Episkt… Shaw 12 Blink i Cook Strait

Vad tror ni om det här? Ser hårigare ut än det vi sett från Volvo Ocean Race. Shaw 12 Blink korsar Cook Strait i rejält busväder. Ryktet säger att man hade ett snittfarter SOG på 23 knop och toppade runt 30.

Leg 1, Wellington to Akaroa, 195 nm: The first 4 hours were epic… Out of Wellington and nearly to Kaikoura in 4 hours. 40-50ish knots tailwind, many gusts into the 60s and a few recorded in the 70s.

These clips are with a reef in the main and a #4 headsail. Blink felt like she was on rails, was balanced, and probably could have been pushed a bit harder. But we were building a handy lead on Crusader and the conditions were, well, intense – so we just kept sending it over the waves….

Man vill inte att nåt går fel…

39 Comments

  1. Pelle Lindell Mar 20, 2015 Reply

    Manligt…..
    Filmen från Crusader i samma race är inte att leka med heller https://www.youtube.com/watch?list=UUkBgdq9fSnji6ybnyPAk63w&v=B_kdKU-lWVg

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 20, 2015 Reply

      Ja, seglare från NZ verkar vara funtade på ett lite annat sätt :-)

  2. Dan Mar 20, 2015 Reply

    Mäktigt värre! Leendena ser inte ens panikslagna ut :-)

    Och den där Elliot35:an var inte helt illa heller..

  3. Sillstryparn Mar 21, 2015 Reply

    Ungefär som en Vega på Kanholmsfjärden

    • Erik Barkefors Mar 21, 2015 Reply

      Trodde inte att Vegaseglare nöjde sig med Kanholmsfjärden…
      http://www.runtjorden.com

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 21, 2015 Reply

      Var det nån som efterlyste en Vega på Kanholmsfjärden?

      vega_kanan

      • Erik Barkefors Mar 21, 2015 Reply

        Vega kan glida på överraskande bra på en frisk slör!

        • Author
          Peter Gustafsson Mar 21, 2015 Reply

          Nä…

          • Mikael Håkansson Mar 21, 2015

            +1 :)

        • Dan Mar 21, 2015 Reply

          Fick upp en IF i knappt 12 knop i Öresund 1994 över färjeleden, vet inte vad som hände den gången eftersom det normala är att de där gamla designerna oftast suger fast och förvandlas till u-båtar … Båtar som inte släpper är ingen höjdare som jag ser det, inte på undanvind iallafall..

          • Thomas Wiberg Mar 21, 2015

            Det är bara att gratulera Dig till en enastående bedrift, Dan. Jag skulle tro att Du får söka orsaken till Din upplevelse med IF-båten på nåt annat håll än i fysiken som gör att en båt “suger fast” eller inte. En gissning är att Du mätt fart med GPS och haft en sjuhelsickes medström där på Öresund. Jag har haft sundet som hemmavatten under många år (sic) och ibland är sundet mer att likna vid en flod än ett havssund. Om vi kikar lite mera på siffror så är max deplacementsfarf för en IF 6,1 knop. Båten är en utpräglad deplacementsbåt med stort deplacement i förhållande till sin vattenlinjelängd. En snabb kalkylering ger vid handen att 12 knop innebär att Du åstakommit motsvarande kraft som en diesel på 32 hkr. Problemet är bara att med ett D/L på 270 så sjunker båten i sitt eget vågsystem innan man hinner läsa av eventuell logg! Det här handlar inte om friktionsmotstånd utan om vågbildning och båtens förmåga att ta sig upp för sin egen bogvåg för att därefter segla så fort att avståndet mellan bog och häckvåg blir större än båtens längd i vattenlinjen. Båtar med högt D/L gör ett tydligare eller kraftigare vågsystem än båtar med lågt D/L varför det åtgår mera kraft för att få dem att surfa eller plana. 12 Knop genom vattnet med en IF motsvarar ett speed/length ratio på 2,9 vilket är precis på gränsen mellan det som traditionellt kallas halvplanande och planande fart. Så antingen är Du en gud vid pinnen som kan sätta fysiken ur spel, eller är det något annat lurt.

            Beträffande Vegan som alla skäms över, skäller på eller tycker är ful så håller jag med Erik Barkefors. Det är en båt som fått oförtjänt dåligt rykte. Problemet med att folk uppfattar att Vegan skulle segla dåligt ligger förmodligen i att det nog inte går att hitta en på två hundra som inte är fullpackad med en massa bråte, seglar runt med en botten med 25 lager flagnande bottenfärg och massivt utseglade segel. En iordninggjord Vega med bra bottenfinish och segel som inte är nedlastad är utan tvekan en SRS-raket. Attans, nu blir man väl idiotförklarad!

