Vad är det som inte funkar för SCA?

Nu är vi där igen. Vi börjar känna igen mönstret från tidigare ben? SCA är bra med. Men tappar hela tiden lite grann. Man är aldrig snabbare än någon annan.

Sedan chansar man lite. Tar en flyer. Ligger nästan alltid på ena sidan av fältet. Aldrig mitt i. Ibland hämtar man hem lite. Men sedan går tåget och man tappar kontakten.

Vad är problemet?

Har man problem med båtfart? Har man inte kompetens att segla båten fort? Är rorsmän och trimmers sämre än på de andra båtarna? Eller orkar man inte driva båten lika hårt?

Eller är det i transitionerna man tappar? Vid segelbyten och snabba beslut saknar man kanske den beslutskraft som krävs och det tar lång tid? Richard Brisius menade ju innan racet att man ville ha en “flatter management structure” med mindre fokus på skippern. Straffar det sig nu?

En gäst ombord under ett träningsrace i Abu Dhabi hade följande kommentar:

If there’s one thing I noticed that possibly use improvement, it would be for the girls to make sure they always know who’s in charge when it hits the fan. A gentle inshore race in Abu Dhabi might be fun and the consultation amongst the girls is always going to be valuable, but the challenges on the next leg may need a fast, clear decisionmaker in the crew.

I så fall är det ett managementproblem? I alla andra framgångsrika Atlant-projekt har det funnits en stark skipper?

Kanske är det taktik och navigation som inte hänger med? Vi har ett entypsrace där det gäller att vara kall och lära sig av de andra båtarna. SCA inledde med en flyer i Gibraltar och har konsekvent tagit lite större risker. Utan att kunna casha in?

Vad är egentligen haken?

SCA och deras problem diskuteras också på Sailing Anarchy. Där verkar många vara överens om att man helt enkelt är långsammare och hela tiden seglar i lite mindre tryck än toppbåtarna.

Sedan måste väl teamet själva, eller VOR, i något läge ta upp frågan? Nu har vi hört om hur jobbigt och blött det är ombord. Nu är det dags att ta tag i den sportsliga vinkeln. Man har sagt att man är med på samma villkor som alla andra, och jag tycker att vi som fans förtjänar att höra hur resonemanget går.

99 Comments

  1. Pelle Pedersen Feb 23, 2015 Reply

    Som sagt; vi är inte där så det kan bara bli spekulationer!
    Självklart är det många faktorer och en avgörande (tror jag) är kompetensen. Dom är helt enkelt inte tillräckligt bra! Dom möter ett flertal av världens bästa seglare, seglare som glor på segel 250 dagar om året! Seglare som seglar denna typ/storlek på båt som yrke. Tjejerna är duktiga, inget snack om det, men dom andra är ännu bättre!

  2. Carl Feb 23, 2015 Reply

    Tycker att tjejerna sköter sig utmärkt, men att det sedan fattas lite overall experience i detta engagemang är nog förståeligt..

  3. Stefan Feb 23, 2015 Reply

    Man är inte tillräckligt bra, båten stannar när de (alltför få) duktiga seglarna vilar?
    Ifrågasätter laguttagningen där verkar seglings-kompetens/meriter viktats för lågt?
    Alla i besättningen bör vara snabba seglare om man ska ha en chans till toppresultat.

    • Pelle Pedersen Feb 23, 2015 Reply

      “Alla i besättningen bör vara snabba seglare om man ska ha en chans till toppresultat.”
      Finns dom? Kvinnliga då… Vad jag vet så finns dom inte. Det dyker väl upp någon i Extreme 40-serien som skulle kunna jämföras med de bästa manliga och då bara på den taktiska sidan.
      Nu ska vi i ärlighetens namn inte komma med någon dum kommentar typ; “om vi hade suttit i båten skulle vi ta tjejerna”. INTE EN CHANS!
      Så jag ifrågasätter inte laguttagningen.

      • Stefan Feb 23, 2015 Reply

        Kvinnliga snabba seglare, dvs seglare med fina meriter inom idrotten sporten segling finns absolut Pelle. Det har mig veterligen inte alla i SCA-besättningen.

  4. Per Feb 23, 2015 Reply

    Kompetens finns nog ombord, flera som seglat OS, Mini transat och Vendée Globe.
    Jag antar att samtliga har segling som jobb….
    Det jag tror dom brister på är erf, flera av grabbarna har gjort ngt eller ngr VOR innan.
    Fysik spelat nog in i ett längre sammanhang och ev sämre samtränade…
    Dom har dock vunnit ett inport race, men brister på havet.

  5. Pelle Pedersen Feb 23, 2015 Reply

    Missförstå mig rätt; jag tycker SCA gör detta jättebra och dom är bra seglare MEN dom andra är ännu bättre = SCA har inte den kompetensen som krävs för att konkurera.

    • Peter Feb 23, 2015 Reply

      Det är skillnad Tjejer och Killar.
      Så är det bara.

      I vissa idrotter är tjejer bättre än killar.

      Jag tror att det är rätt mycket grovjobb ombord och då sticker killarna ut.

      Men, vi håller tummarna för SCA.
      /pg

  6. UZ Feb 23, 2015 Reply

    SCA verkar som de läser denna blogg för snart är de upp i toppen av fältet.
    De behövde era visa ord. Skämt o sido så vore det kul om de kan lyckas med att gå runt och förbi.

