Två Dufour med 50 års skillnad

Det pratas ju ofta om hur mycket båtarna har utvecklats över tid. Och ibland känns det som att det inte har hänt så mycket. men när man jämför två 30-fotare från Dufour, gamla Arpege och nya Grand Large 310, så blir det ganska uppenbart.

Hade varit kul med några skarpa siffror. Hur mycket skiljer det på en kryssbog? Eller en undanvind? Vad innebär det för den tilltänkta målgruppen?

Vi spelade in en video för ett par veckor sedan i sköna vårvindar utanför Sandhamn, en video som jag tror kan locka till lite diskussion hos Blur.ses fanclub. Vi testar 50 år gamla Dufour Arpege mot deras helt nya modell i samma storlek – Dufour 310 Grand large.

Det pratas ju mycket om att nya båtar är så mycket tyngre än gamla och många undrar om det till och med är så att de gamla båtarna i vissa fall är snabbare. Så var inte minst fallet när vi testade XP 33. Vissa trodde att en X 99 skulle vara snabbare. Dessvärre fick vi inte möjlighet att jämföra då men den här jämförelsen är också ganska kul. Vad är det egentligen som skiljer…

Vad tycker Blurs läsare om gammalt vs nytt?

Gustav Morin

8 Comments

  1. Stefan Kolmodin Apr 22, 2014 Reply

    Klart det hänt saker särskilt då man lämnade den farthämmande IOR-regeln.
    Men det skulle kännas rättvisare att jämföra båtar med samma vattenlinjelängd med tanke på dagens designtrend – då är 310 GL en 3 fot större/längre båt som skall vara snabbare (och tyngre).

  2. Thomas Wiberg Apr 25, 2014 Reply

    Håller helt med herr Kolmodin, jämförelsen haltar betänkligt. 310 Grand Large har två meter längre vattenlinje , är 30 cm bredare och är 1,5 ton tyngre. Snacka om att jämföra äpplen och päron! Arpégen kom i produktion redan 1966, alltså före IOR-regeln var skapad. Möjligen är hon designad för att passa RORC-regeln som ju var föregångaren till IOR i europa. Lite trist att IOR alltid får en massa negativ kritik, även för sånt som gjordes innan regeln fanns! IOR var den första globalt accepterade handikappregeln för havskappsegling och skapades med bas i europas RORC-regel och CCA-regeln från USA. Nu många år senare står vi åter igen i en situation med olika regler på olika håll vilket knappast kan kallas vare sig utveclande för sporten eller modernt i vår “globaliserade” värld. Under senare delen av 80-talet skapades några av alla tiders mest byggtekniskt avancerade byggen, då som IOR-mätta båtar.

    Som svar på Gustav Morins fråga så gillar jag absolut både moderna båtar och klassiker. Att däremot göra en sådan jämförelse som i videon tycker jag nog luktar lite väl mycket reklamfilm eftersom man jämför två helt olika storheter. Sedan är erat upplägg roande att titta på. Det vore trevligt med lite mer seriösa reportage kring vad som åstadkommits tidigare. Man får lätt uppfattningen att allt före millenieskiftet bara är mossanlupen skit för nostalgiker när man surfar runt på e-magasinen och bloggarna på nätet. Däremot visas sällan kopplingen mellan det som gjordes och det som görs i dag.

    Några av de häftigaste raceråk som byggts i Sverige någonsin skapades runt förra sekelskiftet 18 – 1900 i form av stora fenkölade, flatbottnade racers. Några bra exempel är Ester, Cake Walk och San Toy ritade av Gunnar Mellgren. Dessa exempel var fantastiska byggen som i jämförelse gör det lätt att gäspa när man ser de “moderna” copy and paste-båtarna som hyllas i dag. Någon av de stora tänkarna lär ha sagt att man måste kunna sin historia för att fullt ut förstå sin samtid. Det gäller nog även inom det marina området.

  3. Stefan Kolmodin Apr 25, 2014 Reply

    Är fullt på det klara med att Arpege är före IOR och håller med om att en hel del var positivt med IOR, min poäng är att båtarna började gå fortare efter IOR då man lämnade de smala aktrarna och i IORs fall rena vågbildare/handbromsar. Själv bytte jag från halvtonnare till skärgårdskryssare på 80-talet – ett hyfsat lyft avseende rena linjer med litet genererat vattenmotstånd :-)

    En replika i moderna material och byggsätt på ex. Ester skulle säkert kännas rätt extrem även idag dryga 100 år senare hade jag råd skulle jag gärna testa http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/MarketStore/Foto/?msobjid=40785&Origin=SM

    • Thomas Wiberg Apr 25, 2014 Reply

      Point taken and I agree :)

  4. Stefan Aaröe Apr 25, 2014 Reply

    Men varför jämförde man inte mellan en X99 och en XP 33? Det hade ju varit ett mycket roligare test. Eller en Farr 30 mot motsvarande båt 2014?

    Sen var väl snacket i testet med XP33:an hur mycket som egentligen har hänt de senaste 20 åren, inte 50… 

    Kul film från Hamnen som vanligt dock.

  5. Martin G Apr 25, 2014 Reply

    Hamnen avsikt med reportaget var väl kanske inte att vetenskapligt visa segelbåtars utveckling på 50 år, utan att presentera den nya Dufour 310 Grand large på ett lite kul sätt.
    Tycker också at ett jämförande test på X99 och Xp33 hade varit grymt spännande!

    Är det någon som kan förklara varför det ska vara dubbla rattar på en så pass liten båt som en 30-fotare. Jag föredrar rorkult på båtar upp till ca 35 fot.

  6. Lars M Apr 25, 2014 Reply

    310:an såg ju ut att gå jäkligt fint ! Som sagt, vore kul med en X-99 / Xp33 test.

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 25, 2014 Reply

      Vi skulle kunna göra en grej på detta under GVA Marstrand Big Boat Race där vi har Sveriges snabbaste X-99 eXilia och en väl uppvärmd Xp 33 i Norix som redan tränat ett antal gånger på fjorden.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.