Brunel & Bekking tillbaks i VOR

Holländsk båt i Volvo Ocean Race 2014-15 – Bekking och Brunel återvänder

Ett holländskt lag med företaget Brunel i ryggen kommer att tävla i nästa upplaga av Volvo Ocean Race. Lagets skeppare blir den holländska seglaren Bouwe Bekking som återvänder till världens största jordenruntkappsegling och tangerar rekordet med att delta i tävlingen för sjunde gången.

Både för seglaren och sponsorn är det en chans att ta tag i oavslutade affärer. Bekking, 50 år, har tävlat i Volvo Ocean Race som skeppare vid två tillfällen tidigare utan att vinna, och Brunel kommer att göra sitt tredje försök till att vinna havskappseglingens mest åtråvärda buckla – nu med den nya båten Volvo Ocean 65.

Team Brunel är den fjärde laget som tillkännagivit sitt deltagande i den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race som startar i Alicante, Spanien den 4 oktober 2014. Tävlingen sträcker sig 39 379 sjömil runt jorden och avlutas med en stor målgång i Göteborg i juni 2015.


För Bekking är den nya satsningen, från en av världens mest framstående seglingsnationer med tre vinnarbåtar i Volvo Ocean Race historia, en chans att gå hela vägen efter att ha kommit tvåa i tävlingen två gånger. 30 år efter sitt första deltagande 1985-86 kommer han nu att tangera det rekord som nu hålls av svenska seglaren Roger Nilsson som hittills är ensam om att ha deltagit i Volvo Ocean Race sju gånger.

– Att tävla med ett holländskt lag i Volvo Ocean Race är något som vi är skyldiga att göra för vår starka tradition och för kommande seglingsgenerationer. Men framförallt är det den bästa seglingen i världen, säger Bekking som nu tar kommandot över den holländska båten och kan bidra till att fortsätta framgångssagan.

– Vår nation är känd som ett land av väderkvarnar, dammar, tulpaner, ost, träskor – och för Volvo Ocean Race. Racet finns helt enkelt i vårt blod.

Brunel är ett internationellt projektlednings-, rekryterings- och konsultbolag.

– Vi är väldigt glada att Brunel återigen har ett eget team och en egen båt i den mest prestigefyllda regattan i världen, säger företagets VD Jan Arie van Barneveld och tilläger:

– Tävlingens format har förbättrats avsevärt; med identiska båtar är det besättningen som kommer att vara avgörande. Det handlar om samarbetet mellan personerna ombord och det är vad Brunel handlar om – vi kör för människor, sporten och för att vinna.

Laget ansluter nu till de tre lag som hittills tillkännagivit sitt deltagande i Volvo Ocean Race 2014-15; svenska tjejlaget Team SCA, Abu Dhabi Ocean Racing och de kinesiska utmanarna Team Dongfeng.

Holland har ett fantastiskt facit från tidigare deltagande i Volvo Ocean Race sedan 1977-78 när tävlingen hette Whitbread Round The World Race och vanns av den legendariska skepparen Conny van Rietschoten ombord på båten Flyer. Han vann igen 1981-82 och är än idag den enda skepparen som vunnit Volvo Ocean Race två gånger.

Brunel gjorde sin debut 1997-98 som BrunelSunergy och företaget återvände sedan 2005-06 i en upplaga av tävlingen som vanns av ett annat holländskt lag – ABN AMRO ONE.

Ordföranden för Sailing Holland, tillika Volvo Ocean Race -veteranen, Gideon Messink är glad att se att allt hårt arbete som ligger bakom den nya holländska kampanjen har börjat betala sig.

– Vårt mål är att ställa up med ett professionellt och vinnande lag i Volvo Ocean Race. Den högteknologiska entypsbåten Volvo Ocean 65 är ett fantastiskt framsteg. Nu handlar allt om sport och teamwork, säger Gideon Messink.

