Så pimpar man en Dehler 29

d29pimp-01

Denna artikel är klippt ur North Sails nyhetsbrev – augusti 2014.


Det här projektet föddes ur frustration och besvikelse. Det hela började under Bohusracet förra året. Bosse Bäversjö och Rikard Svanberg seglade med Bosses Dehler 29:a, slutade ungefär mitt i resultatlistan, och det var inte riktigt vad de hade hoppats på.

Det var något som inte stämde. ”Vi hade problem med både fart och höjd”, säger Bosse. Själva båten var det nog inget fel på. Dehler är ju kända för att bygga snabba och välseglande båtar. Men den var helt i originalskick.

En plan lades upp. Till Bohusracet 2014 skulle de vara bättre förberedda. Och då var det en del som behövde fixas till.

Bosse Bäversjö driver Båtverket och är importör och återförsäljare för Dehler på västkusten. Rikard Svanberg är riggare, har tidigare jobbat som segelmakare och är en välmeriterad kappseglare. (Dessutom stockholmare i förskingringen, vilket blir uppenbart som fort han öppnar munnen.) Båda två har för övrigt seglat mycket Express. vilket skulle få sina konsekvenser.

De började med undervattenskroppen. Botten målades med hård bottenfärg och slipades med 600-papper. Det tog sina timmar, men var egentligen den enkla biten. Det stora jobbet var att få ordning på kölen.

Nu kan man tycka att kölen på en splitter ny båt borde vara perfekt redan vid leverans. Men här pratar vi om millimeternoggrannhet och det är helt enkelt inte möjligt att gjuta järn och bly med den sortens toleranser.

D29_kolmallar

Bosse och Rikard beställde hem kölritningar från varvet i Tyskland och tog utifrån dem fram mallar i plywood med den rätta profilen. Sedan var det bara att börja spackla. Och slipa. Och spackla. Och slipa… De slapp som tur var att slipa i metallen, men det krävdes ändå massa jobb innan de var nöjda.

D29_keel

Riggen och däck var nästa steg. För att få bättre tryck på rodret behövde masten fällas lite bakåt. Förstaget förlängdes därför med 130 mm. Utväxlingen på akterstaget byggdes på och är nu minst sagt rejäl. 1:48 hade ju kunnat funka på vilken 40-fotare som helst.

D29_barberhaul

Dessutom installerade de ett barberhaulsystem till focken. I praktiken använder de alltså inte fockskenan, utan jobbar enbart med två linor som justerar skotpunkten uppåt/nedåt (egentligen framåt/bakåt) respektive inåt/utåt. Fockskotet leds upp på rufftaket till winschen i lovart. Trimmaren kan alltså justera skotet från sin plats i lovart.

Man kan säga att båten numera seglas som en Express, och det är kanske inte så konstigt med tanke på att både Bosse och Rikard har lång erfarenhet från just den klassen.

Och så har vi då seglen. Här är det enklast tänkbara uppsättning som gäller. Man har bara tre segel ombord: Stor, fock och spinnaker.

Spinnackern hade vi levererat redan året innan, så här var det bara att hissa och köra. Men stor och fock var original. Storseglet var i och för sig i gott skick, men det var inte särskilt väl anpassat till masten. Så under vintern justerade vi mastrundan och satte i nya profilerade lattor som hjälper till att hålla formen på rätt plats. Bosse och Rikard beställde också en ny fock, ett triradialskuret segel i kevlar. Ett steg ner från 3Di och 3DL, kan tyckas, men det räcker gott och väl för en båt i den här storleken.

D29_Fockkapell

Focken sitter på rulle. Dels för att underlätta när Bosse och Rikard kappseglar på tu man hand, dels för att seglet även kommer användas för cruising.

Innan focken designades mätte vi både båt och rigg mycket noggrant. Måtten matades sedan in i ett 3D-program, vilket gör det möjligt att verkligen maximera storleken. Förliket är nästan en halvmeter längre än originalfocken och alla breddmått är maxade; när seglet är skotat för kryss är det bara ett par millimeter mellan akterlik och undervant. På så sätt har vi lyckats göra ett segel som är två kvadratmeter större än originalseglet. På en fockbåt som den här innebär det förstås stora fördelar, främst i det lägre vindregistret, och enda nackdelen är väl möjligen att seglet inte längre ryms under kapellet.

