Målgången i Abu Dhabi | live

Mycket spännande nu, även om Donfeng verkar ha lite edge. Spännade även mellan Alvimedica och Mapfre (blir svårt att räkna ut någon bra gottgörelse efter stoppet vid Vestas).

track

11 Comments

  1. Stefan Kolmodin Dec 13, 2014 Reply

    Verkligen spännande produktion…

  2. JIMMY Dec 13, 2014 Reply

    Helt fantastiskt att man inte lägger lite mer krut på produktionen. Kanske ska tipsa Knut om hamnen.se…

  3. Pelle Pedersen Dec 13, 2014 Reply

    Kan bara hålla med; vi seglingsnördar (och säkert många andra) börjar nog tappa sugen…

  4. Dan Dec 13, 2014 Reply

    Otroligt att det kan bli så tight efter enorma distanser på havet. Rena matchracingen i slutet. Måste vara extremt spännande för besättningarna och nära och kära. För övriga är VOR en extrem kontrast mot senaste AC som tog kappseglingen till en helt ny nivå, även för de utanför innersta kretsen och till och med för de oinvigda.

    Synd men det beror nog till stor del på konceptskillnaderna och inte på att de som “producerar” VOR är inkompetenta. Det är nog ett svårt race att få spännande på samma sätt. När man slår på trackingen varje morgon känns det som man kollar på ett dataspel från 1985 och man undrar ibland om man följer verkligheten eller ett inspelat scenario :-)..

    • Anders Nilsson Dec 13, 2014 Reply

      Om man ska ha en mindre budget så kan man ju ha regelbundna korta sändningar som du säger 0700-0715 och 1800-1815 med en kort avrapportering på YouTube så hade det gått att följa för alla.

      • sjörövaren Dec 13, 2014 Reply

        +1

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 13, 2014 Reply

      Precis som vid inshore racen tror jag det handklar om pengar. Man flyttar ju inte ens sändningen till Abu Dhabi utan den stackars kommentatorn sitter i Valencia och har ingen aning om att de gått i mål.

      Jag tycker det sken igenom när jag hörde Knut i veckan. Till nästa race hoppas man bygga 2-3 nya båtar. Inte 6-7 som hade gett racet ett rejält lyft. Men när Volvo skall äga och sköta alla båtar så blir det så klart dirt för dem… Framförallt om teamen slarvar bort båtar :-)

  5. Erik Barkefors Dec 13, 2014 Reply

    Förra upplagan av VOR fick jag uppfattningen att en del kul material distribuerades via sponsorerna. Har inte koll på om så sker även nu men kanske är det värt att söka hos Brunel, Dongfeng osv?

    Nyårsafton startar Barcelona World Race så kan vi få lite roligare rapporteringar. Två personer i besättningen, nonstop jorden runt och båtar som är ganska jämförbara med VOR i storlek och snabbhet. Några av toppnamnen finns med som Le Cam, Thompson m fl.
    http://www.barcelonaworldrace.org/en/

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 13, 2014 Reply

      Tyvärr har man lagt Barcelona World Race så att det krockar både med VOR (flera seglar ju bägge) och även Route de Rhum där de bästa IMOCA-seglarna var med. Fleeten är ungefär hälften så stor som förra gången. Detta var en stor snackis i Barcelona nu i veckan.

      En möjlig utveckling, som jag personligen hade gillat, var att man körde Barcelona World Race i Class 40. Hur Cool vore det med 30 båtar på linjen. VOR har ju sin nisch (även om 6 båtar inte är så kul), Vendee sin (man lockar en grym fleet nästa gång) så då borde det finnas utrymme för ett arrangemang med lite lägre prislapp?

  6. Erik Barkefors Dec 13, 2014 Reply

    Det finns ett jordenruntrace med Class 40 där de “bara” har ett stop på vägen i Auckland. Mindre båtar är mer viktkänsliga och det kan vara svårt att få med allt för en nonstopsegling.
    http://globaloceanrace.com

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 13, 2014 Reply

      Man saknar de finansiella muskler som Barcelona har (det är staden som betalar för i stort sett hela BWR) och det är mycket tveksamt om det blir något race i september. Det har varit helt tyst sedan i april.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.