          • Dan Mar 21, 2015

            Hej Thomas,

            Nej, är varken Gud, hade en 32 hk inombordare eller körde med GPS, dock hade vi rejäl sydgående ström och hård sydlig vind. Vi hade bara en vanlig Silva logg. Vi seglade vår IF i många år och var aldrig i närheten av några 12 knop, vad som hände denna gång vet jag ej. Med tanke på fysikens lagar som du beskriver lär det säkert vara något lurt men kan dock tillägga en sak, vet inte om du korsat färjeläget i Öresund när ström, vind, vanliga vågor och svall från färjorna samverkat, det blir ett ganska komplicerat vågmönster minst sagt. Vi körde spinnaker norrut mot Hornbek och passerade mitt mellan två färjor. Jag kan givetvis inte bevisa att vi höll nästan 12 knop men loggjäkeln visade de siffrorna och stänkte och kändes jäkligt fort gjorde det iallafall. Kanske hamnade i ett maskhål och satte fysikens lagar ur spel, IF:ans densitet kan säkerligen skapa svarta hål iallafall ;-)

            Vågar knappt säga det men loggen visade 16,8 knop på min Dominant 95:a på nästan samma ställe några år senare, kanske det svarta hålet fanns kvar :-)

          • Thomas Wiberg Mar 21, 2015

            Hej Dan,

            Jo, jag har seglat i Öresund från typ 1967 – 2012 så jag är välbekant med hur stökigt det kan bli. Jag menade inte på något sätt att raljera över Din upplevelse. Jag tycker att vi kommer överens om att Du av någon anledning (oklart vilken) har lyckats pressa upp IF:en i warp speed. 16,8 med en Dominant 95 är inte lika förvånande, så det vill jag inte kalla för warp speed. Men absolut häftigt ändå!

          • Dan Mar 21, 2015

            Hej igen Thomas,

            Dags att bli ännu mer idiotförklarad av dig :-)..

            Kollade precis med min gast och tillika delägare i IF S-270 “Julia” som vi köpte ihop när vi var 19 år gamla. Frågade om han minns vad vi loggade som mest med Julia och han skrev:

            “Minns inte riktigt, 13,6 knop kanske, hela båten vibrerade under surfen, mitt i färjeleden, ända surf jag minns i IF:en”

            Blir värre och värre det här, vad innebär 13,6 knop, att vi hade en Perkins 4-108 i motorbrunnen :-)

          • Dan Mar 21, 2015

            Hej Thomas,

            Missförstå mig inte, jag uppskattar din kompetens i området och tar ej på något sätt illa upp, tyckte själv det var underligt och det finns säkert någon bra förklaring. Visst är det mer intressant att diskutera toppfarter med långkölade båtar än en hel del annat? :-)

            Det kanske slutar med att vi sitter i varsin IF påväg över färjeleden, siktandes mellan 2 färjor för att hitta porten till warpdriften?!

          • Thomas Wiberg Mar 21, 2015

            Hej Dan,

            Nu börjar Du närma Dig 40 hkr! Sedan är det ju så att allt inte går att förklara, varken med teori eller fysik. Och nej, Du blir inte “idiotförklarad av mig. Nu skall jag i stället ge Dig en egen upplevelse av samma karaktär. Nu pratar vi i mitten av 80-talet. Sjaelland rundt, precis utanför Gilleleje och kryss på väg mot själlands rev. Riktig lättvind och undertecknad till rors. Vi seglar om en Banner 28 i den lätta vinden och kompisen säger: Jag vet inte vad Du gör, men fortsätt för h-e. Det är väl okej och trevligt, problemet var bara att vi faktiskt seglade en Vega.

          • Mikael Håkansson Mar 21, 2015

            Haha, nä de e sant. Sällan har man sett en raceoptimerad Vega på banan.. Undrar just varför.. Vill inte på något sätt stöta mig med Vega ägare, men den lockar kanske mer till andra användningsområden, i vilka fall den absolut skulle kunna tilltala mig.

          • Dan Mar 21, 2015

            Hej Thomas,

            Segla om en Banner 28 i lättvind med en Vega, nu är det min tur ;-)

            Vill gratulera dig till en enastående bedrift, antingen är du en Gud vid pinnen …eller så hade Bannern en spann monterad under kölen, seglade i en motström ni inte gjorde, hade tång runt hela rodret eller ankaret i.

