ORCi Worlds | Trash Talk

Så klart är det lättare att få till ett trash talk när regattan redan är i gång :-)

Men resultaten från första dagen kanske inte är helt rättvisande då det var 3 m/s och ganska fluky. All cred till de som gick fort dock!

1 TP52 WOLFPACK Thomas Nilsson NOR 450,1
2 TP52 ENFANT TERRIBLE Alberto Rossi ITA 452,3
3 ONE OFF EDIN PROGRESSIVA Roger Edin SWE 453,6
4 COOKSON 50 MOD CAMILLA Ole Martin Vordahl NOR 460,7
5 CARKEEK 47 PLATOON Harm Müller-Spreer UAE 461,7
6 BRENTA 60 UCA Moritz Ruppert GER 464,6
7 BRENTA 55 EMBER SEA Matthias Mier GER 474,5
8 GP 42 LM HISPANIOLA Horst Mann GER 496,6
9 GP 42 SILVA NEO Dennis Gehrlein GER 498,8
10 HH42_25_05 Ra Glede Christen With NOR 508,8
11 J/V 49 IMMAC ONE4ALL Kai Mares GER 517,6
12 FARR 400 OXYGEN Morten Ulrikkeholm NOR 518,8
13 KNIERIM 49 DESNA Sven Wackerhagen GER 519,8
14 DK 46 TUTIMA Kirsten Harmstorf GER 525,8
15 SYDNEY 43 GTS COIN COIN Bas de Voogd NED 528,4
16 X-TREME 37 HIT Roel van Merkesteyn GER 528,9
17 FARR 40 OD APM Chris Nørgaard DEN 530,4
18 FARR 40 OD STORMTROOPER Jonas Andersson SWE 530,6
19 FARR 40 OD NORSTEAM Sindre Skrede NOR 531,6
20 RAINBOW 42 UIJUIJUI 4 Friedrich Hausmann GER 537,3
21 SWAN 45 OD TAROK VII Erik Berth DEN 539,8
22 SWAN 45 K-FORCE Jan de Kraker USA 540,9
23 LANDMARK 43 WHITE SHADOW Torkjel Valland NOR 543,2
24 LANDMARK 43 SANTA Claus Landmark NOR 544
25 LANDMARK 43 DESTIN Tore Kandahl NOR 545,2
26 LANDMARK 43 SKARP Chris de Jongh NED 547

I ORC A tror vi på TP52or. Wolfpack har varit tokseriösa i år och Enfant Terribe vann ju här om året i sin Farr 40. Två solklara favoriter. Carkeek 47 Platoon är rockstars (Barne på nav?) och båten är ju sjukt cool. Vann Kielar Woche? GP42-orna seglas av unga ambitiösa gäng som varit snabba i IMS-racers förut. Klarar de av transitionen till en snabb båt? Och så verkar Lanmarkarna ha fått upp farten i år. White Shadow speciellt.

Men en TP tar hem det. Som vanligt.

