Stormfock på cruiser?

Veckans läsarfråga…

Vi ska segla 2-star med en båt som har både vindruta och rullfock. Jag gissar att BLURs läsare har kunskap om hur man ordnar stormfocksarrangemang på en Najad 355 som har rullfock med stående lattor som alltså inte låter sig dras ut ur rännan om det pangar i…

24 Comments

  1. jonasw Mar 10, 2014 Reply
  2. Lars Mar 10, 2014 Reply

    Min Arcona 340 har ett inre fäste till en kutterfock som rullas in på en kabel som sytts in i seglet.
    Kabeln spänns upp med en utväxling på fallet 2:1.
    Kutterfocken funkar men höjdtagningen är vi inte så nöjda med, därför har vi nu bytt ut rullfocken till en revbar som sitter på ett rodförstag med hakar.

    • Bynnos Apr 12, 2019 Reply

      Har också en Arcona 340 och planerar göra precis det du har på din båt. Du kan möjligtvis inte publicera bilder på däcksinfästningen speciellt under däck samt lösningen i masten.

  3. Erik Barkefors Mar 10, 2014 Reply

    Här finns en tanke om stormfock liknande den som Lars skrivit om.
    http://www.blur.se/2007/08/27/nyfiken-pa-jonas-claesson/

  4. nobbe Mar 10, 2014 Reply

    Har ni redan en stormfock som funkar i profilen så går det kanske att be segelmakaren sy in liggande lattor i vanliga focken så kan ni byta seglet som vanligt. Å andra sidan kan det ju vara kul med en lösning som funkar även för cruising = kutterstag med pistolhakar…det är väl nästan industristd på oceangående båtar?

  5. Erik Barkefors Mar 10, 2014 Reply

    Titta på bilderna i det här galleriet hur Class 40 gjort med hårdvindsfock:
    http://www.class40.com/en/galerie_photos/1456-iarmen-race-2013i.htm

    RM-Yachts har en liknande lösning på RM 1060. Kika på galleriet längst ner på sidan:
    http://www.rm-yachts.com/contenu/,rm_1060,14?chglg=en

    Prata sedan med en segelmakare så kan de hjälpa dig.

  6. Lars Mar 10, 2014 Reply

    De nya VO 65 båtarna som har en begränsad segelgarderob:
    http://www.volvooceanrace.com/en/theboat/10_The-sails.html

  7. Fredrik Eliasson Mar 11, 2014 Reply

    Här har vi en som undersökt det hela.
    http://joecoopersailing.com/solent-stays/

  8. Sture Smith Mar 11, 2014 Reply

    Jag har samma lösning som Lars med Arcona 340. Fungerar utmärkt men med backstag vilket ger höjd och en mkt flexibel lösning för min
    Dehler 39SQ.

  9. Jonas Mar 11, 2014 Reply

    Hamel Sails har en lösning som heter Stor Wrap. Kontakta dom så är problemet löst. http://www.hamelsails.com

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 11, 2014 Reply

      hade varit intressant att höra lite mer om dina erfarenheter av den här lösningen. De flesta jag har pratat med menar att det är svårt att få på den när det brallar riktigt ordentligt.

      • Jonas Mar 12, 2014 Reply

        (Storm Wrap, är rätt stavning. Ursäkta mitt slarv ovan)

        Jag har själv ingen praktisk erfarenhet av denna skall jag erkänna men jag har sett att den numera kommer med en specialsydd bag som förenklar hissandet i de förhållanden som du beskriver. Jag är säker på att Hamel Sails kan ge referenser bland seglare som testat lösningen ordentligt.

  10. inge Carleson Mar 12, 2014 Reply

    Kutterstag med HW/stormfock är säkert rätt väg. Att få en Storm-Bag eller liknande på plats o i funktion under överhandsväder är nog inte helt trivialt trots allt.
    Frågan är om det är rulle eller hakar som är bäst? Ju enklare desto bättre hävdar de som förordar stagseglet på hakar ( soft på dynema), med seglet beslaget o klart på däck att hissas.
    Rulle känns ju enklare och frestande, men det tycks finnas olika skolor, som vanligt…
    Tänk på att tex.spinnbomsliftens mastbox inte är konstruerad för lasterna det blir frågan om, om denna är tänkt att dubblera som stagsegelsfall, vilket ju kan passa bra i vissa fall.

    inge

  11. Sture Smith Mar 12, 2014 Reply

    Inför en skottlands segling för några år sedan satte jag mig in temat ordendligt. Moderna båtar har som bekant alldeles för mkt segel över ca 30 kn. Även om du har tre rev och hw fock. I mitt fall över 50 m2. Plus lättdrivna skrov.
    HW fock G4, stormfock med inbyggd kutterstag på Code CX rulle, Try segel på egen skena blev svaret efter mkt efterforskningar. Allt i Dacron samt backstag. Från 0 – 52 m2 i princip hanterat från brunnen fördelat på tre segel varav två på rulle som klarar alla bogar vid mega brall. Att gå fram på däck med liten besättning tycker jag inte är ngt alternativ i dessa förhållanden.