    Eller som som Bobby säger “En seglare är alltid framme för han är där han ska va, en motorbåtsåkare är alltid på väg”

    Här kan ni få lite vår inspiration http://www.svtplay.se/bil–och-battokig

  7. Göran/Xusidus/X-382 Feb 23, 2015 Reply

    Nu är det verkligen full fart på tjejerna.
    En annan fråga fast tvärtom. Hur kan Dongfeng som låg sist den 19 feb. segla rakt igenom fältet och återigen
    ta ledningen. Vad är det som gör att de med sin delvis oerfarna besättning klarar detta återigen?

    • Bo Bäversjö Feb 23, 2015 Reply

      Håller med dig Göran! Riktigt full fart på SCA just nu. Kul!

  8. Author
    Peter Gustafsson Feb 23, 2015 Reply

    Jag har svårt att tro att 6 killar på Donfeng (räknar bort kineserna) har fler “meriter” än 11 tjejer på SCA. Jag jämförde med Donfeng som hela tiden är snabba, plockar i varje transition och håller sig i mitten.

    SCA vs Donfeng (personer med erfarenhet)
    VOR 3-3
    Vendee Globe 2-0
    Barcelona World Race 1-0
    OS 3-0

    Skall man jämföra klassiska “seglings-kompetens/meriter” så vinner tjejerna. Killarna har mer Figaro och fransk offshore-erfarenhet men få formella meriter. Plus att man har två i besättningen som är rena nybörjare. Tjejerna har fler Sydney-Hobart och varv runt jorden.

    Den största skillnaden är att Caudrelier/Israel/Strömberg vet hur man vinner efter att ha seglar med Groupama.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 23, 2015 Reply

      Dessutom är ju VO65 en ny design, och med bra coaching från Brad Jackson och andra så borde man kunna haft minst samma grundläggande båtfart som Brunel från dag 1?

  9. Pelle Pedersen Feb 23, 2015 Reply

    Definiera ordet merit!
    I mitt huvud/hjärta är deltagande inte en stor merit (men erfarenheten ska man ta med sig!) , topplaceringar däremot är meriter!!! Och gärna någorlunda dagsfärska! Mitt SM-guld i matchracing från -97 är inte färskt…

  10. Sam V Feb 23, 2015 Reply

    Tidvis har det varit plågsamt att följa trackingen. Din farhåga Peter, att det skulle fortsätta som efter första elddopet för VO65:orna Round Britain där SCA större delen av racet tappade mot konkurrenterna, har slagit in.

    Jag tror att den största anledningen är bristande erfarenhet. Trots besättningens meriter har de inte kappseglat tillräckligt på denna nivå i båtar av denna storlek med full besättning. Jag trodde att de skulle jobba sig in i matchen tidigare, men alla team verkar haft en brant utvecklingskurva. Entypsaspekten bidrar nog också, SCA vet att de inte har någon sweetspot utan att allt de gör belönar eller straffar sig direkt mot de andra.

    Man kan tro vad man vill om urvalsprocessen, problemet var materialet. Huvudcoachen Brad Jackson berättade för mig att han kunde på rak arm namnge över hundra män för att sätta ihop en besättning med vinnarpotential men inte en enda kvinna. De fanns inte, och SCA fick börja från scratch. Teambygget och träningen därefter har varit extremt seriöst. Det som kanske saknats under förarbetet kan ha varit att tävla mer i storbåt. Med allt vad det innebär i manövrar, speed och inte minst taktik. Men det hade varit svårt att först bygga ett team och sedan ge sig ut på en storbåtscirkus, nu lades tiden på att bygga teamet och mestadels träna på egen hand. Jackson menade också att rorsgängarens roll ökar med övergången till entyp. Det finns massor av rutinerade storbåtsrorsmän men få kvinnor. Även taktiken verkar ha brustit ibland. Det kan bero på att när det gått sämre börjar de chansa, ibland lyckat, ibland mindre bra. Det har alla kappseglare upplevt och det kan vara rätt dåligt för självförtroendet. Och med dåligt självförtroende är det lättare att ta en egen väg än en dogfight.

    Jag tror fortfarande de kan komma in i matchen. Hoppas att erfarenheterna som skapas nu kan förvaltas in i framtiden, både i VOR och havskappsegling i stort.

  11. Carl Fjällman Feb 23, 2015 Reply

    Jag kan köpa om det går långsammare vid manövrar och så, men varför har dom inte båtfarten? Oavsett vind så tycker jag att det verkar som dom går långsammare, även fast dom ibland gör bra taktiska beslut så blir dom frånseglade på ren fart.

    Jag hoppas dom hittar farten nu…

  12. Tomas Feb 23, 2015 Reply

    Om de inte har samma båtfart så är det ju ingen mening med att segla i samma spår som de andra. Till slut kommer de så långt efter att de seglar i annat väder än de övriga. Jag hade nog också chansat på annorlunda vägval för att förhoppningsvis kunna göra klipp som kompenserar lägre fart. På inshore kan de säkert ha nytta av sex extra armar.

    Tomas

  13. Mats Feb 23, 2015 Reply

    Man ser när det går rakt fram i samma vind att tjejerna går lite långsammare. Man ser det rätt tydligt i början av racen när man ligger på sträckbogar där det inte är så mycket segelskiften. Vad det beror på kan man ju bara spekulera i.Segel,trim och styrka? Å andra sidan tycker jag att det ser ut som Dongfeng går lite snabbare.

  14. Fredde Feb 23, 2015 Reply

    Kan det ha nån skillnad i vikt när tjejerna är fler i båten men det som tillkommer (mer mar, mer utrustning, mer allt som behövs per seglare) och kan detta inverka på båtfart, speciellt i lätt?