1 ONE OFF LEU Albert Schweizer GER 551,1
2 SWAN 45 CHECKMATE Peter de Ridder NED 551,1
3 PUMA 42 EL POCKO Thomas Jungblut GER 555,9
4 KER 11.3 VISIONE 3.1 Per Weiskvist DEN 558,3
5 M 34 ISKAREEN Sönke Bruhns GER 558,4
6 XP-44 ROCCABELLA Gaudenz Troesch SUI 562,2
7 XP-44 XENIA Ralf Lässig GER 562,6
8 KNIERIM 33 ZEPHYR Steffen Müller GER 568,8
9 CORBY 38 ROCKALL IV Christopher Opielok HKG 569
10 XP-44 X-DAY Niels Gauter GER 569,3
11 FIRST 44.7 SUNBIRD DRY Norbert Druecker GER 570,4
12 GP 33 VIHUELA Eugeniusz Ginter POL 570,9
13 ESSE 990 FINESSE Mathias Haufe GER 571,6
14 X-41 IMAGINE Holger Streckenbach GER 572,1
15 X-41 XINI FREEDOM Martin Estlander FIN 575
16 X-41OD PREMIUM Mati Sepp EST 575,2
17 SWAN 48 S BIG EASY III Addi Bauer GER 576,4
18 X-41 CEDO NULLI Holger Reppin GER 578
19 MUMM 36 PAKALOLO Marius Andersen USA 579
20 ELAN 410 TAKE OFF Jörgen Wennberg SWE 581,1
21 FIRST 40 ELKE Frans Rodenburg NED 581,3
22 X-41 FORTE Jaak Jögi EST 581,3
23 FIRST 40 KARUKERA Ola Sandell SWE 585,6
24 XP-38 EXTREME WAYS Andrew Holdsworth USA 587
25 XP-38 SOLDIER BLUE Peter Kampmann DEN 588
26 DEHLER 41 INTERMEZZO Jens Kuphal GER 588,8
27 FARR 30 OD H.E.A.T Max Augustin GER 589,2
28 IMX-40 CACILIE Dr. Peter Leicht GER 589,4
29 IMX 40 FOXY LADY Rickard Bergkvist SWE 590,6
30 MAXFUN 35 TOSEN Carl Rasmus Richardsen GER 591
31 XP-38 VEOLIA Torsten Bastiansen GER 591,5
32 PRIMA 38 GINKGO Dirk Clasen GER 591,5
33 IMX-40 MANDALAY William Friis-Møller DEN 591,6
34 IMX-40 MORRAN Carsten Burfeind GER 591,8
35 XP-38 HALBTROCKEN XPRESS Michael Berghorn GER 592,4
36 X-40 SIRENA Peter Buhl DEN 594,6
37 DEHLER 41 AVENTURA Joachim Hass GER 597
38 LUFFE 43 MK2 NIXE Dr. Jörg Zieron GER 597,6
39 X-119 EXOCET Peter Hermann GER 597,7
40 FIRST 40,7 YRO Percy Skyvell SWE 598,7
41 X-40 SAFRAN Mads Elleskov DEN 599,8
42 FIRST 40.7 TOMCAT Mikkel Lange DEN 600,2
43 XP-38 XPRESSO Patrik Jenemark SWE 600,3
44 VARIANTA 44 BUKH BREMEN Jens Ellermann GER 600,8
45 NEXT 37 AUDI QUATTRO Jani Lehti FIN 601,7
46 1-TON UNIVERSITAS Gunnar Jacobi GER 603,8
47 FIRST CLASS EUROP AQUARELLA Andrzej Zielinski POL 604,3
48 DEHLER 41 HOBART Miroslav Zemke POL 604,7
49 SALONA 37 SATISFACTION Mikael Karlsson SWE 605,3
50 DEHLER 38 C SPORTHOTEL Karl Dehler GER 606,7
51 GP33 BRYZA33 Tomasz Piasecki POL 607
52 HANSE 400E SCHUDDELFROST Martin Kehr GER 607,6
53 FIRST 40.7 THREE SISTERS Milan Hajek CZE 608,5
54 X-35 OD VORTEX Martin Moe NOR 608,6
55 SALONA 38 IBC REVAL CAFE Eero Pank EST 609,4
56 X-37 XTRA FUN Horst Figge-Jänke GER 609,8
57 PRONAVIA 38 SOLGANG Rudolf Ugelstad NOR 610,7
58 COMFORTINA 42 DK ALOHA MARE Klaus Meier GER 614,7
59 MUMM 36 FAIR DO’S GER

Svåarre att gissa i ORC B. Corby 38 Rockall IV vann tyska mästerskapen och är snabb i klassen. Sweet båt. Swan 45 med Peter de Ridder. De bästa X-yacts borde kunna vara med: Veolia, Mandalay och Soldier Blue. Någon annan Xp kanske? Ker 11.3 om det fortsätter vara lätt.

De Ridder spikar.

