Ny ägare till M32

Sedan i somras har det varit lite osäkerhet kring hur M32 skall byggas. Göran Marström och Kåre Ljung som ligger bakom designen är inte längre kvar på firman, och Marstrom Composite vill ändra fokus i tillverkningen för att uppnå lönsamhet.

Eftersom intresset är stort både för båten och M32 Cup så har detta så klart varit ett orosmoment. Men nu står det klart att Håkan Svensson, som ju är en av initiativtagarna till cupen och tidigare VD på Berg Propulsion, tar steget fram och köper hela projektet. Inom kort kommer vi att få veta mer om var båten skall byggas och hur distribution och prisbild ser ut.

För mig som projektledare för cupen så känns det bra med en långsiktig lösning. Inom kort kommer vi också meddela orter, datum och format för årets cup.

M32 Catamaran in new hands

Marstrom Composite AB in Västervik, Sweden, has signed an agreement with Aston Harald AB, Hönö, Sweden, whereby Aston Harald AB acquires the M32 Catamaran Project from Marstrom Composite.

Marstrom Composite will refocus its business to more industrial production in the carbon fiber industry building on its long expertise in the field as well as continuing its specialties in mast production and other special projects in the marine sector. The company has changed its ownership structure, board and management. New chairman since June 2013 is Mr. Jan Orest and new CEO since December 2013 is Mr. Olle Särneroth. Mr. Per Wärn, former CEO and cofounder, remains as one of the shareholders with responsibility for Sales and Marketing.

Aston Harald AB will start to take over the manufacture of the M32 as of beginning February 2014. The Aston Harald Group with the M32 Cup has been the biggest single customer of the M32 Catamarans from Marstrom Composite and will now build an organization to produce, sell and serve the sailing market. In the transition there has been, and is, a close co-operation between the companies to produce parts to support the market till production is up and running again in order not let the customers down. Aston Harald plans to have a production up and running shortly to minimize any unnecessary delays.

Background on the M32 and M32 Cup

M32 is a 32’ carbon catamaran with focus on simplicity and speed. Low weight makes it fun and exiting to sail, both for pros and experienced amateurs. There’s active fleets in Scandinavia and Newport, making it the only established multihull class in this size.

M32 Cup is a semi-professional series established in 2013 with unique events with action and entertaining sailing, right in the centre of all major cities in Scandinavia. 2014 M32 Cup will visit Gothenburg, Oslo, Malmö, Copenhagen and Stockholm as well as a Gold Cup in Miami Feb 28 – Mar 3.

What they said

Håkan Svensson, Aston Harald:
We are more excited about this project today than when we
bought the first boat a couple of years ago. It makes the future
of the M32 compelling and we cannot wait to get started.

Fredrik Lööf, Olympic Champion
This is the most exciting boat ever.

Ken Read, CEO North Sails and VOR skipper:
After playing around on a M32 catamaran in
Sweden last year I found my next boat.

14 Comments

  1. Pelle Pedersen Jan 20, 2014 Reply

    Grattis Håkan!

  2. Pelle Fälth Jan 20, 2014 Reply

    Kul!

  3. Gerhard Jan 20, 2014 Reply

    Kan bli riktigt bra Grattis alla inblandade!

  4. Anders nilsson Jan 20, 2014 Reply

    Är det spiken i kistan för produktion av A-Cat, Tornado etc. också?

    • Pelle Pedersen Jan 20, 2014 Reply

      Ja, det kan man undra Anders, känns i alla fall som det är spiken i kistan för utveckling av båtar/kattor.

  5. Johan Jan 20, 2014 Reply

    Marström har varit på randen till undergång i ett antal år. Synd att en sån här experimentell småskalig verksamhet inte lönar sig mer.

  6. Pär Jan 20, 2014 Reply

    Positivt är i alla fall att styrelseordförande själv är seglare!

  7. Per Jan 20, 2014 Reply

    Trist att Marström inte fått till lönsamheten. Det är ju grymma grejer de gjort genom åren. Hur många M32or har sålts till privatpersoner? Kanske dags att skicka upp den på foils och fixa genuan som ser skum ut.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 20, 2014 Reply

      Jag skulle gissa på att nästan 15 båtar seglar, vilket är fler än någon annan modell i det här segmentet.

      Endast 4 ägs av Håkan/cupen, och det är i första hand för att göra det enkelt för de team som jobbar med sponsorer (som ju sällan vill köpa båtar). Så majoriteten ägs och seglas av privatpersoner, och när jag tittar på de som är intresserade framöver så är det en hälsosam mix av proffsteam och riktigt seriösa amatörer.

      Det finns så klart en diskussion om foils, men det skall balanseras mot enkelheten som finns idag. Ingen som seglar båten verkar sakna fock (genuan som du hänvisar till är nog en code 0).

  8. Fabian Jan 20, 2014 Reply

    Bärplan…

  9. UZ Feb 10, 2014 Reply

    Peter

    Här finner du utrustningen för att få intressanta bilder för M32 cupen.

    http://www.helipal.com/storm-drone-6-gps-flying-platform.html

    : )

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 10, 2014 Reply

      Jag vet. Drönare är “the shit”. Skall bara hitta ett gäng som vill köra dem :-)

      Visade sig att det var lite svårt att få tillstånd att köra dem i USA… Men vi gillar när det är besvärligt.

  10. Richard Sep 13, 2015 Reply

    Hej, någon som vet en M32 som är till salu?

  11. Mikael Håkansson Sep 13, 2015 Reply

    Hör med Essiqs.. ;)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.