  15. Peter Johansson Feb 23, 2015 Reply

    tjejerna ligger 27,9 nm efter ledande båt efter 3 930 nm seglad sträcka detta är ju egentligen extremt lite, vi pratar om en fart skillnad av 0,7%, vid en fart på 15 knop skiljer det alltså 1/10 knop, styr lite sämre, lite fel skotat, lite felaktigt mast trimm, (sämre segel? lite dåligt insatt, är det samma segel på alla båtarna eller är teamen själva ansvariga för att utveckla segel?) mm. jag tror att det hela utminnar i att de andra besättningarna är helt enkelt lite duktigare som Pelle tidigare nämnt

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 23, 2015 Reply

      Fast detta är ju efter ett riktigt bra vägval och ett par omstarter.

      Första dygnet tappade man 7 distans på täten (3%)
      Andra dygnet tappade man ytterligare 11 distans på täten (4%)
      Sedan tog man tillsammans med Brunel en flyer, som visade sig vara klockren. I alla fall för Brunel som dels gick upp i ledning och dessutom drog 117 distans på SCA på 6 dygn (5%)
      Och för ett par dagar sedan låg man lika med Donfeng och Mapfre och tappade sedan 70 distans på lite drygt två dygn (9%)

      Allting på båtarna är 100% likadant, inklusive seglen.

      • Simohovari Feb 25, 2015 Reply

        SCA fick den första båten och frågan är hur bra Green Marine lyckats. Den 3-4 båten är garanterat bättre än den första.

        Sen tror jag aboslut inte att det är den enda bidragande orsaken

        • Mr G Feb 25, 2015 Reply

          Det är tyvärr inte så enkelt att SCA har den första båten! Det är Donfeng som är nr:1 tillverkad!
          Om jag inte mins fel så är SCA nr:3?
          Kan det vara så att båt nr:1 är snabbast! Tror inte det, bara bättre seglad vilket är skönt!

          • Simohovari Feb 25, 2015

            I alla fall är den ihopsat på GMt först, men varför skulle det inte vara det första skrovet? Ma
            http://www.greenmarine.co.uk/news/10-october-2013-green-marine-hands-over-first-volvo-ocean-65/

          • Mr G Feb 26, 2015

            Det står på Dongfeng att hon är båt nr 1 tillverkad och enligt vanligtvis välunderrättade källor så är SCA båt nr 3!? Nu börjar det spekuleras bland “förståsigpåare” att Dongfeng är snabbare för att det är den första båten!!!! Denna gången handlar Volvo Ocean Race om seglarna, det är bara att inse.

  16. Martin Feb 24, 2015 Reply

    Finns det ingen tjej som kan kommentera. Bara män som har en massa åsikter.

    • Pelle Pedersen Feb 24, 2015 Reply

      +1

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 24, 2015 Reply

      Jag vet inte om vi skall göra det till en genusdiskussion? Det intressanta är väl om någon har bättre insikt i projektet, och hur resonemanget går där, snarare än personens kön, religion eller etniska bakgrund.

      Jag tror inte heller SCA är intresserade av “tjejvinklingen” (mer än rent PR-mässigt). Man har varit tydliga med att man är med på samma villkor som alla andra, och då tycker jag det är fair att diskutera deras prestanda utifrån det perspektivet.

      • Martin Feb 24, 2015 Reply

        Vill inte heller göea det till wn genusdiskusion. Men det borde finnas en massa tjejer som seglar med och mot killar. De kanske har nån synpunkt som alla vi salta seglargossar missar judt för att vi äe män.

        • Pelle Pedersen Feb 24, 2015 Reply

          Martin! Det finns massor med duktiga kvinnliga seglare. Seglar/seglat med många, inte minst i Norge där dom har kommit mycket längre än oss svenskar med detta. Men låt oss droppa genusdiskusionen nu; det vi ska titta på är kompetensen!!
          Ett ex; ett år vinner seglare A VM i Laser samtidigt som seglare B blir tvåa och med hjälp av tiderna kan man konstatera att B är 1% långsammare (långsammare = sämre fart/taktik mm). Nästa år är samma seglare A exakt lika duktigt (och regerande världsmästare!…) men B är nu 2% bättre!!! Med andra ord; A har inte kompetensen att vinna längre…

      • Ewaluvan Feb 25, 2015 Reply

        Jag har verkligen ingen fakta för detta, men kan det vara så att det fanns fler män med “crew”- erfarenhet att välja på för teamen, medan tjejerna är engagerade utifrån individuella/soloerfarenheter, och kan detta ha betydelse? Det är skillnad på att vara en duktig lagspelare än att vara en spelare som spelar för laget…. tankar och förklaringar kring “hierarkiska” styrningar.

        • Pelle Pedersen Feb 25, 2015 Reply

          +1

  17. Andreas Feb 24, 2015 Reply

    Jag tror det beror på lagsammanhållningen till 100%
    Skulle inte tveka på att tro att DongFeng har hittat >90% rätt medan SCA inte hittat riktigt rätt.
    Där tror jag prestationen ligger, samt förmågan att få ut nästan max i varje situation.
    Att få ett team utan direkta ordrar eller liknande att ta initiativ, att ha förtroende att rätt person gör rätt sak osv betyder alltid mycket mer än tydlig chefsstruktur, kompetens, erfarenheter eller meriter.
    Skiljer sig målsättningarna åt i olika teamen? Kanske har Dong Feng helt enkelt ett enkelt mål på varje delsträcka. SCA vågar kanske inte sätta samma mål, räcker med att 2 st vill vinna o gå ALL IN medan 1-2 st tycker vi redan gjort det “good enough”, så är det kört att skapa en teamkänsla och därmed är prestationsförmågan nedsatt.
    Nästan i alla team jag sett där man inte lyckas har man luddiga mål där personer ser olika saker och därmed prioriterar sin egna syssla. Dynamiken uteblir.

