Skip to content

83 Comments

  1. Johan S
    Aug 19, 2014 @ 23:52

    Jag tycker om tänket bakom Divorna och skulle kolla om det finns en Diva 355 i fint skick. Har iofs aldrig provseglat, men på pappret passar den din spec bra. För en miljon bör du kunna få en i fint skick, skaffa ny segelgarderob och ändå få pengar över.

    Reply

  2. Alex
    Aug 20, 2014 @ 01:41

    Imx-40
    http://se.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?man=imx+40&is=&type=&luom=127&fromLength=&toLength=&fromYear=&toYear=&fromPrice=&toPrice=&currencyid=1009&cint=&Ntt=&searchtype=homepage&cit=true&slim=quick&ybw=&sm=3&Ntk=boatsSV

    X-35
    http://se.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?slim=quick&sm=3&luom=127&currencyid=1009&searchtype=searchbar&Ntk=boatsSV&Ntt=x-35

    First 40.7
    http://se.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?slim=quick&sm=3&luom=127&currencyid=1009&searchtype=searchbar&Ntk=boatsSV&Ntt=first+40.7

    J 109
    http://se.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?slim=quick&Ntt=J-109&searchtype=searchbar&Ntk=boatsSV&sm=3&luom=127&currencyid=1009&No=0&Ns=PBoat_sortByPriceAsc|0

    Sen när det gäller begagnade båtar får man ju vad man betalar för, en imx-40 som enbart kappseglats nere i spanien med massa spinnackernedtagningar i förpiksluckan kanske inte är optimalt men det fanns många ute, så finns säkert flera som inte har “sunkig inredning” osv.

    Med en mille i budget kanske man ska lägga ett tak på 800’000, och ha 200’000 att lägga på dynor, löpande rigg, modern plotter, kanske nytt storsegel och oförutsägbara utgifter.

    Lite inspiration iaf kanske? =)

    Reply

  3. kalle
    Aug 20, 2014 @ 07:29

    First 36,7

    Reply

  4. Martin X-99 Xil
    Aug 20, 2014 @ 07:43

    Första frågan är djupgående!?
    Är det inget problem med djup köl så T.ex IMX 40, går att få kring 1 Msek.

    Reply

    • Henrik
      Aug 20, 2014 @ 13:02

      Hej. Har inget krav på djupgående, tack för tipset.

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    Aug 20, 2014 @ 07:54

    IMX-40 och X-35 är väl inte helt enkla solobåtar (om man inte är proffs)?

    Jag kan få känslan av att mer normal cruiser/racer är tillräckligt kraftfull och snabb med SRS ~1.30. De halvmoderna 40-fotarna är väl ganska ok kompromisser? Frågan är vilken som är roligast att segla?

    Bavaria 38 Match
    Bavaria 42 Match
    Dufour 40
    Elan 40
    Elan 410
    Finngulf 33 (för liten?)
    First 36.7
    First 40.7
    First 40 (också väl kraftfull?)
    Grand Soleil 40
    J/109
    X-362S
    X-412

    Reply

    • Henrik
      Aug 20, 2014 @ 13:03

      Här hittade jag många som skulle passa. Får kika vidare på dessa. Tack

      Reply

    • Joakim
      Aug 20, 2014 @ 17:31

      Räcker 1 M för alla på din lista?

      Bavaria 35 Match och First 36.7 är kanske de billigaste moderna båtar som fyller kraven. Om man vill betala mera, kan man tänka på Dehler 34 SV/35, 36 J&V, X-362S eller X-37. Men seglingsmässig är dom alla jätte lika.

      Att segla ensam en snabb 40-45 fotare är inte så lätt.

      Reply

    • Lasse
      Aug 20, 2014 @ 20:49

      Har liknande funderingar men har 2 barn som vill ha en kabin var o ev kompisar med samt max djup på ca 2.10. Funderar på Elan 40 eller Dufour 40. Någon som har erfarenhet av dem? Lasse

      Reply

  6. Pelle Fälth
    Aug 20, 2014 @ 08:12

    En klart annorlunda båt än de ovan nämnda är Omega 42, borde funka bättre för solo och familjesegling men är väl inte den snabbaste. http://sailtech.se/index.html

    Reply

  7. Carl Fjällman
    Aug 20, 2014 @ 08:43

    First 35, speciellt om du bor på västkusten, riktigt skoj gäng med tune ups med coach osv. (Bra ställa att öva inför kappseglingen/banseglingen börjar).

