Sweet… HH42 Raa Glede

För oss som gillar lite lagom stora sportiga båtar så känns HH42 mitt i prick. Många snygga lösningar på Anne Grete Eidsvigs Raa Glede som ligger i Marstrand inför Big Boat race. Det är Christen With på North Sails som håller ihop projektet, så man skall kanske inte vara överraskad över att allt är 100% rätt…

SRS-talet har landat på 1,538.
I ORC har den ett GPH på 501.3.

För er som vill se mer så finns här ett litet bildspel.

hh42_spec

hh42-raaglede-5

hh42-raaglede-6

hh42-raaglede-2

hh42-raaglede-3

hh42-raaglede-4

26 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson May 19, 2015 Reply

    Tittar man på bilderna i galleriet så ser att riggen har så kallade “deflectors” flör att hålla koll på mastböj. De ersätter ju den funktionalitet man skulle få av backstag eller diamantstag. Jag kollade med Christen hur de använde dessa:

    “Dette er dobble akterstag i utgangspunktet. De holder mastetoppen fra å brekke på lens i mye vind og vi bruker dem delvis til å bøy masta på kryss i mye vind. Men så har vi “deflektorer” som går sammen inne i masta og inn på en hydraulisk ram under dekk. Jo mer vi styrammer disse, dess mer fungerer da akterstagene som “runners”. Hvor mye vi bruker deflector kommer opp på et display i prosent. 100% er helt inne. I TWS 24 har vi i dag 60% deflector. På et nytt storseil vi har på gang, har vi redusert forlikskurven for å kjøre mer deflektor og få bedre kontroll på forstaget.”

  2. Bertil R May 19, 2015 Reply

    undrar bara om nån kan tala om varför deras förenklade polar visar högre vindvinkel ( 15 grader ) när vinden ökar ( mellan 14 – 16 knop ) på undanvind
    nyfiken X3M

  3. Pelle Pedersen May 19, 2015 Reply

    Planing Bertil.

  4. Christen With May 19, 2015 Reply

    Det er riktig, da bytter vi også til A4 som er flatere.

  5. Freddy May 19, 2015 Reply

    Häftig båt!
    Där var det ordentlig utväxling på fockens skotpunkts “höjd” :D

    ajaj, TEF-gel har glömts då man installerat röstjärn (Korrosion) :)

  6. Author
    Peter Gustafsson May 20, 2015 Reply

    Teamet har lagt upp ett antal filmer om båthantering. De är från vinterträningen i Danmark, och kan vara värda att spana in.

    https://www.youtube.com/playlist?list=PLW8LPBwSMfFq86xFagXZnM1WxyAxNzSVv

  7. Anders Averdal May 21, 2015 Reply

    Ser ju cool ut.

    Men har det verkligen inte hänt mer sedan 2007? GP 42 Al Capone har ju samma SRS-tal.

  8. Øystein M May 21, 2015 Reply

    Den mangler PBO-rigg, canting keel og asymetriske daggerboards :) Forøvrig en Rå båt! Ekstreme skjøtepunkt på fokken – ikke mange som klarer å henge med på kryssen der!!

  9. fin men.. May 21, 2015 Reply

    Jaha. Ytterligare en båt som om 10 år kommer ligga på land oanvänd…..

    • Author
      Peter Gustafsson May 21, 2015 Reply

      Nja, min känsla är att fina racebåtar faktiskt får ganska mycket tid på vattnet även efter några år.

      Just GP42 är väl ett exempel på att heta båtar kan må alldeles utmärkt efter 10 år.

      Eller har du många bra exempel på båtar som var extremt heta 2005 men som ingen vill segla idag?

  10. fin men.. May 21, 2015 Reply

    GP 42 är väl en fungerande klass med en egen liga…annars hade den nog inte varit så intressant.

    Finns många så kallade sweeta båtar som ligger och ruttnar på land runt om världen.

    Respekterar att folk vill ha sin speciella båt sweeta båt….men visst är det roligare med 3 st J111 (?) på startlinjen en att vara ensam J111!!!