    Men detta är erfarenheter från mitt håll. Och jag spekulerar givetvis om detta då jag inte har någon insyn i varken DF eller SCA..

    MVH Andreas som i söndags var grymt segelsugen

  18. Anders Dahlsjö Feb 24, 2015 Reply

    Det finns fler lag som får rannsaka sig själva. MAPFRE hade ju tidigt dåliga resulat och verkar nu börja hitta rätt. Men Brunel de verka ha allt men får inte till det. Återigen ser de ut att halka på målrakan. Jag är grymt imponerad av AbuDahbi som lyckas ligga på topp och alltid håller sig i mitten och försöker bevaka konkurenterna. Jag antar att om de måse välja så släpper de inte gärna iväg Dongfeng på eget vägval. Men klart är att de lagen som är i topp går fort. Det vore roligt att göra som i matchracing och byta båtar mellan lagen. Även om Volvo försäkrat att båtarna är identiska! Nu verkar det vara dragrace till Auckland.

  19. Martin Feb 24, 2015 Reply

    Kan ingen göra en webcrawler som tankar ned alla data från dashboarden? Finns data om SOG, COG, TWS, TWA för ett gäng tidpunkter. Utifrån detta borde kan kunna utröna om det är fart i samma förhållanden, eller olikheter i förhållanden (=taktik) som skiljer.

  20. Magnus Feb 24, 2015 Reply

    Jag tror som de flesta av er att det är kompetensen, kanske särskilt på rorsmän som är lite svagare. I den delen finns det ju inga skäl att anta att män som grupp skulle vara bättre än kvinnor som grupp. Frågan blir då om det verkligen är de bästa tjejerna som är med ombord? Vilka saknas? Anna Tunniciliff har ju bra meriter som rorsman och världselit i crossfit. Borde hon vara ombord? Finns det fler?
    När det gäller fysiken så kanske det skulle vara bättre att tidigt satsa de extra 3 platserna på stora starka tjejer, från andra sporter, om det inte går att hitta dem inom seglingen?

  21. Leino Feb 24, 2015 Reply

    Jag tror det är “flatter management structure” som straffar sig. Öppnar upp för diskussioner som tar kraft från seglingen och försenar beslut, segelbyten m.m.

  22. Manni Feb 25, 2015 Reply

    klockren kommentar av Anders, i synnerhet bytet av båtarna
    i etapphamnarna.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 25, 2015 Reply

      Tror vi verkligen att det skiljer mellan båtarna?
      Det har ju varit sjukt fokus på att få dem exakt likadana…

      • Anders Dahlsjö Feb 25, 2015 Reply

        Jag tror båtarna är riktigt nära varandra, seglen däremot kan nog ha varierande kondition på båtarna beroende på hur de har tagits om hand ombord, eller blivit utbytta. Det gäller nog att vårda sina segel så att man kan ha nya på de korta etapperna på slutet. Då racet sannolikt kommer avgöras.

  23. Magnus Feb 25, 2015 Reply

    Knut Frostad påstår att det bara skiljer 38 kg mellen tyngsta och lättaste båten och alla segel och annan utrustning är från samma form och/eller tillverkare. Givet att de antagligen var ganska lika från början, så skulle det vara grymmt orättvist att byta båtar nu. Skicket på seglen skiljer sig antagligen rejält mellan båtarna vid det här laget. Starten från Kapstaden visade ju tydligt hur vissa team vårdar sina segel betydligt bättre än andra.

  24. Anders Österborg Feb 25, 2015 Reply

    Det man som amatörstrateg förundras över vid upprepade tillfällen är hur flera båtar verkat ge bort en ledning: man väljer att skära bort från de bakom istället för att lägga sig i spåret framför (Mapfre t ex när de kom först ur stiltjebältet). Eller om man har en kantposition i ledning gippar man länge in 90 grader från kursen och landar bakom övriga båtar, istället för att vara uthålliga på kanten och bit för bit jobba sig in mot mitten med vriden (Brunel t ex). Det kan inte bara vara hinder i vägen som förklarar sådana långa tvärsbogar. De som nu leder har en mera konservativ inställning att segla mot målet och ta kloka positioner.

  25. Stefan Feb 25, 2015 Reply

    Några nämner att det är svårt att få tag på eller t.o.m. saknas duktiga kvinnliga seglare som kan matcha de erfarna manliga besättningarna.
    Det håller inte jag med om.
    En riktigt duktig seglare med idrottsligt bra meriter (jollekappsegling sedan barnsben och en lång karriär med fina resultat upp till seniorålder) kan absolut växa in i en VO65 på relativt kort tid (träning samt många race).
    Är du en riktigt bra seglare kan du växa in i och hävda dig i de flesta klasser om viljan och ambitionen finns.
    “Storbåtskunnande” är inget man behöver ha sedan tidigare hävdar jag. Den fysiska biten är inte avgörande i en kölbåtsklass som VO65.
    Det finns gott om kvinnliga seglare som stämmer in på den beskrivningen! Tillräckligt för att bemanna många VO65-båtar.
    Båtfart saknas för SCA-teamet jag hävdar att det är alltför få ombord som har rätt profil/kompetens.
    Båtfart är den enskilt viktigaste faktorn i Volvo ocean race precis som i de flesta andra klasser.

