VOR | Auckland – Itajai Leg Start

Alla är inte helt övertygade om att timingen för starten är rätt.

Tactical weather expert, Campbell Field, has taken part in three round the world races and is providing independent analysis of the race, simulating the information available to the navigators on board in his blog.

“It is only my opinion but I think that the organisers may have delayed the race a bit too long. The predicted conditions for the start and the first five maybe seven days will be very little wind but a significant sea sate and that combination can be actually worse. If the race had started 12 hours earlier, the sea state would still be signifiant but the teams would have had more wind and the ability to decide how close they would go to the cyclone. These yachts are built to withstand racing across the world’s oceans and the crew are well trained and highly experienced. Several teams have changed crew for this leg, bringing in really experienced people and it isn’t for their good looks!

In big seas and no wind, the options are very limited, the boat gear and sails might experience big shock loads as the boats get tossed around, it could be very difficult for the crew to work in those conditions.

“There is the potential for more cyclonic activity later in the leg. One thing is for sure, the weather data coming to the boats via the SAILOR FleetBroadband antennae will be absolutely vital throughout this leg, especially when choosing the best route. Normally, the weather is fairly easy to predict but with the cyclonic activity, the natural rhythm of the Southern Ocean has been disturbed and the regular weather updates will be essential to decide on the tactics in an ever changing scenario.

“Towards the end of the leg, the conditions should be more normal for the Southern Ocean and the teams will be surfing relentlessly at high speed down huge waves day after day, they will be experiencing some of the most amazing sailing anywhere in the world. However by this stage, the cold and fatigue will be having a big effect on a team’s performance. Later in the leg, the crew will really appreciate contact with their soul mates ashore. When you are cold, tired and hungry, hearing your wife or child’s voice can be a massive boost to your moral.”

8 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Mar 17, 2015 Reply

    Det är ju helt sjukt hur Donfeng gör kanonstarter mitt framför näsan på alla OS-rockstars (vad är problemet med Mapfre?).

    Go go go!

  2. Author
    Peter Gustafsson Mar 17, 2015 Reply

    Fantastiskt att producenten lämnar fleeten precis när alla skall göra den enda intressanta manövern under hela startsträckan – för att visa animeringar av kölen. WTF.

  3. Erik Barkefors Mar 17, 2015 Reply

    Kul att se starten trots allt och jag hade gärna sett en timme till!

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2015 Reply

      +1

      Hoppas nu vi får se lite bra material från södra oceanen. det är trots allt de kommande veckorna som är det “riktiga” Volvo Ocean Race…

  4. Sam V Mar 17, 2015 Reply

    Riktigt kul att se. Spekulationsdags:

    Kommer Dongfeng hålla även i Södra Oceanen? Både team och båt.
    Kommer ledartrion bestå? Redan efter en timma är de däruppe.
    Kan vi hoppas mer strategi och mindre AIS-segling?
    Ska det lossna för SCA?

    Ingen aaning, desto roligare att följa.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2015 Reply

      Jag tror på topptrion. Och tyvärr ännu längre avstånd ned till köbåtarna då det inte finns någon “omstart i doldrums” på den här etappen.

      SCA har väl ingen ombord som faktiskt pushat en båt i södra oceanen? Flera har ju seglat här, men aldrig nära gränsen. Frågan är om man vågar testa var den går?

  5. Raketen Mar 17, 2015 Reply

    Tror nog topptrion är topptrio till målet med.
    Men, SCA är stabila och metodiska, vad jag sett hittills. Vilket kan löna sig på den här sträckan.
    Alvamedica har Oxley som navigerar. Vilket inte heller är dumt på den här sträckan.
    Mm… Får ursäkta mig mot Strömberg. Men jag hoppas SCA Spikar denna sträcka. Efter denna, är ju resterande mer lika tidigare sträckor. Så ska SCA spika något. Bör man kanske tro att bästa möjlighet är den här sträckan.

  6. Pelle Pedersen Mar 19, 2015 Reply

    Nu börjar det hända saker!
    Snittar över 20 och vinden kryper upp mot 30kn! Nice!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.