Nya fibrer inom segeltillverkning

Black_Bull_J111_4T_FORTE

Vad är speciellt med seglen på den här J/111:an?

Som inom många andra områden, så sker utvecklingen av segelmaterial stötvis.

Det tar ofta tid för ny teknologi att att få fäste eller ta sig från America’s Cup eller Volvo Ocean race ner till vanliga båtar. Men i bland kan det gå otroligt fort.

Så här i backspegeln så känns det som att man över en natt gick från Dacron till radialskurna Kevlarsegel. Det var en teknik och ett material som ganska enkelt kunde anammas av alla segelmakare, även små lokala, och som (för det mesta) innebar mycket bättre segel.

Steget till laminatsegel med lastbärande fibrer som lamineras med film har tagit längre tid. Framför allt för att det kräver betydande investeringar i teknik och volym är avgörande för att man skall få lönsamhet. North Sails lanserade 3DL 1990 och nu, över 20 år senare år senare, kan alla segelmakare leverera sjyssta laminatsegel. Det har också lett till en omstrukturerering i branschen, där man allt oftare får sina segel från stora fabriker som tillverkar åt lokala segelmakare.

För oss som är kunder, så leder detta till tuff konkurrens och bättre priser. Men pressade marginaler och krav på volym har också en baksida då den klassiska segelmakaren blir allt mer sällsynt.

Jag skall inte ge mig in i getingboet och försöka reda ut vem som gör vad, vilka som köper från vem och vad som är bäst när det gäller laminatsegel. Däremot har jag tittat närmare på ett par intressanta material som man kanske skall ha koll på framöver.

OneSails Forte 4T

Dessa segel bygger på en fiber som är framtagen av Flexon Composites, men där OneSails har ensamrätt för segel. Fibern kallar man MMS (Multi Micro Structure) och det är en så kallad UHMWPE (Ultra-high-molecular-weight polyethylene) som är lik Dyneema eller Spectra.

Många andra segelmakare har experimenterat med liknande fibrer, men har av olika skäl bestämt sig för att inte ta konceptet vidare. Kan det vara så att man nu har hittat rätt.

onesails_forte

Man jobbar med två olika strukturer, den ena lik Aramid och den andra med egenskaper som påminner on kolfiber. Målsättningen är att kunna kombinera dessa egenskaper i ett segel utan att behöva använda vare sig film eller lim. Det man säger är att man på molekylnivå kan binda flera lager till varandra. Och har man sett vad som händer med ett laminatsegel i slutet av sin livstid, så förstår man varför man skulle vilja slippa filmen.

4t-explained

Baserat på segeldesignen, så kan man lägga fibrer där det behövs, och man får också relativt mycket fibrer i andra riktningar som skapar stabilitet.

Detta låter ju som en mycket bra idé, och tittar man på materialet så känns det både robust och slitstarkt. Prismässigt säger man att de inte skall bli dyrare än motsvarande laminatsegel.

Class40_Fantastica_4T-FORTE_3

Man har hittills testat konceptet på ett antal båtar. Framför allt på Class 40 Fantastica och J/111 Bull.

Potentialen är stor och OneSails satsar hårt med ny produktionskapacitet. Ganska många av de segel som säljs just nu verkar vara Forte 4T.

onesails_onsed

En kul gadget är OneSD som är ett litet chip som lagrar information om seglet. Det hade ju varit ännu coolare om man faktiskt kunde få fram seglade timmar, men det får man kanske i nästa version…

4t-onesd

Doyle Stratis ICE

Doyle har också tagit fram sin egen UHMWPE-fiber som man kallar ICE. Man menar att formstabilitet och styrka liknar kolfiber men fibern är mycket tåligare mot böjning och slitage. Seglen görs dock som traditionella laminatsegel med fibrer mellan film som värms under tryck.

doyle-stratis-code

Ett antal högprofilerade båtar har seglat med ICE-segel. Bland annat Hugo Boss, Team Korea, Secret Men’s Business och J/111 Django ovan.