1 SALONA 37 VENCOM Martin Nilsson SWE 615
2 J-109 ELLIDE Mark Schuerch GER 615
3 DEHLER 38 C FORTISSIMO Lutz Kleinfeldt GER 615,1
4 IMX-38 KIND OF MAGIC Janne Timonen FIN 615,2
5 NM38S SUGAR 2 Erki Melts EST 615,2
6 SUMMIT 35 HOPPETOSSE Jörg Hiller GER 615,3
7 SALONA 37 RK SOLCONIA Max Gurgel GER 615,4
8 HANSE 400E ASIA DE CUBA Felix Hauss GER 615,4
9 SALONA 38 BK AUDI GEKKO Hannu Niemelä FIN 615,6
10 HANSE 371 VENTUS II Uwe Jahnke GER 616,2
11 DEHLER 39 REDAN Hein van Schaik NED 616,4
12 X-35 OD EXTREME Aistis Kalanavicius LTU 616,5
13 X-37 HANSEN Michael Mollmann DEN 616,7
14 BAVARIA 35 MATCH SONS OF HURRICANES Jon Hoiden NOR 617,6
15 CATALINA CAPRI 37 ARCTURUS Juozas Gordevicius LTU 618,8
16 O-800 KVARTET Vasilii Alekseev RUS 619,1
17 DEHLER 35 REE Bernhard Ihnken GER 620
18 FIRST 36.7 MOD TEAM PRO4U Patrik Forsgren SWE 620,4
19 XP-33 WILLSON X Christian Tang GER 620,5
20 M37 LOW NOISE Duccio Colombi ITA 620,5
21 XP 33 NORIX Stephan Berntsson SWE 622,5
22 X-362 SPORT PERFECT EXCUSE TOO Stefan Peterson SWE 622,5
23 DEHLER 36 J / V STORMSTEG Charles Tillander SWE 623,2
24 COMFORTINA 39 PENTA Ulrich Amann GER 625,9
25 DEHLER 39 GRIEL Robert Jockin NED 626,2
26 MAT1010 IZJAHURTIG Norman Schlomka GER 626,4
27 DEHLER 34 SV GRYNET Bo Anders Nilsson SWE 626,4
28 J-105 JALAPENO Hinnerk Blenckner GER 629,9
29 FIRST 35 JACARANDA Juergen Klatt GER 631
30 ARCONA 340 KATARIINA II Aivar Tuulberg EST 631,5
31 FIRST 35 KWANZA Sten Haeger SWE 632,9
32 HANSE 370 RELAX DE LUXE Dietmar Wendel GER 634,2
33 FIRST 35 SOUTH KENSINGTON Alessandro Consiglio ITA 636
34 FIRST 34.7 KINGFISHER Norbert Kiderys POL 636,4
35 X-382 X-WING Ulrich Prochaska GER 637,1
36 X-362 SPORT STATIC ELECTRIC Heiko Päsler GER 637,2
37 X-362 SPORT PASSION X Andreas Wulfes GER 637,2
38 HOD 35 HODSPUR Patrick Ten Brincke NED 637,7
39 X-362 CHULITA Michael Cholewa DEN 640,8
40 FIRST 36.7 HALBTROCKEN Knut Freudenberg GER 641,9
41 X-34 X-SUPERO Peter Gillen GER 643,6
42 X-332 SPORT VARUNA X PRESS Kai Haupthoff GER 644,7
43 X-332 SPORT PATENT3 Jens Tschentscher GER 645,2
44 X-332 SPORT SPORTSFREUND Axel Seehafer GER 645,8
45 MOUNT GAY 30 DE ONDEUGD Roland Berends NED 647,8
46 X-34 WINDHEXE Peter Birwe GER 648,2
47 GRAND SURPRISE SCHAAP SHIPCARE Dirk Jan Verdoorn NED 648,7
48 X-332 XPLORER Prof. Per Lundqvist SWE 649,4
49 CECCARELLI 27 LITTLE JOHNKA Konrad Smolen POL 651
50 FIRST 34.7 ELISA PASSIONE Sven Nuutmann EST 651,3
51 X-332 RUBIX Hans-Christoph Burmeister GER 651,5
52 X-332 CHINOOK Johann Friedrichsen GER 651,9
53 X-332 DOGMATIX Stefan Voss GER 652
54 X-332 QUATTRO Klaus-Peter Boock GER 652,3
55 COMFORTINA 35 CARPE VIVEM Andreas Betz GER 656,5
56 PROJECTION 762 NEMO Thoralf Wigger GER 663,1
57 X-332 ADDIXION Harry Peterse NED 663,4
58 J/80 “TEAM TBS ON””FFLOW””” Patrik Heinrichs GER 671,5
59 FIRST 27.7 LK TRAMONTANA Andreas Töngi AUT 673,2
60 BANNER 1/2TON ANTIDOTUM Marcin Mrówczynski POL 674,7
61 SAILORMADE 30 REWIRED Jan Duken GER 678,2
62 FIRST 31.7 MON AMIE Roland Swade GER 679,2
63 X-95 SIMBA Michal Jablonski GBR 686,2
64 DEHLER 34 PICCO BELLO Josef Roessler GER 688,1
65 DEHLER 29 SPIQUES CALA VENTINOVE Uwe Wenzel GER 688,9
66 SUN FAST 32 I CAELESTIA Olaf Höhn GER 699

