ORCi-VM 2016 till Köpenhamn

orciworldskiel

Det blev som väntat bestämt att KDY och Egå arrar ORCi-VM 2016 i Köpenhamn. Det fanns inga andra orter som bjöd på eventet. Danskarna verkar i alla fall väldigt nöjda, och det kan bli ett bra arrangemang.

Det är också kul att se att KDY är tillbaka i matchen när det gäller storbåtssegling.

ORCi VM 2016 tildelt til KDY og Egå

Onsdag ved middagstid offentliggjorde ORC (Offshore Racing Congress) endeligt, at ORCi Verdensmesterskabet i 2016 er tildelt Kongelig Dansk Yachtklub (KDY) og Egå Sejlklub. Det udløste selvfølgelig stor glæde i den danske lejr. Klubberne har sammen med Sport Event Danmark, Wonderful Copenhagen og Dansk Sejlunion arbejdet på dette igennem det sidste års tid, og buddet blev søndag præsenteret på ORC’s årsmøde i Palma, Mallorca.

Bruno Finzi, formand for ORC, udtaler: ”Vi ønsker Kongelig Dansk Yachtklub og Egå Sejlklub tillykke med udvælgelsen som arrangører af ORC Verdensmesterskabet i 2016. Deres stærke kapsejladserfaring, fremragende lokalitet og spændende forslag til landprogram var de afgørende faktorer for at kongressen bifaldt klubbernes bud. I lyset af den øgede popularitet, ORCi er inde i østersøregionen, har vi stor tillid til, at 2016 VM i Tuborg Havn vil forstærke den positive udvikling ved at give alle de deltagende hold en oplevelse af høj kvalitet i land og på vandet.”

Formand for Dansk Sejlunion Hans Natorp siger i den anledning:”Danmark er en af verdens førende sejlsportsnationer – og vores erfarne sejlklubber og frivillige ledere er højt respekterede som arrangører af vigtige mesterskaber i sejlsporten. Derfor er det glædeligt og også helt naturligt, at KDY og Egå Sejlklub kan trække så væsentligt et mesterskab som VM i storbådssejlads til Danmark.”

Direktør Lars Lundov, Sport Event Denmark, supplerer: ”I kølvandet på det netop vundne VM for samtlige de olympiske bådklasser i 2018 har vi igen har været i stand til at tiltrække et af sejlsportens spektakulære events til Danmark. Danmark er som eventdestination rykket gevaldigt op ad den internationale rangliste – også når det gælder sejlsport.”

ORCi VM skal afvikles fra Tuborg Havn, hvor der er plads og gode forhold til de ventede 120-140 deltagende både med op til 1.400 sejlere. Selve stævnet kommer til at løbe af stablen 15.–24. juli 2016 og indgår samtidig i fejringen af KDYs 150 års jubilæum.

KDYs adm. direktør Christian Lerche, stod for præsentationen søndag. Han siger: ”Det bliver et fantastisk og spektakulært stævne. Jeg er rigtig glad for at vores forslag blev godt modtaget. Tuborg Havn, Øresund og København blev vurderet at udgøre de helt rigtige rammer for et så stort sejlsportsarrangement for store både, og vi blev anerkendt for at have tilstrækkelig erfaring og ressourcer til at løfte opgaven.”

Michael Quist, Egå: ”Antallet af danske både, som sejler efter ORCi, er inde i en positiv udvikling. Med tildelingen af VM til Danmark forventer jeg, at endnu flere danske bådejere vil måle deres både under ORCi, så de kan deltage i VM”. I forbindelse med årsmødet i ORC/ISAF i Palma nominerede Dansk Sejlunion i øvrigt Michael Quist til at være officielt medlem af ORC. Nomineringen er muliggjort af det stigende antal danske både, som sejler under ORCi.

30 Comments

  1. Lasse Bergkvist Nov 5, 2014 Reply

    Stort Grattis alla havskappseglare! Köpenhamn är ju helt kanon och nu när racerbåtar mäter bra i ORCi så kanske vi får se ännu fler sweeta båtar på startlinjen! Corby 36? Mill´s 40? J111 BLUR? Ska vi gissa på närmare 200 startande båtar?!

  2. Author
    Peter Gustafsson Nov 5, 2014 Reply

    Det känns kanske lite udda att prata om havskappseglare när man som längst seglar 35 distans och är i land i tid för att äta en bra middag… men samtidigt så verkar ju konceptet locka seglarna, så då har man ju hittat ett format som många gillar?

    Personligen hade jag tyckt det var intressantare med en större offshorekomponent. Men det är väl för att vi har en båt som lämpar sig bättre på lite fria ytor på havet än inklämd mellan 42-fotare på en startlinje.

    • Anders Nilsson Nov 6, 2014 Reply

      När du säger 35NM refererar du till havsracen i Kiel?

    • Anders Nilsson Nov 6, 2014 Reply

      När du säger 35NM refererar du till havsracen i Kiel?