    Dock kanske du får gå lite över 1milj och du får köpa utomlands.
    http://se.yachtworld.com/baatar/2012/Beneteau-First-35-2749913/country.frankrike

    http://se.yachtworld.com/baatar/2011/Beneteau-First-35-2724289/country.italien#.U_RDGmO6JLM

    http://se.yachtworld.com/baatar/2010/Beneteau-First-35-2750621/country.italien#.U_RDPmO6JLM

    Hade varit skoj med ytterliggare 35:a på västkusten!

    Reply

    • Henrik
      Aug 20, 2014 @ 13:05

      Hej Carl.
      Hur är den för ensamsegling? Har kikat lite på 35an men inte hittat någon runt västkusten som är till salu man kan provsegla tyvärr.

      Reply

      • Carl Fjällman
        Aug 20, 2014 @ 14:39

        Hej Henrik,

        Har inte kört så mycket ensamsegling men doublehanded fungerar fint. Tror inte den är svårare än någon annan fock-båt i den storleken, speciellt med bra autopilot.

        Häng med oss ut på tisdagsegling vi kör varje tisdag utgår från Hjuvik och kör med XSS.se så får du prova.
        Carl(a)fjallmans.se

        Denna veckan kör vi på torsdag och är lite kort om folk.

        Välkommen!

        Reply

  8. Pelle Pedersen
    Aug 20, 2014 @ 08:46

    En personlig favorit; Elan 37.

    Reply

  9. Martin
    Aug 20, 2014 @ 08:48

    Eller kanske en Salona 37 med 2 m köl. Vinnare av west side cup, Tjörn Runt och Bohusracet senaste åren.
    Den finns med olika kölar, 2m eller 2.3. bra allround båt.

    Reply

    • Henrik
      Aug 20, 2014 @ 13:10

      Hej.
      Tyvärr svårt att hitta ett fint exemplar för max 1 mkr, men riktigt fina båtar.

      Reply

  10. Stefan Kolmodin
    Aug 20, 2014 @ 08:50

    Luffe 40 Blå’s?

    Reply

  11. per
    Aug 20, 2014 @ 09:19

    Det finns många kul men det är stor skillnad i kostnad för underhåll mellan 35 och 45 fot. Jag hade övervägt att lägga aningens mer för en first 35.. alternativt dehler 34 sv eller J-109 som går inom budget.

    Reply

  12. Göran
    Aug 20, 2014 @ 09:37

    Får man rekomendera en Elan 37. Seglar bra och är ganska lättdriven. Med autopilot seglar man den lätt själv.

    Reply

  13. Classe
    Aug 20, 2014 @ 09:49

    J-105 är väl bra för detta. Gennaker på peke är enkelt. Båten planar i 8-9 m/s med gennaker. SRS 1,28. Helt okej utrymmen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 20, 2014 @ 09:57

      J/105:an är fin men det är skillnad på “helt ok” och “hög boendekomfort” :-)

      Jag tänker mig att det är bra ståhöjd, vettig toa/dush, ugn, värmare och att 4 personer kan äta en trerätters med vin med lite stil.

      Drömbåtar hade varit Aspect 40, Luffe 4004 eller liknande men det tål inte budgeten. J/109 är kanon men kanske lite för liten inuti jämfört med nuvarande 35-fots cruiser. Samnma sak med Dehler 34 som kommer att kännas trång.

      Reply

    • Anders
      Aug 20, 2014 @ 12:14

      Funderar på vad man lägger i “hög boendekomfort”, en vecka eller två på en J/105 fungerar för min familj, och det är ju ståhöjd för oss vuxna med öppen rufflucka :-)

      Fördelar; (relativt) låg vikt och enkel segelhantering, kanske komplettera med en strumpa till gennakern så klarar man sig fint!