    • Author
      Peter Gustafsson May 21, 2015 Reply

      GP42 har inte varit en liga på 5 år. Den blev intressant (prisvärd) när ligan lades ned :-)

      Nu står ju inte valet mellan en eller tre J/111, utan mellan att vara ensam J/111 eller att vara en av 3 First 36.7:or. Och det är två helt olika saker. Bägge med sina för- och nackdelar.

      Återigen efterlyser jag några exempel på 10 år gamla riktigt sweeta båtar som ligger på land oanvända?

      Exempel på motsatsen: RC44, Swan 45, GP42, TP52, Ker 39, Corby 33 och ett antal andra båtar som står sig mycket bra fortfarande. Inte många av dessa som ligger på land :-)

  11. fin men.. May 22, 2015 Reply

    Finns väl en hel del Farr båtar av olika storlek som var sweeta för 5-7 år sedan som ingen vill ha längre….

  12. Fin men.. May 22, 2015 Reply

    B.l.a. :)

    • Author
      Peter Gustafsson May 22, 2015 Reply

      Älskar dina konkreta exempel på alla båtar som ligger på land :-)

  13. Fin men.. May 22, 2015 Reply

    Var ett antagande jag hade :)…se bara på alla sweet racers från slutet 90-talet mitten 2000 ungefär…hur många seglar aktivt idag med dessa ….så vi kan ju se var denna båt är om 10-12 år…:)

    Hur många FARR 30 tillverkades – hur många står i malpåse idag…en hel del skulle jag tro.

    I min tanke finns tex j24 när kom den 1970?? (sweet båt då) ….och håller än…inte många som kan matcha denna.

    • Author
      Peter Gustafsson May 22, 2015 Reply

      Ja, tio Farr 30 med riktigt bra seglare är ganska kass på Marstrand nästa vecka.

      Jag hoppas någon dissade dessa båtar när de var nya :-)

    • Hannu May 22, 2015 Reply

      Fin men! Tur att inte alla tänker och oroar sig som du, inte många båtar på vattnet då!

    • Anders Nilsson May 22, 2015 Reply

      Hur många av de tusentals J-24 som är byggda seglas och hur många är i malpåse?

    • Author
      Peter Gustafsson May 23, 2015 Reply

      Jag tror man kan säga att ca 20% av byggda Farr 30 och Farr 40 kappseglas på högsta nivå, typ VM, SM eller i en tour någonstans. Säg att minst lika många klubbkappseglas. Det skulle innebära att hälften av båtarna är aktiva.

      J/24 eller Express har klarat sig jättebra. 10% av 1400 Expresser kanske är riktigt aktiva, men jag tvivlar på att hälften kappseglas? Kanske 25%. J/24 byggdes i nästan 5.500 ex och jag skulle tro att siffrorna är liknande där.

      Man skulle säkert kunna räkna på det där. En bra design med stark klass har 40% aktiva båtar efter 10 år, 20% aktiva efter 20 år och 10% aktiva efter 30 år. Best case :-)

      Jag vet inte om du noterade det, men både Svenska Farr 30-förbundet och Sailing Tour Arabia/Sail Oman har aktivt jagat efter begagnade båtar då efterfrågan har varit större än tillgången. Farr 40 är ingen lättsåld båt, men det är fortfarande ett av världens tuffaste klasser om man vill segla storbåt.

      • Anders Nilsson May 23, 2015 Reply

        Just nu gör 25 stycken J-24 upp om US Nationals. Hur många procent är det av antalet J-24 sålda i USA. Dags att räkna promillen?

        • Author
          Peter Gustafsson May 23, 2015 Reply

          Nästa helg seglar en enda Dehler i Marstrand :-)

          • Anders Nilsson May 23, 2015

            Ha ha – ok Poäng till dig
            Vi kommer 2016 och hjälper upp siffran.
            Vi är två i besättningen som har studenter hemma i år. Vi missar både Marstrand Big Boat och Kullaseglingen i år.
            Amager Cup den 13 juni blir vårt nästa race med Grynet. X-35 Gold Cup och ORC VM vatten på danska sidan.

  14. srsseglaren May 23, 2015 Reply
  15. Fin men.. May 23, 2015 Reply

    Hannu…är väl inte speciellt många båtar ändå ;) ..trenden är väl ganska tydlig förutom några undantag…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.