    • Sam V Feb 25, 2015 Reply

      Vad menar du med rätt kompetens?

      De flesta ombord har ägnat sig åt jollekappsegling sedan barnsben, och har långa karriär med fina resultat upp till seniorålder. De har tränat stenhårt i över ett år och dessutom kappseglat i VO70 och VO65 (om än kanske i minsta laget). Några ombord är bland de bästa seglarna i världen, alla har en stenhård vilja och är oerhört ambitiösa.

      Hur hade du gjort Stefan?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 25, 2015 Reply

      Jag konstaterade ovan att tjejerna på pappret är mycket mer meriterade ur ett klassiskt synsätt. Fler OS (ingen på Donfeng har varit i OS), mer matchracing, mer landslagssegling. Superduktiga seglare på pappret eller om man läser deras ISAF-profiler.

      Fransmännen är Mini- och Figaroseglare som har mycket erfarenhet men saknar de formella meriter som många verkar ta som bevis på kompetens.

      På samma sätt så är inte Krite, Dahlsjö, Strömberg, Woxén, Axelsson eller några andra av våra eftertraktade proffs stöpta i en klassisk jolle-landslag-OS-form, utan har skaffat sig sina positioner genom att jobba stenhårt och ta de chanser man får. Sedan finns det ju en gruppering med Lööf, Salminen och Barne som tagit sig från bra OS-satsningar till bra proffs-jobb, men då framför allt med banseglingsfokus.

    • Pelle Pedersen Feb 25, 2015 Reply

      Det du säger Stefan är att dom inte har kompetensen att vinna i en VO65. Eftersom dom inte har rätt kompetens.

  26. Bryggseglarn Feb 25, 2015 Reply

    Kort sammanfattning
    1. Det är inte lätt att hitta tjejer som passar för ett Volvo. Båten är fysisk även på straight line.
    2. Besättningen är sämre på att segla Volvo pga bristande erfarenhet. Man blir bra på att segla Volvo genom att segla volvo. Precis som man bör segla OS-klass om man vill segla OS.
    3. De har haft lång förberedelsetid men för lite tid tillsammans som fullt team. Lagutagningen tog för lång tid. Har man ett orutinerad gäng måste de få segla tillsammans och lära sig av sina misstag.
    4. Några är nöjda över att bara vara med. Man ser liknande problem på några av de mindre motiverade herrteamen där man är med för att få en lönecheck.
    Detta är skälen till att de saknar några procent i båtfart. Tjejerna blir bättre men det blir även de andra teamen.

  27. Mikael Håkansson Feb 26, 2015 Reply

    Hantera båten, de kan de! De har de bevisat inte minst i inport racen och hård vind. Jag tycker också de har bevisat att de kan segla båten fort. Men de hamna lite fel, missar trycket. Båtarna behöver inte vara många meter ifrån varandra för att ha olika förhållanden, och det ha väl synts ganska tydligt, fram och tillbaka för alla båtarna. Otur i tre etapper? Kanske lite.. Sen lite strategiska och taktiska missar på det, så har vi det vi har.

    Fru Fortuna vänder sig, strategi och taktik går hem, sen är de i topp! :)

    • Mikael Håkansson Mar 14, 2015 Reply

      Härligt! Båtfart och hantering sitter! Så coolt att de tvålar dit alla grabbarna! :)

  28. Mats Feb 28, 2015 Reply

    Olika segrare i alla racen ganska remarkabelt. Peter du får väll åka ner och fråga tjejerna om dom har några svar på våra frågor

  29. Mats Feb 28, 2015 Reply

    PS. Det är jäkligt ballt i Aukland. DS.

  30. Pelle Pedersen Mar 4, 2015 Reply

    Det är otroligt jämnt i toppen på seglad tid; https://markturner888.wordpress.com/2015/03/02/points-v-time-more-reliable-one-design-gives-an-opportunity-to-vor-to-move-back-to-original-whitbread-formula/.
    Skihttps://markturner888.wordpress.com/2015/03/02/points-v-time-more-reliable-one-design-gives-an-opportunity-to-vor-to-move-back-to-original-whitbread-formula/
    Skiljer 0,25% mellan DF och AD. Skiljer ca 4,5% mellan DF och SCA . Och detta efter ca 2200 timmars segling sammanlagt!
    Är det 4,5% mellan första och sista båt i en tävling hemma räknar vi nog det som tight!!!

    • Mikael Håkansson Mar 4, 2015 Reply

      Blev det rätt nu? 4,5 % av 2200 timmar är 99 timmar.

      • Mikael Håkansson Mar 4, 2015 Reply

        Eller jaha.. :) det borde vara alla etapperna som utgör 2200 timmar, ok! Där var jag lite för snabb och trodde det handlade om sista etappen..

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 4, 2015 Reply

      Är man bara säker på att alla kör fast i doldrums på varje sträcka så blir det inte så stora skillnader… Jag lovar dig att det kommer att bli avstånd på nästa etapp.

