Night Tail – en lysande tellis?

I samband med Silverrudder så testade jag en ny dansk produkt, Night Tail. Det är en tell-tale som består av ett speciellt garn och en liten specialdiod som lyser upp denna på natten.

nighttails-2

Allt är mycket snyggt packat i en liten låda. Först sätter man på en svart bakgrund och själva tellissen. Sedan sätter man i batteriet och monterar dioden. Detta funkar mycket bra, men bör göras under lugna förhållanden på eftermiddagen (batteriet håller minst 18 timmar). Jag gjorde misstaget att sätta på den lite sent då det blåste och gick sjö.

På morgonen pillar man bord dioden och tar ur batteriet. Sätter man på bakstycket på den lilla klisterdekalen så kan man återmontera den när den behövs igen.

Tellisen syns bra, framförallt en kolsvart septembernatt.

Själv är jag instrumentseglare och vill kunna se hela segelplanet med jämna mellanrum. Då får man leva med att mörkerseendet förstörs när man lyser på seglen. Jag har också satt reflex på ett av trim-märkena på spridaren, vilket gör att jag lätt reproducerar focktrimmet mellan slagen.

Men för de som styr mycket på tellisarna så kan det här vara en bra grej.

nighttails-1

8 Comments

  1. Fredrik Oct 2, 2014 Reply

    Hur kör du i dagsljus. På blandad input? Mest instrument? Mest tellisar? Bara nyfiken…..själv gillar jag svarta eller mörkblåa tellisar, lika färg på båda sidor. Syns bättre genom duken för att ha koll på lä/ baksidan.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 2, 2014 Reply

      Bra fråga.

      Jag seglar mycket på instrument = target speed, sedan båtens lutning som är en bra indikation, tellisar så klart men också hur “förstaget beter sig” och indikerar det där magiska läget där man pointar precis lagom mycket. Det låter skumt och lite abstrakt, men jag vet att jag läste en artikel som förklarade det där (jag kan inte hitta den nu).

      Kontentan är väl att jag numer kan segla båten (relativt) snabbt i mörker utan att titta på tellisar. För att uppnå en hög genomsnittsfart behöver man hitta ett förlåtande trim och ett läge där jag (eller autopiloten) kan hålla fart utan att ligga på gränsen. Under denna kryss, som varade två timmar i 5-7 m/s, låg vi stadigt på 93-94% av target. Vilket är ganska ok när man är själv mitt i natten :-)

  2. Anders Oct 2, 2014 Reply

    Lite veckigt att byta tellsiar mitt i segelbytet, eller skall man ha dubbla uppsättningar?

    För längesedan. En 3/4-tonnare som jag seglade på där hade vi en spotlight monterad i däck som vi hade som tellisbelysning. Idag med fina ledlampor har jag funderat på att göra något liknande. Gärna en med fjärr från bak i brunnen där man kan ställa ljusstyrkan, väljer man rätt kan man även styra färg. Då blir det även bra discobel på aftersailen. Hehe

  3. Martin Oct 2, 2014 Reply

    Hade det inte bara vari enklare med en tråd som är självlysande. Ungefär som en nödutgångsskylt, “laddas” på dagen, lyser på natten.

  4. Classe Oct 2, 2014 Reply

    Lars-Erik Sylvin har patent på en belysning för nattsegling. Vi körde med den i början på 2000 talet på X-362 S X-online. funkade väldigt bra. Den bestod av en klämanordning som man satte fast på profilen och sedan satte dioden på en arm som lyste på tellisarna på baksidan. Det var en arm på varje sida och man använde fjärrkontroll för att tända och släcka lampan. Tyvärr blev det ingen produktion. Kan ju bero på att målgruppen inte är så stor…..

    • Anders Oct 2, 2014 Reply

      Hur funkade den i 15m/s i 4 m vågor på skagerak?
      (Jag har vart med om lanternor som har slitits loss från sitt fäste i pulpit. Vågar inte lita på en lös klämma på profilen.)

      • Pelle Pedersen Oct 2, 2014 Reply

        Ja, då seglar mkt på telltales…

  5. Classe Oct 2, 2014 Reply

    Över 10 meter seglar man ju alla normala kölbåtar på lutningen och inte så mycket på telltales, så det är inget problem.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.