Skip to content

22 Comments

  1. Seb
    Dec 5, 2014 @ 13:29

    Det kan ge kvarstående men, en sådan upplevelse. Finns nog en del “habituering” att genomgå för att det skall kännas ok att selga natt igen. Jag blir riktigt illa berörd av filmen.

    Reply

  2. srsseglaren
    Dec 5, 2014 @ 16:54

    Kan night vision teknik ge ngn assistans ?
    https://www.youtube.com/watch?v=5y82Q5D-83g
    Men även med en dedikerad skärmoperatör så kan det vara svårt att koncentrera sig på en skärm i fyra timmar i taget på en lång översegling på ett f.ö. rätt tomt hav?

    Kanske varit en bra grej på Augustimånen då den seglingen gick till större del i gruset ?
    Fler som känner igen sig i delar av denna berättelse ?
    http://www.kopparmorabatklubb.com/pdf/agustimanen_07.pdf

    Reply

  3. stefan
    Dec 5, 2014 @ 22:04

    Vet inte om det finns nav program som kan larma för närhet till vissa föremål ex vattendjup under viss nivå. Har man vektordata att jobba med så “borde” det inte vara jättesvårt att kunna söka av närområdet med visst intervall. Även öar bör ha speciella attribut i datat så att dessa kan inkluderas i varningar. Jag jobbar i gis/cad branschen och det vi jobbar med har bitvis likheter med sjökort.
    Stefan

    Reply

    • Micke
      Dec 8, 2014 @ 08:04

      MaxSea t.ex. har en antigrounding funktion.

      Reply

  4. Pelle Pedersen
    Dec 7, 2014 @ 19:43

    Walkers kommentar;
    Skepparen på Abu Dhabi om när de passerade samma område:
    “When we went past there we actually said how easy it would be to hit it at night. Fortunately we went through there in the daylight. It is very difficult to see it with the electronic charts, and of course at night you wouldn’t see it at all.”

    Reply

  5. Leino
    Dec 7, 2014 @ 20:41

    Papperskort is da shit!! Miniklassen förbjuder plotter, tydligen inte helt fel kanske? Jag känner mig iallafall säkrare på navet då jag kör papperskort och gps utan plotter.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 7, 2014 @ 21:04

      Papperskorten har också olika information i olika skalor. Jämför Översiktskorten med Skärgårdskorten så ser man att man inte ska gå in i skärgården med enbart Översiktskort…

      Reply

      • Leino
        Dec 7, 2014 @ 22:11

        Jo men man ser det, där är skillnaden! På plottern bara försvinner info när man zoomar ut.. Vansinne!

        Reply

        • Bosse F
          Dec 8, 2014 @ 12:00

          Har du fel sjökort så ser du väl inget? Precis som Erik skriver, har du ett översikts kort så kan du inte segla där det behövs skärgårdskort eller specialer.
          På samma sätt är det med en plotter, ska man segla i skärgården så får man zooma in.
          Som du vill ha det, att allt ska synas samtidigt på en plotter, så är det ju samma sak som att allt ska synas på ett översiktskort – orimligt.

          Reply

          • Leino
            Dec 8, 2014 @ 12:05

            Blir bara mindre vatten att segla på om du använder översiktskort. I en plotter ser det ut att bli mer istället…

          • Bosse F
            Dec 8, 2014 @ 12:26

            Vad har du för plotter? Seapilot funkar inte så, zoomar du ut så blir det mer blått, mindre vatten att segla på.

          • Leino
            Dec 8, 2014 @ 12:44

            Jag har enligt klassregeln gps utan plotter och papperskort..

          • Leino
            Dec 8, 2014 @ 13:07

            Seapilot är alltså som sig bör då :)

          • Bosse F
            Dec 8, 2014 @ 13:10

            Ok, det var en tuff klassregel. Inga SRS race utöver strikta klassrace?