      Reply

      • Stefan Aaröe
        Aug 20, 2014 @ 19:30

        Nu förstår jag ingenting. 105:an är ju ett under av komfort. Tänk bara hur nära man har till toan när man vaknar på natten. Knappt att man behöver kravla sig ur förpiken ;)

        Reply

  14. Dan
    Aug 20, 2014 @ 11:00

    Det med båtval är ingen lek, har lyckats äga 39 kölbåtar sedan 16 års ålder och är 42 år nu :-). Allt från Yngling, Avanti, Triss Norlin till + 40 fots långseglare i stål. Har gått från stort till litet och ofta haft båda alternativen samtidigt. Det har varit en dyr läroperiod men också väldigt intressant och att ha ett projekt rullande parallellt med allt jobbande och familjelivet är ett måste..

    Jag letar fortfarande efter idealet och har kommit så långt att jag vet att det gäller att hitta den absolut minsta/lättaste båt man kan som fortfarande uppfyller de kriterier man har. Precis som sades ovan är det stor skillnad på 35 och 45 fot, min rekommendation är att hellre leta runt 35 fot än större. För oss vanliga dödliga blir allt lättare, billigare och roligare med en relativt sett mindre båt.

    Det närmsta jag kommit idealet (är 5 i familjen) är Dehler 33:an men den saknar stuvutrymmen och den volym innombords man skulle önska sig i idealbåten.

    Lycka till och hoppas du hittar rätt båt snabbare än jag gjort, fast resan är en viktig del av vägen ;-)…

    Reply

  15. Ulf Palm
    Aug 20, 2014 @ 11:56

    Förslag på äldre båtar som alla ligger runt 500′ eller mindre = mycket pengar över att fixa och köpa segel för…

    Contrast 36 eller 362. Har visst åkt ner till 1.199 i år.
    Diva 35 eller 355 föreslog någon annan. 1.243-1.247.
    Diva 39 eller 399. Långsmalt och kryssspjut. Något sämre komfort p.g.a. lågt i tak. Självslående fock. 1.254
    TwoStar 36. Kanske något spartanskt. Båt som faktiskt är designad för shorthand. 1.227.

    Reply

  16. Lars
    Aug 20, 2014 @ 12:45

    Dehler 34/35 lär säljas för under 1Mkr nu……

    Reply

    • jol
      Aug 22, 2014 @ 22:58

      Finns inga D34/35till salu, men p
      om du avaktar kanske en sliten från UK går att finna med tiden under miljonen.
      Dock kan jag inte rekommendera någon Dehler 35 för ensam kappsegling, den saknar självslående fock och har rätt mycket segel att hantera för ensamkappsegling, annars en fantastiskt trevlig båt.

      Satsa istället på en contrast 36 med självslående fock, uppfyller alla dina kriterier och har moderat segelyta samt trivsam inredning för frugan.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 23, 2014 @ 00:15

        Det är inga problem att segla en modern 35-38-fotare själv med 105% fock. En Salona 37, Barvaria 38, Dehler 36, Elan 37 eller J/109 funkar alldeles utmärkt. En Contrast 36 med självslående fock är vare sig modern eller kul att segla (men är fin på många andra sätt).

        Ibland kan man tycka att utvecklingen står still – men seglar man en 36-fotare från 80-talet och sedan hoppar över i en som är 20 år nyare så är det enorm skillnad. En modern båt känns dubbelt så stor inuti, seglar 10% snabbare och är ofta lättare att hantera.

        Jag seglar J/111 själv mycket mer än jag seglade J/109 eller Nova. Inte för att det är lättare, men för att det är så mycket roligare. Letar man efter en båt som är styv och har lite segel så ser den på pappret bra ut. Men den kommer att bli liggande vid bryggan. Välj hellre en båt som lockar till segling, så kommer du att klura ut hur du skall segla den själv eller på två. Dessutom kommer den att göra dig till en bättre seglare.

        Reply

        • Richard
          Sep 5, 2014 @ 23:34

          +1

          Reply

      • Per
        Aug 24, 2014 @ 04:41

        Hehe, jag seglar en Dehler 34 sv och jag tycker det är en rätt perfekt båt, på gränsen till för styv och väldigt lätthanterlig. Däremot är det gött att ha autopilot och ankarwinch för cruising.

