Spetsiga båtar

Lawley 225 Class Dagger 2014 CCYR. Foto: Blake Jackson.

Båtdesign är intressant, då det finns många olika vägar för att uppnå en välseglande båt. Med tanke på diskussionen om långsmala Life 12.0 så kan det ju vara kul att titta närmare på ett annat fenomen – nämligen “spetsiga” båtar.

Ämnet kom upp under en lunch med Pelle Fälth, som brinner för lite udda båtar. Så jag bad honom skriva lite på det här temat.


Många av de båtar som dyker upp här på Blur är sweeta, kanske förutom Buckler, McGregor och några till. Utan att gå in på någon djupare definition av ”sweet” så har de flesta båtar som presenteras och diskuteras här en bred akter och lätt deplacement, det är inget fel i det. Men för att vidga vyerna ytterligare skulle jag vilja slå ett slag för några andra typer av båtar som borde förtjäna lite uppmärksamhet även bland Blur-hang arounds.

spetsiga-batar-tejst

Det är lika bra att med en gång nämna att det är med visst egenintresse jag väljer att presentera några båtar utan akterspegel då jag är en av drivkrafterna bakom D-kanoten Tejst som byggs i Göteborg. Dessutom tycker jag att det ofta är vansinnigt läckert med ett lite mer spolformat skrov.

Ray Hunt är nog mest känd för att ha konstruerat Bertram-motorbåtar, det var han som kom fram till att en V-botten på mellan 22 och 24 grader är det optimala för en motorbåt som skall gå fort och bra i hög sjö. Ray var även en framgångsrik kappseglare och rorsman med medaljer i flera internationella mästerskap.

1937 designade Ray Hunt en ny typ av segelbåt som skulle ge maximal prestanda till låg kostnad (hört det senare?) Båten byggdes av G Lawley & Son i Massachusetts, som bla byggt America´s Cup vinnare. Denna design resulterade i International 110 och Internationall 210 vilka fortfarande är stora klasser i USA.

Båtarna visade sig vara riktigt snabba och dessutom sjövärdiga. Tack vare sin enkelhet och stora serier kunde priset hållas lågt

International 110 seglas med två man varav en i trapetz, det är inte ovanligt med tok-pimpade båtar

spetsiga-batar-b6

International 210 ”Hydra”

Extensive restoration and re-engineering of C. Raymond Hunt’s 1945 International 210. Including re-displaced carbon fiber retractable keel and rudder foils. Hinged carbon fiber adjustable mast, with full battened square top carbon mainsail. Four water tight bulkheads…

spetsiga-batar-b4

spetsiga-batar-b5

rhlawley225

Det byggdes även en 36-fotare (Lawley 225) i samma anda men den blev inte lika populär fast den ser fantastisk ut, eller vad sägs om en nästan 11 meter lång båt med ett deplacement strax över ett ton?

lawley225brochure


Lite mått är alltid intressant att studera:

Modell Int 110 Int 210 Lawley 225 Tejst Jiløen
L.ö.a 7,32 9,09 10,87 6,00 6,66
L.v.l 5,49 6,86 9,90 5,76 6,02
Bredd 1,27 1,78 1,52 1,50 1,97
Djup 0,91 1,17 1,22 1,30 1,60
Disp. Kg 413 1043 1111 380 2000
Barlast, Kg 136 519 585 180 1000
Segelyta 14,6 28,3 21,6 13,0 + 21,9 36 / 87

spetsiga-batar-norw

Som motvikt till dessa lättviktare måste även Jeløen presenteras. Osedvanligt vacker, med utmanande mått och en lång och intressant historia, bara en kort sammanfattning kan återges här.

Jeløen, som från början hette Jorunn ritades av en tysk, Wilhem Schulze, som bodde och verkade i Oslo. Wilhem var smidesgravör och ritade båtar på sin fritid. Båten konstruerades enl den sk Københavnerregeln och mätte 5,5 enl denna.

