What’s Up 1516

Volvo Ocean Race pausar i Brasilien.

En av USAs mest populära regattor, Charleston Race Week, drar igång med nästan 300 båtar på startlinjen. Många hyfsade (och sportiga) entypsklasser:

J/70 86 båtar
Melges 20 27
Melges 24 25
J/24 21
Viper 640 20
J/80 11
VX One 11
J/22 9
J/111 7
Farr 280 5
J/88 4

I västindien är det les Voiles de Saint Barth och i San Francisco kör man J/Fest.

Här hemma är det Liros Nordic Race i Stenungsund och Radioseglarna kör SM & NM i enmeter på Lidingö.

Nåt annat vi borde ha koll på?

liros15-julia-cecilia

12 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Apr 17, 2015 Reply

    MAPFRE får två straffpoäng

    Det spanska laget MAPFRE, ett av sju team i Volvo Ocean Race 2014-15, har tilldelats två straffpoäng för att de brutit mot reglerna under den femte etappen av tävlingen. De faller därför ner från fjärde till femte plats i poängtabellen.

    Under torsdagen fastslog Volvo Ocean Race oberoende tävlingsjury från ISAF, Internationella Seglarförbundet, att MAPFRE brutit mot reglerna under den senaste etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.

    Efter att juryn tagit del av bevis från tävlingsledningen och från laget själva i onsdags kom de fram till att MAPFRE gjort otillåtna reparationer på skrovet och på en utriggare (en bom som sticker ut från sida av båten) utan att informera Volvo Ocean Race Class Authority (VCA). Därmed bröt de mot reglerna för båtklassen och för tävlingen.

    Straffet för överträdelsen är att MAPFRE har tilldelats två extrapoäng. Det kan visa sig bli en avgörande skillnad i serien där laget med minst antal poäng vinner. Resultatet är att MAPFRE, som slutade tvåa till Brasilien, faller från fjärde till femte plats i den totala poängställningen.

    Teamet yrkade på att de i båda fallen gjorde förstärkningar för att skepparen Iker Martinez befarade att skrovet och utriggaren var skadade. Deras regelkonsult Luis Sáenz Mariscal tillade att utriggaren gått sönder vid flera tillfällen tidigare i racet och att besättningen hörde en smäll från fören och därför trodde att skrovet höll på att delamineras.

    Han menade att Martinez på grund av de förhållanden som råder i Södra ishavet befarade att besättningen och båten var i fara om de inte utförde förstärkningarna.
    Mariscal sa också att laget inte hade informerat VCA men att de öppet delat med sig av videomaterial där lagningarna visades till tävlingsledningen i Alicante, Spanien.

    Martínez var också skeppare i Volvo Ocean Race 2011-12 då hans båt skadades i fören och hans lag tvingades laga ta sig till Argentina för reparationer.

    I en separat överläggning gav ISAF:s jury Dongfeng Race Team, med Martin Strömberg ombord, rätten att ersätta det storsegel de skadade under sitt mastbrott med ett segel de använde för att träna med innan tävlingen startade i oktober.

    Team SCA fick däremot avslag på sin ansökan om att få ersätta ett skadat försegel (fractional code zero). Team Vestas Wind gavs inte heller rätten att ersätta sitt skadade försegel (J3) när de så småningom återvänder till Volvo Ocean Race 2014-15.

    Juryns beslut går att läsa i sin helhet här: http://noticeboard.volvooceanrace.com

    Imorgon lördag avgörs ett In-Port Race i Itajaí, Brasilien och på söndag startar den sjätte etappen till Newport, Rhode Island i USA. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

    Fullständig poängtabell – http://www.volvooceanrace.com/en/scoreboard.html

    Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race 2014-15
    1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 9 p
    2. Dongfeng Race Team (Kina) – 16 p
    3. Team Brunel (Nederländerna) – 18 p
    4. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 19 p
    5. MAPFRE (Spanien) – 20 p
    6. Team SCA (Sverige) – 29 p
    7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p

    Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race In-Port Series 2014-15
    1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 14 p
    2. Team Brunel (Nederländerna) – 14 p
    3. Team SCA (Sverige) – 16 p
    4. Dongfeng Race Team (Kina) – 18 p
    5. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 20 p
    6. MAPFRE (Spanien) – 25 p
    7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p

  2. Author
    Peter Gustafsson Apr 17, 2015 Reply

    Det här känns väl sådär?

    Att inte kunna segla fullt på grund av för tajta regler kan väl inte vara meningen med racet? På samma sätt så kunde ju delar av Vestas grundstötning också skyllas på nya regler och tidspress för att spara pengar.

    Team SCA Denied Permission for Sail Change

    The International Jury has denied the Team SCA’s request to replace their Race FRO with their pre-race FRO after their sail was badly damaged during a crash gybe on Leg Five from Auckland to Itajai.

