What’s Up 1513

Eftersom det både var Seglardagen i Sverige, Seiltinget i Norge och Generalforsamling i Dansk Sejlunion så vill vi ju höra lite om vad som hände?

Långkörarna: Volvo Ocean Race på väg ner i södra oceanen. Snart blir det undanvindsåka. Barcelona World Race snart i mål. Första båt igenom Gibraltar.

Idag startar 505-VM i Sydafrika, RC44 i Valetta och för de som vill segla entyp i Medelhavet så seglar Drakarna i San Remo (3 x SWE) och J/70 i Monaco (2 x SWE). Här går ju också EM i J/70 i oktober.

I morgon är det också GOR Sail Clinic på Handels i Göteborg för de som är nyfikna på Göteborg Opensea Race.

Nåt annat vi borde ha koll på?

liros15-victor-victor

19 Comments

  1. Peter Mar 24, 2015 Reply

    Det diskuterades ju en del kring licens för SM-seglingar. I handlingarna för seglardagen finns styrelsens förslag för ny avgiftsstruktur. Intressant att SRS-certifikat kom tillbaka I förslagen. Tydligen tog styrelsen endast upp SM-licens som förslag Vad diskuterades på seglardagen? Diskuterades även de andra förslagen?

    I detta document tas det upp bla. följande:
    *Tävlingsavgift – En avgift som samtliga seglare betalar då de anmäler sig till en tävling.

    *Sanktionsavgift regatta – En avgift som tas ut av arrangerande klubb i samband med om sanktionsansökan.

    *SRS-certifikat – För att vara med och kappsegla med Svenskt Respit System

    *Tävlingslicens för alla som seglar sanktionerade regattor – Tävlingslicens för alla som deltar i sanktionerade regattor.

    *Tävlingslicens för SM deltagare – Tävlingslicens för alla som deltar på ett Svenskt Mästerskap.

  2. Tommi Mar 24, 2015 Reply

    I huvudsak var det ett bra och konstruktivt möte.
    Referat finns här: http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2015/1akvartal/Seglardagenharbaddatforframtiden/

  3. Per Mar 25, 2015 Reply

    RC 44

  4. Author
    Peter Gustafsson Mar 26, 2015 Reply

    Park-up vid gaten… Alltså får vi en omstart även på detta ben.

    http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

    • Pelle Pedersen Mar 26, 2015 Reply

      DF`s chans att haka på!!

  5. Pelle Pedersen Mar 26, 2015 Reply

    Såg också att de första båtarna hade runt 3 kn vind och medelvåghöjd på 3,7m… Fy f-n

    • Anders Averdal Mar 26, 2015 Reply

      Undrar hur många som blir sjösjuka av det?

      • L-B Gustafsson Mar 26, 2015 Reply

        Vi vet inte våglängden men kan anta att den är 3-10 båtlängder inte säkert att det känns mer i de båtarna än om vi ligger med en hälften så stor båt i 0,5-1m här hemma.

  6. Anders Averdal Mar 26, 2015 Reply

    Amplituden skiter i hur stor båt du sitter i, du åker hiss lika långt ändå.

  7. Mats V Mar 26, 2015 Reply
  8. Jocke_R Mar 26, 2015 Reply

    Ett tips kan ju vara att ta bort ett skrov :)

  9. Pelle Pedersen Mar 26, 2015 Reply

    Och vips var DF i ledningen!!!!

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 26, 2015 Reply

      Helt sjukt. Och SCA knappar in rejält också.

      Frågan är om vi får se några bra 24-timmarsdistanser den här gången?

  10. Pelle Pedersen Mar 27, 2015 Reply

    Skillnaden mellan att vara 2:a eller 5:a i VOR är nu nere på 1,3M…

  11. srsseglaren Mar 27, 2015 Reply

    Vad har hänt med SCA ? 14 knop jmf mot 19 knop för övriga var nere på 50 nm men ligger nu 85 nm efter, trasiga segel ?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.