Kritikerna menar att det inte räcker ned UHMWPE för att få till ett riktigt bra racingsegel, utan det måste till kolfiber eller Aramid. Men nu verkar det ju fungera tillräckligt bra för att några av de lite mer namnkunniga loften skall våga satsa.

Uppdatering: efter lite noggrannare kontroll så visar det sig att Doyle Stratis ICE efter den initiala testperioden numera innehåller kolfiber och “kompressionsfibrer” i kombination med deras egen ICE-fiber.

North Sails 3Di M

När North Sails för 4-5 år sedan tog steget till 3Di (min artikel från Minden i Nevada här), så var det ett nytt sätt att se på segeltillverkning. Nu har det skeppats massor av 3Di-segel (över 4000) men man har också fått dem hårdtestade på till exempel Volvo Ocean Race. Konceptet funkar, och jag tror vi kommer att se fler exempel liknande de ovan.

northsails-3Di-sailmaking

Ett problem har varit kostnaden, där många tyckt att seglen blir dyra för de som inte seglar på yttersta grand-prixnivå. Därför har North Sails tagit fram en variant som man kallar ”M”. Detta innebär att man lägger tape i färre riktningar i seglet. I vanlig 3Di skiljer det max 3 grader mellan den trådriktning som man har i sin design och det som tillverkas på på golvet. I ”M” så kan det skilja 7 grader. Vad innebär det? På små båtar antagligen ingenting, förutom att seglen blir 15-20% billigare. Man gör bara ”M”-varianten upp till 22 meters förlik eller 22400 dpi, så på större segel, eller i de fall man har höga krav utan hänsyn till kostnad, så är det fortfarande den vanliga varianten som gäller.

Det är en spännande värld där det händer mycket.

Frågan är om det blir lättare eller svårare för oss seglare att välja rätt?

More from our site

37 Comments

  1. Anders Feb 17, 2014 Reply

    Ja det känns ju inte som att det blir lättare direkt? Jag som glad amatör försöker läsa på och lyssna på vad segelmakarna säger, och personligen rankar jag lokal närvaro och möjlighet att ge mig stöd på vattnet väldigt högt. Ett nytt segel i laminat är ju oftast en ganska kännbar investering.

  2. KnutG Feb 18, 2014 Reply

    Interessant artikkel. Kan den utvides? Holder på å handle laminatseil. Har du vurderinger fra flere merker? Elvstrøm, doyle og quantum? Og hva med Gran og Boding? Ingenting å tenke på.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 18, 2014 Reply

      Det finns en anledning till att jag inte gav mig in på att jämföra “vanliga” laminatsegel från de olika segelmakarna :-)

      Min högst personliga uppfattning är att man får ungefär det man betalar för.

      Sedan är detr mjuka faktorer som avgör; hur mycket behöver jag diskutera mina segelval, vilken hjälp behöver jag efter att jag har fått mitt segel och hur viktigt är det med service.

      Någon gång har jag talat inför segelmakare när de har samlats på branschmöten. Jag har då kritiserat dem för deras fokus på material och tillverkningsmetoder. I stället borde man fokusera på hur väl man förstår, och uppfyller, kundens behov.

      När vi köper en ny bil behöver vi inte veta att plåten är en helt ny FLKS legering med en superspray yta, som är mycket bättre än konkurrentens PPL som alla vet rostar redan första säsongen :-) Vi behöver förstå att den här bilen passar vårt behov, har rätt förhållande mellan pris/kvalitet, att servicen fungerar bra och att den håller i minst 5 år om jag sköter den. Dessutom kanske det finns lite kul tillbehör och en bra finansiering.

      För mig har det blivit så att jag har jobbat med två olika segelmakare, Pär Lindforss och Henrik Ottosson, oavsett om de har varit på Quantum, North Sails eller haft egna loft. De förstår vad jag vill med min segling, de har bra idéer kring hur jag och min segelgarderob skall utvecklas och de ställer upp när det skiter sig.