        Reply

        • D35 Aurora
          Aug 28, 2014 @ 17:13

          Från ett trevligt, soligt, halvtomt och skönt Skagen med “efterårskänsla” kan meddelas att Dehler 35 tycks fungera för solosegling denna säsong också!
          Mycket segel men lätt att reva, en dröm att styra och snabb för sin bekvämlighetsnivå och längd.
          Tror dock också att det börjar bli lite tungjobbat uppåt 40 fot för solosegling.
          När jag tänker tillbaks på de senaste årens soloseglingar med 35:an och före det min Hanse 311, ingen större skillnad i hanteringsbarhet faktiskt, så uppstår de jobbiga situationerna i trånga hamnar att hinna med båda ändar på båten, vindskiften osv. Har inte bogprop eller ankarspel, kanske skulle underlätta trots allt, men den enskilt största faktorn är att kunna segla utan trängsel, dvs för- och eftersäsong är bäst för solosegling. Ute på havet är det sällan problem under skandinavisk sommarperiod, men visst krävs det lite mer fantasi om hur förhållanden kan ändras och vad som skulle hända då, osv. Så länge man har lite marginaler framför allt i lä så brukar man hinna parera.

          /Mats

          Reply

      • Henrik N
        Sep 7, 2014 @ 19:29

        Reply

        • Anders Nilsson
          Sep 7, 2014 @ 20:26

          Äntligen ett redigt förslag. ;-)

          Reply

          • Stefan K
            Sep 7, 2014 @ 22:46

            Håller förstås med dig Anders :-))
            Stefan

          • Anders Nilsson
            Sep 8, 2014 @ 08:23

            Är man sugen på en Dehler 34SV och hittar en till salu så ska man klippa till.

            Ett alternativ som också är kanon är de senare byggda Dehler 36J/V. Nu kan jag inte alla detaljer men de som hade en extra koj bakom toa.

  17. Stefan P
    Aug 20, 2014 @ 13:13

    Skall väl inte säga X362s utan går på Peters linje Dehler 36 J/V är en jätte fin båt med bra boende som seglar bra matchas möjligen av Salona 37. Väljer den framför 34/35 på samma sätt som jag väljer 362 före 34/35 bland X båtar. X 332 och Fingulf 33 finns men kanske är i minsta laget. Elan 37 och Pronavia 38 är båtar som väl seglar upp till sina SRS tal får inte lika lätt i ORCi. Även First 36,7 är en båt som seglar bra men man kanske får vara lite aktsam om den varit och nosat på grynnor. Där känns X, och för den delen Salona, att föredra jag har utan inspelning gjort test liknande Linjett och förutom spackling och slipning på kölen inga skador.

    Reply

  18. anders kuikka
    Aug 20, 2014 @ 14:25

    Xp 33 är ett förslag med SRS 1.26. Hade själv samma fundering på att segla enkelt med minimalistisk besättning – snabb båt – lätt att hantera. Planar i 8 m/s. Loggar lätt 13-14 knop på slören. Elegant med peke för olika försegel. Styr ofta båten med rorkulten mellan bene eller med foten och får händerna fria att trimma/skota o navigera. Seglar Xp 33 som vår C55 på två personer. Särskilt i gippar att få armarna fria att justera alla skot o tampar därtill. Beställt båten med lite planare segel från North i Stockholm som också har en Xp 33 för två personer, för att klara hårdvind för två personer på kryssen. Beställt en lätt mast för att minska pitch och krängning. Focken är med clips så jag kan sänka en meter och få ett enkelt mindre försegel. Får riktiga lattor i focken. Således ingen rulle för att få bästa form på focken. Glömde att beställa genomgående lattor i storen vilket förenklar när man seglar själv att hantera storen. Martin på North i Stockholm och björn Ö har mkt tänk runt segelgarderoben. Har problem med farten på kryssen fortfarande men jobbar med detta – systerbåtarna på Xp 33 har fart och höjd.

    Som alternativ kika på Pogo. Har seglat dem i Frankrike rasande fort. Planar i de flesta väder. Rorkult och pianot kan hanteras av rorsman direkt. Pogo är byggda för enmanssegling.

    Ligger inom budget för Pogo. Ngt mer för Xp fullt utrustad. det finns ett par pre-owend Xp till salu inom budget – kika på X-Yachts hemsida.

    Kika på vinnaren av Fastnet förra året total – fransmann men mkt input på denna fråga.

    Kvickt.
    Anders K

    Reply

    • Johan
      Aug 20, 2014 @ 15:26

      Vilken Pogo tittar du på? Funderar själv i samma banor. Gillar fällköl och dubbla roder.
      Johan

      Reply

    • Bosse
      Aug 21, 2014 @ 07:17

      Imponerande med båtar som planar i 8 m/s!

