Silverrudder Challenge | taktikhjälp

Om 10 dagar är det dags för Silverrudder Challenge. Solo runt Fyn.

Att segla 140 distans solo i september erbjuder ju en del utmaningar i sig själv. Att göra det runt Fyn, där jag faktiskt aldrig kappseglat, är ju en annan.

Det är trångt, strömt och det finns säkert massa bra tips från er läsare som seglar Fyn Runt eller har koll på vattnen.

01-svendborg

Starten går inne I Svendborg och troligtvis seglar man moturs, dvs österut. I går stod det nästan 2 knop östgående ström. Vad skall man räkna med för förhållanden? Stämmer korten så att man vågar segla ut till 3 meternskurvan?

Update: här finns en strömtabell för Svendborg:

svendborg_current

Här är tips-filmen från arrangören:

02-svendutl

Antar att samma strategi gäller ut genom hela sundet?

03-langeland

Norrut innaför Langeland ser det långsmalt ut, men det är faktiskt ganska brett. Vad säger “local knowledge”?

04-langepassage

Närmaste vägen över grundflaket är utprickat. Är det denna som gäller?

05-storabalt

Masten är 18 meter så jag kan inte gå under Västerbron. Närmaste vägen är då under första möjliga spann i den stora bron. Ganska strömt här med.

Finns det strömprognoser som stämmer?

06-northofbridge

Här ser det ganska straight/forward ut?

07-turningwest

Så nära man vågar?

08-northside

Också pang på rödbetan. Här kanske man hinner vila lite? Inte så mycket fartyg och fältet har glesat ur?

09-aebleo

Sä nära man vågar igen?

10-lillabalt1

Nu börjar det bli klurigt. Lilla bält. Normalt har man motström? Det talas om fiskeredskap?

11-lillabalt2

Här är det kolsvart och motström? Tydligen

12-lillabalt3

Här är två etapper som ser ganska straight forward ut? Gissar att man börjar bli lite trött vid det här laget.

13-lillabalt4

14-southside

Trångt igen. Skall man hoppas på undanvind, eller är navigationen lite för tajt för att kunna köra fullt? Några idéer om ström/taktik?

15-finalstretch

Målraka. Säkert massor av ström och helt slutkörd.

39 Comments

  1. Micke Sep 8, 2014 Reply

    Satt precis och torrseglade ett varv. Mellan broarna i Lilla Bält är mitt största orosmoment. Mitt i natten, strömt, lätt vind och en massa lurigheter. I övrigt får man väl bara hålla tummarna att sanden inte flyttat på sig alltför mycket…

  2. Seb Sep 8, 2014 Reply

    Mark 2 är påå fel sida Romsö om det är västlig vind. Jag tror det ger nordlig ström. Tyckte även att speakern nämnde detta på filmen.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 8, 2014 Reply

      Även om det blir längre väg? Går man under låga bron är det självklart. Men för de lite större båtarna så får det vara ganska mycket mindre ström för att det skall vara värt omvägen?

    • Micke Sep 8, 2014 Reply

      Du menar sydgående…?

      • Seb Sep 8, 2014 Reply

        Just det, och det är plattvatten där inne.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 8, 2014 Reply

      Tittar man prognoserna så är det inte riktigt så enkelt (i morgon lunch, 4-6 m/s västlig vind).

      stombealt

    • Anders Hansen Sep 9, 2014 Reply

      Väster om ön är det rev så man måste ända in till Fyn för att gå fri.

  3. Göran/Xusidus/X-382 Sep 8, 2014 Reply

    Gjorde samma övning igår. Min mast är 16,45m + 0,9m VHFantenn så jag kommer nog att satsa på västerbron.
    Under förutsättning att det är normalt vattenstånd och måttlig sjö.
    På DMI.dk kan man hitta prognostiserat vattenstånd och de har en mätpunkt vid bron ung.
    Fyns hoved la jag in rundningen precis som Du. Rundar 1,8m grundet på behörigt avstånd.
    Lilla bält: Blir det motström så kommer jag att följa styrbordslandet en bra bit efter andra bron. Inte snedda ut i strömmen som Du har planerat.
    Dubbelkollade också att min plotter är överens med mina papperskort. Min erfarenhet är att korten är mycket pålitliga och tre-meterskurvan litar jag på. Det har seglats åtskilliga Fyn runt genom åren och rapporter bl.a. därifrån har nog daterat upp korten.
    Seglar från Helsingborg tisdag kväll och hoppas kunna vara på plats onsdag kväll.
    Vi ses på bryggan i Svendborg

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 8, 2014 Reply

      Jag täbker inte segla på WP i Lilla Bält :-) De är där bara för att få avstånden rätt. Tänker som du; nära Jyllande hela vägen och så ta språnget sent.