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 6, 2014 Reply

        Ja, det ena var väl 34.7 och det andra 35.6. Bägge tog ~10 timmar…

        Snacket i Palma var att vissa ville ta bort havsracen helt. Jag vet inte vad beslutet blev?

        • Joakim Nov 6, 2014 Reply

          Det borde vara en längre och en kortare havsrace i Köpenhamn. Den längre går utanför Öresund och borde vara ~20 timmar.

          I Palma var det ingenting om att ta bort havsracen, men mycket om vilken vikt dom har och får man räkna bort en av dom. Jag vet inte ännu slutresultaten, men troligen kommer alle race ha samma vikt och en får man räkna bort.

        • Anders Nilsson Nov 6, 2014 Reply

          Vi kom ju ingen vart i Kiel. Hela sydvästra Östersjönvar ett vindhål då.

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 6, 2014

            Jag har hört att det kan vara så på havet ibland. Men vill man i land till en gosig säng så skall man så klart köra en bana som är lätt att korta innan det blir mörkt.

            ;-)

            Så klart skall man korta, eller avbryta, om det inte är rättvisa förhållanden. Men redan i NoR hade man flaggat för två race, 10-14 timmar (dvs mål för midnatt) och med samma viktning som banracen.

          • Anders Nilsson Nov 6, 2014

            Ja, tiden var vad man hade satt och det var väl för att kunna genomföra ett VMs alla planerade race. Planerad längd var om jag minns rätt ca 65 NM.
            Jag tyckte KYC gjorde vad de kunde med de väderförutsättningarna som fanns. Kortningen av banan gjordes för att vi skulle få en placering i havsracen. Hade man fortsatt på banan kanske bara de största hade kommit i mål och det hade varit riktigt värdelöst. Ett havsrace var man nämligen tvungen att räkna med i totalen.

            ISAFs Offshore definition handlar inte, om jag minns rätt, om längd på kappseglingarna utan det handlar bara om att det inte ska vara skyddade vatten som skärgård och små insjöar om jag minns rätt..

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 6, 2014

            Det finns en anledning till att man inte har “offshore” i mästerskapstiteln längre :-)

            Enligt ORC Green Book:

            The Organizing Authority has two options for offshore races:
            i) One offshore race of approximately 30-36 hours, for the slowest boat, scored as two races: the first score will be from the start to a control point approximately mid-course, with a scoring coefficient of 1.0, and the second score will be from the start to the final finish, with a scoring coefficient of 1.5.
            ii) Two separate offshore races of approximately 10-12 hours duration for the slowest boat. The scoring coefficient shall be 1.2 for each race.
            Note: For Continental or Regional Championships where a shortened schedule as defined above is used: One offshore race of approximately 10-12 hours, for the slowest boat, shall be conducted, with a scoring coefficient of 1.2.
            Offshore races may be re-scheduled when required by weather conditions.

            Min uppfattning var att de kortare racen är det som har förespråkats av italienare som inte vill frysa på natten. På senare år har vi börjat köra så här uppe också.

  3. Mattias Bodlund Nov 6, 2014 Reply

    Tyckte själva kominationen är intressant men är enig att det är lite väl mitt i mellan. I Kiel var det två mycket lika offshore race och ingen vilodag – hade varit roligare ett ordentligt offshore race med minst en natt på havet och en vilodag.

  4. Author
    Peter Gustafsson Nov 7, 2014 Reply

    En av de intressantaste sakerna man kom fram till i Palma nu i veckan var att man kan dela in klasserna på ett smartare sätt:

    CLASS LIMITS PROPOSAL FOR 2015
    ITC devoted a large amount of time in preparing a new proposal for the class divisions and splits that could be accepted worldwide as ORC International Class divisions to be adopted not only for the next International events (like ORC World and European championships) but generally around the world. The current class divisions are based purely on GPH, and varies in different countries according to the fleet’s composition.
    ITC noted two fundamental issues related to class divisions based on GPH:
    
    1) the low possibility to design fast yachts in lower divisions (for example, Classes B and C in the last World Championship) without being compelled to make them too small to fit in the GPH limits. The consequence is that the winners of the lower divisions are always medium/heavy displacement boats, usually the largest in their class.

    2) the first windward leg of the inshore races is a fundamental part of the race and it should be better to have as many boats as possible with similar windward speed in the same class.

    In the past, to solve the first issue the smallest boats of the larger class were moved according to a fixed length limit, or conversely pushed up into the larger class with boats exceeding a certain length, but this caused complaints.

    To answer the second issue, ITC decided to select the Windward12 (UP 12) handicap instead of using GPH to group boats with similar upwind speeds into the class. To also maintain similar dimensions it was decided to couple the windward speed at TWS=12 kts with the sailing length (IMS L) of each boat.

    http://www.orc.org/minutes/ITC%202014.pdf

    • Anders Nilsson Nov 7, 2014 Reply

      Kul – då får vi köra i samma klass då vi går lika fort på kryssen.

    • Mats V Nov 7, 2014 Reply

      Inget förslag på hur man kan lösa issue 1?