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Aug 21, 2014 @ 07:43

        Som J-111:an!

        Reply

        • Patrik Andersson
          Aug 22, 2014 @ 17:35

          För en Mille raceklar..?

          Reply

  19. anders kuikka
    Aug 20, 2014 @ 16:37

    Pogo 10.50 är i samma storlek. Pogo 30 ännu bättre men ngt mindre. Har seglat Pogo 12.50 mest – ngt större. Byggda för mkt enkel hantering av 1-2 personer. Noterar att Pogo på kryssen ej lika snabb som Xp.
    /Anders K

    Reply

    • Johan
      Aug 20, 2014 @ 19:48

      Fast du får ju varken en 10.50 eller 12.50 för en millen. En beg 10.50 kostar ju 1,5 och 12.50 närmare tre.

      Johan

      Reply

  20. Mattias
    Aug 20, 2014 @ 16:58

    Efter att ha seglat ett gäng moderna 33-36 fotare har Bavaria 35 match blivit en av mina favoriter, bra seglingsegenskaper, bra innerutrymmen, alla beslag är av bra kvalitet och i regel ägs av dom prestanda medvetna seglare vilket gör att segelgarderoben är ok.
    SRS-tal som en First 36,7 vilket den också seglar upp till.

    Prismässigt ligger dom på 700-800tkr i Sverige.

    Reply

  21. Martin
    Aug 20, 2014 @ 17:21

    Men hallå eller….

    När fick XP 33 och Pogo…Hög boendekomfort, skall vara bekvämt att ta med frun.

    Dehler 36, Elan 37, X 362, Salona 37. uppfyller kraven ovan kan jag tycka och är hyfsat nya och lättseglade.

    Reply

  22. Thomas Larsson
    Aug 20, 2014 @ 17:47

    Det där med hög boendekomfort är ju rätt subjektivt! A35 är en rätt fin båt annars, lite åt det enklare hållet komfortmässigt. //Thomas

    Reply

    • Stefan Kolmodin
      Aug 20, 2014 @ 21:53

      Instämmer helt, begreppet komfort är brett och individuellt. Tycker ex. Pogo 30 ser kanon ut i ruffen – funktionell och lätt båt, lätta båtar kräver mindre segel och krafterna blir mindre vilket oxå är en komfortvariabel. Den har ju även en fördel att den inte ramlar i bitar vid en vanlig grundstötning med sin fällköl…

      Reply

  23. Mackan
    Aug 20, 2014 @ 21:40

    Diva 35.
    Tuff och snygg.
    http://www.blocket.se/stockholm/Diva_35__3_kabiner__Lys_1_25___Hostpris_53405984.htm
    Då ryms nya segel, all kappseglingsutrustning, häftigaste autopiloten samt en ny bil i budgeten.
    Detta sätter punkt för diskussionen! :)
    Mackan

    Reply

  24. John
    Aug 20, 2014 @ 22:30

    Arcona 355, seglar själv en från 1991. SRS 1.23 och hög komfort. Fantastisk båt.

    http://www.blocket.se/goteborg/Arcona_355_nr__117__2000_55603770.htm?aw=1

    Reply

  25. Sebastian Larsson
    Aug 21, 2014 @ 00:05

    J105 kan vinna vad som helst. 10 m/s och båten slår alla andra nämnda, samt att båten är styv och enkel. Komforten är utmärkt men båten saknar ståhöjd. Den har normalt värmare och en riktig autopilot. Går att segla på 2 pers och anses fortfarande styv. Alla andra båtar ni nämt kräver en person ytterliggare och ett rev.
    Finns även en genoa är det klart.
    Vinnare Näset Runt
    Vinnare Borhholm Runt
    Vinnare Ven Runt
    En riktig havssläde som passa för distansseglingar.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 21, 2014 @ 00:13

      Vi tar det snacket efter Silverrudder Challenge :-)

      Skall det tvunget vara en J/boat så stämmer J/109 mycket bättre in på specen som efterfrågas. Snabbare än J/105 nio dagar av tio (framförallt i typiska svenska sommarvindar), ståhöjd, stort salonsbord för fiina middagar, … ja du fattar. Jag skall inte lista vilka race vi vann med 109:an…

      Skulle jag bara segla solo på havet så är J/105 kanon. Har jag budget för en J/109 och kan locka med respektive på lite cruising så är valet enkelt.

