Lidingö Runt i bilder

Det är tur att sådana som Gustav Morin är ute med kameran när det drar ihop sig till solig kappsegling runt en ö nånstans. Massor med bilder hittar ni på hamnen.se.

Alla resultat här.

Jag får det till 226 startande, vilket är snäppet färre än de 245 som kom förra året. Den negativa trenden frtsätter. Någon som har idéer på vad man skulle göra för att lyfta racet?

Lidingö Runt 2015

Mats Johansson ser nöjd ut i sin nya Dragonfly 25.

Lidingö Runt 2015

Hur är det med plats egentligen?

Lidingö Runt 2015

Klabbe Nylöf på Club Swan 42 Ladkiller :P

Lidingö Runt 2015

Håkan Lindström med sin hottade Omega 42.

8 Comments

  1. Johan R May 12, 2015 Reply

    I år hade de vänt på startordningen så de mindre båtarna startade först vilket ju var kul för de som brukar starta sist. Dock har jag två funderingar med detta, dels frågon om säkerhet när stora båtar ska kryssa genom stort fält av mindre båtar i trånga farvatten, jag är glad att jag inte var rorsman på 100 for Hyundai i helgen. Man kan aldrig styra över väder och vind, om det blåser bäst för tidigt eller sent startande båtar. Dock blir det fler sportsliga begränsningar när man som stor båt seglar genom stora samlingar med mindre båtar.

    Finns säker bra överväganden från LSS till att man vände på startordningen men det blev visa utmaningar som beskrivet.

    En anna intressant spaning från helgens Lidingö Runt,
    I det täta fält som blev av den svaga vinden verkade det som många seglare tyckte det var helt ok att komma med fart akterifrån och trycka sig in mellan två båtar där det inte fans plats alternativt glida in på läsidan och sedan lova upp?!

  2. Max May 12, 2015 Reply

    Ok att lova upp efter att överlapp etablerats bakifrån, så länge man inte lovar ovanför tillbörlig kurs. Och tillbörlig kurs på skärgårdsbana är lite flexibelt..

    • Johan W May 12, 2015 Reply

      Max, om det är i prestarten du åsyftar om att gå i lä och lova upp så finns det ingen tillbörlig kurs innan startsignalen. Så innan start är det ok att göra så hela vägen upp till vindögat. (så länge du har gett chans för lovartsbåt att hålla sig undan)

    • Johan R May 13, 2015 Reply

      Det jag upplevde var att vi blev ikappseglade av ett par båtar som kom med fart bakifrån och gled in på vår läsida för att sedan lova upp för att komma ur vår vindskugga innan de gått förbi. I och med upplovningen avvek de definitivt från kurs till närmaste märke. Min fundering är om de gjorde rätt eller fel….

      • Johan W May 14, 2015 Reply

        Det låter som om situationen är efter startsignal, och då är det tillbörlig kurs som gäller. Att avvika från kurs till närmaste märket är ok, så länge det är den tillbörliga kursen. Läs gärna definitionen av tillbörlig kurs så tror jag du har svaret själv huruvida dom gjorde rätt eller fel.

        Annars så kan man så här i efterhand bara formellt säga att dom gjorde rätt eftersom du inte har protesterat och vunnit gehör för din protest (mitt antagande att du inte protesterade).

        Om det faktiskt var ett fel dom gjorde, att avvika från tillbörlig kurs, så har du lärt dig något. Det är att om inte du protesterar så accepterar du det.
        Ta gärna en diskussion med båten i fråga och hör hur dom uppfattat situation, det kan du ha till hjälp för liknande situationer framöver. Akta dig för att anklaga dom bara, det gör du genom att protestera på banan när situationen inträffar.

  3. Anders May 12, 2015 Reply

    Man testar ett nytt koncept med omvänd startordning och jag tycker LSS ska ha cred för det! Den vikande trenden är knepig, Lidingö Runt är på så sätt en inte så social kappsegling, tyvärr. Vill gärna puffa för Viggan Open dagen efter Lidingö Runt, kryss-läns är vi inte bortskämda med för SRS!

    Nu blev ju årets Lidingö Runt lite knasigt när de senare startgrupperna aldrig hann ifatt de tidiga/långsammare båtarna, så vi vet väl inte riktigt exakt hur trångt det hade blivit i mer “normala” förhållanden? Bleket kom för oss i höjd med Gåshaga, sen var det baske mig knepigt att hålla fart i lådan.

    Ny upplevelse att på Askriket köra undanvind med fylld gennaker i TWA120 när båtar knappt 20m bredvid oss har vinden rakt i näbben. Snurrigt, sa Bull.

  4. Anders Österborg May 14, 2015 Reply

    En annan lustig LR situation var innan Elfvik för 11.30 och 11.20 starterna: hela fältet i perfekt halvcirkelformation, med en Farr 30 inne vid Gåshaga för brant NO spinnakerbog. Och den andra Farr30an i andra extremläget längs Värmdö med brant SO spinnakerbog. Till slut blev båda bra. Svåraste LR taktiskt på 30 år (?), där mitten oftast var fel.

  5. Thomas Hammarström May 14, 2015 Reply

    Hej

    Är det någon som har något bra foto på Tant Raffa från Lidingö Runt ? Om så skicka gärna till X-102@ telia.com
    Håller med Anders Ö att mitten inte var bra, Vi höll oss hela tiden närmast ön, fick många bra vrid där inne.Nere vid Duvholmen (ost Lidingö) slickade vi ön och tog säkert 50 båtar.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.