Henri Lloyd ny partner till Blur³

Genom åren har man kört ett antal olika klädmärken, och alla har ju sina för-och nackdelar. På Blur kört Musto, som vi har varit mycket nöjda med. På M32 Cup så har vi haft Sail Racing som partner. Och nu har vi fått med Henri Lloyd som partner för de kommande årens satsning med J/111 Blur.

Jag har tyckt att Henri Lloyd varit lite tråkiga, men nu verkar man ha ansträngt sig ordentligt. Framför allt är det en helt ny variant av Gore Tex som lockar. Lättare med bättre andningsegenskaper. När man känner på den så känns den mer som de lätta jackor som klättrare eller löpare har.

Hela serien heter Offshore Elite Spana in reklamfilmen:

Jag hämtade ut mitt kit i går, Det som slog mig var just hur lätt det var. Totalt väger underställ, mellanlager och offshoreställ (byxor + smock) under 3 kg. Även om materialet sägs vara 30% lättare så gäller det så klart inte plaggen, men efter lite vägning så fick jag det till att hela bagen var 20% lättare.

30% LIGHTER
Elite Garments incorporating GORE-TEX® Technology are 30% lighter than already best in class predecessors, when worn in combination with Elite-Therm mid layers your gear is an enormous 1KG less!

By significantly reducing weight you enjoy a host of tangible benefits. Movement is less restricted by bulky layers (a benefit further enchanced by Slide-Glide Technology) and so by definition you become less fatigued and your mobility across the deck is more precise.

20% MORE BREATHABLE
When it comes to wearer comfort Elite Offshore is in a class of its own, it is the only genuine Offshore gear that falls into the Extremely Breathable category, that’s the most breathable it can be!

We’ve achieved this through the intelligent combination of state of the art face fabrics, the trusted GORE-TEX® membrane and Slide-Glide backer. Elite garments are 20% more breathable than what was already considered best in class and much more compared to others.

Hur ser då själva kittet ut?

SMU_blur

Offshore Elite Racer Jacket och Hi-Fit byxor för offshoresegling och en smock i samma material för dagssegling (80% av det vi gör). Mellanlagret heter Elite Therm Mid Layer Jacket + Salopette och är i Primaloft, ett material som verkligen slagit igenom hos alla de stora tillverkarna. Det är lätt, varmt och suger inte vatten. Underst ett H-Therm Base Layer.

elite-goretex-blur3
Vi har ju fått kritik för att vi inte är snygga på regattamiddagrna, så även där har vi fått till ett snyggt kit.

Det känns superkul att få samarbeta med Henri Lloyd, och hamna i samma stall som Ben Aislie och Wild Oats. Jag återkommer med en rapport efter säsongen.

21 Comments

  1. Johan R Apr 3, 2014 Reply

    Kul om HL lyckas med en mer racing anpassade kläder. Själva byter vi från Gill till SLAM i år nu när SLAM kliver in som namnsponsor för årets SLAM X-35 Cup.

  2. Thomas Larsson Apr 3, 2014 Reply

    Jag ska segla från Danmark till Stockholm i slutet av april och är inte direkt van vid att segla så tidigt på året, framför allt inte på öppet hav (om man nu kan kalla Östersjön för öppet hav:)) under långa dagar. Någon som har bra tips på mellanlager under seglarstället, som är gore tex skaljacka och byxa, samt varm mössa och handskar?

    • DehlerDoris Apr 5, 2014 Reply

      Hmm..vilket hav håller du normalt till på? Nord Atlanten är förståss lite större än österjön.
      Stefan K

      • Thomas Larsson Apr 5, 2014 Reply

        Hehe, jo jag håller normalt till på östersjön/sthlms skärgård men på västkusten kallas det ibland insjösegling :)

  3. schvidja Apr 3, 2014 Reply

    Men va tusan har ni slängt Puma ställen i bäcken, de är ju riktigt bra.
    Men helt omöjliga att få tag på.
    Förnekelsen verkar total.
    HL känns mer som pensionärsplagg på bryggan.

  4. Patrik Andersson Apr 3, 2014 Reply

    Henri Lloyd har ett enormt brett program av kläder för all typ av segling och har haft så länge.
    Tycker man att majoriteten av VORseglare är pensionärer så.. finns inget annat märke som har så bred representation bland riktigt duktiga kappseglare, men alla är ju saliga på sin tro.