      Så mitt tips är att hitta någon som man vill jobba långsiktigt med, och sedan inse att man får ungefär det man betalar för. Precis som när man köper bil…

      • Jonas Feb 18, 2014 Reply

        Precis som när man köper bil är just den jmf jag själv brukar göra. Köpte segel för 100 000+ till en 250 000 båt utan att segelmakaren följde upp köpet. Har även köpt ny bil utan fortsatt engagemang från aktuellt ftg.

        Vill hellre jmf med min hårfrisör som kostar mig 500 i månaden och fortfarande alltid frågar mig om jag är nöjd och justerar frillan var 14:e dag utan extra kostnad om jag så vill Känner väl till att att det inte finns några gratisluncher men tror att det finns en outtömlig potential för den segelmakare som satsar på kund och service.

  3. Author
    Peter Gustafsson Feb 18, 2014 Reply

    Uppdatering: efter lite noggrannare kontroll så visar det sig att Doyle Stratis ICE efter den initiala testperioden numera innehåller kolfiber och “kompressionsfibrer” i kombination med deras egen ICE-fiber.

    Min personliga analys är väl då att deras variant av UHMWPE inte riktigt räckte för att ersätta de fibrer som vi normalt ser i både laminat och 3Di-seglen.

  4. Erik Barkefors Feb 19, 2014 Reply

    Var ner till Ulf på Doyle idag och kikade på Stratis ICE Carbon i verkligheten. Det blir en fock i det förutom gennakern han ska sy upp. Jag skickade ut ett antal offertförfrågningar före jul och intresset att svara var blandat. Ulf fick ordern pga svarstid, produkt, geografiskt läge och att det rymdes inom min budget.
    http://segelochpaddel.blogspot.se/2014/02/doyle-stratis-ice-carbon.html

    • Dehlerdoris Feb 21, 2014 Reply

      Dehlerseglarna träffar Magnus Woxen o Boding gänget 5 mars. Magnus ska förståss prata om sina fyra VOR, men också om kol&aramid o segeldesign. Det händer en hel del på mtrl. sidan.
      Info: http://www.dehlerclub.se
      Stefan K

  5. Andreas i HP Feb 19, 2014 Reply

    Hej
    Ja det låter verkligen revolutionerande

    “ICE har den bästa motståndskraften mot böjningsutmattning av alla segeldukar, ICE segel behåller sin ursprungliga form och fart längre än något annan fiber.”
    Stod även att det var bättre segel än 100% kolsegel…

    Så i RC44 o TP52 serier mm kommer denna duk revolutionera, för att inte prata om jorden runt racen med kölbåtar o flerskrov….

    …men är det realistiskt? vad för materialanalytiska prov o bevis jämfört med andra dukar har gjorts? Har det gjorts objektiva jämförelser som ligger till grund för detta.

    MVH Andreas

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 20, 2014 Reply

      Om du läste min uppdatering ovan så kan du nog dra slutsatsen att någon på marknadsavdelningen har tagit sig lite stora friheter :-)

      ICE är en riktigt bra fiber som kanske (?) slår Dynnema och Spectra. Men faktum är att man måste kombinera den med kolfiber och andra fibrer för att det skall funka bra.

      Alla grand-prix segel idag innehåller en mix av fibrer för att åstadkomma rätt egenskaper. Det är olika varianter av kolfiber, aramid, Dyneema, Spectra, Technora, … Sedan kan man lägga ut dem som “vanliga” laminat eller som i 3Di. Det experimenteras friskt med nya fibrer och nya sätt att använda de gamla.

      Så när någon säger att man har hittat en fiber som ersätter allt annat – så skall man nog ta det med en nypa salt.

  6. Pelle Pedérsen Feb 20, 2014 Reply

    Eftersom de flesta segelmakarna kan leverera segel i “coola dukar” så måste prio ligga på två saker;
    1. Köparens förtroende i segelmakaren och produkten = tro på det segel man köper!
    2. Segelmakarens kompetens vad det gäller design.

    • seglaren Feb 21, 2014 Reply

      Att ha segelmakaren runt hörnet har naturligtvis sina fördelar men då blir man också ganska bunden.
      Jag har sett att samma offerter kan skilja en hel del i pengar både mellan olika märken men även mellan olika loft av samma märke (mest om det finns nationsgränser emellan).