En hjulmakare i Larvik förälskade sig i båttypen under ”Europaveckan i segling” i Horten 1914. Det gick fort även på den tiden, båten var klar till sommaren 1915. Troligtvis har hjulmakarens gedigna kunskaper om material och hantverksskicklighet starkt bidragit till att båten seglar än idag. En annan bidragande orsak är förstås den nuvarande ägarens, Gabriel Lund, stora båt/seglings-kunskap och engagemang. Gabriel har ägt båten sedan 1990 och gjort en omfattande renovering samt gett båten en ny rigg.

spetsiga-batar-classic

Jeløen har även blivit uppmärksammad internationellt, både i Die Yacht, Clasic Boat och Woodenboat. Stort tack till Gabriel Lund i Moss för bilder och information om Jeløen

spetsiga-batar-peel

Avslutningsvis en mer lokal båt, Lars Sesterviks enastående välhållna och vältrimmade K22, PEEL, med den tog vi hem en 10:e plats i årets Tjörn Runt, korta banan. Den gick förvånande bra på kryssen ut genom Stigfjorden. I den klaffsiga sjön strax söder om Kyrkesund fick vi inte riktig till trimmet i de nya membranseglen från Elvstrøm. Men det blev i alla fall ett bra foto.

// Pelle Fälth

spetsiga-batar-egret

Pelle,

Hi. Carl Cramer sent me the contact and your request for 210 photos. I sure can help you out with that! Please feel free to ask me any questions you may have about 210s. I will tell you a bit about them and attach some photos. You’re in Sweden? Lucky you! Beautiful boats there. I sailed in Norway in the IOD Worlds this summer and hoped to get to Sweden but ran out of time.

The 210 concept as well as the 110, 225, 410, 510 was to produce the lightest, fastest boat for the money. They were innovative and advanced way beyong their times. Look at the keel shapes. Amazing,” L” shaped with minimal resistance. Attached to an ultra light plywood hull by it’s wide, long flange it gave tremendous stiffness to the structure. The 210 has 50% of it’s weight in the cast Iron keel and though a light boat for it’s length (2300) is very stiff in a breeze. The design featured a low rig with short mast, long boom and genoa to give ample but low sail area. Very different from your Scandinavian boats with their tall high aspect rigs but similar in their narrow beam. The chine also helps with stability. 210s are extremely narrow (5’10”) and have quite a shallow draft for a 30′ long boat (3′, 10″)

This is a very good write up about the 210s.

I have a Danish boat that you may be familiar with – a BB 10 meter? There are some in Sweden.

Best of luck and I hope you can use the photos. I’d enjoy seeing a copy of your publication. The painting picture is one I painted of the 210 There is also attached a profile of a 510. Neat boat!

Regards,.
Tom

Thanks to Carl Cramer (ex publisher Woodenboat and Professional Boatbuilder) and Thomas Price for photos and input. Is there anyone out there who can provide us with more nice pics of the Internationals… feel free to drop an email to Pelle Fälth at info@batbyran.se.

23 Comments

  1. Thomas Wiberg Jan 12, 2015 Reply

    Tack för en underbar artikel, Pelle! Ray Hunt var en fantastisk konstruktör/designer. Han ritade ganska många segelbåtar. Här hemma är det kanske inte så känt, men tänk bara på hans fantastiska Concordia yawl! De Du visar i artikeln hade flera syskon till, 310, 410, hans privata 510 upp till drygt 16m långa 1010. Jag ser på dessa fina båtar som goda exempel på vad våra svenska skärgårdskryssare kunde utvecklats till om inte Skärgårdskryssarförbundet hade varit så förbenat konserrvativa. Det är helt fantastiskt att en förening som har som uppgift att förvalta en konstruktionsregel inte har förnyat den på 90 år vad gäller dimensionering och bygge. Jo, jag vet att man får bygga i plast. Fast dimensioneringskriterierna ser fortfarande ut som det som gällde i båtbranschen 1969…. Ooops, nu stack man ut hakan! Dags att huka!