      Jämförde kort på vägen ner; C-MAP + NV verlag rasterkort/båtsport (bägge i Expedition) och Navionics (i plottern) och det känns som de stämmer överens helt ok. Vad man inte vill är att alla drar iväg på nån genväg som alla danskar kan…

      • Göran/Xusidus/X-382 Sep 8, 2014 Reply

        Har gått igenom “live trackingen”från förra årets segling och några shortcuts kunde jag inte hitta.

  4. Hav anker parat i tilfælde af modstrøm og lidt vind 0 – 2 m/sek i de snævre farvande,,,,så kan du vinde mange meter på konkurenterne. Jo – der er meget strøm,,,det kan du godt forvente, især i Lillebelt.

    Stol på 4m til 3m kurven, dagens elektroniske kort er ret så præsise.
    Den bedste vejrmelding vedr strøm / vind er i min verden http://ifm.fcoo.dk/

    Good luck !

    /cbn

    • Anders B Sep 9, 2014 Reply

      Vad skiljer fcoo.dk och dmi.dk? Har provat båda men tycker prognoserna verkar lika? Grafiken är bättre hos dmi.dk tycker jag

  5. Mattias Bodlund Sep 9, 2014 Reply

    Min erfarenhet är också att man kan lite på korten och segla mycket tight – viktigt att man både i Svendborg Sund och Lilla Bält ligga tight i inner spår i kurvorna i motström att och motsatt i medström. Här brukar man göra stora klipp då många tar för långa kliv ut i motströmmen.
    Var dock lite försiktig och gå lite ut från Sprogø när du går under Storabält bron. Har själv studsat på bottnen där. Mycket ström som kan bygga upp sand bankar.
    Annars är ett tips att spana in Google Earth eller Apple Maps – speciellt Lilla bält. Här kan du tydligare se var alla fiske redskap står.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 9, 2014 Reply

      Bra idé. Men jag kan inte hitta fiskeredskapen på Earth?

      • Mattias Bodlund Sep 9, 2014 Reply

        Man ser en aning bättre i Apple Maps. Redskapen står på det låga området på södra kusten av Jylland mellan broarna. Tror inte det är ett så stort problem – menar de står innanför 3 m kurvan. Skickat bild på mail.

    • Anders Nilsson Sep 9, 2014 Reply

      Flaket vid Sprogö är lurigt. kör safe där.
      Annars funkar djupkurvorna fint.

      Jag vet inte hur landvinden vs gradientvinden är i september men i maj/juni är det jobbigt.

  6. Micke Sep 9, 2014 Reply

    https://www.youtube.com/watch?v=OQD4twZ2yI4
    Enligt detta klippet står dom ca 100 m ut.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 9, 2014 Reply

      Efter lite mätande och räknande så sticker de ut ca 130 meter från land, dvs ungefär till 3-meterskurvan. Borde inte vara i vägen om man inte är extremt offensiv.

  7. Lars Oudrup Sep 9, 2014 Reply

    Sværest er strømmen under broerne i Lillebælt. Den drives framst af vinden, under vinterstorme har her mæts 9 knobs strøm. Ved svag vind og modstrøm så tæt på land som du tør, men i den siden hvor der er pålandsvind
    Har kapseglat her siden 1956 ;-)

  8. Author
    Peter Gustafsson Sep 11, 2014 Reply

    Nu finns det en chans att banan går medurs;

    De første spæde prognoser for vejret under Silverrudder Challenge tikker ind nu. Det ligner at vi er på vej ind i en stabil østenvindsstrømning og det ser ud som om den holder så langt øjet rækker.

    I forhold til de nye sejladsbestemmelser for Silverrudder Challenge vil det – hvis prognosen holder – betyde at sejladsen i år går mod vest ud af Svendborgsund med Fyn om styrbord. Da sejladsen blev grundlagt lå sejlretning fast – altid Fyn om bagbord. Ideen var at få sejlerne igennem Svendborgsunds mest kringlede del i dagslys og men fuld power på de mentale batterier. De mange deltagere har imidlertid betydet en krydsstart skal undgås netop for at undgå kryds i det smalle løb ud af sundet med Fyn om bagbord.

  9. Anders Nilsson Sep 11, 2014 Reply

    Kommer du då till sundet mellan Langeland och Fyn framåt natten så håll mot Langeland så du inte fastnar i bleke i mitten om det blir landvind från Fyn.