I ORC C är det fler om budet. Jag tror vinnaren finns bland de snabbaste båtarna… Salonorna Vencom och Audi Gekko. ORC-dräparna NM32S Sugar 2 och M37 Low Noise. Eller superproffsiga Patrik Forsgren i sin First 36.7 Turbo som har varit nära ett par gånger nu.

Low Noise är oslagbar.

RECORD FLEET STARTS TOMORROW
AT 2014 ORC WORLDS

High level talent and past champions in three classes will start inshore racing tomorrow, with light winds forecast

Kiel, Germany – At 10:55 tomorrow morning, Monday 4 August, the first Warning signals will sound for the first race on three separate course areas here in Kiel for the start of the 2014 edition of the ORC World Championship. This offshore World Championship sanctioned by ISAF features a record-setting turnout of 151 boats from 19 countries, and has attracted some of the world’s best sailors from the Olympics, America’s Cup, Volvo Ocean Race, and other high-level events.

Multiple World Champion Markus Wieser, for example, is sailing this week on Harm Muller-Spreer’s new Carkeek 47 Platoon, one of the favorites among the 27 boats racing in Class A. The crew list on this team reads like a big-boat sailing list of all-stars, with numerous alumnists from numerous America’s Cups and Volvo Ocean Races. However, Platoon was not on the starting line today for some light air practice racing due to an incident that occurred in the blustery 20+ knots and choppy seas on the Kieler Bucht yesterday.

“The strop on our headstay broke,” explained Weiser, “but no one was hurt and we managed to keep the rig up. So today we replaced our composite headstay with one made of rod that we brought in from Denmark, and we are ready to go for tomorrow.”

2012 ORC World Champion Alberto Rossi, photo by Pavel Nesvadba/Ranchi
Weiser and his team missed the opportunity to tune up against the 2011 and 2012 Class A ORC World Champion, Alberto Rossi and his team from Italy on his TP 52 Enfant Terrible, who have been here in Kiel training for the past week. Not only is Rossi is coming off a victory in the Farr 40 West Coast Championship in Santa Barbara two weeks ago, but, like Platoon, Rossi has loaded his boat with a talented crew of veterans from numerous America’s Cups, all led by 3-time Melges 24 World Champion Lorenzo Bressani.

Among the 58 teams competing in Class B, among the favorites is a team who has not entered an ORC World Championship before, but a month ago proved themselves by winning the International German ORC Championship held here during Kieler Week. Christopher Opielok has raced at the Admiral’s Cup, so he knows what it takes to compete at a high level, and the team on his Corby 38 Rockall IV have been working hard to improve even more since last month to take a championship title. While Rockall is campaigning in Germany this year, Opielok is racing under the Hong Kong flag for his adopted home.

