What’s Up 1447

Så, vad händer den här veckan i seglingsvärlden?

I Route du Rhum är det dags för Class 40 att gå i mål. Volvo Ocean Race startar nästa etapp på obnsdag.

Dessutom startar ARC på söndag. RC44 seglar i Oman och Stararna kör igång vinterserien i Miami.

Den stora tillbehörsmässan METS kör igång i Amsterdam.

Här hemma är det dags för SSFs Seglarträffen i Jönköping.

Nåt annat?

24 Comments

  1. Anders Hansen Nov 17, 2014 Reply

    Seminarium om havskappsegling 20/11
    Välkomna till seminarium kl 18.30 den 20/11 om hur man förbereder båt och besättning för längre distanskappseglingar typ ÅFOR (Gotland Runt) eller Själland Runt. Seminariet äger rum hos North Sails i Lomma i samarbete med LBS och MSS.

    http://www6.idrottonline.se/LommabuktensSK-Segling/Segling1/Segling/Seglingsnyheter/Seminariumomhavskappsegling2011/

  2. Stefan Berg Nov 17, 2014 Reply

    SeaPilot2Star 2015 presenterades den 16/11.

    Tyvärr känns det som om tävlingen 2015 kommer att kräva en vecka från jobbet och bli en eskadersegling ist för den utmaning det varit.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 17, 2014 Reply

      Vad är det som blir annorlunda?

      Kan man hitta info om förändringarna någonstans?

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 17, 2014 Reply

        Hittade inbjudan.

        Skall man tolka det som att det är tre längre dagsetapper med starter på morgonen måndag, tisdag och onsdag? Och att man alltså får DNF om man inte kommer in i tid innan nästa start? Alternativt att det blir mer vila än segla :-)

        Är det seglarna som inte vill segla på natten? Är inte detta halva grejen?

        Nu har man också hanterat undanvindssegel-problemet med följande skrivning.

        För att öka säkerheten vid undanvindssegling i hårt väder, kan Kappseglingskommittén vid Skepparmötet meddela att det är tillåtet att välja om man vill segla med/utan undanvindssegel under hela seglingen. Detta skall meddelas Kappseglingskommittén senast 2015-05-24 kl. 23.00.
        Man seglar då hela seglingen med det SRS-tal som gäller för det val man gjort. Startgruppsindelningen görs alltid efter SRS-tal baserat på undanvindssegel.

        http://www.oxss.nu/seapilot/z2015/anmalan/inbjudan_15.pdf

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 17, 2014 Reply

      Tangosailing har så klart koll på läget.

      http://www.tangosailing.nu/2014/11/16/•-seapilot-2star-nyheterna/

  3. Pelle Lindell Nov 17, 2014 Reply

    Att kalla det för eskadersegling är väl att överdriva för det är ju trots allt kappsegling men seglingen blir ju helt klart en mindre utmaning. Drivkraften bakom det ändrade formatet måste ju vara något slags säkerhetstänk för det har ju knappast varit brist på deltagare i det lite tuffare formatet? Man undrar lite vad som driver det här?

    Möjligheten för arrangören att ge deltagarna möjligheten att välja bort undanvindsegel känns väl som en rimlig kompromiss jämfört med förra årets debacle.

  4. Bosse F Nov 17, 2014 Reply

    Om man tycker att utmaningen varit att segla i mörker nattetid så har den troligen försvunnit, kallt och uselt där man enbart haft koll på medtävlarna med ais.
    Nu blir det tre omstarter och tre kappseglingar i dagsljus, med ett totalresultat, ska bli riktigt kul!
    Start på måndag finns det nog synpunkter på, tyvärr går det inte att vara alla tillags. Det kommer att bli trevligt att alla samlas dan innan, besiktningarna blir kanske lite stressiga för arrangören då de flesta anländer under helgen. De sista stargrupperna kan kanske besikta på måndagen innan start. Det löser sig alltid.
    Hoppas förändringarna inte tas negativt, speciellt från de som ändå inte tänkt delta. Kommer att bli 125 båtar och lika trevligt som förra året.