– Det här är ett fantastiskt besked på alla sätt. Brunel kommer tillbaka till tävlingen för tredje gången och känns som en del i familjen runt Volvo Ocean Race. De är här för att vinna och är verkligen en fantastisk sponsor, säger VD:n för Volvo Ocean Race, Knut Frostad och tillägger:
– Bouwe är en otroligt bra seglare och en mycket erfaren skeppare. Han har varit nära att vinna flera gånger och jag är säker på att han ser tävlingen som en oavslutad affär. Det här kommer att bli ett riktigt holländskt lag som kommer att skapa mycket intresse för tävlingen som redan nu är mycket välkänd i landet. Laget kommer att börja träna mycket snart och allt faller just nu på plats.

Lagets andra sponsor är Moduleo, en del av IVC group som är en av världens ledande tillverkare av vinyl.

Brunel’s sponsorskap i tävlingen
1997-98 BrunelSunergy (8:a totalt)

2005-06 Brunel (7:a totalt)

2014-15 Team Brunel

Om Sailing Holland
Sailing Holland är namnet på det samarbetsprojekt som startats mellan Bouwe Bekking, Gideon Messink och Gerd-Jan Poortman för att sätta ihop ett professionellt lag i Volvo Ocean Race 2014-15.

Bouwe Bekking (NED) i Whitbread / Volvo Ocean Race
1985-86 Philips Innovator (2:a totalt) 

1993-94 Winston (4:a totalt)

1997-98 Merit Cup (2:a totalt)

2001-02 Amer Sports One (3:a totalt)

2005-06 movistar (6:a totalt)

2008-09 Telefonica Blue (3:a totalt)


More: http://www.bouwebekking.com/

Gerd Jan Poortman (NED) i Whitbread / Volvo Ocean Race
2005-06 Team ABN AMRO TWO (4:a toalt)

2008-09 Team Delta Lloyd (7:a totalt)

Holländska lag i Volvo Ocean Race
1977-78 Flyer
1977-78 Tielsa
1981-82 Flyer II
1985-86 Philips Innovator
1985-86 Equity & Law
1989-90 Equity & Law II
1997-98 BrunelSunergy
2005-06 Team ABN AMRO TWO
2005-06 Team ABN AMRO ONE
2005-06 Brunel
2008-09 Team Delta Lloyd
2014-15 Team Brunel

5 Comments

  1. Sam V Dec 4, 2013 Reply

    Tio månader till start idag och bollen rullar igång på allvar. Det här kan elda på de team som lurar, hoppas se fler anmälningar snart.

    • Anders Averdal Dec 4, 2013 Reply

      De nya båtarna blir färdiga med 7-8 veckors intervall, inte helt långsökt att gissa att det är det intervall vi får se nya team.

      Det ryktas om att några projekt är startklara men hålls hemliga. Tom ett till svenskt har det pratats om. Det hade ju vart kul om det är så.

      • Sam V Dec 4, 2013 Reply

        Skulle tro att intervallet blir tätare, om fyra team skulle tillkomma med åtta veckors intervall skulle sista anmälan bli klar i sommar. Inte ens rutinerade karlakarlar blir konkurrenskraftiga på så kort tid. Jag hoppas och tror att teamen annonseras under vintern och att båtarna blir klara så att alla åtta ligger i hårdträning från april. Varav ett svenskt? Wow!

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 4, 2013 Reply

      Nja, jag tror att dynamiken är annorlunda denna gång.

      Volvo bygger sju båtar i vilket fall och har committat sig till att dessa seglar. Den som är sist in får exakt samma båt och segel som SCA, och har man rätt gubbar (framför allt på nav) så är man med i matchen på kort varsel.

      Snacket går att flera bra team väntar på att Volvo skall börja bli stressade och subventionera ett par stjärnspäckade team, och för Knut Frostad så blir det så klart ett dilemma att balansera sportslig höjd med ekonomi.

  2. Stefan Peterson Dec 4, 2013 Reply

    Goosh start om 10 månader och då skall vi ha hunnit med ytterligare ett varv runt Gotland, seglat VM i Kiel, SM och rakar av några SRS race. Och SRS silly season 2014 har börjat. “Det går mot bättre tider tro mig tro mig, för det har tiderna själva bestämt.” Som Uffe Lundell skaldar.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.