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 7, 2014 Reply

        Min uppfattning är att (1) kan lösa sig med en annan klassindelning. När en snabb 35-fotare seglar i lilla klassen, medan en långsam 38-fotare flyttas till mellanklassen så lär vi se en annan mix i toppen.

        Det skall bli intressant med räkneexempel på detta. Det är ju inget man räknar ut själv :-)

        • Mats V Nov 8, 2014 Reply

          Låter inte som att det blir någon förändring där för “the lower divisions”:

          “The proposed class division is also prompted by a meeting in Barcelona with 2015 World’s
          Championship organizer, and is as follows:
          430 < CLASS A< 540
          540 < CLASS B < 605
          605 < CLASS C < 660 (or 670)
          The class limits will need to be adjusted according to next year’s VPP to keep as much as possible
          the boats in the same class so that they fall within the above limits for this year."

  5. Patrick Andersson Nov 7, 2014 Reply

    Obegripligt för mig är ju varför man väljer att segla bankappsegling på handikapp när vilken som helst kölbåtsklass ger bättre segling tilll en bråkdel av kostnaderna.

    Finns det ingen återvändo till 60-70-talen då 30-50 båtar seglade scratch?

    Patrick, nostalgiker

    • Pelle Pedersen Nov 7, 2014 Reply

      Om så vore fallet Patrick så hade väl “alla” redan idag haft Expresser, J70:or, 606:or mm?

    • Hannu Nov 7, 2014 Reply

      Patrick!
      Inte obegripligt för mig, det är lite enklare o segla med den båten man har än att segla med den entypsbåten man inte har, ganska enkelt om du tänker ett snäpp till.

  6. Per Nov 7, 2014 Reply

    Senaste mästerskapet i Kiel gav en en helt fantastisk kvalite på racingen. Köpenhamn lär ju också bli en riktig höjdare. Det var också kul att se att små båtar kunde hävda sig typ Dehler 29.

  7. seglaren Nov 7, 2014 Reply

    @Peter G. om du nu inte tycker om att segla ORCi så låt bli. Är väl inte svårare än?
    Hur det kommer bli i Köpenhamn får vi väl se när inbjudan finns ute. det går ju inte dra slutsatser nu och VM i Kiel var ett uppskattat arrangemang.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 7, 2014 Reply

      Jag tycker bara att det hade varit intressantare med en större offshorekomponent, något som ju arrangören kan åstadkomma med ett längre race. Feedbacken från de som var i Kiel var också att offshore-racen inte var särskilt upphetsande utan egentligen mest en utsträckt kryss-länsbana.

      • Anders Nilsson Nov 7, 2014 Reply

        Peter – som jag skrev tidigare. Det var bleke. KYC gjorde två fantastiska race av de förutsättningar som de hade. Inget utgångsläge jag önskar någon arrangör.

        • Author
          Peter Gustafsson Nov 7, 2014 Reply

          Och så klart fanns det delade meningar bland de som var där… men strunt samma. Principen är väl viktigare. Vill seglarna ha ett riktigt offshorerace, eller nöjer man sig med två korta dagsrace?

  8. Stefan Peterson Nov 9, 2014 Reply

    Vi som seglat ett antal VM och EM tycker det blivit bättre med kortare havsrace. Inte vet jag vem Peter får feedback från men min upplevelse är att fler ban seglingar och kortare distansseglingar är en anledning till att deltagarantalet ökar.

    • Mats V Nov 9, 2014 Reply

      Håller med på bägge punkterna, Stefan.

  9. Johan B Nov 9, 2014 Reply

    Tycker personligen att det inte går att kröna en värdig besättning till ett Offshore VM, EM eller SM där man inte har en längre offshoresegling som går över en natt. Annars blir det ju “bara” vanlig segling längs kusten sk Shoresegling,.. Det tar ju bort hela den speciella dimensionen på just Offshoresegling.

    • Per Nov 10, 2014 Reply

      Hehe japp det hade varit mer rättvisande att plocka bort ordet Offshore men det är grymt kul och utvecklande racing. Jag tycker att mixen i Keil var optimal, mkt bana mixat med distanssegling. Hade man kört längre havsrace hade det gnällts åt andra hållet, lotteri och för stort utslag på en segling. Genom att komma in innan midnatt går det att köra race dagen efter och det ger i sin tur max segling under en vecka, tycker jag. Riktiga långkör kan man få på annat håll.

  10. Classe Nov 13, 2014 Reply

    Håller med Stefan och Per. Har kört många IMS SM och flera ORCi mästerskap genom åren och en anledning att deltagarna öka är säkert att man lyckats komprimera seglandet till dagtid. Att köra havsrace över natt med vilodag lockar väl inte alla. Det tar ju 8 dagar i anspråk som det är nu. Kiel var hur som helst grymt bra arrangemang förutom frånvaro av vind. Det är ju svårt att påverka.
    Hoppas att NSS i Arkösund får till ett bra upplägg på SM nästa år.. Team Foxy Lady.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.