      Reply

  26. Pontus
    Aug 21, 2014 @ 07:09

    First 34,7
    Kul och enkel att segla själv med bra autopilot.

    Reply

  27. wibe
    Aug 21, 2014 @ 13:34

    Hvad med en HP1030, let hurtig og billig. SRS 1,307

    Reply

    • Andreas
      Aug 22, 2014 @ 09:44

      HP1030 är kul båt absolut.
      Men om jag läser kravspecen så tittar de på en båt mellan 35-45 fot med SRS >1,20
      Då borde utrymmesvolym vara prio.
      Jag läser runt 40 fot med 3 sovrum, 2 toaletter, varav en egen toa i sintt egna sovrum. Litet grundgående, ankarspel i fören, fast bord i sittbrunnen, skot dragna till rorsmanspositionen, en ganska OK skrovform och lite flytande skotpunkter mm som man kan segla o trimma lite under semestern + några klubbkappseglingar.

      För mig en First 40,7. Står ju inte att han måste segla spinne själv om det blåser 12m/s, utan med rullgenua o stor…
      Ev en Hanse med självslående fock runt 40 fot borde väl uppfylla kravspecen, Salona likaså. Kanske en Bavaria 42 match vore kanon(hade själv en 35match)

      Om fokus är runt 33-36 fot…skulle jag begränsat min sökning till
      snabb, rolig, komfortabel båt som enkelt kan skötas av 1-2 med möjlighet att ta med familjen eller vänner under kortare turer.

      Vår HP är kanon för oss. Vi var ute 5 veckor med 2-6 pers, men jag kan inte stå o säga att den funkar kanon efter frukost när disken skall fixas samtidigt som 6 pers skall på toa o tvätta sig/bosta tänderna osv…alla runt nedgången samtidigt..Om man inte gillar lite primitivt och bo tätt :-)
      Så allt tillbaka till kravspecen…

      Skulle jag ta tillfället i akt o säga fokus är runt 40 fot med prestanda som huvudfokus och att lite spartansk inredning vore OK men som funkar för semester skulle jag säga en Farr40 OD

      I vilket fall, säker på du kommer hitta din båt och kul att få en kappseglare till på banan!
      MVH Andreas

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 23, 2014 @ 00:05

        Farr 40 var bästa förslaget hittills :-)

        Att det är ett helvete att segla den på två det vet jag. Men att köra den solo har nog ingen vågat. Ännu svårare att få sambon att gilla inredningen. Enda fördelen med en Farr 40 är priset (och det finns en anledning till att det).

        Reply

  28. Anders Roth
    Aug 21, 2014 @ 22:58

    Saknas en hel kategori. Komfort; segla fort och utan att luta så förskräckligt… Bekvämt för alla.

    Dragonfly 920 Extreme
    Dragonfly 920 Extreme, hull no 103. Built in 2004.

    Located at Quorning Boats.

    NEW sales price EUR 99.000 incl. VAT.

    Please contact us for further information.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 22, 2014 @ 07:46

      Jag gillar konceptet starkt, men det finns två problem. Det första, som nog är viktigare för frågeställaren, är boendekomforten som inte kan jämföras med en 37-40-fotare för samma pengar (vi vet ju att det uppvägs av farten).

      Det andra, som är allvarligare, är att det inte kappseglas flerskrov här på västkusten. En enda trimmis seglade Bohusracet… och på ett Tjörn Runt skall man slåss mot M32 och Hobie 16. Synd.

      Reply

      • Stefan Kolmodin
        Aug 22, 2014 @ 09:06

        Lite konstigt – men någon får ju dra igång det även på västkusten nu.

        Boendevolymen är inte i närheten i en trimmis men däcksytorna är desto bättre och seglingskomforten är grym – man sitter gött med bra överblick ute på sidoskrovet 1 m över vattnet och styr med fingertopparna, har en stor trampolin att hantera segelskiften från och glömmer snabbt hur okomfortabelt det är att leva på en lutande båt.

        I naturhamnen sticker man 30-40 cm så antalet grymma tilläggningsplatser mångdubblas – även det en viktig komfortvariabel då man kommer längre in i bättre skydd och sover bättre. För hoppilandgasten är livet lättare med en båt som väger 1-2 istället för 5 ton.