    • schvidja Apr 4, 2014 Reply

      Nä de är inte pensionärer men det kan vara ett tecken på att de försöker ändra sin image. Jag har inte gett något troslöfte till ett märke men bruna seglingskläder känns fel liksom svarta. Hur hittar man en seglare i havet med bruna kläder? Helt ok i skogen men inte på havet.

      • Patrik Andersson Apr 5, 2014 Reply

        Khakifärgade seglarställ är nog Peters val, finns förmodligen i säkerhetsfärg också.
        Den bästa säkerhetsfärgen är gul men väldigt få väljer detta även om det finns.

      • Pelle Pedersen Apr 5, 2014 Reply

        Dom är varken bruna eller khaki utan mörkt grå (carbon).

        • Patrik Andersson Apr 5, 2014 Reply

          Då lurar färgerna i datorn, har själv två HL ställ Explorer och shadow i carbon och de ser inte alls ut så i färgen.

        • schvidja Apr 5, 2014 Reply

          Med tanke på att det inte alltid finns flyvästar på så känns inriktningen på mörka kläder helt fel. Jag trodde den trenden var över.

        • Author
          Peter Gustafsson Apr 5, 2014 Reply

          Nu har jag justerat färgerna. Alltid svårt i inomhusbelysning.

          I nästa upplaga skall överdelarna bli orange, precis som vi haft tidigare.

        • Micke Apr 8, 2014 Reply

          Jag har själv ett svart seglarställ numera. Det spelar nog inte så stor roll egentligen för vi har ju, dom flesta av oss, uppblåsbara räddningsvästar som lyser klargult. Resten av kroppen är ju under vatten och syns dåligt i alla fall. Mitt gamla röda var inte bättre det, det såg svart ut på natten.

  5. malcolm Apr 3, 2014 Reply

    Hej
    När det är riktigt kallt och blött använder jag finska Ursuit Gemini Operator jacka och byxor som kan kopplas ihop med dragkedja till torrdräkt. neoprenhuva och dito handskar är perfekt. Ursuits mellantjocka underställsoverall gör att inget mer behövs. aldrig kall även vintertid/ malcolm

    • Thomas Larsson Apr 4, 2014 Reply

      Tack, jag ska kolla upp det!

  6. Gustav Apr 4, 2014 Reply

    Mellan och även innersta lagret är väl ull, ull och mera ull? Funkar i alla väder :) På sommaren går det till och med bra att ha ull under shortsen.

  7. Lars Apr 4, 2014 Reply

    Kläderna ser fina ut.
    En Jämförelse mellan kläder avsedda för Alpin klättring och kläder avsedda för segling är de senare väldigt otympliga med lägre rörlighet skärningar varför jag sällan använder dessa. Softshell andas bättre och är varmare än Gore Tex varför jag använder det så mycket som möjligt.

  8. Jonas Claesson Apr 4, 2014 Reply

    Kan tipsa om värsta underställer. Back On Track. Transporterat vätska (svett fortast av alla) någon blandning med nylon. Vilket gör att dom torkar fort. Vi har provat dessa ihop med tunt ulllager funkar kanon ner til -35. Borde vara en höjdare på sjön.

  9. Lars Apr 5, 2014 Reply

    De svenska specialförbanden använder ett mellanlager av fleece, byxorna bear skin är korta och enka att ta på när det blir kallt. Cold Skills har grejer som funkar för tuffa tag, kläder, verktyg, sjukvård mm.
    http://www.coldskills.com/linje-1-bekladnad/forstarkningsplagg-c-174-1.aspx

  10. Stefan Aaröe Apr 8, 2014 Reply

    Jag har alltid kört kläder för klättring istället just för att seglarkläderna alltid är så bylsiga. Dock tycker jag att när man blir stillasittande och styr så blir det lätt kallt eftersom jackorna oftast är lite tajtare och man får därför inte på sig lika mycket varma kläder under. Sen har fickor etc en tendens till att hamna under flytväst hela tiden vilket ju är lite bökigt. Min slutsats är att man nog ska ha en varmare seglarjacka komplettera med men kan köra t.ex klätterjackor som ett alternativ till smock.

    Fråga, vem är bästa ÅF Henri Lloyd-kläder i Sverige? Såg ett par snygga brallor på deras hemsida men det verkar vara tunt med den varan på de vanliga ställena?

  11. Author
    Peter Gustafsson May 12, 2014 Reply

    Nu har vi fått prylarna och använde dem för första gången i helgen. Otroligt lätta och smidiga.

    blur-henrilloyd-6

    blur-henrilloyd-9

    Fler bilder.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.