  5. F424 Nov 17, 2014 Reply

    Nja, detta var väl ingen höjdare. Mycket av utmaningen har ju varit kombinationen nattsegling, sömn ombord, mathållning, taktik och att hålla fart i båten. Om det nu bara blir dagseglingar och möjlighet till långa sömnpass i hamn så tycker jag det är en klar försämring. Seglingar där man utvecklar sjömanskapet och flyttar sina gränser finns det för få av. Kappseglingar går det 13 på dussinet. Nu fick vi en till.

  6. Lasse Bergkvist Nov 18, 2014 Reply

    Nu ser det ju ut som att en J/80 kan dansa över havet! Har ju inte direkt drömt om att sova i en kall J/80, men segla mestadels dagtid ska jag nog fundera på! Just ja, ska ju köpa båten först – båtkoll på söndag! Offerter på A5/Code 1 redan landade!

  7. Kattan Nov 18, 2014 Reply

    Hur ser programmet ut för M32 nästa år? När blir det gold cup i Miami?

  8. Gerhard Carlson Nov 18, 2014 Reply

    Vet inte hur norden serien ser ut men Miami hittar du här http://m32x.com/miami2015/
    Något man helst inte vill missa!

  9. Kattan Nov 18, 2014 Reply

    Finns det någon annan som vet hur den skandinaviska serien går 2015?

  10. Finngulf Nov 19, 2014 Reply

    Läste på Anarchy om att RAN tar en paus synd detta är väl ett av de mest framgångsrika projekten.
    Har väl även en ny TP52 på order!!!

  11. Kattan Nov 21, 2014 Reply

    Vad händer med M32 cup nästa år? Blir det någon fortsättning när Peter hoppat av?

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 21, 2014 Reply

      Det blir så klart M32-racing både i Skandinavien, Miami och på en del andra platser.

      Det är ett antal duktiga team på väg in så allt rullar på enligt plan. Vi sade ju redan från början att det skulle ta tre år att etablera konceptet, så 2015 skall det sitta ordentligt.

      Datum för 2015 blir klara om ett par veckor.

      Sedan har jag inte “hoppat av”. Jag har fortfarande intresse i cupen även om jag inte är insyltad day-to-day. Också detta är enligt plan. Det finns många andra jätteduktiga personer som drar det tunga lasset, och jag stöttar dem när det behövs.

  12. Gerhard Carlson Nov 21, 2014 Reply

    Vad jag känner till är att serien blir större och starkare än någonsin! Platser och datum blir nog offentligt när som helst.

  13. Author
    Peter Gustafsson Nov 23, 2014 Reply

    The following announcement was made by the ARC Committee at 0900 today – 23/11/2014

    Division 2: Racing
    AP flag is flying.

    Racing Division start is postponed for 2 hours.

    A further announcement about start time for Racing Division will be made at 1100

    Division 1, 4, 5: Cruising, Multihull and Open
    AP flag is flying.

    The start for all cruising, multihull and open divisions is postponed for a minimum of 18 hours.

    A further announcement about start time Divisions 1,4, 5 will be made at 11

  14. Lasse Bergkvist Nov 23, 2014 Reply

    Yippie – idag känner jag mig lite J!
    Har säkert läst för mycket på Blur – men nu blev det en J80 för att köra doublehanded med! Har precis frigjort mig från mätregler – nu ska det njutas på vattnet! Nu blir det nog täta kontakter med Peter för att se vilka segel som bör införskaffas för att täcka upp så många vinklar som möjligt.

  15. Lasse Bergkvist Nov 23, 2014 Reply

    Tack Peter! Ska bli jätteskoj! Ja- det är en likadan som på videon – kamera redan inhandlad! Har förstått att de halkar på bra nedåt-13-14 är rätt normalt och de kan tydligen göra +20 i helt rätt förhållanden och de går stadigt så länge man har en viss skärning – måste testas! Båten står på trailer – så det ska nog bli en sväng till västkusten och testa på doublehanded där också!

    • Pelle Pedersen Nov 23, 2014 Reply

      Welcome to the dark side!!

  16. Lasse Bergkvist Nov 24, 2014 Reply

    Tackar Pelle! J – here we go!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.