Vill vi ha stacking?

Dominik Lenk plockar ur båten inför vintern. Det är ju en del prylar i en mini… Det man lägger märke till är alla vattendunkarna som används som flyttbar ballast.

Det ledde till följande läsarfråga.

Stacking är ju en del av “motorn” i en mini (och många andra offshore-klasser). Är det bra eller dåligt? Gissar att det var tillåtet i Silverrodret då kappseglingsreglerna inte gäller? Vad tycker Blurs läsare, bör det tillåtas på havskappseglingar generellt?

Jag är kluven i frågan. På havet är det bra på många sätt, framförallt slipper man ha massa våta segel i ruffen. Men de flesta av våra race innebär kortkryssande i skärgården och då kommer det att göra seglingen tyngre, jobbigare och mer svårtillgänglig för juniorer och tjejer som inte går igång på att flytta 100-tals kilo 40 gånger under en dag…

Vad tycker ni?

16 Comments

  1. Sam V Nov 20, 2014 Reply

    Jag är för. Under kortkryssande i skärgården kan det löna sig att centrera lösa prylar, på längre ben kan det kännas naturligt att flytta tunga grejer till där de gör bäst nytta. Tills för några varv sedan var stacking förbjudet i VOR men även där insågs att den eventuella faran med att ha segel på däck kunde vara mindre än att behöva släpa dem upp och ned. Ken Read propagerar hårt för att tillåta stacking av segel även i mindre sammanhang. Troligt är att om man låter besättningar bestämma mer och det sunda förnuftet får råda så blir det mindre jidder om fusk och därmed mer fair.

  2. Pelle Lindell Nov 20, 2014 Reply

    Stacking är helt OK i Mini och Figaro men jag tror knappast det är rätt recept för att öka deltagandet på Bohusracet eller Seapilot. Jag är skeptisk….

  3. Author
    Peter Gustafsson Nov 20, 2014 Reply

    Eftersom Silverrudder kördes efter sjövägsreglerna så var ju stacking tillåtet. Jag flyttade code och gennakers runt i båten vilket efter några slag/gippar upplevdes som ett av de jobbigaste momenten trots att det bara var 50 kg.

    Jag funderade ett tag på att ta med 10 stora dunkar för att fylla med vatten på kryssen. Som på minin ovan. 200 kg i lovart hade så klart gjort stor skillnad, men jag insåg att ingen annan tänkte göra det, och att det skulle bli tungt som tusan + öka risken (att hålla på att stuva under däck i sjö, eller på railen mitt i natten är ingen bra grej).

    Jag tror att det hade ökat klyftan mellan de som är superambitiösa och bygger stackingsystem i båtarna, och de som bara är med för att det är kul. Jag tror inte det är det som sporten behöver, och jag har svårt att se att det skulle öka vare sig deltagande eller kul-faktor.

  4. Pelle Pedersen Nov 20, 2014 Reply

    Svara också ja, med tillägget att det ska vara upp till seglingsledningen att tillåta det = mindre seglingar i skärgård etc kan man stoppa det och sedan tillåta det på längre race.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 20, 2014 Reply

      Som båtägare så tycker jag vi skall sträva efter att samma regler gäller för alla race!?

      Att skifta undanvindsgarerob, stackingsystem, dunkar, batterisystem, säkerhetsutrustning, tracking, mm mellan olika race bara för att arrangörer har massa egna idéer gör det både krångligt och dyrt. Och svårt att fatta för de som inte orkar lägga lika mycket tid som de allra nördigastei :-)

      • Pelle Pedersen Nov 20, 2014 Reply

        Köper argumenten MEN; fram till för några år sedan fungerade det alldeles utmärkt för arrangörer att antingen i NOR eller med flagga visa att flytväst skulle vara på eller inte. Borde fungera här också!!
        Här kan det dock dyka upp stackningssystem mm och VAD får du stacka??
        Ser man det ur den synvinkeln kanske det är bäst att låta bli!!

  5. Rasmus Nov 20, 2014 Reply

    Hvis ja til stacking, hvor skal grensen gå mellom stackingsystemer (vanndunker) og integrert vannbalast? Integrert vannbalast regnes med i handikapet, ikke stacking meg bekjent.

    • Pelle Pedersen Nov 20, 2014 Reply

      Nu var det inte tal om vattendunkar utan annan lös utrustning som segel etc.
      Men var ska gränsen gå för “lös utrustning”??!!

  6. srsseglaren Nov 20, 2014 Reply

    Stacking Nae, men ser eg. inte flyttande av segel på däck till lovart som stacking mer skyddande av utrustning.
    Ligger oftast på däck för att underlätta skiften ?
    Reglerna behöver kanske vara tydliga ?

    Vore mer intressant hur man fick igång flerskrovsseglandet runtom i landet ?
    Kan man per automatik tillåta flerskrovseglare till alla SRS kappseglingar även där det inte står i inbjudan ?
    När det blir fler än tre deltagare blir det egen klass samt flerskrov delas upp i båtar med och utan kojer ?
    Tokigt ?

  7. sture smith Nov 20, 2014 Reply

    Stacking kan ju vara svårt att kontrollera och det finns ju några klassiska case där mkt kända seglare blivit tagna med byxorna nere. Som fått stora konsekvenser.
    X 99 or kör ju i mellanåt med “gast stacking” vid god vind, tre extra 100kg gubbar har ju mkt stor betydelse i klasser som inte tar in besättningsvikten.
    Jag tror att det är rätt att tillåta detta framför allt i längre race och i större mästerskaps seglingar där mkt står på spel. Allt som har stor betydelse för farten och är “lätt” att göra är svårt att generellt sett förbjuda.
    Sen om man skall tillåta att ta med sig 10st 20 liters osurrade vattendunkar är egentligen en annan fråga. Då har man gått över gränsen tycker jag. På mindre båtar blir det ju omätt, flyttbar bar last som inte tillhör båtens normala konstruktion/utrustning.

    • Joakim Nov 20, 2014 Reply

      Sist gång jag seglade x99 VM minns jag att jag stog iklädd bara kalsonger på en våg. Jag hoppas att det berodde på att man inte, till skillnad från många andra båttyper, får lasta på folk hur man vill.

      • Carl Peter Carlsson Nov 21, 2014 Reply

        Ett årskort på närmaste burgar-kedja gör underverk på railen :-)

      • Mats V Nov 21, 2014 Reply

        512 kg. Då jag seglade X-99 internationellt var det nog få klasser som höll så nogrann koll på besättningsvikten. Tror nog att Sture syftar på SRS-seglande 99:or. Extrakilon på railen på en 99:a gör enorm skillnad.

        • Sture Smith Nov 23, 2014 Reply

          Korrekt jag avser tex SRS, där besättningsvikt ej räknas.
          Mästerskapsseglingar tex VM är det det vanligtvis ngt som tas med.

          • Joakim Nov 24, 2014

            Ok, är det vanligare att just 99:orna laddar på med folk på srs-race? Jag kan inte påstå att jag själv sett någon sådan trend.

  8. Rasmus Nov 20, 2014 Reply

    jeg brukte eksemplet med vanndunker fordi det er nevnt i bildeteksten.
    Jeg er enig i at det er vanskeligst å kontrollere stacking av feks. seil. Når er det stacking, og når ligger seilet klar for bruk. Med andre ord stacking av seil bør være OK.

    Forøvrig er flåte og batterier plombert på Mini’en under lengre regattaer nettopp for å unngå at disse flyttes under seilasen.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.