            Skämt åsido….just Banner 28:an har jag motsatt erfarenhet av, mötte en utanför gilleleje kryssandes i ca 5 m/s norrut. Jag seglade med familjen i en Dehler 33:a och kunde inte hänga med…..var tvungen att starta motorn lite diskret så vi kom först till gilleleje :-). De hade tydligen gilleleje som hemmahamn, 4 duktiga seglare och de hade bra fart i båten.

            Vega har jag liten erfarenhet från, seglade ven runt med en Vega som 10 åring och vi fick bryta. Lättvind …och ägaren “Frisse” hade inga fiskegrejor i båten.

          • Thomas Wiberg Mar 21, 2015

            Ja, Banner 28:an är ju en betydligt hetare båt än Vegan, och kanske framför allt i lättvind. Jag får tro att det satt en stor spann i kölen på Bannern eftersom jag inte är religiös och också vill tro på fysikens lagar. Som sagt, vissa saker och händelser kan man inte förklara! Apropå Vegan så är det nog lite som Mikael skriver, att den lockar till andra användningsområden. På 60 och 70-talen fanns det en del mycket kompetenta seglare som seglade Vega, ofta med gott resultat. Det var faktiskt inte helt ovanligt med Vegor i topp på kappseglingarna i lätt väder. På Saltholm runt 1996 eller 1997 vann en Vega totalen trots lätt väder, till alla konkurrenters stora förvåning. Jag tror det var 1972 det var 33 Vegor med på Baltic Race (lilla banan på Gotland runt). Stor entypsklass på en havskappsegling!

            Nu får det vara nog med Vegaprat. Nu vill jag inte sticka huvudet i snaran längre!

          • Dan Mar 21, 2015

            Thomas,

            I kolfiberns tidevarv är det väl snarare en befrielse att prata lite om Vegor. Är inne på min 40:e kölbåt men har aldrig haft en Vega, kanske läge nu?

            En Elliot 35ss kostar ca 5 mille och gör 8 knop på kryssen. En Vega kostar typ 8 kronor och gör 5,5 knop på kryssen. Är 2,5 knop värt 4999992 kronor?

            Inte mycket….men kanske på undanvinden :-)

          • Thomas Wiberg Mar 21, 2015

            Dan,

            Wov, 40 kölbåtar bär respekt med sig! Fast om Du vill segla rktigt fort så är en gammal Tornado riktigt kul. 30 knop på brant slör i 10 m/sek (krysskotat) och över 1,50 i SRS. men då är det inte kölbåt. Kanske problem ur ett familjeperspektiv, men ur det perspektivet är inte Elliot 35ss särskilt idealisk heller. Båtar är lite som med allting annat. Det är svårt att få till allt man önskar utan kompromisser. Vegan har enligt mig fått oförtjänt dåligt rykte. Det är en gammal båt som på många sätt var rejält före det andra åstadkom samtidigt. Sedan har naturligtvis utvecklingen gått vidare. Jag tycker det är lite roligt (eller tragiskt) när folk säger att Vegan inte går att manövrera för motor när man backar. Och så lägger dom pengar och jobb på att sätta ett roder på akterspegeln i stället för originalrodret. Ingen långkölad segelbåt lyder roder när man backar för motor, oavsett var rodret sitter i förhållande till propellern. Av samma skäl är det svårt att träffa tavlan om man kastar en dartpil baklänges.

            Jag är övertygad om att den som fixar en Vega så att botten blir i god kondition, tömmer båten på onödig vikt och investerar i bra segel har en båt som under många förhållanden överträffar sitt SRS-tal. Och då till en mycket rimlig peng. Sedan sysslar väl inte de flesta med kappsegling för att det är en billig sport?!

          • Author
            Peter Gustafsson Mar 21, 2015

            Det är lite kul att hämta vandringspriser som man vunnit både i Vega, Nova, J/109 och J/111. Det kanske inte bara beror på båttypen trots allt…

            Båten på bilden ovan är Pär Lindforss 2630 Tina. Tror den var så snabb som det gick att göra en Vega på den tiden, men det är ändå så att resultaten talar sitt tydliga språk. http://www.blur.se/images/fartanalys-one-of-a-kind-1985.pdf

          • Dan Mar 21, 2015

            Thomas,

            Att det blivit 40 kölbåtar tills nu beror på en blandning av idioti, nyfikenhet och att jag tycker om båtar. Har haft samma modell ett flertal gånger också så det är inte 40 olika båtmodeller. Det har blivit allt från Avanti/Yngling till 40 fots stålbåtar med tvättmaskin, verkstad och aircondition. Skulle segla jorden runt och kom till redden utanför Norreborg..