  7. Thomas Larsson Feb 23, 2014 Reply

    Jag har just beställt en code 0 i cuben fiber från north, någon som har erfarenhet av detta material?

    • Pelle Pedersen Feb 23, 2014 Reply

      Kanonval Thomas, nu gäller det resten av paketet levererar; skot/fall/rigg/ev peke!

      • Thomas Larsson Feb 25, 2014 Reply

        Ah, kul att höra Pelle! Jag hoppas att skot/fall håller måttet, ska titta på det med min segelmakare.

  8. fd Segelmakare Feb 23, 2014 Reply

    Angående diskussionen med kundservice så är det svårt för ett loft att räcka till och ge den bästa servicen till alla kunder. Det är små marginaler i branschen. Våren fram till Gotland Runt är extremt hektisk för loften (i alla fall på ostkusten) då alla vill ha sina nya fina segel och att även segelmakaren kommer ut och testseglar, kanske är med på någon regatta eller att kunden har som krav att segelmakaren är med på alla regattor hela säsongen. Jag ser det som att loften säljer en produkt (seglet). Kräver kunderna service utöver köpet av seglet, t ex att segelmakaren är med ombord hela säsongen får kunden köpa ett servicepaket.

    Fd segelmakare

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 23, 2014 Reply

      Jag inser så klart den problematik detta innebär.

      Men det finns ingen utomstående kraft som har satt spelreglerna :-)

      Genom ett stort fokus på produkt (teknologi & features) och pris har branschen själva skapat dessa förutsättningar. Vore man bättre på att förklara vad man fick för pengarna, varför det är skillnad mellan billigt och lite dyrare och vilka mjuka tjänster som ingick (eller inte) så skulle kunderna förstå och kunna differentiera olika erbjudanden.

      Det är också en bransch där det är lätt att bli “stuck in the middle”; dvs man har inte volymen som krävs för att kunna vara billigast i varje läge; eller positionen och de unika produkterna som gör att man kan ta mer betalt. Service är då ett uppenbart vapen – om man kan få kunderna att värdera den på rätt sätt.

      • Z Feb 25, 2014 Reply

        Service ja, och varför inte klimatpåverkan? Vinden är fri, som han skrev, men hur klimatsmarta är segel av kol som flygs över planeten? Där finns åtminstone en potential som inte är alltför överdrivet utforskad.

        • Pelle Pedersen Feb 25, 2014 Reply

          Håller med dig Z.
          Nu är det väl dock så att antingen görs duken på ett ställe och skickas till segelmakaren eller så “bakas” duken/seglet på ett ställe och skickas sedan till segelmakaren?? Miljöavtrycket skiljer sig nog ganska lite. Är dock inte helt 100 på var de ledande duktillverkarna gör sina laminat (“vanlig” mylar/kevlar/kol duk) idag.

          • Z Feb 25, 2014

            Jo. Men att seglingsvärlden inte alls talar om hur grön den är tolkar jag som att den är väldigt ogrön – annars hade det pratats om och gjort reklam gör greennes och klimatsmarta val. Ganska otrevlig tanke när dubbelmeningen i att njuta av naturen kommer i öppen dager.

          • Author
            Peter Gustafsson Feb 26, 2014

            Min uppfattning är att detta gäller hela båtvärlden; oavsett om det är segel eller motorbåtar, gästhamnar, mackar eller annat. Men samma sak gäller ju mycket av det vi håller på med; att flyga runt jordklotet för att springa Marathon är inte så klimatsmart det heller, eller att köra ut konstsnö för att kunna åka skidor…

            Man skulle kanske kunna hävda att de flesta hobbies och sporter inte går att motivera ur ett strikt miljöperspektiv.

            Detta kommer säkert förändras framöver, i takt med att vi som konsumenter ställer krav, och då vore det ju roligt om segelsporten kunde gå i bräschen.