Light conditions for Jani Lehti’s Audi Quattro, photo by Pavel Nesvadba/Ranchi

Two other favorites in Class B are well-traveled teams from the Czech Republic and from Finland, as both were racing in the Med only weeks earlier at the ORC European Championship. Milan Hajek’s Beneteau 40.7 Three Sisters finished fifth in Class B at the event Valencia, but in April won Class 1 in Majorca at Palma Vela. Jani Lehti’s new Next 37 Audi Quattro from Helsinki also missed the podium in Class B in Valencia, but the team has upgraded to larger symmetric spinnakers for this event and may be poised to take advantage of conditions which are looking light for the week.

2013 ORC Class C European Champion Sugar 2, photo by Pavel Nesvadba/Ranchi

In Class C there are 66 teams and numerous local, regional and continental champions who will fight hard for a World Champion crown. Coming off a hard-earned victory in Valencia, and a few weeks prior to that at the ORC Mediterranean Championship in San Vito Lo Capo, Giuseppe Giuffre’s M37 Low Noise from Italy has momentum to do well in this class, but he will face last year’s Class C champion who is closer to home: Mikhel Kosk’s NM 38 Sugar 2 from Estonia.

But even closer to home is Jurgen Klinghardt’s German X-332 Sport patent 3, who won their ORC World Championship title in nearby Flensburg in 2010, and Salconia, Max Gurgel’s Salona 37 RK, who is the reigning ORC German Champion in his class.

Both Class B and Class C will be split into two groups and race from tomorrow through Thursday for the top 30 positions to determine who will be in the Gold Fleet to race for the World Championship titles in these classes for the final two days of racing. So, the fleet will change each day as results determine the class splits for the following day.

Wind conditions tomorrow are expected to be a light northwesterlies, but Principal Race Officer Stefan Kunstmann hopes for two races to get the week started. Kunstmann will be managing the Class B course, while Eckart Reinke will be running Class A and Fabian Bach will manage Class C.

“This is a very impressive fleet for our 16th World Championship,” said Dr. Wolfgang Schaefer, Chairman of the German Offshore Sailing Committee and Vice-President of ORC. “The format of racing, the number of boats, and the level of talent will test everyone’s skills, so the winners will have truly demonstrated themselves as champions.”

For more information about the 2014 ORC World Championship, visit the event website at www.orcworlds2014.com.

And for more information on ORC and ORC classes and events, visit www.orc.org.

31 Comments

  1. Alice Aug 5, 2014 Reply

    Det kommer bli ett rafflande och spännande VM. Men jag tror att Wolfpack kommer vara riktigt vassa. Så seriösa och driftiga de har varit iår, har de inte varit på länge. Mycket tid har lagts ner! Men dock hade dem en jobbig dag igår, men om vi känner Martin rätt så kanske det bara var en engångsgrej. Att ta med världsmästartiteln är inte ett enkelt uppdrag, men vi håller väll ändå på våra svenskar!

  2. Johan Wickman Aug 5, 2014 Reply

    Skulle bli förvånad om inte X-37 Hansen hamnade top3 i ORC C.

  3. Author
    Peter Gustafsson Aug 5, 2014 Reply

    Avkortat havsrace?

    Resultat från klass C är inne. Extremt blandat.

    http://www.orcworlds.com/index.php/official-noticeboard/results/

  4. Lasse Bergkvist Aug 6, 2014 Reply

    Ja, havsracet blev avkortat till 34 Nm för grupp C. Tävlledningen gjorde om havsracet till mer eller mindre kryss-länsbana med 3 till 12 Nm ben. 10 timmar på 34 Nm är rejält långsamt. Tydligen kom inte sjöbrisen igång som förväntat. Upp och ner i resultatlistan för de svenska båtarna – hoppas de laddar om inför morgondagens två inshorerace.