    • Pelle Fälth Jan 12, 2015 Reply

      Tack Thomas, håller med dig. Concordia 39 är makalös, förtjänar en plats i historien. Angående skärgårdskryssarna, kan det vara så att så många finns kvar just tack vare dimensioneringskriterierna? Kanotseglarreglerna kom till ungefär samtidigt som SK-regeln och ville främja snabba, lättbyggda och framför allt billiga båtar. Detta var på den tiden då vanligt folk började få semester och behövde nåt att sysselsätta sig med under en vecka eller två. Till skillnad från SK-regeln så har ju kanotreglerna alltid premierat utveckling, men båtarna blev stundtals lite väl klent byggda.

  2. kalle Jan 12, 2015 Reply

    Fina båtar! I en tid när de franska (i och för sig skitcoola) strykjärnen som styrs helt på längdmåttet, blivit mer och mer förebild för hur våra båtar skall se ut, är det kul att de långsmala båtarna lyfts fram. Det har ju tyvärr blivit så att det är fart och komfort per längdmeter som diskuteras. Detta är ju egentligen helt tokigt med tanke på hur billigt och effektivt det är att göra en båt lite längre för att förbättra prestandan. Hade man t.ex kunnat förlänga en Mini 6.50 till 7m (allt annat oförändrat) skulle denna sopat banan med de övriga för en kostnad av ett par tusenlappar…

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 12, 2015 Reply

      Det är väl precis det man gjorde för att få Seacape 27.

      “Problemet” är väl att det är em ond/god cirkel, man gör den lite längre, sätter på lite mer segel, gör kölen lite djupare, breddar lite i aktern för att kunna bära den där nya coden, … och så håller man på så tills man inte har råd längre :-)

      • Pelle Pedersen Jan 12, 2015 Reply

        Akta dig; kan bli en ULDB och då får du inte segla i Arvika…

      • JIMMY Apr 1, 2016 Reply

        Jag tycker Kalle har en poäng. Om man bara ökar längden, utan att röra något annat, då ökar man inte rätande momentet nämnvärt vilket inte heller ökar behovet av mer segelyta och tyngre köl. Det blir en ganska god spiral. Lågt rätande moment innebär små rigglaster och det i sin tur innebär tunt laminat, lätt rigg, smidiga beslag, osv som i sin tur ger en billig men samtidigt en snabbare båt då vattenlinjelängd är den enskilt största fartdrivade parametern. Inte helt omöjligt att man kan få mer fart för pengarna i en båt med större längd/bredd-förhållande än vad som är praxis i dagens kölbåtar.

        Jämför man tex Aspect 40 med X-35 så har de hyfsat lika mått i bredd, vikt och djupgående, och därför också samma rätande moment och därmed likvärdig förmåga att bära segel. Men Aspecten är betydligt snabbare, tack vare ett 1,4m längre skrov. Nu blev ju inte Aspect 40 superbillig men det beror nog på mer tillverkningsmetod och materialval… ;)

        • Thomas Ottosson Apr 1, 2016 Reply

          Nackdelen är väl möjligen att längre vattenlinje ökar våta ytan. Vilket kräver mer segel. Vilket i sin tur kräver högre rätande moment, vilket ökar vikten. Och så är man inne i en process som kan sluta hur som helst… Ett enklare alternativ vore att helt enkelt öka överhängen, framför allt bak. Extrakostnaden är snudd på obefintlig, viktökningen högst måttlig, och man påverkar inte lättvindsegenskaperna. Däremot förlänger man den effektiva seglande längden, vilket förstås är direkt farthöjande så fort det börjar blåsa lite. Kan inte tänka mig att det finns något som ger mer bang for the buck. Enda nackdelen som jag kan se är att båten kanske skulle se lite “omodern” ut, och att man inte maximerar prestandan i förhållande till totallängden, vilket ju många tycks nästan fixerade vid. (Man kan fråga sig varför. Vi har ju inte en boxregel att förhålla oss till.)

  3. srsseglaren Jan 12, 2015 Reply

    Log canoe:
    http://www.sailmagazine.com/inshore-racing/chesapeake-bay-log-canoe
    Select Log canoe under “Portfolio” :
    http://www.gregpeasephoto.com/index.php#p=-1&a=0&at=0
    Undrar om det är mediaansvarig som sitter i aktern ?