Fixa till botten och köl. Fälla masten lite bakåt. Ett par mindre förändringar av däckslayouten. Några små justeringar på storseglet och en ny fock. Det är egentligen allt. Så Bosses Dehler 29:a är ett bra exempel på hur man med ganska små medel kan göra en potent racer av en helt vanlig standardbåt.

previewbanner

35 Comments

  1. Marcus Aug 20, 2014 Reply

    Kanske dum fråga men varför optimerar inte ett stort performance varv som Dehler båten från början? Borde de inte dehler utveckla segel ihop med seglmakarn från början?

  2. Hannu Aug 20, 2014 Reply

    Och då infinner sig frågan om arbetet gav nåt resultat?
    Taskigt o fråga så men jag har tyvärr märkt att även om man har bra grejor så är det lik förbannat svårt att placera sig bra, konstigt?

  3. Stefan Aug 20, 2014 Reply

    Ja, det är ju högst intressant! I resultatlistan från Bohusracet 2014 hamnade den väl i mitten igen?

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 20, 2014 Reply

      Fast det gick ganska bra på Oset?

      • Pelle Lindell Aug 20, 2014 Reply

        Jag var med och seglade båten på Oset och den går mycket bra så länge det inte är halvvind då båten hade behövt genua eller något slags reachingsegel. På bohusracet var ju Bosse och Rikard med i toppen på startgrupp 1 efter kryssen ut till Hätteberget men sen blev det ju reaching och halvvind så det räckte och blev över……

        • Stefan K Aug 20, 2014 Reply

          Dehler 29 MkI och “nya” lätt faceliftade MkII är konstruerade som genuabåtar (redan 1996). Klart vass o fin 29 fotare med hög “mysfaktor i ruffen”.
          Fantastiskt att Dehler fått in så mycket space o speed i en liten 29-fotare.
          Vill man bara segla med X-fock så blir båten förstås underpowered, men “cruisingsnäll” på semestern som de flesta genuabåtar.
          Precis som Pelle L konstaterar så behöver båten “genua eller eller något slags reachingsegel” för halvvind. Sannolikt också genuabehov på race-kryss under 4 m/s precis som storasystrarna Dehler 34/36/39. Dehler 29 är en riktigt bra kryssbåt enligt dehlertradition.
          Färdigpimpad Dehler 29 med kanonfräsch segelgarderob finns i Trosa. Bara tuta & köra!: http://www.blocket.se/sodermanland/Dehler_29_Mk1_ar_2000_med_racingkol_55426391.htm?ca=12&w=3
          Stefan K

          • Bosse Bergqvist Aug 21, 2014

            Vi seglade intill Bosse och Rikard i 8-9 timmar på kryssen från Uddevalla under Bohusracet och det var tydligt hur båten vaknade till liv kring 5 m/s.

      • Bo Bäversjö Aug 21, 2014 Reply

        Oset Race är en bra jämförelse, då det var kryss/läns bägge år. Alla resultat på http://www.bkss.se

        2013
        Omega 30 (snabbaste lilla båt): 3:56:36
        Swedestar 370 (snabbaste stora båt): 4:04:07
        Dehler 29: 4:04:12

        2014
        Omega 30 (snabbaste lilla båt): 4:43:34
        Dehler 29: 4:46:14
        Salona 37 (snabbaste stora båt): 4:48:02

        Är det en korrekt jämförelse? Tycker det konkret visar att båten är snabbare. Och Spinnen från Henrik var samma bägge år, så min uppfattning är att det är på kryssen båten blivit snabbare.