      Fast Marks slutsats är ju ännu viktigare. Med tidsbereäkniung skulle det bli spännande. Nu bevakar alla varandra för att avgöra på sista etappen. Säkert spännande för seglarna, men inte så kul i 9 månader :-)

      One thing it might do is to give more incentive for radical options, breaking away from the AIS driven fleet mentality pervading today. And radical options make for more interesting viewing – the successful Brunel and SCA move on leg 4 showed it. Even if they didn’t manage to convert it in the end, their great move to the north was exactly the stuff we need to keep it interesting. In some ways with the fleet being so close now on a long straight line leg, it can actually get pretty boring without options…

      • Pelle Lindell Mar 4, 2015 Reply

        Det där är en intressant tanke för idag så gäller det ju som i all regattasegling (flera race som räknas ihop på poäng) att minimera risken att göra bort sig. Det man kan vinna på att ta en risk är inte mer ett visst antal poäng…..räknade man sammanlagd tid finns möjligheten att med ett (extremt) drag vinna hela racet…….

  31. Author
    Peter Gustafsson Mar 18, 2015 Reply

    Here we go again… Jämför den här bilden med den ovan. SCA är (som vanligt) lite vid sidan om den väg som alla andra väljer, med lite sämre tryck. Samtidigt så har Alvimedica gått från sista plats till första.

    scaafteragain

    • Mikael Håkansson Mar 18, 2015 Reply

      Exakt vad jag skulle skriva! “Here we go again” var min första tanke. En för sen gipp i inledningen och de var näst sist. Sen som bilden visar, en nordligare bana och jag visste direkt att den inte skulle fullföljas med vinst. De faller tillbaka i kölinjen och är sist. Har vi sett det förr?! Jomenvisst.. Strategi och taktik funger ej!

  32. Stefan Peterson Mar 18, 2015 Reply

    Slogs av precis samma tanke när jag smög upp leader boarden. Nej men vad f-n är det på gång redan.

    • Pelle Lindell Mar 18, 2015 Reply

      Jag menar att boatspeed inshore och offshore är två ganska olika saker. Inshore handlar det mycket mer om omställningar, reagera snabbt på tryck och puffar med ett hyfsat rätt trim och där tror jag faktiskt SCA tjänar på att vara fler händer ombord. Offshore handlar om ett ständigt nötande och finlir med trimmet på ett sätt som få av oss fattar och där tror jag inte SCA är helt hemma än och har man inte den sista lilla edgen på speed är det otroligt tungt att bara ligga med utan man lockas rent mänskligt att separera lite istället för att nöta på som man gör om man är mentalt övertygad om att man är lika bra eller bättre än dom andra.

      • srsseglaren Mar 18, 2015 Reply

        +1
        Frågan är om dom kan hålla båtfarten under längre perioder ? skulle kunna vara så om man ser till inshore racen ? vid längre distanser blir man antingen ofokuserad över tid pga banseglingskompetens eller att alla ombord inte kan driva på båten så när dom som kan går av vakten blir man efter övriga båtar ?
        Taktiken måste bli därefter dvs catching up ?
        Lite motsatsen till Oracle´s framfart i AC, ge mig en snabb båt och jag kan visa på en lysande taktiker :)

      • Mikael Håkansson Mar 18, 2015 Reply

        Så kan det naturligtvis vara. Men av det jag sett så har de framfört allt tappat mark genom sina vägval.

        • srsseglaren Mar 18, 2015 Reply

          Finns säkert exempel på det men det går många gånger se att dom börjar med egna val först efter att dom halkat efter.
          Om man aldrig är snabbare än båtarna framför så lär man inte komma ifatt genom att följa efter dom ?
          Vilket man kan se gång på gång med egna kantval.
          Detta har man tyvärr upplevt med suveräna entypsseglare bättre att ta andra kanten då har man i varje fall en teoretisk chans med mer vind eller ett vrid.
          Kan vara att teamet har koll på orsaken ? ifall bara några i teamet kan driva båten fullt ?
          Tidigare har det antytts att det är mycket svårt att hitta ersättare, hade det varit en båt med gubbar kanske man gjort vissa justeringar bland besättningen obs spekulationer.
          Men som sagts i tidigare länk man började med egna val redan vid starten i medelhavet då man ryckte till sig en ledning, hade man istället investerat tid på utveckla sin båtfart kanske fler ombord var bättre på att hålla den på senare sträckor ?

          • Erik Barkefors Mar 19, 2015

            Nu har Brunel och Abu Dhabi tagit ledningen – genom att välja samma “kant” (ännu extremare) som Team SCA som i sin tur gått om Mapfree och Dong’en ;-)
            Jag har lagt många timmar framför datorn vintertid de senaste 8-9 åren och seglat virtuellt runt jorden (14-15 varv). Halkar man mer än ~10 nm efter ledaren måste man glömma att de finns där och segla helt sitt eget race för att hitta den snabbaste vägen. Det går aldrig att segla ifatt genom att följa i spåret speciellt nere i lågtrycksbanorna där man nästan alltid seglar i S-kurvor för att ligga rätt i både vindstyrka och riktning.
            Ni som har Expedition eller annat routingprogram kan göra ett experiment genom att välja en rutt från ex.vis Kerguelen till Nya Zealands sydspets och sen kika på ruttföslagen om man flyttar starten några timmar i taget.

          • Mikael Håkansson Mar 21, 2015

            Under de senaste tjugo timmarna, nu på dag 5, har SCA seglat ifrån Dong & Map. De har haft samma kurs och befunnit sig förhållandevis nära varandra. Jag tror ff de kan hålla fart över tid. Spännande det här, hur ska det hela utveckla sig..

        • Mikael Håkansson Mar 23, 2015 Reply

          På sju timmar tappade SCA 30 distans mot Mapfre genom sin manöver..

