Idag kör Allsvenskan igång…

Nu är det äntligen dags. Efter laguttagning, hård träning och mycket spekulationer om laguppställningar och favoriter är det premiär för den helt nya Allsvenskan i Segling i Saltsjöbaden 22 – 24 maj. Resan kan börja för att utse Sveriges bästa kappseglingsklubb 2015.

Det finns lite olika sätt att hänga med.

Roligast är det så klart på plats i Saltsjöbaden. Vi håller till hos KSSS på Hotellvägen 9. Racen går nära land, så det är lätt att följa med. Här kan man också träffa de lag som inte seglar för tillfället. i Sjövillan finns café där man kan köpa lunch och fika (endast kontanter).

Under hela helgen uppdateras Facebook löpande. Här publiceras bilder, länkar till resultat och annat kul. Tveka inte att ställa frågor i kommentarsfälten, här eller på Facebook, så skall vi svara så fort vi hinner.

SAP Sailing Analytics är tracking och analys.

Dagliga sammanfattningar och bilder kommer att läggas upp på den officiella hemsidan.

Om det dyker upp saker på andra sociala medier så försöker vi tagga det med #allsvenskanisegling

Tidsschema
Fredag 22 maj
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår

Lördag 23 maj
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår

Söndag 24 maj
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

22 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson May 22, 2015 Reply

    Det var spända seglare från hela Sverige som samlades i Saltis idag. Arton klubbar från Örnsköldsvik i norr till Malmö i Söder hade förberett sig under våren, och nu skulle man få svar på var man stod jämfört med konkurrenterna.

    Väderprognosen utlovade 4-5 m/s från syd, kanske sjöbris om man frågade Woxén, och som vanligt var det utmanande förhållanden på Kanhomsfjärden Baggen. Stora vindvrid satte seglarna på prov och de lag som seglade offensivt kunde plocka många båtar.

    Det märktes att seglarna var sugna på att komma igång, och i första racet tjuvstartade alla båtarna. Sedan blev det bättre ordning och fredagens 9 seglingar kunde genomföras i bra tempo.

    Redan tidigt stod det klart att hemmalaget, KSSS, hade både fart och koll på lokala vindvrid. Man inledde med två förstaplatser och kom tvåa i sitt tredje race. Även GKSS gjorde bra ifrån sig och vann två race. Sedan var det mycket jämt och små avstånd mellan båtarna.

    Men dagen bästa insats stod Ekolns Segelklubb från Uppsala för, när man vann alla sina tre race på ett övertygande sätt. Laget seglade stabilt och gjorde få misstag, vilket belönades med en knapp ledning efter första dagen.

    Topp 5 efter första dagen:
    1 Ekolns Segelklubb – 18p
    2 Kungliga Svenska Segelsällskapet – 17p
    3 Göteborgs Kungliga Segelsällskap – 16p
    4 Hjuviks Båtklubb – 16p
    5 Stockholms 606 Klubb – 14p

    Under lördag och söndag fram till 15:00 kommer ett antal race att seglas.

    Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand.

    allsvenskan-fredag-1

    allsvenskan-fredag-2

    allsvenskan-fredag-3

    allsvenskan-fredag-4

    allsvenskan-fredag-5

    allsvenskan-fredag-6

    allsvenskan-fredag-7

    allsvenskan-fredag-8

    allsvenskan-fredag-9

  2. Anders Nilsson May 22, 2015 Reply

    6e platsen är också en poäng plats. Malmeeeeeeeeeeee

    Taskigt klipp där Gustafsson ;-)

  3. Skoglund May 22, 2015 Reply

    Säker på att du var på Kanholmsfjärden?

    • Skoglund May 22, 2015 Reply

      Vi i Stockholm brukar kalla den för Baggen. ;)

      • Thomas Ottosson May 22, 2015 Reply

        Kanske något slags önsketänkande från Peters sida. Vi från Göteborg brukar längta till Kanholmsfjärden (eller vart fan som helst) när vi är på Baggen och seglar…

    • Author
      Peter Gustafsson May 22, 2015 Reply

      Shit :-)

  4. Peter P May 22, 2015 Reply

    Om man ska vara helt korrekt – Fällström. Baggen börjar lite längre ut

  5. Anders Nilsson May 22, 2015 Reply

    Baggen är lite stökigare men same shit.
    Vi i Team Grynet ska ut och filma när KSSS, GKSS, Hjuvik och Ekoln prickar layline i Malmö. ;-)

  6. Rickard May 22, 2015 Reply

    finns det besättningslistor någonstans???