          • Kåre Feb 26, 2014

            Både UHMW-PE och kolfiber kan tillverkas och tas hand om på ett miljövänligt sätt. Om detta är fallet med de fibrerna som används av segelmakarna idag kan jag inte uttala mig om. Ren UHMW-PE är lätt att ta hand om men om man blandar in farliga tillsatser för att t.ex. förbättra åldringsegenskaper eller UV beständighet så är det en helt annan sak.

          • Z Feb 26, 2014

            Den uppfattningen delar jag. Det är båtvärlden, och kanske hobbyvärlden. Men det finns en twist i just seglingsvärlden där det brukas (eller möjligen brukades) säga att segling är så rent, i samklang med natur och elementen och andra förskönande metaforer, som aldrig motorbåtsvurmare har sagt. Möjligen gör det seglare (liksom längdskidåkare, jägare, joggare och en mängd andra grupper) blinda för den egna hobbyns effekter för ett långsiktigt hållbart samhälle. Det skulle vara skönt med lite uppvaknande snart.

          • Author
            Peter Gustafsson Feb 26, 2014

            Osäker på varför det skulle vara “skönt med ett uppvaknande”?

            Det skulle antingen innebära att jag slutar med att segla/kappsegla för att jag inte kan motivera det ur ett miljöperspektiv, eller att jag fortsätter men har förbannat dåligt samvete. Och jag vet inte om något av detta leder till en så mycket bättre värld :-)

            Men jag kan hålla med dig om att man inte skall hyckla med det. Trenden med “greenwashing” där man sätter en grön etikett på något som de facto inte är det känns ganska fånig.

            En sak som hade varit intressant vore ju att göra en analys över tid för olika sporter… hur mycket påverkar man miljön. Kan faktiskt inte på rak arm säga om segling är renare eller skitigare än slalom, Marathon eller cykling.

          • Niklas Feb 26, 2014

            Man kan alltid vända och vrida saker till sin fördel. Om man vill.
            Det är väl inte direkt svart eller vitt. Om man gillar Marathon och springer hemma på grusvägarna i samma skor under 2 års tid och tävlar i ett par tre lokala tävlingar så tycker jag nog inte det är att jämföra med löpande globetrotters.

            Och med båtägande finns det ju en enorm gråskala! Generellt så är man ju en större miljöbov ju mer pengar man har, och ju mer man är villig att spendera dem.
            Det är alltid en fråga om vilja och inställning till det här med miljön. Vill man inte så skiter man i det.

          • Z Feb 26, 2014

            Jag har slutat, kan inte motivera den överkonsumtion det innebär att kappsegla. Och inte fan blir planeten särskilt friskare för det. Och ja, det finns andra områden där jag inte slutat. Att bo i Sverige är per definition att överkonsumera.

        • Mikael Vesala Feb 27, 2014 Reply

          I princip tillhör jag Peters kategori ” Medveten med dåligt samvete”. Är plågsamt medveten om mitt allt för stora klimatavtryck, och har funderat rätt mycket runt vad som skulle behöva göras. Har kommit fram till att jag i stort sett skulle behöva flytta ut till en koja i skogen och leva på bär för att leva hållbart. Men det räddar inte jorden att jag själv ensam gör det, så livet fortsätter i stora drag som vanligt. Det finns emellertid mycket man kan göra runt sitt seglande OM man vill. Tex att bjuda miljön på dom extra timmar transportsegling i stället för att motorisera dit, Vara noggrannare att samordna gastarnas transport till o från regattor, köpa svensksydda segel, nöja sig med en mindre båt( ujuj, nu blev jag nog obekväm för många). Rent generellt måste det ju ändå vara bättre att ägna sig åt segling/kappsegling än att spendera semester i en stor motorbåt som lätt sörplar i sig ett par kubik diesel för att familjen ska få sig ett par sköna veckor i Bohuslän, eller?