  5. Lasse Bergkvist Aug 6, 2014 Reply

    Hansen, de brukar vara med. Men med 24 på havsracet som inte får räknas bort blir det svårt att komma topp 3, det brukar inte räcka till.

  6. Classe Aug 6, 2014 Reply

    Jättesvaga vindar på havsracet igår. Av de tio timmar vi var ute så blåste det bara i 2 timmar. Banan avkortad. 2 stora omstarter blev det så alla små båtar kom ifatt. Vi lyckades klämma in oss på en 4:e plats. Så nu ligger vi Foxy Lady tydligen på 2:a plats totalt efter 2 race.:)

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 6, 2014 Reply

      Snyggt seglat.

      Havsracen har samma poäng som W/L men får inte räknas bort?

  7. Johan Wickman Aug 6, 2014 Reply

    MItt Hansen/X-37 tips lades innan havsracet. De brukar dock vara vassa även på lätta distansrace men har väl för en gångs skull kantat bort sig. Vi får se om de kan hota top3 trots allt. Kul att se en annan Öresundsbåt, Xpresso Xp38 lyckas i lättvinden med en 3:e plats i B-klassen. De brukar annars gilla lite mer luft.

  8. Lasse Bergkvist Aug 6, 2014 Reply

    Peter, har läst NOR nu och tydligen så har alla seglingar samma vikt = 1.0. Om 7 seglingar är genomförda får en räknas bort. Om två av dessa 7 är havsrace så får man räkna bort ett havsrace – ovanligt!

  9. Alex Aug 6, 2014 Reply

    Verkar gå bra för xbåtarna i orc b;)

    • Pelle Pedersen Aug 7, 2014 Reply

      Kaukera avslutade med två spik!!! GO GO GO!!
      En iakttagelse; liten båt (grupp C)-spinnaker stor båt (grupp A)-assy. Om man ska vinna alltså!!

  10. Lasse Bergkvist Aug 8, 2014 Reply

    På andra havsköret var det svenskarna i lilla klassen som imponerade stort! Vencom spikade – snyggt! Pro4U 2:a och Stormsteg 3:a! Det är väldigt tight i lilla klassen ( arrangörerna har redan räknat bort en segling efter 6 seglade, när det i föreskrifterna står efter 7…) med Italienska världsmästarna från förra året på förstaplats, Hansen ( Johan Wickman!!) har hoppat upp på 2:a plats efter snygga seglingar, Pro4U ligger trea – med samma poäng som 4:an och 5:an och Stormsteg från VÄsterås ligger 6:a, bara två poäng efter. Nedåt är det också tight – skoj avslutning nu med 4 banrace kvar. Fortsätt segla vackert nu i de svenska båtarna!

  11. Fredrik Lönegren Aug 8, 2014 Reply

    Någon som har info om varför tysken Max Gurgel protesterade på Pro4u…..synd, att bara Pro4u fick protesten på sig (eller så var det bara dom som gjorde fel)

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 8, 2014 Reply

      Jag läste på dersa blogg “tyvärr fick vi i andra seglingens 6:e placering blev en diskvalifikation enligt regel 49.2 (Besättningens placering, mantåg).”

      Säkert nån som ställt sig på utsidan i ett rullslag?

      • Mats V Aug 8, 2014 Reply

        Kan också handla om när man kör spinnen “flying” inför upprundning. Man tar ner spinnbommen och gasten håller ut lovartsgajen för hand varvid han/hon lutar sig ut med bålen utanför mantåget. Detta reglerades på ORCi-VM i Finland 2012 genom att de definierade en tillåten max tidsgräns på 15 sek – överskreds den tiden blev det DSQ.

  12. Pelle Lindell Aug 8, 2014 Reply

    eller för slappa undre mantåg? Vanligt fel även här hemma.