            Har hållit på med en del andra sporter på ganska hög nivå och segling är lite speciellt. För att bli duktig i många sporter krävs 3-5 dagars träning/ vecka. Vi seglare seglar när vi har lust och tror oss ha sådan koll på läget att vi pratar om hur viktigt det är med rätt skotvinklar, riggspänning, elprylar, optimal segelform och övriga finesser när vi samtidigt missar starten med 1 minut och lyckas få upp spinnaren 200 meter efter kryssmärket :-). Är precis likadan själv och tycker det är hur kul somhelst! Segling är passion, inte logik :-).

            Är dessutom övertygad om att SRS systemet är såpass bra att en duktig seglare som gjort sin hemläxa generellt sett vinner oavsett om han sitter i en Vega eller en J/111:a.

          • Erik Barkefors Mar 21, 2015

            Slörarna var kul läsning för Vegan som seglade från bl a Drake, Cumulus och First 28 i olika väder.
            Fast visst var det roligare i en Banner 28 som hade scratchplaceringarna 1, 1, 1, 2.
            Tyckte synd om Hierseman som seglade av masten på Wasa 270. De hade nog trivts bra dag 2 och 3 annars!

          • Thomas Wiberg Mar 21, 2015

            Javisst, det är kul att vinna oavsett vilken båt man sitter i! Och jag håller absolut med Dig om att båttypen inte betyder allt. Det går tyvärr inte att köpa bra resultat för pengar endast. Sedan är det en annan sak att man i viss mån kan köpa seglingsupplevelse.

            Roligt att läsa sammanställningens från Båtnytts One of a kind 1985. Några saker slår en. Det var väldigt många namnkunniga seglare i listan. Intressant också att en så duktig segelmakare som Pär Lindforss seglade Vega 1985.

            Man kan också reflektera över LYS-tal och SRS-tal. Exempelvis vill jag minnas att Cumulusen hade LYS 1,07 när den var ny. I år har den 1,098 i SRS-tabellen. Vegan hade 1,0 i LYS. Den har 1,001 i årets tabell. Ja, jag vet att det är olika sätt att komma fram till handikapptalen. Nu får jag sluta innan Vegan får höjt SRS….

          • Dan Mar 21, 2015

            Wasa 270:an seglade jag ett Sjelland runt i för länge sedan, kanonfin båt men en fruktansvärt gedigen inredning, måste ha vägt rejält mycket. Och så hade den backstag..

            När man läser one of a kind resultaten kanske man skulle behållit sin 806:a trots allt, den seglar väl upp till srs talet utan för mycket klabb. Har en fin med North segel och den seglar kanonfint, tycker dock inte roderkänslan är prefekt i och med skeddan.

          • Thomas Wiberg Mar 21, 2015

            Dan,

            Jag delar helt Dina synpunkter kring sporten segling och oss utövare. Ordning på utrustningen, träning och förberedelse är klart underskattat i seglingen.

            Visst är det som Du skriver med SRS. Det har ju om inte annat Peter G bevisat både i Vega och J111. Allt för många skyller dåliga resultat på SRS-systemet eller andras båtar. Det är rätt skönt att det inte går att vinna med båten full av grejer och 5 kompisar som dricker öl i brunnen under seglingen högljutt rapande om hur fin storen ser ut trots sina 22 år….

          • Dan Mar 21, 2015

            :-)

            Och det där med båten full av grejor tror jag många inte tänker på, en klassiker är “jag har lagt det tyngsta akterut för att kompensera för ankaret och kedjan i fören” :-)

            För att kompensera för den totalvikten gäller det att alla 5 rapar frekvent med ansiktet riktat akteröver.

  4. Dan Mar 21, 2015 Reply

    Vilken seglingsmaskin den där Elliot 35ss. Bra filmat dessutom.

    http://youtu.be/3Kcu9mLJ4t4

  5. Team Styrbord Mar 21, 2015 Reply

    Med lite tur så kanske du och jag kan få något liknande efter rundning Fastnet Rock, det finns ju förutsättningar där för bra vind..

  6. Pelle Pedersen Mar 22, 2015 Reply

    Rorsman i vit jacka på filmen; helt cool! Inga onödiga roderrörelser där.