  4. CAI KABRELL Mar 30, 2016 Reply

    hej

    Jag tänkte nämna att NW wooden boat school i port Townsend WA byggde en Perry designad spetsgattad båt som kallades sliver.

    Då jag såg den var den inte färdig ännu.

    Om jag kommer ihåg rätt så har jamestown distributor lite om den samt den har nog också nämnts i diverse tidningar här i USA.

    Bygger om en ingrid 38….

    MVH
    CAI

  5. srsseglaren Mar 30, 2016 Reply

    Finns “Red Herring” med ngn tråd ?
    För byggtiden 1980 rätt extrem med cantingkeel:
    https://sailinganarchy.com/2012/08/23/red-rocker/
    http://sailinganarchy.com/2012/08/18/red-means-go/

  6. Ted David Lundberg Mar 30, 2016 Reply

    Vad ger kanothäcken för fördelar?
    Jämfört med modern, bred.
    Jämfört med skärgårdskryssarvarianten.

    • Pelle Fälth Mar 31, 2016 Reply

      En kanothäck hittar man oftast på en ganska långsmal båt, så det är svårt att jämföra med en “modern” bred häck eftersom de sitter på tämligen olika båtar. Själva grejen med en kanothäck är att båten är “utdragen ” och avslutas med en mjuk rundning, alltså längre vattenlinje och ett jämnt fördelat deplacement som inte påverkas så mkt när båten kränger, dvs inte mkt till broachning. Finnjollen är i princip en C-kanot som fått häcken avsågad, kanske fick man bättre undanvindsegenskaper på bekostnad av kryssfart.

      • Anders B Apr 1, 2016 Reply

        Såvittjagminns så fanns en gång en A22 med bred häck (som inte blev nån succe). Fanns det tillfällen då den hängde av en traditionell A22:a?

        • Pelle Fälth Apr 2, 2016 Reply

          Jo, den har jag sett, såg ganska fräck ut om man inte tänkte på att den var en 22:a. Fast lite udda med en bred, flat båt med hårda slag och lång köl :-) Den gick väl inget vidare men om det berodde på designen eller bygget eller seglarna har jag inte koll på. Vill minnas att jag kryssade förbi den på Tjörn Runt en gång i en gammal träfolka.

          • Christer Östman Apr 3, 2016

            Jag antar att ni pratar om Roffe “plåt” Erixons röda aluminiumlåda som kom ny till kryssarpokalen (SM) i Norrköping 1990. Hon var åtta meter lång och av rent fysikaliska anledningar kunde hon inte hänga med när det började blåsa. Däremot gick hon bra relativt oss andra i vindar under så där fem meter. Jag seglade S 298 Trickson IV.

          • Christer Östman Apr 3, 2016

          • srsseglaren Apr 3, 2016

            S366 Funderade på den men en bred akter behöver ju inte betyda bred båt?
            Med 8,30×2,80 är den bredast i matrikeln, jmf sk30 S214 Adriane som bara är 2.19 bred har slag samt en akter som ser avhuggen ut ?

            Finns visst även en tidigare version en A22 S491 med samma mått från 1980 ? felskrivet år ?

  7. hasse B Mar 31, 2016 Reply

    Fördelen med en kanothäck är minskat motstånd när avlösningen i aktern sker, gäller upp till skrovfart. aktern skall vara så vass som möjligt, Nackdelarna är minskad bärighet sämre surf/planing

  8. Christer Östman Apr 4, 2016 Reply

    22 S 491 är den båt jag pratade om ovan. Det står fel år på SSKF:s sidor. Ska vara 1990.
    30 S 214 är ju även den av Roffe plåts hand. Hon var 1,2 meter längre från början men Roffe kom på att han lika gärna kunde kapa henne eftersom den biten inte gjorde någon nytta. Så hon ser inte bara kapad ut, hon är kapad… :)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.