Soloträning

Man skulle kunna tro att det är tuffa pass på gymet som behövs för att man skall orka köra hårt på havet? Men jag tror det finns en alternativ form av vinterträning som gör att man kommer väl förberedd till sommarens shorthandedrace.


  1. Det är bra om det blåser och regnar rejält. Gärna snöblandat.
  2. Klä dig för en dag på havet = sjöställ + flytväst + pannlampa + PLB + alla underställ du har.
  3. Hitta en bra parkbänk eller lekplats där du kan sitta riktigt obekvämt med vinden rakt i ansiktet.
  4. Sätt upp små siffror på ett träd 4-5 meter bort. Koncentrera dig på dessa. Det finns säkert nån app.
  5. Sitt still en timme i sträck. Det skall göra ont i ryggen om du sitter rätt.
  6. Sedan maxpuls i 10 minuter så man blir riktigt svettig. Man kan ha med en otymplig code som man släpar runt kvarteret. OBS denna måste vara genomblöt.
  7. Ladda ner väder på mobilen med jämna mellanrum. Du bör också ladda upp suddiga bilder på Facebook där du får det att låta som du har kul.
  8. Var fjärde timme får man gå in och sova i max 8 minuter. Kombinera med att packa om en spinnaker och äta nåt frystorkat som tillagas i trångt utrymme. Man skall vara ute igen inom 20 minuter. OBS inga klädbyten.
  9. Upprepa i 24-36 timmar.

12 Comments

  1. Pelle Lindell Jan 10, 2015 Reply

    Perfekt väder idag….

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 10, 2015 Reply

      Var sitter du nånstans?

      • Pelle Lindell Jan 10, 2015 Reply

        Hehe…på toppen av Gråberget blåser det rätt bra :-)

        • Pelle Lindell Jan 10, 2015 Reply

          så jag behöver bara gå ut på balkongen

  2. Jonas Claesson Jan 10, 2015 Reply

    Underbart med olika alternativ!

  3. Vidar Moe Jan 10, 2015 Reply

    Veldig bra

  4. Erik Barkefors Jan 10, 2015 Reply

    Perfekt väder ute just nu med -1,0° och snöfall samt 10-12 m/s med prognos på dryga 20 m/s i natt…
    Tror jag väntar till det mörknar så jag får mer vind och slipper att grannarna ser mig och ringer efter männen i vita rockar som har med den där tröjan med långa ärmar som kan bindas ihop ;-)

  5. JIMMY Jan 10, 2015 Reply

    Ha ha ha :D Sjukt kul!

    Men om vi ska vara lite allvarliga för en stund så är solosegling så mycket mer än uthållighet och tävlingsmomentet. För mig är det sån fantastisk känsla och upplevelse när båten seglar av sig själv i perfekt balans och jag bara övervakar och planerar lite löst i förväg, inget annat som stör, bara jag och båten liksom, det är sjukt mulligt!! I manövrarna blir det ofta dubbel action då man är själv att göra allt, vilket ger dubbel tillfredsställelse när manövern är klar. Klart det kan bli lite fysiskt, speciellt om man har en stor båt, men det väljer man ju själv, det blir inte tuffare än vad man gör det. Så för mig är handlar soloträning mest om att fundera ut hur jag kan underlätta för mig själv i manövrar etc. Kort och gott, upplevelse och tillfredsställelse är vad solosegling är för mig vilket är så långt ifrån en kall obekväm parkbänk man kan komma! :)

  6. lars Jan 10, 2015 Reply

    Fysträning får man inte skämta om…..

  7. Rasmus Jan 10, 2015 Reply

    10. Kvitt deg med x-antall tusen kroner, så blir følelsen helt rett -:)

  8. MeaDiva Jan 10, 2015 Reply

    Låter ju lockande med solo segling, man kanske skulle pröva någon gång!
    /Tobias

  9. Sebastian Jan 10, 2015 Reply

    11. Erhåll en gratis korv och en mellanöl. Låtsas sedan segla hem båten och upprepa steg 1-10

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.