    • Anders Dahlsjö Aug 8, 2014 Reply

      Har man nya fina mantåg i dyneema. Så behöver de efterspännas varje dag då de sätter sig när det hänger några hundra kilo i dem och hikar en dag.
      Jag gillar inte att annat än wire är tillåtet, jag tror en wire med pressade ändar är att föredra, men det finns ju vikt att spara. I allafall på en offshorebåt.

  13. Pelle Lindell Aug 8, 2014 Reply

    Hur som helst väldigt kul att det går bra för många svenska båtar.

  14. Author
    Peter Gustafsson Aug 9, 2014 Reply

    Då var det färdigseglat i Kiel. Santa tappade guldet i ORC A i sista racet. Otroligt bra i vilket fall men som väntat blev det en TP52 som tog hem det.

    Och bra seglat av PRO4U och Vencom som tar silver och brons i ORC C. Storfavoriten NM38 Low Noise solklar segrare där och de behövde inte ens åka ut på banan idag.

    ORC A
    1 TP52 ENFANT TERRIBLE Alberto Rossi ITA 29141 23
    2 LANDMARK 43 SANTA Claus Landmark NOR 12143 29
    3 GP 42 SILVA NEO Dennis Gehrlein GER 6999 43
    4 COOKSON 50 MOD CAMILLA Ole Martin Vordahl NOR 12811 55
    5 TP 52 WOLFPACK Thomas Nilsson NOR 12000 55,5
    6 J/V 49 IMMAC ONE4ALL Kai Mares (C) GER 4815 59
    7 KNIERIM 49 DESNA Sven Wackerhagen (C) GER 5588 61
    8 SWAN 45 OD TAROK VII Erik Berth (C) DEN 9503 63
    9 SWAN 45 K-FORCE Jan de Kraker USA 18 66
    10 LANDMARK 43 WHITE SHADOW Torkjel Valland NOR 12443 69

    ORC B
    1 X-41 FORTE Jaak Jögi EST 475 26
    2 SWAN 45 CHECKMATE Peter de Ridder (C) NED 45026 44
    3 FIRST 40.7 THREE SISTERS Milan Hajek CZE 117 44
    4 ONE OFF LEU Albert Schweizer GER 6009 46,5
    5 SALONA 38 IBC REVAL CAFE Eero Pank (C) EST 703 49,5
    6 CORBY 38 ROCKALL IV Christopher Opielok HKG 2192 51
    7 KER 11.3 VISIONE 3.1 Per Weiskvist DEN 1108 52
    8 IMX-40 MANDALAY William Friis-Møller DEN 437 54
    9 XP-38 EXTREME WAYS Andrew Holdsworth USA 38800 58
    10 DEHLER 38 C SPORTHOTEL Karl Dehler GER 6810 59

    ORC C
    1 M37 LOW NOISE Duccio Colombi ITA 15911 21
    2 FIRST 36.7 MOD TEAM PRO4U Patrik Forsgren (C) SWE 88 32
    3 SALONA 37 VENCOM Martin Nilsson SWE 104 34,5
    4 ARCONA 340 KATARIINA II Aivar Tuulberg EST 646 35,5
    5 NM38S SUGAR 2 Erki Melts (C) EST 711 41
    6 DEHLER 36 J / V STORMSTEG Charles Tillander SWE 145 42
    7 X-332 SPORT SPORTSFREUND Axel Seehafer GER 6669 48
    8 X-37 HANSEN Michael Mollmann DEN 68 50
    9 SALONA 37 RK SOLCONIA Max Gurgel (C) GER 6851 62
    10 DEHLER 29 SPIQUES CALA VENTINOVE Uwe Wenzel (C) GER 4741 64,5

    http://www.orcworlds.com/index.php/official-noticeboard/results/

  15. Arthur Aug 9, 2014 Reply

    Pro4u vann VM Silver och Guld i Corintian

  16. Andreas Aug 10, 2014 Reply

    Imponerande på Landmarken, som seglade med assymetrisk undanvindsgarderob? på en deplacementsbåt och ändå ledde o var så nära…
    Bra jobbat Claus mfl
    MVH Andreas

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 10, 2014 Reply

      Tittar du på ORC A så kör 8 av 10 i topp assy. I ORC B 2 av 10. I ORC C ingen. ORC (och även IRC) har en “skevhet” att större båtar kan/skall vara racigare utan att det straffas.