          • schvidja Feb 27, 2014

            Det finns mycket man kan göra för att minska sitt klimatavtryck, ett är att segla hela och leva på egenfångad fisk vilket är betydligt bättre än att köra motorbåt eller åka till Thailand. Man kan slita lite längre på sina segel trots att man deltar på tävlingar, efterfråga klimat och miljösnälla produkter och ta cykeln till hamnen. Segel bör kunna tas fram från återvunnen råvara, från återvunna segel och även med förnybar råvara. Båtar ska underhållas för ett långt liv och återvinnas vid skrotning. Förnybara plaster finns, all båtkemi kan säkerligen tillverkas av fönybara råvaror och att vi använder dem som inte skadar naturen lokalt. Förnybar gasol finns men svår att köpa för en vanlig konsument, drivmedel går att få förnybart, eldrift finns också att tillgå för den klimatsmarte. Vore intressant med lite studier på båtområdet där man får kunskap om hur man kan ställa om och få oss konsumenter att efterfråga förnybara produkter för båtlivet.

          • Erik Barkefors Feb 27, 2014

            Det har ju diskuterats att man skulle kunna ha en personlig CO2-kvot. Använder man inte hela kan man sälja lite och behöver man mer än tilldelningen måste man köpa.
            En flygresa till Thailand för en familj på 4 personer skulle ta en stor dela av familjens hela årskvot så det är lätt att se var de största miljövinsterna kan göras.
            På hemmaplan kan man släppa gaspedalen vid 80 km/h istället för 120 km/h och med båten kan man ta tillvara på allt spill vid vårrustningen och åka till miljöstationen.
            Det finns massor av småsaker att göra för att döva samvetet för det som tillverkningen/transporten av båten/seglen medför miljömässigt.

  9. Hasse Feb 23, 2014 Reply

    Jag köper att segelbranschen lever med små marginaler men tycker Peter kommer med en klockren analys ovan. Om man (som jag) köper segel för ett par hundra tusen kan man väl ändå kosta på sig ett samtal för att stämma av att kunden är nöjd. Det segelloft som antar ett mer proffesionellt förhållningssätt till försäljning och kundvård tror jag har marknadsandelar att vinna.

  10. NiklasL Feb 27, 2014 Reply

    Det går att tillverka återvinningsbara segel, Tejin Industries gjorde ett framgångsrikt test med dacron i mitten av 2000-talet. De lyckades så bra med den återvunna dacronkvaliteten att den överträffade den vanliga dacronen genom “upcycle” till ursprungskemikalien. Så… vaför ser vi inte ett företag som både säljer och återvinner dacronsegel? Nån som vill sponsra?

    Det kanske inte blir de snabbaste “kol”-seglen men helt klart de mest miljövänliga + renare samvete.

    Sen pågår det forskning med celulosa fibrer som ger spectra prestanda, fast de tål ju inte vatten ännu…

  11. Mikael Håkansson Sep 13, 2015 Reply

    Efter en timmes googlande, så kvarstår min fundering.. Vad vet vi idag, snart 2016, om livslängden på exempelvis 3Di? Tål materialet UV, nötning och fladder i den utsträckningen att de är mer kostnadseffektiva än exempelvis motsvarande fiberval i 3DL? Det man hittar på nätet handlar ofta om hur uthålliga de varit på VO-båtarna. Men jag har också sett foton med rynkor som liknar överbelastningsrynkor, samt hört om reklamationer som handlat om just detta, då redan från fabrik.

    För min egen del så närmar sig både stor och 100 % focken sina sista timmar.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 13, 2015 Reply

      Hej Mikael,

      jag hade ju ett av de första 3Di-ställen på min J/109 2010. Jag seglade med dem i 3 år och sedan har den ny ägaren seglat med dem i 2 säsonger. När båten bytte ägare igen (den är nu tillbaka på västkusten) så passade jag på att gå igenom seglen för att se hur de ser ut.

      j1093di-1

      Kantband och en del sömmar runt liken är lite slitna, men på membranet syns ingenting. Inget slitage ingen “delaminering”, … ingenting. Detta efter 5 års extremt aktiv segling. Efter 3 år med J/111 så är det samma sak. Något enstaka ställe där lattan legat mot vantet, där vi inför Fastnet tejpade på en liten bit 3Di. Jag har inget behov av att byta några segel inför säsong fyra.

      3Di, framförallt lite högre DPI på relativt små båtar, kan ha rynkor kring skothorn. Det ser inget vidare ut, men är inget stort problem mer än estetiskt.