    • Author
      Peter Gustafsson May 22, 2015 Reply

      Jag vet att det har jobbats med det idag. Skall se till så att de läggs upp.

  7. Author
    Peter Gustafsson May 23, 2015 Reply

    KSSS rycker?

    Det var försommar när seglarna kom till Saltsjöbaden för andra dagen av Allsvenskan av segling. Efter fredagens sverigepremiär så var alla införstådda med Baggensfjärdens utmaningar, och vilka klubbar som var svårast att tas med.

    De tre toppklubbarna från fredagen fortsatte att segla bra. Hemmaklubben, KSSS, fortsatte att rada upp förstaplatser. En perfekt serie stördes bara av en 2:a och en 3:a.

    Fredagens dominanter, Ekoln från Uppsala vann också sina race fram till lunch då man missade att man tjuvstartat; ”Vi uppfattade aldrig att vi var över och såg ingen flagga på startfartyget”. Detta kostade dem ledningen.

    Även GKSS visade sig sårbara. Man fick ett par riktigt dåliga placeringar efter att ha straffats efter närkontakt med andra båtar. Efter rorsmansbyte kom man tillbaka och avslutade dagen bra.

    Det var dock två andra klubbar som klev fram under lördagen.

    Malmö Segelsällskap inledde med en sistaplats, och besättningen klev i land rasande på sig själva; ”nu måste vi vakna!!!”. Sedan levererade de tre förstaplatser och klubben har nu kontakt med täten.

    Även förhandsfavoriterna 606-klubben vann två race trots en del haverier; “I sista racet hade vi gjort en grym start när storskotet pajade. Men vi lyckades laga det och kom tvåa bara metrar efter KSSS”.

    Topp 5 inför sista dagen:
    1. Kungliga Svenska Segelsällskapet 50p
    2. Ekolns Segelklubb 45p
    3. Stockholms 606 Klubb 42p
    4. Hjuviks Båtklubb 42p
    5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap 40p

    Under söndagen seglas ytterligare race fram till 15:00. Då får vi veta vilken klubb som går till sommaruppehåll som Allsvensk ledare.

    Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/

    allsvenskan-lördag-1

    allsvenskan-lördag-2

    allsvenskan-lördag-3

    allsvenskan-lördag-4

    allsvenskan-lördag-5

    allsvenskan-lördag-6

    allsvenskan-lördag-7

    allsvenskan-lördag-8

  8. Mikael May 24, 2015 Reply

    Juste segling! I broachen kan man se J70s förliga svagt v-formade spantruta. Finns det någon vits i att inte ha en rund spantform? Det måste ju vara ganska mycket turbulens där framme och vinsten i sjögång försumbar?? Ngn som vet eller kan förklara?

    • Z May 25, 2015 Reply

      Finns det någon vits? Klart det gör, eller tror du att båten ritades av en slumpgenerator?

      • Pelle Pedersen May 25, 2015 Reply

        Trevlig ton Z..
        Bara för att du (precis som jag) inte kan förklara det så kan man undvika sådant svar, eller?

  9. Z May 25, 2015 Reply

    Du har rätt. Onödig ton. För tidigt, dåligt SJ-kaffe. My bad

    • Pelle Pedersen May 25, 2015 Reply

      Vi kör vidare Z!:)

  10. Per May 25, 2015 Reply

    Det ser grymt kul ut!

  11. Mikael May 25, 2015 Reply

    Ok, försöker igen. Klart finns det en vits men: “Vad” är vitsen med en så svagt v-formad spantruta?

  12. Author
    Peter Gustafsson May 25, 2015 Reply

    Det finns säkert någon designer som kan svara. Eller så kan jag kolla med Alan Johnstone… men min gissning är att det ger viss kursstabilitet på kryss i lätt/moderat väder. Dessutom vattenlinje med minimal våt yta?

  13. Pelle Lindell May 25, 2015 Reply

    Jag har svårt att se att det skulle ha någon praktisk mätbar hydrodynamisk inverkan på båtens seglingsegenskaper, möjligen skulle jag gissa att det kan öka kursstabiliteten något lite. Det är nog mer ett “stilelement” då de flesta av Alans båtar har en liknande spantform eller så kan det ha något med tillverkningsmetoden att göra.

  14. Author
    Peter Gustafsson May 25, 2015 Reply

    Eftersom de görs i ett stycke i en form så är det snarast svårare att få till det där lilla vecket.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.