Dongfeng bryter masten

Känns det inte som att Donfeng har haft väl mycket otur med skador på båten. Framförallt mastskenan har ju varit ett återkommande problem… Har de pushat hårdare, eller har det finnits issues med masten? Det borde ju ha snappats upp under stop-overs?

Volvo Ocean Race kan bekräfta att Dongfeng Race Team, med svensken Martin Strömberg ombord, har brutit masten under natten till måndagen 30 mars. Ingen ombord har skadats och besättningen befinner sig inte i någon omedelbar fara.

Incidenten inträffade 240 sjömil väst om Kap Horn klockan 0315 UTC. Besättningen rapporterar att masten brutits ovanför den tredje spridaren, i den övre delen av masten. Laget är nu på väg mot Ushuaia, Argentina och planerar i nuläget inte att fortsätta tävla i etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.

– Jag är förkrossad, säger lagets franska skeppare Charles Caudrelier. Som ni sett i de senaste positionsrapporterna har vi med flit hållit tillbaks båten och inte attackerat på något sätt.
– Masten bröts utan förvarning i vind på cirka 15 sekundmeter. Vi kan inte segla säkert för styrbords halsar men vi kan få hyfsad fart för babords halsar. Vi kommer att fortsätta till Ushuaia och se över våra alternativ för att ta oss till Itajaí.

Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) är meddelade om situationen och står standby om hjälp skulle behövas.

dongfeng__0~0~0~vor_2014_-_backup_-_dongfeng~vor_hq_primary_http~0~0~dfg_150330_riou_463219509

dongfeng__0~0~0~vor_2014_-_backup_-_dongfeng~vor_hq_primary_http~0~0~dfg_150330_riou_464119518

dongfeng__0~0~0~vor_2014_-_backup_-_dongfeng~vor_hq_primary_http~0~0~dfg_150330_riou_465519531

dongfeng__0~0~0~vor_2014_-_backup_-_dongfeng~vor_hq_primary_http~0~0~dfg_150330_riou_465819534

14 Comments

  1. Anders Dahlsjö Mar 30, 2015 Reply

    En udda kommentar “Laget är nu på väg mot Ushuaia, Argentina och planerar i nuläget inte att fortsätta tävla i etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.” Om de inte redan använt sig av motorn så kan de ju förtsätta mot Ushuaia för att avbryta seglingen (suspend racing) när de når en lämplig punkt där de måste starta motorn eller tycker det är bra att sarta ifrån igen om de beslutar sig för att byta rigg, eller segla på nödrigg till Itajai. Lite tidigt att ge upp!
    Frågan är varför masten gick av? De seglade ju långsamast i gruppen och skulle enl. texten ovan ha tagit foten av gasen för at spara båt. Jag undrar om de hade problem med masten som de inte berättat eller kände till. De ha ju haft problem med mastskenan kanske fanns de fler byggfel på masten. Hoppas besättningen med Marin har svar på frågan, eller ej?
    Viktigast är nog att vara på startlinjen till nästa ben, max 1-2 poäng att tjäna på at gå imål för dem. Vi få nog en rapport från Martin Strömberg inom några dagar.

  2. Hans Helgesson Mar 30, 2015 Reply

    Tråkigt!
    Har SCA också tekniska problem? (har inte hunnit hålla mig uppdaterad den senaste tiden).
    Med samma vindriktning och vindstyrka som övriga båtar så går de ju 5 knop långsammare…

  3. Fredrik Mar 30, 2015 Reply

    SCA har kört sönder sin fractional code 0 och kör på J1 eftersom de inte vågar hissa stora code zeron och riska masten… alla andra kör på FR0 och går bättre i vågorna och har dessutom tajmat lågtrycket bättre sägs det

  4. Author
    Peter Gustafsson Mar 30, 2015 Reply

    Nu med lite fler bilder ovan.

    Fråga till någon med lite koll på master (Kåre, Jonas G eller Anders B):

    Om nu mastskenan skulle lossna igen, fast denna gång över en längre sträcka, så att skenan och storen slutar bidra till stabiliteten och i stället skapar punktlaster över/under denna del. Skulle det räcka för att knäcka masten?

    • Kåre Mar 30, 2015 Reply

      Att tappa stödet från storseglet kan innebära att masten knäcks i vissa fall. I sådana fall borde masten gå av nära mitten på en kölbåtsmast med backstag och inte nära toppen som nu har skett. VO65:an använder sig både av akterstag och backstag/runners för stabilisera masten medans M32:an använder sig endast av storseglet för att stabilisera masttoppen när man seglar med Code 0/ Gennaker. Jag vet inte vad som har gått fel och jag behöver mer information för att kunna dra några slutsatser om vad som har skett i detta fall.

      Mvh

      Kåre

      • Bosse F Mar 30, 2015 Reply

        Båtarna verkar ha haft kraftiga brotchar. Seglar man med akterstag och backstag och får en kraftig gipp måste det bli våldsamma krafter när ett storsegel med fathead stoppas av back och akterstag. Kan det ha bidragit?

  5. Anders F Mar 30, 2015 Reply

    Hej

    Här kan det vara en backstags/akterstagsfråga.

    Backstagen och alla checkstagen är länkade med varandra men ej, vad jag förstår, ej akterstaget. Har seglat stor båt i 10 år med backstag och checkstag plus akterstag. Topfiolen har räddat mig ett par gånger…

    Vädret var förhållandesvis lungt och “någon” kan ha missat akterstagsträckningen vid backstagsändring.
    Maste gick väl av ovanför förstaget, så…

    Anders

  6. Anders F Mar 30, 2015 Reply

    De hade väl FRO uppe oxå, så inget topphissat försegel, talar också för en miss med akterstaget och backstagen.

  7. Magnus Mar 30, 2015 Reply

    Jaja, VOR närmar sig benämningen “Demolition Derby”…..

  8. Author
    Peter Gustafsson Mar 31, 2015 Reply

    Charles describes what happened:

    “I was inside, we were sailing along and suddenly I heard a bang – I thought it was a rudder – the guys on deck called everyone on deck. First thing I imagine was that the top car of the mainsail had broken, we didn’t realise the mast was broken at first. Then we came outside and we realised. It was a dark night and we put the light on the top of mast and the mast was broken over the top of the third spreader – end of the leg, maybe.”

    Why?

    “We were not pushing a lot, less than the others, as I really wanted to take care of the boat. We have to find out why; we have a few ideas – it doesn’t seem like we broke a cable (rigging), more like the mast tube break itself. Why? We don’t know. We will have to solve this with Southern Spars but it’s too early to speak about that.”

    Difficult conditions?

    “We didn’t make any mistake, we were sailing normally, not in really strong conditions – fast conditions, for sure. The sea state was quite good and could not have been a reason.”

  9. S73 Calluna Mar 31, 2015 Reply

    Med tanke på positionen trackern visar så tycks Dongfeng ta genvägen över land. Genar de förbi Kaphorn eller transporteras båten på lastbil direkt upp till Brasilien?

    • Pelle Pedersen Mar 31, 2015 Reply

      Slå på viritual tracker så ser du sundet in mot Ushania eller vad det nu heter!!:)

  10. Per Apr 3, 2015 Reply

    Tur att det inte var en engelsk båt som behövde gå in till Ushania.
    Se vad som hände Top Gear gänget….

  11. Z Apr 3, 2015 Reply

    Ushuaia

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.