      Jag tittade också på måtten på de gamla seglen. Shapen ändrar sig lite efter första säsongen, men sedan har de hållit sig utan förändring. De kanske inte är “grand-prix”-segel men min gissning är att de kommer att hålla i 10 år för sjysst klubbsegling.

      Med tanke på att de håller minst dubbelt så länge som ett filmsegel, så tycker jag att det kan motivera ett högre pris. Jag är mycket spänd på att titta på ett par 4T efter 3-4 års användning för att se hur de funkar.

      En annan approach är ju att man faktiskt vill ha nya segel med perfekt shape vartannat eller var tredje år. Då är det en väg att gå.

      Men vi vet nu att 3Di är helt OK efter ett VOR (de säger att man skulle kunna köra ett varv till med samma ställ) eller efter 5 år i händerna på en amatörbesättning.

      j1093di-d-3

      j1093di-d-4

      j1093di-d-1

      j1093di-d-2

  12. Mikael Håkansson Sep 13, 2015 Reply

    Tack Peter! Mycket intressant! Jag misstänkte att du hade lite fakta om detta baserat på erfarenhet. Mycket värt! Vårt förhållningssätt till kappsegling är att vi ska ha roligt på torsdagsseglingarna samt några av sundets regattor. Vi vill så klart utveckla oss och prestera bra med hyggliga material, men inte till vilket pris som helst.

    När det kommer till storseglet så skulle jag vilja ha endast ett, som sitter på året runt, vid helgcruising och två till tre semesterveckor. Det blir för opraktiskt att byta stor, som jag håller på idag då jag inte velat ha 3DL 680 hängandes i solen timme efter timme. Ekonomen i mig ropar att detta nya segel rimligen borde funka i 8 år. Och på dessa år kanske jag seglar max en femtedel av VO-båtarnas dryga 40000 sjömil. Det handlar kanske om 60 timmar kappsegling och 100 timmar cruising på en säsong. Ja nått sånt..

    Så valet står väl mellan ett 3DL Marathon och ett 3Di. Din erfarenhet får mig att luta mot det senare.

  13. Tom Mar 16, 2017 Reply

    Hej,

    Skulle det vara motiverbart att köpa en rullbar 3di fock till en Albin Nova? eller är det bättre att köra radial dacronsegel och byta oftare?
    tycker priset är på gränsen till löjligt, dubbelt mot ett g2 membran från boding tex.

    Storseglet köptes blurgagnat quantum pentex och har väl klarat sig rätt bra än så länge med den pensionärssegling som sker finns det alltid risk att fock rullen seglas solo.

    • Pelle Pedersen Mar 17, 2017 Reply

      Tom,
      Att jämföra dacron (oavsett skärning) med kolfíberlaminat (oavsett tillverkare!) är omöjligt; helt olika töjningskaraktärer redan från minut 1.
      Sedan börjar det intressanta…:) vad är prisvärt mm bland alla laminat??!!
      Två saker väger tungt tycker jag;
      1. Välj segel från den du har förtroende för.
      2. Laminat utan film (3Di, 4T Forte mfl) är KLART intressanta, det ÄR skillnad…

  14. Dan Mar 16, 2017 Reply

    Hej Tom,

    Vad som anses vara Anden i flaskan eller grisen i säcken är i betraktarens ögon …men om du får betala dubbla priset för en 3di fock kontra en G2 membrane technora, anser jag du skall ha en tydlig övertygelse att 3di focken ger dig fantastisk prestanda och hållbarhet jämfört mot alternativet.

    Min personliga åsikt.

    • Markus Mar 17, 2017 Reply

      Jag tycker det vore bra om segelmakarna var lite mer öppna (på sin webbsajt) med var membranen kommer ifrån. Vilken fabrik/land. Då skulle man också kunna evaluera om respektive tillverkare av membranet har ett gott rykte eller ej. Jag har förstått att mitt membran är från Italien, men vore intressant att veta vilka andra segelmakare använder sig av samma fabrik/tillverkare.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*