    However, Sam Davies and her crew are keen to take the experience gained from Leg 5 into the 5010-mile leg to Newport, USA, which is due to start on Sunday.

    During the incident on Day 7 of Leg 5, the boat broached and the FRO tore down the luff and horizontally across the sail to the leech causing the boat to crash gybe. The majority of the sail ended up in the water where it continued to flog, while the crew recovered from the broach and then recovered the sail.

    In their submission to the International Jury, the team stated that they considered that the incident was a racing incident, and one that occurs in trans-ocean races. Indeed two other boats in the fleet also suffered similar wipeouts.

    A report from the Volvo Ocean Race Boatyard Sail Loft deemed that the damaged sail was unusable. It also questioned the structural integrity. The report stated that ‘given the size of the tear and the area of damaged cloth it is not possible to repair SCA’s FRO to a standard where it would be suitable for the remaining legs of the Race’ and concluded that it was ‘not repairable for the purpose of being used for further racing.’

    Sam Davies, Team SCA skipper, comments:

    “We are of course incredibly disappointed with the ruling. Not being able to use the FRO for two thirds of Leg 5 had a major impact on our performance. We will now look to do everything in our power to try to make this sail as usable and as safe as possible as, if this sail breaks again, there is potential for further damage to the boat and crew. But the reality is that there will always be a huge risk factor associated with the sail especially as we still have some 10,000 miles of racing left.”

    Sails have been a subject of much discussion across the fleet since the start of the race and Team SCA raised its concerns on the limited sail numbers when the rule was first published. Race rules allow each team to have only eight sails onboard with four as back-up, which is one of the smallest inventories that this Race has seen.

    With the sailing making team hard a work the rest of crew is now making their final preparations ahead of the Leg Start on Sunday. As part of the crew rotation Justine Mettraux and Sally Barkow rejoin the team for this leg, replacing Sara Hastreiter and Elodie Mettraux who sit this leg out. Corinna Halloran will be the OnBoard Reporter.

  3. Stefan Kolmodin Apr 18, 2015 Reply

    Hur korkat som helst, pinsamt för VCA om det ramlar i bitar och sabbar även nästa etapps chanser.

  4. Author
    Peter Gustafsson Apr 18, 2015 Reply

    Skall vi gissa att de tappar det överbord under nästa etapp :-)

  5. Staffan Apr 18, 2015 Reply

    G4:an upp och ner, inga allvarligt skadade.

  6. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Apr 20, 2015 Reply

    Vandringspriser till Bohusracet och till Seapilot2Star! Nu har vi fått OK med Jaktias vandringspriser till dessa två tävlingar och konfirmation från tävlingsledningarna.
    På Bohusracet vinner bästa J80 på beräknad tid vandringspriset fram till nästa tävling. När någon har vunnit 5 år så är priset den båtägarens.
    På Seapilot2Star så går vandringspriset till bästa J-båt på beräknad tid över hela kappseglingen. Efter 5 vunna år så vinner båtägaren priset för alltid även där. Hoppas detta kan locka ett antal ytterligare till kappseglingsbanorna!

  7. Jonny Petersson Apr 20, 2015 Reply

    Lasse, alltså inga entypsregler att ta hänsyn till då?

  8. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Apr 21, 2015 Reply

    Hej Jonny!
    Nej, Jaktias vandringspriser delas i Bohusracet ut till lägsta uträknade SRSs-tid ( det vill säga den tid som tävlingsledningen kommer att räkna ut). Det finns ju lite olika setups på J80 när det seglas SRS så det blir mest rättvist på det här sättet.

    • Pelle Pedersen Apr 21, 2015 Reply

      Hörrudu Lasse!! Varför inte bästa J-båt på PBR?:) Som på Seapilot!

  9. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Apr 21, 2015 Reply

    Pelle! Jag ger mig! Vi tänkte nog lite fel! I och med att Vandringspriset till bästa J80 redan är annonserat så annonserar vi härmed att Jaktia sponsrar ytterligare ett vandringspris till Bohusracet! Det här Vandringspriset ( lika STORT som det i J80 klassen) går till den J-båt som har lägsta beräkande SRSs-tid runt banan. Självklart ska det vara så att en J111 ska kunna vinna ett vandringspris från Jaktia också! (Det kan ju också hända att någon annan J-båt: J80, J92, J92S, J97, J105, J109 eller J125 kommer att vinna det andra vandringspriset! Dags att hårdträna!

    • Pelle Pedersen Apr 22, 2015 Reply

      Ha Ha Lasse, nu är det tyvärr så att 111:an inte kommer i år på PBR… Själland R!
      Men helt rätt idé! Vi kommer tillbaka!!!

  10. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Apr 23, 2015 Reply

    Pelle! Ni är alltid välkomna tillbaka – det är ju vi som ska komma ner till Bästkusten på spännande besök!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.