Äntligen fredag…

elvstrom_SWE_2013_3

20 Comments

  1. kalle Nov 1, 2013 Reply

    Det är ju inte så mkt kryss som visas (naturligtvis f-an så mkt coolare med undanvind), men hade inte även Melges 24- klassen vunnit på att avskaffa “framåtstupa-tills-du-kräks-hiking”?

    • Erik Barkefors Nov 1, 2013 Reply

      “Gilla”
      Erik 55+ ;-)

    • Sam V Nov 1, 2013 Reply

      Melges hör bön, det finns ett färskt förslag om ändringar i klassregeln för M24 där en begränsning av hajkandet är central:

      http://melges24.com/sites/default/files/page-images/mps-melges-24-vision-2014.pdf

      • Erik Barkefors Nov 1, 2013 Reply

        Att spänna mantågslinorna verkar bra men varför korta stöttorna? Då hamnar man på samma häng bara lite längre in…

        • Peter Nov 1, 2013 Reply

          nu har ju M24 inga mantåg (lifelines) utan “hiking lines” enligt klassreglerna (för att vara petigt…)

          • Erik Barkefors Nov 1, 2013

            Att spänna “hiking lines” verkar bra men varför korta stöttorna? Då hamnar man på samma häng bara lite längre in…

      • Pelle Lindell Nov 1, 2013 Reply

        Det där kommer om jag tolkat stämmningarna i de Europieska Melgesförbunden rätt inte att gå igenom…tills för tio år sedan eller så var regeln i princip den man nu vill gå tillbaka till och det var ännu obekvämare. Tyvärr är det så att sportbåtar går fortare om man hänger hårdare och enda sättet att begränsa det är nog den lösning man valt på M20 dvs “legs in” och ryggstöd

        • jol Nov 1, 2013 Reply

          Gäller att bygga muskler i axelhöjd i M20 och banta ned benen.

        • Peter Nov 1, 2013 Reply

          prestanda eller säkerhet? Jag är något förvånad hur det kan ha gått till att en säkerhetsanorning blir ett hjelpmedel för att öka prestanda.
          kan bli spännande att se hur M24-föbundet beslutar. med indragna mantåg/hiking lines. för alla blir ju förutsättningarna lika för alla.

          @Erik B., jag skulle gissa att kortare stöttor gör att man kan lättare luta överkroppen över mantåget/hiking lines. men när de är spända så sitter man inte utanför båten…
          Som det syns på bilden så finns ju inte mycket kvar av kroppen på båten…
          http://archive.sailingscuttlebutt.com/polls/06/0125/2.jpg

          • Mats V Nov 1, 2013

            Tanken är god. Bilden illustrerar väldigt väl varför ganska få gastar över en viss ålder inte är så pigga på M24. Kan man åtgärda det så kan klassen få en nystart tror jag. Om man hade varit riktigt modig så hade man tvingat alla att sitta inåtvända. Den förlorade farten skulle uppvägas av större fält och längre klassöverlevnad. Hellre lite långsammare och många – än snabb i ensamhet…

  2. Hans Nov 1, 2013 Reply

    Fjern rekkestøttene på Melges 24 så blir det en morsomere båt for hele mannskapet

  3. Mattias D Nov 1, 2013 Reply

    Om man nu inte vill hänga över hiking lines så finns det flera bra båtar. Melges 20, J/70 för att nämna några. Varför ska man bygga om en båt som uppenbarligen fungerar ganska bra?

    • Erik Barkefors Nov 1, 2013 Reply

      Om förbundet tar upp det så är det tydligen något som de är oroliga för.

      • Pelle Lindell Nov 1, 2013 Reply

        Förslaget kommer från tillverkaren med support från det amerikanska klassförbundet.

        • Fredrik Nov 1, 2013 Reply

          Personligen tycker jag i och för sig om sättet att kränga på m24…
          tror dock att förslaget angående obegränsad besättningsvikt hade hjälpt fler amatör-team att konkurrera allt mer, lite friare att ta med de gubbar man vill ha med osv.

      • Mattias D Nov 1, 2013 Reply

        Självklart ska klassen göra något om de känner att de tappar seglare eller om medelmmarna vill ändra något. Det är också just i USA som Melges 20 och J/70 fleeterna växer ordentligt.
        Men. Från seglarens perspektiv. om jag vill segla en båt som är bekvämare och inte så fysiskt krävande, ska jag då välja en klass som redan finns eller en där man måste ändra reglerna för att det ska bli så?
        Hela dokumentet om förändringarna finns på http://melges24.com/sites/default/files/page-images/mps-melges-24-vision-2014.pdf

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 1, 2013 Reply

      +1

      Det är inte meningen att alla klasser skall passa för alla. Melges 24 har en helt unik ställning som världens tuffaste sportsbåtsklass och så vitt jag kan se så lockar man bra fleeter med duktiga team. Att vi har svårt att få ihop det lokalt beror på att väldigt få team seglar på den nivån. På samma sätt så har vi bara en handfull team som orkar med en full satsning i ORCi eller andra internationella klasser. Inget konstigt med det.

      Lokalt tror jag aldrig vi kommer att få se +30 Melges 24 på regattorna. Däremot skulle jag inte alls bli förvånad om J/70 som en mer lättillgänglig variant lyckas locka fler “vanliga” seglare till sportbåt. Och det handlar inte om att det ena är bättre än det andra – bara att tröskeln är lägre, vilket gör att man kan segla med polarna eller sina barn.

      • Per Nov 4, 2013 Reply

        Helt enig. Segling i en J-70 eller M20 lockar starkt. Just nu passar det bättre med större båt men att kunna ha den i garaget och kunna dra ner till Garda är grymt lockande. Att besättningen får plats i en bil är också ett stort plus.

  4. Peter "Krull" Nov 1, 2013 Reply

    Jag skulle nog säga att Melges 24 är en klass för alla oavsett hur bra man är. Att få chansen att segla mot de bästa i världen är något alla lär sig på och man har kul samtidigt. Fleetet i Danmark växer så det knakar och vi tror på några fler svenska båtar till kommande säsong på hemmaplan. Jag sätter en krona på att vi blir över 30 båtar på nästa års SM.
    Om man tittar på deltagarna i både Melges 20 och J/70 så är de inga nybörjare där heller :)
    Jag ser det mer som olika båtar med olika egenskaper inte så att den ena eller den andra passar en viss typ av seglare

    • Mats V Nov 4, 2013 Reply

      +1

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.