Nytt från boot 2014… Dehler 46

Dehler46_Rendering_Ext-f58f0

Total length: 14.40 m
Length hull: 13.95 m
Length water line: 12.90 m
Standard keel: 2.25 m
Competition keel (optional): 2.70 m
Shallow keel (optional): 1.85 m
Displacement approx.: 10,700 kg
Ballast approx.: 3,500 kg
Motor (standard): Volvo D2-55 with 39kW/53 hp
Fresh water tank: approx. 450 litres
Diesel tank: approx. 220 litres
Design: judel/vrolijk & co

A SURPRISE FOR THE SAILING
SEASON 2014 – THE NEW DEHLER 46

Following the market launch of the Dehler 38 during the last “boot” in Düsseldorf, Dehler is now introducing another new model. The first details of the new development Dehler 46 will be presented at the “boot 2014” in Düsseldorf. This boat is due to be completed in early summer 2014 and will round off the Dehler product range at the top.

The Dehler 46 has a total length of 14.40 m, a water line length of 12.90 m and a width of 4.35 m. Three keel versions are available: Standard T-keel with 2.25 m, competition T-keel with 2.70 m and an L-shape short keel with 1.85 m. The boat is steered with two steering wheels and one rudder blade.
A number of valuable details have been adopted from the successful Dehler 38, like the round and appealing shapes of the roof structure, the shape of the windows topped with an aluminium strip and the hull shape with steep and wide stern.

The Dehler 46 is offered in different expansion models, which enables the boat to be transformed from a comfortable tour version to a competitive race boat thanks to a wide range of options.

The sporty attitude is underlined with a 2-spreader mast positioned on the keel, which can absorb the occurring loads optimally and distribute them over the entire bottom structure. The bottom structure is reinforced with carbon fibre, which achieves an extremely high rigidity

There is a large storage area in the bow, which can be accessed through a flush mounted porthole in the deck.

There is the option of a plotter pod at the helm station. The round forms of the cockpit coaming flow visually into each other, which achieves an ergonomic shape and offers additional seating with back support for the crew. The open stern of the cockpit can be closed with a bathing platform, with the further option of a bench, which also acts as a gangway.

The interior impresses with up to three generously sized cabins and two comfortable heads. The design is dominated by round, harmonious shapes, combined with modern accents, which create a homely atmosphere. The saloon is equipped with a large U-shaped sofa, a generously sized L-pantry and a navigation table.

The patented “ERLEBNIS | RAUM | BAD®” solution from the Dehler 38 is used in the heads – a door either separates the entire head from the saloon or swivels to separate the washing basin from the toilet and shower. This creates separate shower areas in both heads.

The cabins are equipped with generously-sized berths and impressive storage space. One really unique feature is the “island berth” fitted in the forward cabin with a width of 1.60 m. This berth design enables the bed to be accessed from both sides.

Dehler is setting new trends once again with the new Dehler 46 and presents sophisticated detail solutions in line with the 50-year tradition of the brand – a key element of the success.

The basic net price for introduction for boats ordered until 30th of June will start with 219,000,- Euro, after model year change on 1st July 2014 the price will be 229,000,- Euro net!

The first boat is due to be completed in July 2014!

Dehler46_Rendering_Heck-c0537

25 Comments

  1. Patrik Andersson Jan 11, 2014 Reply

    Riktigt tuff! Vad som framförallt blir snyggare på båtarna är överbyggnader som bara blir smäckrare/råare för varje generation. Kioskernas och friggebodarnas tid är förbi.

    • Pelle Fälth Jan 11, 2014 Reply

      Jag tycker precis tvärtom, att båtarna blir mer och mer karaktärslösa. Bla beroende på att de flesta har fet akter, 2 rattar och ufo-inspirerad ruff. Jag har absolut inget emot moderna båtar men lite eget tänk måste ju producenterna ha. Vi vill väl inte ha det som med bilarna, där man måste ha på sig läsglasögonen för att kunna skilja de olika märkena från varandra?

  2. JIMMY Jan 11, 2014 Reply

    Fins väl inget rätt eller fel men jag gillar det moderna formspråket med slanka överbyggnader. Allra snyggast är båtar som typ Wally 100 som är helt flush.

    För och nackdelar med allt. Nackdelen är att låga överbyggnader ofta innebär att friborden höjs (för ståhöjd) vilket blir tyngre än att ha en högre ruff. Fördelen, förutom att det ser snyggare ut, är att innerutrymmerna blir betydligt större och att båten blir lite torrare att segla.

    • Anders Nilsson Jan 11, 2014 Reply

      Ingen 46-fotare borde se hög ut. Lite no brainer.
      Är det trovärdigt att bygga en 46-fotar för 2 millar?

  3. Team Dehlerdoris Jan 12, 2014 Reply

    Anders, skulle inte tro att utrustningsnivån är den som var basnivå i våra D34:or anno 2007/2008.. Ungefär samma prisklass som en Arcona 340 eller Xc35 känns inte helt trovärdigt.
    Dehler har ju inte direkt marknadsförts som lågprisbåtar. Det kanske är nån sorts Hanse-effekt?
    Den ser snygg ut. Det är lättare att få till stora båtar snygga förståss. Antar att man fasar ut Dehler 45 nu.
    Stefan K

  4. Henrik Jan 12, 2014 Reply

    Tror man får lägga till ca 1 miljon om man vill ha den lite bra utrustad mm.