        Varför gör inte Dehler så här från början? Vi köpte std stället, 5 lagers laminat segel. Det fanns och finns en uppgradering att göra – köpte inte den. Trodde inte det skulle göra så stor skillnad. Live and learn. Henrik (Ottosson) och Rikard övertygade mig – de hade bägge helt rätt.
        Kevlar focken är guld!
        Förstagslängden bestämmer man vid riggningen. Barberhauls till focken lätta att sätta dit. Kanske skulle man önska bättre finish på kölen från fabrik, dock det var “bara” 2 kg spackel som behövdes för att får bort ojämnheter och en bättre nosradie.

        MKI och MKII. Det skiljer 7/8 och 9/10 dels rigg. Förstaget är rejält mycket längre mycket längre på vår båt. Tror att focken mäter 11 meter och 7cm i förliket – vilket är långt. Funny har den äldre riggen med 7/8, skulle vara intressant att mötas. Själv mycket förvånad hur fint båten fungerar i lättvind. På kryssen ut till Hätteberget på PBR 2014 gick det kanon – då var det stundtals rätt lätt vind. Inga problem här att segla snabbt. Sedan var det detta med halvvinden som Pelle tar upp = handbromsen på:(. Blir Code segel på nästa kärra Henrik!

        En rätt kul sak på Oset R 2014 var side by side körningen med Rohlens X-332 med spinne i ca 8 m/s. Urkul att segla jämt med dem då (finns en film på You tube).
        Riktigt kul. Önskar mig en GoPro kamera i julklapp som du har Peter- verkar helrätt!

        • Stefan K Aug 21, 2014 Reply

          Bo, kul att ni går bra, trots det “lilla” cruisingstorseglet som är på North-bilden. Tyvärr så får ni inte delta i Dehler Cup som Anders Matson vann 2013. Dehler 29 är en snabb allroundbåt precis som sina större systrar. Lite “lagom tung” osv. Vill man köra med fockkonfig på en lagom tung genuabåt så minskar dock “allroundfaktorn” betänkligt, det är svårt att pimpa bort det. “Runt ö-seglingar” innehåller ju sällan bara kryss och läns.
          Lite jämförande måttfakta:
          D29 Mk II Båtverket: FL=11,08 (Ni hade också förlängt förstaget 13 cm) P=11,00
          D29 Mk I Funny: FL=11.00 P= 11,20 (+ 20 cm högre rigg än MkII)
          Nu beror nog inte Funnys alla toppresultat bara på båten.. Matson är en mycket duktig seglare.
          Kanske hamnar Funny snart på västkusten, så ni kan jämföra? Vem vet nu när Anders har köpt en jättefin Dehler 34DD.
          Stefan K

          • Bo Bäversjö Aug 22, 2014

            Funny kör väl utan rullmaskin? Är det en std rigg på Funny, +20cm?!? Vi behöll rullmaskinen för att båten skulle vara så nära std som möjligt. Samtidigt, som North Skriver, behålla enkelheten med rullmaskinen för shorthandsegling.

            För allroundsegling, så är det Pelles utlåtande att vi behöver ett Codesegel. Det är nog, som vanligt när det det gäller Pelle, helt rätt.

          • Stefan K Aug 22, 2014

            Bo, enligt Dehlers egna specifikationer så har Dehler 29 MkI ett större storsegel (- 20 cm kortare mastlik på MkII), däremot så är förtriangelmåttet något längre på MkII, så den är mer lik riggen som en 34DD. Funny kör säkert utan fockrulle på race men får då inte heller “SRS-cruisingbonus” som med en båt som bara har ett försegel på rulle. Om just Funny har ändrat något på sin MkI tror jag knappast utifrån SRS-mätbrevet som ser hel normalt ut, men det kan nog Anders Mathson svara bäst själv på. Har mest sett Funny med G1 uppe o det verkar ju funka alldeles LYS-ande.
            Varför börja mekka med ett Codesegel på en Dehler 29 när allt funkar så bra som standardbåten är konstruerad av J/V med indragna vant o färdiga genuaskenor? Föreslog Pelle L verkligen ett Codesegel?
            Vi seglar vår båt 100% standard precis som den är konstruerad, tycker faktiskt det finns en poäng med detta enkla. Framgångsrika Funny är också ett bra exempel på samma.
            Det finns så mycket annat fintrim att jobba med istället för s.k. optimering via olika “specialsegel”. Tycker mest folk har massa strul med flatheadtrim/backstag o Coderullar som då ska komplettera små försegel på halvvind. Vad har blivit enklare egentligen? Jo, bygget av båten helt uppenbart (gäller inte D29 som är konstruerad 1996).
            Stefan K

          • Peter Aug 22, 2014

            Japp, Mk II lite mindre stor och lite större försegel.