          • Erik Barkefors
            Dec 8, 2014 @ 17:26

            Under SRS-kappsegling får man ha plotter med sjökort även om klassregeln förbjuder det så länge man inte seglar double-score med klass…

          • Leino
            Dec 8, 2014 @ 23:53

            Jo, jag vet att jag får ha plotter i de race jag seglar här hemma. Men vill köra enligt Miniklassregeln. Om utifall att jag kommer till Frankrike o seglar race där, känns det säkert lättare utan plotter då jag inte vant mig vid det.
            Vet dessutom att jag navar säkrare utan plotter. Seglat på andra båtar med plotter och vet hur vi då varit otäckt nära vid flera tillfällen.
            Iofs varit på grund med min båt men av helt andra orsaker än navigeringen.

  6. Leino
    Dec 7, 2014 @ 20:46

    Blev också väldigt illa berörd av filmen, kommer säkert drömma mardrömmar inatt!! Kan vara det läskigaste jag sett. Speciellt om man då betänker att de måste ha varit helt ovetandes om att det fanns grund där.. Måste ha farit tankar om ubåtar och UFO:n genom huvudet på dem..

    Reply

  7. Peter
    Dec 8, 2014 @ 11:25

    Bobby Schenk, en tysk som publicerade ett antal böcker inom navigation och har hunnit med en antal resor runt planeten ger sin svidande kritik mot bade skepparen, navigatören och resten av besättningen på Vetsas, naviagtören för felet han begick men skepparen och besättning för bristande intresse för navigationen. han framhäver även att radar troligtvis hade visat ön sent men i tid om någon I besättning hade följt skärmen.

    Är det så att jakten efter full fart sätter säkerheten åt sidan???

    För de som kan tyska och är intresserade så finns artikeln att läsa på

    http://www.yacht.de/schenk/n004/inwind35.html

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Dec 8, 2014 @ 12:35

    Uppenbart funkar det bra med exakt samma sjökort och programvaror för alla andra team och de som seglar solo runt jorden.

    Eller för den delen, för oss som seglar solo runt en långgrund dansk ö mitt i natten. Alla som lagt ett par dagar på det här vet att man måste jobba med skalor, färgsättning och olika typer av kort för att få en bra helhetsbild.

    Alla vet också att det är en ständig konflikt mellan säkerhet och prestanda. Det går inte att kombinera sömnbehov, säkert nav och att lägga 24/7 på prestanda- och väderanalys. Jag hatar också att behöva släppa på gasen för att sätta säkerheten främst. Uppenbarligen har Vestas missat detta, och kanske med för korta förberedelser dragits med i ett tempo som man inte pallade. Precis som många överambitiösa båtar drar upp i gruset på Tjörn Runt – för att man kör lite över sin förmåga. I efterhand vet alla att man borde haft bättre marginaler.

    Mot detta hjälper inga regler, smarta larm eller nya teknikprylar. Eller papperskort. Man har ju aktivt valt att inte använda det man har – som för alla andra funkar utmärkt.

    Vestas är ju tydliga med vad som har gått fel, även om det så klart känns bra att skylla på tekniken (det gör jag med när jag går på).

    Sedan gillar jag inte alls Nicos slutkläm där han lämpar över ansvaret på individer i teamet. Det tror jag alla fattar ändå. Hur svårt kan det vara att bara ta på sig att det gick åt helvete?

    Reply

    • Anders Averdal
      Dec 8, 2014 @ 14:10

      Reagerade också på Nicos slut och har kommenterat det på Facebook, och har själv fått utså en hel del kritik för min kommentar om det.
      Ett starkt team är ETT team utåt och inåt.

      Reply

  9. Fredrik
    Dec 8, 2014 @ 23:14

    Tur den inte revet var högre och att det blev någon typ av inbromsning. Vad jag vet så går det ju att lägga in varningsområden, gränser mm. . Mkt slarvigt tycker jag. Det är ju som om man skulle hälla i fel bränsle på ett formel1 race. Skönt att alla klarade sig utan skador, ta i trä.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.