MC38 till Sverige

m38swe-6

Det har ju skvallrats en del, men nu är det officiellt. Johan Delin och Martin Gadman har gjort en deal med McConaghy och skall pusha MC38 i Sverige. Man har ju fått ihop entyp i Australien och siktar på att få till det i UK. Skall bli spännande att se hur många som kan/vill/vågar ta steget i Skandinavien.

Specen säger det mesta:

LOA 11.35
LWL 10.55
Beam 3.50
Draft 2.80
Disp. (light) 3,200
Designed Crew Weight 600
Bulb 1600.00
Mainsail 68 M²
Jib 33 M²
Spinnaker 185 M²

m38swe-5

Första båten som kommer till Sverige är Whiplash från San Francisco. Bra skick och en helt ny garderob i 3Di Raw.

Jag förutsätter att vi får se dem i Marstrand i slutet av maj.

Världens hetaste entypsklass till Sverige

Världens hetaste kappseglare australiensiska MC38, som har tagit one designsegling till en helt ny nivå i Australien och USA på två år, kommer nu till Sverige. Den första båten kommer till Sverige i januari 2015 och de svenska agenterna hoppas på ytterligare minst en båt till på kappseglingsbanorna sommaren 2015. På sikt är målet entypsklass på seglingar som Lidingö Runt, ÅF Offshore Race och i en egen serie. MC38 är en extremt snabb utpräglad kappseglare designad av America´s Cup-designern Harry Dunning och byggd av McConaghy Boats.

MC38 One Design, som redan har gjort stor succé och hyllats bland seglare runt om i världen som vill ta ett steg till i sin kappsegling, har konstruerats för att vara den optimala snabbseglaren utan kompromisser. MC38an har extremt goda seglingsprestanda och lär ligga långt fram i fälten under 2015 års kappseglingar i Sverige.

Världens just nu hetaste kappseglare är helt och hållet byggd i kolfiber från masttoppen till kölbladet med minimal inredning och så mycket som hälften av båtens totalvikt på 3 200 kilo i kölbulben. Det gör MC38an extremt styv och lättdriven på kryssen där den kryssar i 7 knop redan i vindar på 4,5 meter per sekund och med över 250 kvadratmeter segel på undanvinden så är planing snarare regel än undantag.

För att underlätta kappsegling på bortaplan är MC38 även lätt att transportera med relativt låga fribord och med avmonterbar kölfena i kolfiber och delbar kolfibermast.

– Det här kommer att revolutionera kappseglingen i Sverige och blåsa liv i de kappseglare som vill ha något nytt. Det finns inget som liknar det här i Sverige och vi hoppas verkligen att många hänger på. De kommer garanterat att få helt nya seglingsupplevelser, säger Johan Delin som är en av de två entusiaster som står bakom importen av MC38-konceptet till Sverige.

Det är en erfaren duo som tar in MC38 till Sverige – Johan Delin som till vardags arbetar med att sälja X-Yachts i Sverige och Martin Gadman som är riggexpert, med allmänt mycket stort tekniskt kunnande vad gäller kappseglingsbåtar och drivande bakom Happyyachting.com. Båda har stora nätverk inom svenska seglarkretsar och med gedigen kappseglingsbakgrund.

– Vi kommer båda att fortsätta med våra huvudsakliga sysselsättningar inom X-Yachts respektive Happyyachting.com. Satsningen på MC38 gör vi för att skapa något riktigt roligt för svensk segling, säger Martin och Johan som själva kommer att segla en MC38 på svenska kappseglingsbanor under 2015.

McConaghy boats är ett innovativt båtbyggarföretag som har byggt extrema kappseglingsbåtar i 45 år. Tanken är att alltid ligga steget före och skapa något som inte finns. Samarbetet med Harry Dunning kring MC38-konceptet har gett världen en helt ny nivå vad gäller entypsklassegling med lite större båtar. Av McConaghys övriga modeller erbjuds även Ker 40+, Ker 33 och S49 Catamaran i Sverige.

Innan det blir entypsklass i Sverige seglas MC38 i såväl SRS som ORC men troligen mest i SRS. Läs mer om MC38.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Delin, mob: 070-317 26 69, e-mail: johan@mcconaghyboats.se
Martin Gadman, mob: 070-209 83 56, e-mail: martin@mcconaghyboats.se

m38swe-1

m38swe-2

m38swe-7

m38swe-8

m38swe-9

m38swe-10

m38swe-11

m38swe-3

m38swe-4

6 Comments

  1. Henrik Sund Nov 14, 2014 Reply

    Fan va kul! Snyggt jobbat Martin och Johan! Räknar iskallt med en inbjudan att testa på!

  2. Lasse Bergkvist Nov 14, 2014 Reply

    Såg den i SF i mars – sååå otrooligt cool båt! Skoj att den kommer till vår sida av pölen!

  3. Odd Lindqvist Nov 14, 2014 Reply

    Kul!
    Det är precis vad som behövs som vitamin-injektion till seglingen.

  4. Johan R Nov 14, 2014 Reply

    Vad kostar kalaset? Inköpspris och runningcost är viktiga faktorer för att lyckas etablera entypsklasser i ett högskatteland som Sverige. Annars riktigt cool hoj, hoppas vi får se fler än en båt redan nästa år!

  5. Johan R Nov 14, 2014 Reply

    Enligt varvets hemsida, http://www.mcconaghyboats.com, kostar en ny båt 309,000 USD (ca 2,3 MSEK) utan segel men då måste du också hämta den själv. Finns en begagnad i Frankrike för 349,000 USD (drygt 2,4 MSEK) med segel, http://www.yachtworld.com/boats/2012/Mcconaghy-MC38-2669878/St-Tropez/France#.VGaBXL7d9SA.

    Dags att börja spara!

  6. Pelle Pedersen Nov 18, 2014 Reply

    Galet cool båt! Grattis!!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.