    Ska bli kul att se den. En 38a är på inköpslistan, gäller bara att fjäska för frugan så hon går med på det.

  5. jussi Jan 12, 2014 Reply

    I’m looking forward to a 34/35/36 along the same lines …

    • Team Dehlerdoris Jan 12, 2014 Reply

      Ha ha!! Den var bra :-)) Anders kan inte du mejla dom om det direkt så inte J/V börjar designa nya såna vassa båtar som redan finns i koncernen.
      Stefan K

  6. Anders Nilsson Jan 12, 2014 Reply

    De kunde ju göra tvärtom en gång – sätt en gammal Dehlerköl på en Hanse vet jag. Måste vara tunga uppdrag på J/V. ;-)

  7. Pelle Pedersen Jan 13, 2014 Reply

    Samma djupgående som Pelles nya!

    • Anders Nilsson Jan 13, 2014 Reply

      Vilket djupgående då? Det är ju 3 olika.

      • Pelle Pedersen Jan 14, 2014 Reply

        Gick du på den lätta Anders??!:) Är inte det en svaghet med Dehler, kommer i massa olika utföranden = många olika mätetal mm???
        Jag tittade bara på std utförandet som är 5 cm djupare än PP:s nya Maxi 1200.

        • Team Dehlerdoris Jan 14, 2014 Reply

          Pelle, det bästa vore ju att man själv kunde ställa in djupgåendet efter “behag”.. som i nya Linjett.
          Stefan K

        • Anders Nilsson Jan 14, 2014 Reply

          Ha ha – en slamkrypare alltså. ;-)
          Det gör ju Bavaria också så det är väl inget konstigt att de har en massa alternativ på Hanse. De bygger ju för cruisingseglare och seglare i Ijselmeer.
          Jag tror nog att dagens performance cruisers med sina breddmått ska generellt vara mer djupgående än de är som standard för att fungera för kappsegling.
          En 35-fotare med L-köl ska vara ca 200cm i djupgående, en 40-fotare ca 230-240cm och en 46-fotare bör på den bredden vara 260-270cm. Är det T-köl ska du lägga på lite till.

          • Team Dehlerdoris Jan 14, 2014

            Nya Linjett 38 har sänkköl som kan ändras från c:a 2,4 – 1,8 m för smidig tilläggning i skärgård. Verkar vara ett bra “svenskkoncept”.
            Stefan K

  8. Christopher Jan 13, 2014 Reply

    Var är vinscharna och skotskenan?

  9. Pelle Fälth Jan 14, 2014 Reply

    Här är en annan ny 46-fotare, i mitt tycke klart fräckare http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2162498&cat=4914

    • Andreas i HP Jan 14, 2014 Reply

      Om Faurby klarar producera den båten enligt Lars T. Olsen, Danish Marine Design, designvikt så blir jag impad
      8,5 t med barlast på 3,6t är lovande o klart mindre än vad Dehlern väger.
      Men så fräck :-) vet jag inte om den ser ut?
      MVH Andreas

      • Pelle Fälth Jan 14, 2014 Reply

        “Fräck” är för mig nåt som inte är helt mainstream eller som idet här fallet sticker ut genom mått som antyder betydligt mer prestanda än utseendet. Enligt snävare definitioner är den varken fräck eller sweet men säkert riktigt välseglande.

        • Thomas Wiberg Jan 14, 2014 Reply

          Jag tycker absolut att Faurbyn är fräck, men smaken är ju som baken…. Synd bara att dom inte maxat vattenlinjelängden. Förmodligen hamnar den kostnadsmässigt på ungefär dubbla pengen jämfört med Dehlern. Samtidigt förmodligen med betydligt högre kvalitet.

      • Olav Jan 14, 2014 Reply

        Da veiere Faurby 800 kg mindre enn f.eks Luffe 45 med tilsvarende bredde, lengde og produsentland. Og det selv med 300 kg mer ballast. Det høres dyrt ut.
        http://www.luffe.com/yachts.php?site=yachts&page=spec&range=45

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 14, 2014 Reply

      Är det inte lite typisk dansk 46-fotare över den? Jag tänker Bianca.

  10. Bosse Jan 14, 2014 Reply

    Tycker överbyggnaden ser ut att vara opropotionerligt låg. Om båten deplacerar 10,7 ton, med en bredd över 4 meter så blir den ganska grund i undervattenskroppen. För att få den ståhöjden, man kan förvänta sig av en 46 fotare så blir friborden mycket höga. Dehler 38 var ritad på samma sätt liksom de flesta bilarna i skisstadiet, låga tak. Ser fräckt ut. Skulle vara intressant att lägga den färdiga 38an över den första skissen som visades och se skillnaden.
    Faurbyn ser mer trovärdig ut. Danskarna håller fast vid att bygga lätt och slankt.

  11. Stefan Kolmodin Jan 14, 2014 Reply

    Svårt att jämföra dessa två med tanke på prisskillnaden.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.