            Annars tycker jag också att det finns en hel del att hämta genom trimning. Sen ska väl ett respitsystem ta hand om fördelarna som man kan åtstakomma genom ändrad segelkonfiguration, mao. ska det ju inte spela någon roll vad man hänger i masten…

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 22, 2014

            Jag tycker det visar sig ganska väl att både “nedtrimmade” båtar som denna eller Omega 30 Lova och “upptrimmade” båtar (där man laddar på med fler segel för att få båten att gå fort i alla förhållanden) som vår funkar bra.

            Sedan bettar de på att det skall blåsa lite mer, medan jag vill ha en lätt halvvind :-) Alla har sin dag.

          • seglaren Aug 23, 2014

            Beror det inte heller på båttypen?

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 23, 2014

            Du menar att vissa båtar inte går att få fart på hur mycket man än försöker? Eller att andra inte blir långsdammare i takt med att man lägger iland segel?

            Jag vet inte. Man kanske inte skall trimma ner en båt som suger hopplöst i hårdvind. Eller trimma upp en riktigt seg lättvindsbåt? Men min erfarenhet är att det handlar mer om hur och var man vill segla.

          • seglaren Aug 24, 2014

            det var inte det jag skrev eller menade.
            handlar det endast om fart så är det i de flesta fall lasta på med mer segelyta eller låt bli om du har redan för mycket. Kommer det en respitregel med i bilden så handlar det oftast om att hitta regelns svaga punkter som finns för just berört båt/båttyp.

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 24, 2014

            Jaha, handlar det om att “hitta regelns svaga punkter”?

            Då behöver jag få lite hjälp, för uppenbarligen vet du mer om detta än vad jag gör.

            Under de senaste tio åren har jag aktivt seglat och meckat hyfsat aktivt i tre väldigt olika båtar. Jag har provat alla möjliga konfigurationer och tycker att de värderats ganska fair.

            Väljer man att focka en båt så saknar man en code eller genua när det öppnar upp. Har man väl skaffat det så vill man lägga iland det när det blir kryss/läns. Snickrar jag ihop en lättvindsracer så syns det på mätetalet och jag får det svårt när det blåser. Har jag valt små segel så blir jag lite deppigt när det inte blåser. Alla väljer sina vägar och har sin dag på havet, men över tid så är det hur man seglar båten som avgör.

            Men uppenbarligen har jag missat nåt.

            Du brukar inte svara på mina frågor (väntar fortfarande på ett enda exempel på ett bra race som tappat deltagare pga SRS), men det hade varit intressant att höra din syn på vilka “svaga punkter” en Dehler 29-ägare skall hitta i SRS (eftersom det tydligen är det oftast handlar om)?

  4. Stefan K Aug 20, 2014 Reply

    Vill man slippa jobbet så kan man ju istället köpa Anders Mathsons Dehler 29 “Fanny” som redan är i raceskick och nu till salu. Finns t.ex. på Blocket.
    Stefan K

  5. Micke Aug 20, 2014 Reply
  6. Anders B Aug 20, 2014 Reply

    Det är ju framförallt kryssegenskaperna man vässar med den här uppgraderingen. Årets Bohusrace innebär väldigt lite kryss och desto mer halvvind och då är det skrovlängd som gäller, dvs jag förstår om dom inte fick utdelning. Dom skulle gjort den här uppgraderingen förra året, när det var kryss både till Tjörnbroarna och sen tillbaka från Trestenarna. Hur tycker dom att båten känns att segla jämfört med tidigare? Har rodret fått samma fina behandling?