    • Pelle Pedersen Sep 11, 2014 Reply

      Håller med Anders; om det är ostligt så undvik Fyn och var närmare Langeland!

  10. Jocke Sep 11, 2014 Reply

    Jag läste först legoland…….

    • Anders Nilsson Sep 11, 2014 Reply

      Och gå igenom så sent det går.

      • Pelle Pedersen Sep 12, 2014 Reply

        Då vinner man ju inte…:)

  11. Author
    Peter Gustafsson Sep 12, 2014 Reply

    Nu har prognosen gått från O 8-9 m/s som mest (vridande till SO), till O 5-6 m/s (vridande till NO). Fortfarande långt kvar, men jag gillar den senare varianten bättre…

    Det är lustigt hur man långsamt blir flyttar fokus; från “kommer jag att klara det här över huvud taget” till “var finns de största utmaningarna” till “hur lägger jag upp detta i förhållande till konkurrenterna”.

    Mitt antagande är ju att IMX-40 Mandalay är överlägsna. Förra året var de TRE timmar före nästa båt. Om man nu inte kan köra 100% hela vägen; skall jag jobba hårt för att hänga med på mina svaga bogar (kryss i mellanvind och sträckbogar utan spinn), eller skall man satsa allt på de bogar där jag har edge (undanvindar och kryss i lite lättare väder)?

    • Erik Barkefors Sep 12, 2014 Reply

      Segla som du brukar men lägg ett extra öga på strömmen (den i vattnet…)!

    • Pelle Pedersen Sep 12, 2014 Reply

      “Dansa som en fjäril, stick som ett bi”!

      • Author
        Peter Gustafsson Sep 12, 2014 Reply

        Och vilket av dessa två lägen innabär att man kan sova en stund? Det ena är jobbigt, det andra är ännu jobbigare :-)

        • Pelle Pedersen Sep 12, 2014 Reply

          Det är väl ingen j-la semester!!!
          Jag tror (tror jag…!) på att minimera förlusterna = kämpa emot (dansa) när de stora rinner iväg och låt båten göra jobbet (stick som ett bi) när ni kan excellera!

        • Gert F Sep 12, 2014 Reply

          “Sova en stund” och samtidigt vara in compliance med Regulations for Preventing Collisions at Sea låter inte särskilt görligt.

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 13, 2014

            Jag har provat att sova i 5- eller 8-minuterssjok med utkik där emellan. På öppet vatten hinner man göra 4-5 sådana innan situationer uppstår. I kombination med AIS så känns detta säkert.

            På 8 minuter kommer ett fartyg 3 distans och jag kanske 1, så det funkar i bra siktförhållanden.

            Look-out
            Every vessel shall at all times maintain a proper look-out by sight and hearing as well as by all available means appropriate in the prevailing circumstances and conditions so as to make a full appraisal of the situation and of the risk of collision.

        • Gert F Sep 13, 2014 Reply

          Det var just det där med “at all times” som jag tänkte på.Men du verkar ha koll på läget och ditt sovupplägg verkar vettigt.Det var absolut inte mitt syfte att kritisera.Du är en cool snubbe och jag önskar dig all lycka till.

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 13, 2014

            Jag vet. Det är alltid nyttigt att behöva motivera sina beslut.

            Det jag tar fasta på är “appropriate in the prevailing circumstances and conditions”, dvs jag måste göra en bedömning när det låter sig göras och inte.

  12. Stefan Peterson Sep 12, 2014 Reply

    Som sagt sova kan du göra sen. Men häng på kryssen och plattar rejält, möjligen dåsa något när det öppnar upp. Så var det där med ström, grund, vrid och konkurrenter. Så även om styrman Karlsson styr så finns att göra. Lycka till.

  13. Author
    Peter Gustafsson Sep 12, 2014 Reply

    Här har vi en profil på William Friis Møller, IMX-40 Mandalay., som troligtvis är snabbaste (eller näst snabbaste) båt i min klass.

    http://www.baadnyt.dk/component/com_categoryblock/Itemid,629/id,4597/view,article/

  14. Author
    Peter Gustafsson Sep 15, 2014 Reply

    Nytt väder. Lättare och med en tydlig vridning mot norr under natten. Vore ju kul med ett par rejäla undanvindsben!

    http://www.baadnyt.dk/component/com_categoryblock/Itemid,713/id,4598/view,article/

  15. Mikael Vesala Sep 15, 2014 Reply

    Ack så lätt…. suck….

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.