  7. Jan-Eric Mar 22, 2015 Reply

    @Dan

    Hur gick det med din Triss 570 (Norlin) fick du nån fart i den? Jag håller på med en Albin 57 just nu och slipar ner botten på den. Ska på med Coppercoat efteråt. Har byggt peke för en rullgennaker. Dominant 78:an ska säljas är det tänkt.

  8. Dan Mar 22, 2015 Reply

    Hej Jan-Eric,

    Tror jag hade Triss Norlinen parallellt med Ravage 36:an år 2005/06. Det var ett sido projekt ihop med en kollega som ville lära sig segla, brukar bli snabbast upplätning via att kappsegla så vi la massor av tid och pengar på att göra trissen klar för rejs, bottenslip/epoxi, nya segel, fall, skot, byggde fin vagn, nya vant e.t.c.

    Vi seglade en enda gång, Ven Runt 2006 och vann klassen men kollegan seglade aldrig mer och båten såldes. Av alla båtar jag haft har ett fåtal fått mig att tappa seglingsglädjen, Triss Norlinen var en sådan, Maxi 68,77&84 andra exempel. De roligaste hittills har varit Edwardssons alla skapelser, haft 2 st 707:or, 1 st Dominant 78, 1 st Dominant Race och 1 st Dominant 95:a. Tycker Edwardsson verkligen var en föregångare och gillar skarpt känslan i hans konstruktioner. Har nu en Dominant Race, en Int.806:a och en Aphrodite 22:a. Nästa båt blir nog en Z31:a om Anders B lyckas med sina utmaningar :-)!

    Albin 57:an har jag aldrig haft själv, en kompetent seglare i hamnen förstärkte en gång i tiden en Albin 57:a och seglade till Västindien. Han vet mycket om båtmodellen, om du inte har kontakt med honom redan kan jag förmedla den.

    Din Dominant 78 är riktigt fin, kan du inte behålla den tills du är säker på att Albin 57:an blev som du trodde?

  9. Jan-Eric Mar 22, 2015 Reply

    Köpte Albin 57:an från ett dödsbo hösten 2012 för 5000:-, sålde original fock, genua och spinnaker för 3000:-. Sålde en medföljande Garmin 276 för 1500:-. Kvar är en prislapp på 500:- för båt med bromsad originalvagn, slå det om du kan!

    Köpte sedan en gennaker från Tuss Sails från Budapest för strax över 4000:- promotade en del i olika forum, fick då ett nytt storsegel som tack för hjälpen.
    Har nu döpt om båten till “Spargrisen” då det går att ösa ner lite mer slantar innan den är full. :-)
    Ska nästa sommar dra upp till Luleå en vecka, sedan över till Lofoten via Kiruna och segla runt där i två veckor.

  10. Dan Mar 22, 2015 Reply

    Hej Jan-Eric,

    Snacka om stora upplevelser för små pengar! Kanonroligt projekt! Nästan så man blir sugen själv…man kan ju använda båten som husvagn på vägen och ett par av ungarna kan hänga med.

    Önskar dig all lycka, fler skulle gjort sådana grejor.

    • Jan-Eric Mar 22, 2015 Reply

      ThinkBigGoSmall brukar det ju heta. Med denna projektbåten finns det potential. Har planer på Tjörn Runt i augusti, får väl söka mätbrev för gennakern numera?

  11. Tony Wells Mar 24, 2015 Reply

    Greetings, sorry for posting in English… I had to use Google Translate to read the site.

    > Pelle Pedersen March 22, 2015 Reply
    > The helmsman in white jacket on the film; completely cool! No unnecessary rudder movements there.

    That’s Rob Shaw. Always completely cool. Even when 2-handed teammate submerged (http://blinksail.blogspot.co.nz/2014/03/change-tack-dunk.html). Great to have a no-panic person on board, especially when the going gets tough

    >Pelle Lindell March 20, 2015 Reply
    > The film from the Crusader in the same race is not to be trifled with either

    Indeed. That’s Blink that you can see ahead in the Crusader video. In the clip from Blink taken from the shrouds facing aft, (about an hour later) Crusader is within the field of view, but too far away to be seen in that clip.

    Tony

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 25, 2015 Reply

      Hi Tony, and congratulations to a fantastic boat. I’m a big fan of Rob’s designs, and when I heard him talk about the new 12 I knew it would be awesome.

      Also, great video sequence that trumps most of what we’ve seen from the VOR guys :-)

      Keep it up!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.