        Jag hoppar en del mellan trimmis och kölbåt och har inte haft några problem att göra mitt eget båtval. Jag fattade vinken när min Franske vän och båtdesigner bryter in i vår svenska diskussion om snabba båtar med kommentaren “jag fattar inte hur ni kan prata snabba och roliga båtar utan att prata flerskrov”.

        Hoppas på 30 trimmisar på linjen på Gran Prix om två veckor – tror Gransegel kan ta åt sig en hel del av äran att flerskrov är större och växer starkt i Stockholm – en positiv trend i en i övrigt insomnad båtbransch.

        26 fot båt med SRS 1.49 :-)

        Reply

  29. Dc
    Aug 22, 2014 @ 07:52

    Svära i kyrkan? Beneteau oceanis 38 weekend
    Space, stil och ok fart. Pris ny, strax över millen. Nästa säsong en begagnad, på köpet får du en äventyrs segling från Bretagne för under den summan, den är så nice. Frun kommer älska den, snyggt som på ett bättre hotell och lutar knappt, trots att det blåser på. Dubbla rattar och outline som en ett strykjärn. Kul? Gillar familjen läget är det oftast kul. Ska man segla och ha riktigt kul själv så kör något annat än kölbåt, sorry. F18 eller formula windsurfing mest speed för pengarna eller entypsjolle Snipe eller Laser för att köra taktik och fitness på vattnet.
    Lycka till

    Reply

  30. srsseglaren
    Aug 22, 2014 @ 22:25

    Fler förslag på bra seglare med boendekomfort om det innebär två akterhytter med dörrar ?
    Seaquest 36, EF 34:
    http://www.yachtworld.com/boats/2006/Seaquest-RP-36-2687092/Helsinki/Finland#.U_eipmccTmQ

    http://www.batagent.se/1679

    Reply

  31. Marcus Sylvin
    Aug 23, 2014 @ 19:15

    Vad sägs om en Farr 45, tidigare Corell 45. Finns lite här och där för strax över 1,1 miljoner.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 23, 2014 @ 19:50

      Är det en båt du önskar dig för solosegling?

      Och jag som trodde jag var lite halvgalen :-)

      Reply

  32. Jan
    Aug 24, 2014 @ 09:55

    First 36.7 skulle jag väl själv välja som bra pris/kvalitet val, men hur är det med Finngulf 37(Stråhlmann), den har ingen nämnt ännu? Väldans trevlig men faller nog utanför prismässigt.

    Reply

  33. Peter Gustafsson
    Sep 5, 2014 @ 09:26

    Här är den: färdigmeckad & snabb. Kjell har koll på läget.

    Dessutom finns det en fleet med sköna seglare här på västkusten.

    Säkert prutbart vid snabb affär…

    http://www.blocket.se/helsingborg/Beneteau_First_35_55885530.htm?ca=23_3&w=0

    Reply

  34. Anders Österborg
    Sep 5, 2014 @ 20:30

    Valet är givet för 1 miljon i budget: köp 2-3 st Farr 30 istället för en hög trög kombibåt. Roligare seglingsupplevelse med kölbåt går inte att uppbringa! Och den går faktiskt att sova i. Hela besättningen fick plats i ruffen efter ÅFOR 2012 -ok, var väl i rätt utmattat skick, men ändå. Möjlighet värma mat finns -och en portaporti :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 5, 2014 @ 20:47

      Ja, eller varför inte en Moth, 2 kitar (en med foil), en A-cat och en husbil? Man seglar dubbelt så fort som en Farr 30 och man slipper trängas i en fuktig ruff…

      – Ska kunna seglas ensam = NEJ
      – Hög boendekomfort, skall vara bekvämt att ta med frun = NEJ
      – Snabb, minst över 1.20 i SRS = JA
      – 35-45 fot = NEJ

      Sådär nära de önskemål som fanns :-).

      Farren är en jättefin båt, men det är inte svaret på alla frågor…

      Reply

  35. putte
    Sep 7, 2014 @ 13:30

    CB 365?

    Reply

  36. Peter Gustafsson
    Sep 7, 2014 @ 23:30

    – Ska kunna seglas ensam = byggd för det
    – Hög boendekomfort, skall vara bekvämt att ta med frun = stora ytor men kanske inte ombonat
    – Snabb, minst över 1.20 i SRS = 1,537 är väl snabbt?
    – 35-45 fot = mitt i spannet

    En Class 40. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51443648
    Fast priset är ju i NOK.

