Fyrtorn.

          Tips till arrangörerna är att bjuda in de båtar som kan och vill segla. Oavsett vilken boxregel de råkar tillhöra. Att bjuda in till en klass som nästan ingen seglar känns ju lite udda – och lockar inte fler kappseglare.

          Varför inte slå ihop ditt minirace och Fyrtornsrundan och tillsammans satsa på 100 båtar i stället för 2 + 15? Prio ett måste väl vara att boosta de initiativ som finns? Ett “Bohusracet Syd” hade varit superintressant för oss här uppe. Lägg det senare i augusti så kan vi komma ner och köra det + Sølvrodret + de danska höstracen.

          • Anders Nilsson Sep 29, 2013

            Varför?
            Det går ju redan Watski 2-Star Kattegatt i slutet på augusti med i år 62 deltagare. I ungefär samma vatten som Fyrtorn2handed i juni. Vill ni segla shorthanded i augusti i Öresund så är det väl det racet som gäller. Det är bara att anmäla sig.
            Miniseglarna ville segla scratch Malmö – runt Bornholm – Malmö i sydvästra Östersjön så det är deras race.

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 29, 2013

            W2S Kattegatt är krångligare då det går i DH. Både Fyrtorn och Sølvrodret hade man kunnat köra utan konstigheter.

            Varför lockar Fyrtorn så få båtar?

          • Anders Nilsson Sep 29, 2013

            Om du ska köra de danska höstracen så får du mäta in ändå i DH eller i ORCi.

        • Leino Nov 27, 2013 Reply

          Vågar o vågar .. Har saknats både tid och pengar att få båten i skick så det går att köra fullt. Gör så gott det går med det jag har… Tips till den som funderar på en Mini , har du inte en massa tid över så köp en seriebåt eller en proto som placerat sig bra nyligen.
          Har du mer tid än pengar och inte har något emot att lära dig allt den hårda vägen så köp en gammal häck som aldrig placerat sig i topp. Kan bli ett riktigt kap och en riktigt rolig resa att ta reda på vad som fungerar och vad som inte gör det. :)

  3. Tobias G Sep 29, 2013 Reply

    Peter,
    Du som har bra koll på j-boats. Skiljer det mycket mellan j92 och j92s i egenskaper och prestanda?

  4. Thomas Wiberg Sep 29, 2013 Reply

    Express enligt Mackans recept ovan är ju klockrent. Billigt, enkelt med kort uppstartssträcka. Borde vara något för expressförbundet att bita märke i för att bryta den onda spiralen med färre raceande Expresser och drastiskt fallande priser. Jag är också säker på att Peters analys kring trailerbarhetskrav är relevant. Med E-kort, rätt bil och trailer så kan detta tillfredsställas med en Express ändå, vilket visats av många ekipage på mästerskapen. Så, Jimmy, använd lite av din entusiasm och energi till att putta Expressförbundet i rätt riktning. Det borde vara en smal sak att få till 10 – 20 st shorthanded-Expresser på racen i Stockholmsområdet till nästa säsong, bara förbundet sanktionerade det. Ännu snyggare hade det varit om det gick att få stöd för att göra den till av SSF sanktionerad shorthanded klass. Kör hårt!

  5. Thomas Wiberg Sep 30, 2013 Reply

    Snyggt och enkelt, Mackan, Ser väldigt trevligt ut. Om det nu finns en reell önskan om att segla shorthanded i någon form av entyp, så är detta som sagts tidigare klockrent och överkomligt. Och expressen funkar fortfarande för familjesegling och racing med besättning, way to go. Sedan kan ju drömmarna fortsätta dregla över nya, fräcka båtar till fem-sex gånger pengarna. Dom ser vi aldrig på seglingarna ändå. Nå, vad säger Du, Jimmy, handsken är kastad!

  6. Per Svanberg Apr 14, 2017 Reply

    Nu är det dags att börja spekulera om den mest optimala solobåten igen! Anmälan till årets trevligaste solosegling är öppen – Robline Solo Challenge – 60 platser har vi! Först till kvarn gäller!
    Inbjudan och anmälan hittar ni här: http://www.no-crew.se/solochallenge/

  7. Per Apr 14, 2017 Reply

    Varför traila? Det är många Expresser rundt omkring i bra skick. Bilda en båtpool och ta med dina egna segel?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.