  7. LA Aug 20, 2014 Reply

    var är pimpningen? förstår inte.
    rulle. dacron originalstor ???
    konstigt inlägg förutom det du skriver om botten och köl som man givetvis måste ha ordning på.

    skulle tro att den där får rätt mycket stryk av tex mathsons 29:a SWE-5 vilken dag som helst.
    den har 9kvm mer på kryss!

    se bild på swe 5 en liten bit ner:
    http://www.manito.se/foto/hyundai-2012-b-3-10.htm

  8. Nobbe Aug 21, 2014 Reply

    Hur ska en nosradie vara vara för att var effektiv? Det skulle ju kunna vara en relativt enkel åtgärd på många båtar om det har effekt. Att bredspackla upp konkaviteter/slipa bort material är ju lite mer jobb.

    • Bosse F Aug 21, 2014 Reply

      En ganska vanlig kölprofil är NACA 63012, maxbredden ligger 35% bakom nosen och bredden är 12% av längden. Nosradien på denna profil ska vara 1% av längden. Det är betydligt spetsigare än på Dehlern ovan som jag tolkar bilden.
      Om någon är intresserad av mer om kölar och roder så kolla in länken nedan.

      http://piano-swe27.blogspot.se/search/label/Dynamic%2035

  9. Pera Krull Aug 21, 2014 Reply

    Det där med att MKII har 9/10-rigg och MKI har 7/8 – stämmer det? Är det verkligen någon skillnad? Funny och Båtverket har ju i stort sett samma förliksmått, som någon påpekar längre upp. En båt blir väl inte en fockbåt för att det inte längre ingår en genua när man köper båten?

    • LA Aug 21, 2014 Reply

      nej det är inte 7/8 på mk1. man kan ha 11.30 förlik på den helt standard.

      pimpningen består väl i att man chansar på att det blåser och får lägre srs för att man kör med fock.
      båten blir ju långsammare.

  10. Tommi Aug 21, 2014 Reply

    Det stämmer att riggen ändrades från 7/8 till 9/10 när Hanse tog över.
    Har inte upplevt några nackdelar med genua, men båten verkar hävda sig bra på kryssen även med mindre försegel.
    En rätt viktig grej om man ska rejsa är att båten finns med tre olika kölar: grund, standard (1,58) och djup (1,80). Jag har bara seglat med den djupa och känslan är fullkomlig. Kan dock konstatera att järndelen rostar som på alla båtar.

  11. Fredrik Eliasson Aug 21, 2014 Reply

    Vad är det för fördel att ha en tamp till fockens skothorn istället för att justera med skotskenan?

    • Bo Bäversjö Aug 22, 2014 Reply

      Prata gärna med Henrik, han har stenkoll på detta. Vi bara gjorde detta på hans rekommendation – fungerar finfint tycker vi.

    • srsseglaren Aug 22, 2014 Reply

      För den nedre tampen så undrar jag om det är ngn skillnad jmf flytande skotpunkt utöver enklare montering då man slipper borra ?
      Den övre tampen är ju infuckern som ger rätt vinkel och höjd för focken, här kan man montera en extra skena istället som ger rätt vinkel men det blir kanske lättare att öppna upp skotvinkel/spalten mellan fock och stor vid ökad vind eller man inte seglar på maxhöjd ? Eller så missförstod jag alltihop ?

      • Bosse Bergqvist Aug 22, 2014 Reply

        Lösningen med barberhaul underlättar nog med tanke på att man kör med lovartsskotning. På Scampin har vi en liknande lösning men med mer utväxling för att snabbt kunna trimma om med fullt hemskotad genua. De 40 år gamla trissorna på travarna gillade däremot inte krafterna.

      • Stefan Kolmodin Aug 22, 2014 Reply

        Skillnaden mellan att ha skotblocket i en tamp vs på en skena är att skotpunkten då även flyttas utåt då man släpper i hård vind (två dimensioner i ett trim) – man vill ju ofta ha en öppnare spalt då det blåser mer. Vill man inte det så använder man infuckern. Problemet är att hitta exakt rätt position på fästet i däck eller omvänt för segelmakaren att hitta till samma punkt för alla fockar. Har man bara en fock till sin båt så är det ju lättare annars är det en bra lösning med både och – dra tampen till skotblocket genom en flytande travare på en skena. De flesta båtar har ju redan en ok placerad skena monterad. Skenan fördelar även krafterna i däcket bra.