  33. Stefan Aaröe Mar 18, 2015 Reply

    Hade varit kul att se hur de hade presterat om de hade kört den här Följa John-grejen som de andra båtarna håller på med? Men de verkar ju ha bra fart på Inshore racen så båtfarten finns väl där?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 18, 2015 Reply

      In-port handlar det mycket mer om tryck än ren boatspeed i samma förhållanden. Offshore blir mycket små skillnader avstånd över tid.

    • Mikael Håkansson Mar 18, 2015 Reply

      Ja, jag blir mer och mer övertygad om att de kan hantera båten och har fin båtfart medan det är taktik /strategi som brister. Det ser ju inte hoppfullt ut, men hoppet är det sista som överger en..

  34. Pelle Pedersen Mar 24, 2015 Reply

    STOR split i sidled nu! Spännande!

  35. Stefan Aaröe Mar 24, 2015 Reply

    Oavsett hur det går för tjejerna så börjar ju tävlingen bli intressant att titta på nu. Äntligen!
    Förstår att man av kortsikitigt ekonomiska skäl håller på och sicksackar genom doldrums hela tiden. Men långsiktigt måste ju det vara en ekonomisk katastrof. Hela varumärket blir ju urvattnat. Det är väl ingen som vill sponsra en tävling där massa båtar driver omkring i stiltje 50% av tiden?
    Det är väl det här vi vill se? Planande kolfibermonster i södra oceanen. :D

  36. Author
    Peter Gustafsson Mar 24, 2015 Reply

    Vad hände med SCA? Vid flera tillfällen stannade man och det ser också ut som man snurrat? Eller är bara trackingen kass?

  37. Mats Mar 24, 2015 Reply

    Nått har ju uppenbarligen hänt hoppas grejorna håller.

  38. Author
    Peter Gustafsson Mar 24, 2015 Reply

  39. Mats Mar 24, 2015 Reply

    Det hade vi med på Firsten när vi flög ur en våg och vinden satte fart på propellern undrar hur det känns på riktigt?

  40. Author
    Peter Gustafsson Mar 24, 2015 Reply

    De sex båtarna i Volvo Ocean Race har betat av en tredjedel av sträckan mellan Auckland och Itajaí, Brasilien. Både Team SCA och Martins Strömbergs Dongfeng Race Team har råkat ut för ofrivilliga gippar som orsakat problem ombord.

    Igår kväll råkade Dongfeng ut för det som kallas för en kinesgipp*. En kraftig vindby och vågor gjorde att storseglet snabbt och okontrollerat svängde över till andra sidan båten som då fick en kraftig lutning. Varken seglarna eller båten skadades men enligt lagets Onboard Reporter Yann Riou fick besättningen fick jobba hårt med att tömma båten på cirka 300 liter vatten som forsade in under däck.
    – Kolsvart natt, båten fick slagsida och det tog nästan tre timmar innan allt var i sin ordning igen, säger Yann Riou.

    Svenskbåten Team SCA drabbades av en likadan ofrivillig gipp strax efter klockan 06.00 i morse svensk tid.
    – Vi låg på fel sida i två till fyra minuter innan vi långsamt tog oss tillbaks till rätt läge, säger laget Onboard Reporter Anna-Lena Elled.
    Ingen ombord kom till skada men besättningen på Team SCA jobbar med lagningar på båten.

    Båtarna befinner sig nu i Södra ishavet där vinden tilltar och temperaturen sjunker. Det är en blöt och blåsig resa i orådet som kallas ’Roaring forties’ och ’Screaming fifties’ nere i 40:e och 50:e breddgraden.

    Längst fram håller Team Brunel ett svagt grepp på ledningen, endast åtta sjömil framför Abu Dhabi Ocean Racing. Duon har en fördel av att ligga lite längre norrut än de övriga båtarna och har hittills under etappen kunnat pressa lite mer fart ur sin Volvo Ocean 65. Abu Dhabi mätte en toppnotering på 37,1 knop de senaste timmarna och erkände att de seglade lite snabbare än de kunde kontrollera.

    Igår såg det ut som att lagen skulle kunna delas upp ännu mer i nordliga och sydliga vägval men under natten samtliga valt det sydligare alternativet. Fältet börjar nu närma sig de banbegränsningar som ska hålla dem säkra från isberg.

    Flera besättningar har rapporterat om småskador både på seglare och sina båtar. Den handskada som Martin Strömberg drog på sig i fredags är på bättringsvägen även om den hindrar honom från att kunna jobba 100 procent uppe på däck.

    Lagen är på väg mot den position som är längst bort från land i både Oceanien och Sydamerika. Det närmaste tecknet på civilisation förutom motståndarbåtarna är då den internationella rymdstationen ISS långt uppe i himlen. Med tuffa speglingsförhållanden så långt ut på öppet hav gäller det att inte pressa båten för hårt och riskera allvarliga skador.

    Seglingen kommer att vara fortsätt hård fram tills Kap Horn. Lagen beräknas nå den mytomspunna udden 29-31 mars och målet i Itajaí, Brasilien 4-5 april. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

    • Ted Mar 24, 2015 Reply

      Tack för spännande läsning.

  41. Mats Mar 24, 2015 Reply

    Hoppas att allt är ok ser inte så kul ut när man kollar farten för SCA

  42. Dan Mar 24, 2015 Reply

    Måste vara en dubbel känsla det där, å ena sidan vill alla ner och äntligen köra fullt och å andra sidan måste det vara mer än lite skrämmande ibland. Att kinesa i +30 knop, mitt i kolsvarta svinkalla natten måste kännas lite halvnervöst milt sagt..