      • Ola Aug 10, 2014 Reply

        Peter, tror du att alla båtar skulle segla bättre med gennaker? Skulle en Express med gennaker slå en med spinnare efter 1000 timmars träning? Hade en viss Scampi varit ännu snabbare med gennaker?

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 10, 2014 Reply

          Skrev jag det?

          Jag konstaterar bara det alla redan vet, att regeln (medvetet) är skev för att gynna racigare båtar i den stora klassen och mer cruiser-orienterade båtar i den lilla. Inget konstigt med det, även om jag personligen kan tycka att man tar i för mycket. Men man justerar också detta lite varje år :-)

          Så klart finns det 52-fotare med spinnaker. Och trevliga 33-fotare med gennaker. Bara inte i de här resultatlistorna…

          • seglaren Aug 10, 2014

            men det skriver hur många av hela fältet seglar med topp assy och sen att större kan/skall vara racigare. på så sätt kopplar du ju topp assy = racigare båt.

      • Joakim Aug 10, 2014 Reply

        Assy = racigare?

        Det är väl klart att snabbare båtar kan bättre använda assy eftersom dom har mera apparent vind. Det beror inte så mycket om hur racig båten är. Landmark 43 kan väl inte anses vara racig men den är tillräckligt snabb.

        Next 37 är kanske på gränsen och bytte till symmetriska just före VM. Vilken var bättre? Symmetriska har åtminstone en taktisk fördel på banan.

        Raciga båtar måste vara jätte små för att kunna segla i C eller även om i B. Också tvärtom vanliga båtar måste vara jätte stora för att kunna segla i A.

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 10, 2014 Reply

          Next 37 är nog inget vidare benchmark. Observatörer på plats i medelhavet sade att de inte hade en aning om hur man seglade assy. Så det var nog lätt att skylla på det. Resultaten i Kiel var väl i linje med de man hade i Medelhavet…

  17. Pelle Pedersen Aug 11, 2014 Reply

    Verkar vara en “ond tå” det där med “raciga” båtar…
    Är (tror jag) det inte så att ORC-regeln premierar mindre båtar med mer “cruisinginspirerad” framtoning och tvärtom i det större segmentet; TP52 har lättare att segla upp till sina tal än tex Hanse 540??

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 11, 2014 Reply

      Det är en strategisk inriktning från de som sköter regeln. ORC och IRC funkar på samma sätt.

      Man vill att folk skall segla med sina vanliga båtar och det skall inte löna sig att ta fram specieldesigner. i lilla klassen Det driver bara cost och skrämmer bort seglare. Next 37 är väl ett avskräckande exempel :-)

      I de större klasserna så vill man locka de ambitiösa teamen och de coola båtarna och där är inte cost en issue på samma sätt.

      Min take var väl egentligen att man i vilken kappsegling som helst på jordklotet ser båtar med assy även i lilla klassen. Och med J/109 så visade vi att det går alldeles utmärkt att vinna race på bana både i IRC och SRS. Slutsatsen måste ju vara att det är något i regeln som gör att folk konverterar sina gennakerbåtar till spinnaker så fort de skall segla ORCi.

      Ingen biggie. Bara ett konstaterande.

      Man lockar ju massor av båtar, så jag tror inte att det är ett problem på ORCs agenda :-)

  18. Classe Aug 11, 2014 Reply

    Några ord från Foxy Lady som körde ORC B klassen.Vill bara lägga till att Kiel Yacht Club gjorde ett fantastiskt arrangemang för oss seglare. De har arenan med hamn och boendet, de har organisationen. Det bästa mästerskap vi varit på. (Har seglat EM2000, VM2012, EM2013)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.