    Reply

  37. Marcus
    Jun 15, 2017 @ 08:52

    Tjenare,

    Gammla tråd men jag tänkte jag ställer fråga här.

    Jag skall se på en First 36.7 från 2002 helgen. Båten har alu mast med 3 spridare, aldrig sätt det på en First 36.7 förut, är det standard? Båten sticker 2.2m, antar det är den kölen de flesta föredrar?

    Vad skall man se efter? Några vanliga fel/svagheter på just First?

    Båten har varit på grund men om det är lagat riktigt skall det inte vara några problem?

    Tack på förhand

    Reply

    • Anders
      Jun 15, 2017 @ 16:00

      Svagheter på 36.7.
      1. Håller med om roderutslaget.
      2. Den mäter ganska bra, så du behöver nya vitrinskåp till priserna. Vitrinskåp är omodernt.

      Annars en jädrigt bra båt!

      Reply

    • Carl Fjällman
      Jun 15, 2017 @ 21:07

      Det är ju inget stort steg till en 35:a :). Annars är det ganska skottsäkra båtar hade en 40,7 innan inte många fel på den under dom 5åren vi hade båten. Kör med rorkult så blir det lättare för shorthanded och större sittbrun.

      Reply

  38. andreas
    Jun 15, 2017 @ 10:50

    Hej
    Jag har inte ägt en själv, men seglat mot en i klubben frekvent samt oxå en bekant som har en.
    Det är en bra seglare, så grattis till en trevlig båt

    Det jag reflekterat över vid mina besök ibåten har varit.
    1) roderutslaget är begränsat och roderfenan är relativt liten. Dvs begränsad manöverbarhet vid trånga situationer. Vet inte om det är så på alla eller bara vissa årgångar. Men kolla hur det verkar och bilda dig en uppfattning.
    2) att den är lagad efter grundstötning kan nog vara en fördel. Men det skall se rejält ut och bra ut. Kolla verkligen noga alla balkar i anslutning mot skrovets insida att det ser välgjort ut.
    3) det har varit lite svikt vid durkarna i ruffen i den båten jag varit på besök i.
    4)likaså har det varit lite tunt laminat vid genuawinscharna. Så de har sviktat lite.

    Men 3spridarrigg med rod o djupa kölen är ju klart positivt!
    Men vilka båtar har inte lite felaktigheter?Allt går ju att förstärka upp med lite lamineringstid, så inga allvarliga saker.
    Är säker på att bästa tipsen får du från någon som äger en båt som du pratar direkt med. Få båtägare vill nog offentligt ge feedback om svagheter på sin båt.

    MVH Andreas

    Reply

  39. micke
    Jun 15, 2017 @ 11:15

    Kan finnas all anledning att titta närmare på hur båten är reparerad, en välkänd mycket tragisk olycka inträffade 2014 då en 40.7.a tappade kölen och samtliga omkom på Atlanten. Trolig orsak: tidigare grundstötningar.

    http://www.pbo.co.uk/news/official-report-into-the-cheeki-rafiki-tragedy-21259

    Reply

  40. Marcus Sylvin
    Jun 15, 2017 @ 22:09

    Summit 35, med autopilot, hade stått på min lista.

    Reply

  41. NisseHult
    Jun 16, 2017 @ 14:22

    Reply

  42. Crister B
    Jun 16, 2017 @ 18:04

    IMX-40 är väldigt mycket bra båt för pengarna, speciellt med min devis att “dit jag ska är det alltid kryss”.
    Har provat köra solo och ska man vara snäll så kan man säga att det är utvecklande/lite svårt.
    Varför har ingen nämnt Prima 38, seglar bra, känns gedigen borde gå att finna med marginal för lite ny utrustning.

    Reply

  43. Göran/Xusidus/X-382
    Jun 16, 2017 @ 22:56

    Undrar om man kan köpa kolfiberratten på IMX-40:an separat? Den hade passat perfekt på Xusidus. :)

    Reply

  44. Marcus
    Jun 17, 2017 @ 20:56

    Tack för alla svar, tyvärr var skicket långt under våra förväntningar så blev ingen affär…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.