  43. Author
    Peter Gustafsson Mar 24, 2015 Reply

    Uppdatering från Anna-Lena på SCA. Stökigt…

    – Spectacular surfing down the waves in 20 to 25 knots and sunshine
    – Total wipe out
    – No injuries
    – Broken battons in the main sail
    – Shredded FRO

    http://teamsca.com/blog/day-7-wiped-out

    http://www.youtube.com/watch?v=9d4EgOgVZwU

  44. Mats Mar 26, 2015 Reply

    Nu fick SCA en riktig rundpall igen. Kanske bar ett svettigt vrid?

  45. PH Mar 26, 2015 Reply

    Nu har SCA fått upp farten. Ser bra ut!

    • Anders Averdal Mar 30, 2015 Reply

      Vad har dom gjort nu? Har inte kikat på två dagar och helt plötsligt är de nästan 500 efter.

      • Anders Mar 30, 2015 Reply

        Deras FR0 är trasigt har jag förstått det som – för brant/hårdvind för större töj så det är reaching med jib. Surt.

        Å andra sidan tappade Dongfeng masten precis?! Tidigt aprilskämt eller? :-/

        • Pelle Pedersen Mar 30, 2015 Reply

          Den var inte kul!!! Masten av kl 3,15 i morse…

  46. Anders Dahlsjö Mar 30, 2015 Reply

    Finns film nu på Dongfeng på VOR hemsida. Shit va tråkigt. Undrar om det blir nödrigg imål, eller mastbyte i Ushuaia?

  47. Göran/Xusidus/X-382 Mar 30, 2015 Reply

    De seglar mot Ushuaia Argentina. Kan bara segla säkert på ena bogen.

  48. Pelle Pedersen Apr 30, 2015 Reply

    Nu är vi där igen; SCA (och Alvamedica) är efter… denna gång (tror jag) har dom tappat det mesta på speed.
    Tråkigt, jag hade hoppats på SCA mfl och DF först; allt för att DF skulle ha chans att ta igen på ADOR…!

    • Author
      Peter Gustafsson May 1, 2015 Reply

      Fast det stora tappet kom väl när man låg längst österut på morgonen 28/4?

      Man var först till ekvatorn, men det kändes som ännu en kantkörning som inte betalade sig i det långa loppet. Synd.

  49. Johan Lundqvist Jun 11, 2015 Reply

    Nu funkade det!
    Hatten av för Team SCA #skamdensomgersig #braseglat #stortgrattis

  50. srsseglaren Jun 11, 2015 Reply

    Wohoo Grattis SCA :-)
    Go Girls.

  51. Pelle Fälth Jun 11, 2015 Reply

    Äntligen!

  52. Hans Helgesson Jun 11, 2015 Reply

    Grymt kul och en extra bonus är ju att båten seglar under svensk flagg :)

  53. Pelle Pedersen Jun 11, 2015 Reply

    Skitkul!! Grattis SCA!!
    Vet att jag tillhör dom som “rackat ner” på deras kompetenser, men det hindrar inte att man kan hoppas och heja på dom!!! Synd att Dongfeng nu inte har chans på totalen…

  54. Jan Jakobsen Jun 13, 2015 Reply

    STORT GRATTIS, tjejerna levererar bara frågon om när
    dom skulle få till det.

  55. Author
    Peter Gustafsson Jul 10, 2015 Reply

    Team SCA seglar vidare

    Team SCA, som precis avslutat sitt deltagande i Volvo Ocean Race 2014-2015 med målgången i Göteborg, kommer att segla vidare. Den kvinnliga besättningen kommer att fortsätta att kappsegla under hösten.

    Det tre år långa projektet nådde målet i samband med målgången av Volvo Ocean Race sista helgen i juni. För SCA har det varit en framgångsrik resa och ett lyckat projekt. För att bygga vidare på den plattformen kommer Team SCA att delta i två kappseglingar i Storbritannien, dels Artemis Challange den 13 augusti och därefter i klassiska Rolex Fastnet Race som startar 16 augusti.

    Det är andra gången som Team SCA deltar i Fastnet Race. Förra gången var 2013, innan starten av Volvo Ocean Race. Nu är det alltså en mer erfaren besättning med en jorden runt-kappsegling i färskt minne. Exakt hur besättningen kommer att se ut är inte klart, men större delen av Team SCAs kvinnliga besättning i Volvo Ocean Race kommer att var med. Dock inte Sam Davies, samt systrarna Justine and Elodie Mettraux. De är upptagna av andra projekt.

    Efter Fastnet ska Team SCA till båtmässan i Genua och ett “Reunion Race” 30:e september tillsammans med andra Volvo Ocean 65-båtar. Därefter väntar en serie ProAm-tävlingar fram till femte oktober.

    – Det blir intressant för oss att ta oss an Fastnet Race en andra gång. Skillnaden mot förra gången är att besättningen nu har erfarenhet från 10 000-tals nautiska mil av offshore kappsegling. De kommer att uppskatta tävlingen på ett helt annat sätt en förra gången. Ett av de viktigaste målen för teamet är att fortsätta bygga och utveckla kompetensen bland denna elitgrupp av seglare så att de kan fortsätta att utvecklas och växa inom sin sport, säger Richard Brisius projektledare för Team SCA.

    Något beslut om Team SCA kommer att delta i Volvo Ocean Race 2017-2018 eller inte, har ännu inte fattats.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.