    • kalle Aug 22, 2014 Reply

      Det finns ett antal fördelar med barberhauls i stället för skenor. Den största är att man slipper friktionen som alltid blir i skotskenorna. En annan fördel är att det blir färre hål i båten (nu sitter ju redan skenorna där, men ändå) Nackdelarna kan väl möjligtvis vara att det blir lite snören i luften som kan trassla och kör man med både genua och fock, får man nästan ha 2 barberhauls på varje sida, annars måste den vara väldigt lång.

  12. jol Aug 22, 2014 Reply

    Snyggt Bosse, antar att det är din nya 29:a som ställs ut i Ellös.
    Köljobbet påverkar även farten på undanvinden, tror många seglar runt med alltför trubbiga nosradier.
    Dålig speed på undanvind och sämre lyft och speed på kryssen.

    Bra och enkel lösning du ordnat för barberhaul skulle även sätta en padeye på relingen för att kunna öka spalten ytterligare.

    Är vanten i dyform på 29:an precis som som på 35:an?
    Fick ni mer tryck i rodret efter fällningen av masten?
    På 35:an finns ganska lite lovartstryck men rodret är också balanserat, helt perfekt enligt mig, sjukt skön styrning på den båten.

  13. sture smith Aug 22, 2014 Reply

    Fock trim är naturligtvis en “vetenskap” och komplext. Tittade noga på en KER båt på ÅFOR väldigt enkel lösning med två tampar/ringar och sedan “under däck”. Har själv seglat VO60 en hel del med två tamps system fungerar utmärkt.
    Vid beställning av min egen Dehler 39SQ valde jag vanlig fock/genua skena plus en yttre dito samt en infucker enligt artikeln. Jag har då tre justerings punkter i båten och väldigt stor variation, båda skenornas travare kan naturligtvis kompletteras med tamp.
    Notera då att 39an är en genuabåt, alltså man behöver en hyggligt stor range på försegel skotpunkter.
    Yttre skena används oxå för spi gajen, för suggning och gajpunkts byte vid branta bogar för att rädda mantåget.
    Lösningen är tänkt för cruiser/performance segling och inte ren racing.
    För rena fockbåtar blir dubbeltamplösningen mer intressant.
    Att segla en båt av typen Dehler 29 utan Genua/Reacher/Code på en havssegling (Ej bana) som ändå Bohusracet delvis är, kan inte vara optimalt. Det lägre SRS talet kan aldrig kompensera fart tappet på längre öppna bogar, framför allt inte med en båt som har ett så fint och fartgivande skrov.
    I vissa kretsar finns en övertro på fockbåtens prestanda, jo utflyttade vantfästen ger en lägre byggkostnad, men det har ingen koppling till att en båt får bättre prestanda på öppna bogar med bara fock. Vattenlinje längd och segel yta är fortsatt de mest prestanda givande parametrar på en segel båt innan surf.
    Årets Bohus race var ju ett “öppenbogsrace” och undetecknad har inte mätt in gennakrar eller code i det svenska mätbrevet, utan två spinnkrar S2(läns) och S3(slör) alternativt en mindre hårdvindsspi 1,5 ouncare.
    Vi märkte egentligen ingen fartskillnad mot jämförbara assy/gennaker/code båtarna, men vi förlorade tid och fart vid varje skifte. Vid den relativt lätta vinden körde vi S2 och skar ordentligt ner mot 60-65 grader apperent.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

  14. Göran Sandberg Aug 26, 2017 Reply

    Med barberhaulsystem hur vet man att man inte tagit in vinkeln för mycket mot båtcenter?
    Vinkeln högre men farten lägre, risk för “stalling”.
    Loggen säger en del men höjden?
    Kan talesen indikera detta?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.