  12. inge Carleson Mar 13, 2014 Reply

    Det låter ju verkligen som en seriös set-up. Hur långt under bef förstag satte du kutterstaget?
    Menar du att du har en kombinerad HW/Stormfock? Att du revar den genom att köra delvis inrullad?
    Hur funkar det?
    Eller har du två olika stagsegel som du skiftar mellan och hissar på rulle?
    Vad är det för båt, och hur stora är HW/stormfock då?

  13. Sture Smith Mar 13, 2014 Reply

    HW G4an 26 m2 hissas på det vanliga förstaget m furlex rulle. Storm fock 13 m2 med inbyggt förstag o CX rulle hissas i ny kutterstags terminal ca 1,3 m under förstaget där även backstagsfästena sitter. Try stor 15 m2 separat skena vid sidan av rännan. Kan stuvas listad i säck inder stor bom.
    Kan alltså segla med båda förseglena på öppnare bogar när det lättar. Blir då 54 m2.
    HW G4 kan seglas ngt inrullat utan problem medan kutter stags stomfocken är ut eller inrullad. Båten är en Dehler 39 SQ.

  14. Bosse F Mar 16, 2014 Reply

    Någon som vet hur man räknar ut vilken area en stormfock ska ha för cat3?
    Kollat på ISAF cat3 men blev inte klokare.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 16, 2014 Reply

      Osäker på varför det inte finnas med i online-versionen:

      “storm jib of area not greater than 5% height of the foretriangle squared, with luff maximum length 65% height of the foretriangle”.

      Tipset brukar vara att göra den mindre :-)

  15. Pelle Lindell Mar 16, 2014 Reply

    I cat3 krävs inte stormfock utan endast “heavy weather jib” som får vara max 13.5% av fh i kvadrat.

    • Staffan Larsson Mar 17, 2014 Reply

      Pelle, måste den vara med i mätbrevet i srs, eller räknas den in utöver vanliga försegel?

      • Pelle Lindell Mar 17, 2014 Reply

        Läs klassregler för SRS (C.4.1)

  16. Hans Tove Mar 29, 2014 Reply

    Inget lätt problem, håller också på med en lösning på vår cayenne, med målsättning så lite arbete på fördäck som möjl, och helst bara med en hand: Tror också på kutterstag. Tveksam till rullmekanismer vid helbrall, men det kanske funkar?? Vi tänkte testa följande:
    Kutterstag i dyneema ligger framtill på mast, kan sänkas ner med en hanfot från fallbox + dead end bracket vilket ger 2:1 med highload talja, ca 2 a 3 m. Detta gör att man vid tur nr ett på fördäck kan koppla ihop kutterstagsände, stormfocksfall o skot (hakar som går att sköta med en hand!), dra denna trefot akterut till sittbrunn eller nedgångslucka, där man i lugn och ro kan haka på stormfocken på det delvis nedsänkta kutterstaget. (om dyneemakutterstag använd band!) I änden sätts spec kutterstagssträckare med pelikanhake (Wichard har en dyr rackare).Koppla skot o fall. Tag hela färdiga paketet under en arm, tur nr två till fördäck och fäst med en hand pelikanhaken till en padeye framme på däck. En man kvar i sittbrunn sträcker nu upp kutterstaget de 2 a 3 metrarna m winch. Mannen på fördäck sträcker upp kutterstaget ytterligare med kutterstagssträckarens ratt, vänder tillbaka till sittbrunn. Till sist hissas och skotas stormfocken från sittbrunn. Padeyen på däck förstärks ordentligt underifrån, i vårt fall stålkonstr i akterkant ankarbox.Systemet lite krångligt o dyrt att installera, men inriktat på enkel o säker användn när det väl blåser, samt bra uppspänning. Kan som alternativ också ligga färdigkopplat på fördäck. Återkommer senare under våren när vi testat i verkligheten. Vi har också trysail på spec skena akterkant mast.

    • Fredrik Dec 28, 2014 Reply

      Hur gick det med kutterstaget Hans?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.