Tips för att locka lite fler seglare…

Det snackas ju en del om att det är svårt att locka seglare till regattorna?

Och efter att ha kollat in två av de absolut viktigaste regattorna för två av våra stora klubbar, Marstrandsregattan och Sandhamn Open, kan jag komma med följande bra tips:

1. Öppna anmälan. Det är två veckor till midsommar när Sverige stänger. Och jag är ganska säker på att de flesta team redan nu vet vad man skall göra 22-25 juli. Att Marstrandsregattan saknar inbjudan och möjlighet att anmäla sig, kan göra det svårt att locka deltagare? Vill man skapa en nystart för regattan, så är det ännu mer angeläget att pusha den bättre. Till exempel genom att uppdatera Facebooksidan (senaste inlägg 2013).

2. Publicera startlista och resultat. Det kanske bara är jag, men jag tycker att det är rimligt att man lägger ut de dokument man har på hemsidan. I första hand som en service till de som seglar, men också andra nyfikna. Sandhamn Open kör ju Sailwave, och det tar ingen extra tid att lägga upp en länk. I en tid näre alla har internet i telefonen så kan man inte skylla på att man inte har internet på race office!

Det är nu söndag eftermiddag, och ingen har en aning om hur det går…

Sedan vet jag inte varför man har Facebook om man inte tänker använda det vid sina arrangemang? Att arra kappsegling handlar inte bara om att lägga bojar.

Visst, det kanske är gnälligt, men detta är basala saker som seglarna uppskattar. Jag kan förstå om en liten klubb ute i skärgården har det svårt, men nu pratar vi om stora klubbar som både har, och tar in, duktiga funktionärer. Då borde detta kunna funka?

42 Comments

  1. Per J Jun 7, 2015 Reply

    Kungliga Svenska… i Sandhamn håller sig till samma lite loja hållning som man gjort de senaste 30 åren. Teknikens möjligheter har inte påverkat männen i mörkblå kavajer…

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 7, 2015 Reply

      Funktionärerna klarar ju av att lägga ut bilder på sig själva på Facebook, så det borde inte vara svårt att få med resultaten :-)

      • seglaren Jun 9, 2015 Reply

        Ska inte resultatlistan vara tillgänglig för alla seglare? Facebook kan vara ett bra komplement men det finns många som helt enkelt inte vill registrera pga. villkoren. Det ska man respektera.

        En annan sak är att resultatlistorna ska visas som man beskrivit i seglingsföreskrifterna/inbjudan. Ska seglarna gissa var resultat kommer att visas?

        • Author
          Peter Gustafsson Jun 9, 2015 Reply

          Men oftast känner någon någon i besättningen som har access? Eller så snor jag bilden på facebook och publicerar här :-)

          Formellt är det väl bara papperskopian på anslagstavlan som gäller, men det känns som det finns bättre och moderna sätt att distribuera information både innan, och efter, race.

  2. Anders Jun 7, 2015 Reply

    KSSS verkar helt ointresserade av att bjuda in allmänheten eller för den delen de seglare som inte är på plats.
    De verkar dessutom helt ointresserade av en dialog för att förbättra.
    Fat & Happy?

  3. Author
    Peter Gustafsson Jun 8, 2015 Reply

    “P.g.a. tekniska problem hos tävlingsledningen kan vi tyvärr inte publicera resultat från Nautiska Sandhamn Open Hav ännu.” (hittade detta i en nyhat om X-35).

    Här är en 30-sekundersfix:
    1. Fota av resultatlistan som sitter på anslagstavlan
    2. Lägg ut bilderna på KSSS Facebook.

    Eller är det seglarna som skall sköta det?

    • Sillstryparn Jun 8, 2015 Reply

      Snart ÅF offshore race: Man får hoppas det blir bättring……

  4. Martin Angsell Jun 8, 2015 Reply

    Peter, det fanns inga resultat på anslagstavlan heller så ingen som seglade SRS eller ORCi i helgen vet något resultat ännu..

  5. Author
    Peter Gustafsson Jun 8, 2015 Reply

    Nu finns resultaten uppe.

    Resultat från Nautiska Sandhamn Open

    Resultaten för helgens Sandhamn Open blev tyvärr väldigt försenade. Från min och hela KSSS sida beklagar vi detta då snabba resultat brukar vara en av KSSS styrkor.

    Jag hade dock missbedömt tiden det tar att lära sig våra system och inte heller gett Tävlingsledningen tillräcklig “backup” i form av andra alternativ.

    Ansvaret är mitt och på intet sätt någon reflektion på de över 40 volontärer som jobbade hela helgen för att skapa en så bra regatta som möjligt till alla Er seglare.

    Synpunkter eller kommentarer på detta får nån gärna skicka till mig.

    Seglarhälsning,

    Johan Hedberg
    Klubbdirektör KSSS

    Jag vet inte riktigt vad som kan ha hänt när det blir en fråga för klubbdirektören? Man hade några av Sveriges absolut mest rutinerade funktionärer på plats, så det borde ha funnits kompetens att hantera detta…

  6. Author
    Peter Gustafsson Jun 9, 2015 Reply

    Nästa snackis handlar om ÅFOR. Under “allmän information” hittar man:

    “Följande svenska sjökort ska finnas ombord: 61, 62, 71, 611, 613, 615, 616, 617, 621, 622, 623, 624, 731, 6144, 6171, 6172, 6141, 6142, 6143.”

    Är detta “skall” skarpt, trots att det inte finns i NoR eller SI? Var är vitsen 611 Norrtälje t.ex.

    sjokort-611

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 9, 2015 Reply

      Kommer tydligen att ändras till “bör”. Tack.

      Generellt tycker jag det är bra om man kan lämna många av de här sakerna till skepparen att besluta. Skall man kappsegla i skärgården är jag ganska säker på att alla har koll på sjökorten utan att man skriver in det i reglerna :-)

      • Skoglund Jun 9, 2015 Reply

        Jag tycker frågan om pappersjökort är rätt intressant och det står ofta med i inbjudningar och föreskrifter att det ska finnas. Idag finns sjökort på massor av olika elektroniska enheter. Slås min GPS ut startar jag Sepilot, Bluechart eller Eniro på Ipaden. Alla oberoende av nätverk. Lägger ipaden av har jag Sepilot på telefonen. Gissar att även någon gast har telefon med sjökort som redan är nedladdade. Skulle det inte räcka med ett översiktskort över området egentligen?

      • Anders Averdal Jun 9, 2015 Reply

        Konstigt.
        Har absolut för mig att vi hade denna diskussion med KSSS för flera år sedan och att det ändrades till “bör” även den gången.

  7. Stefan Kolmodin Jun 9, 2015 Reply

    Tycker som Peter (G) att det självklart är skepparens eget beslut och ansvar.

  8. Anders Jun 9, 2015 Reply

    Oj jaha slipper man åka runt med halva Kungliga Biblioteket nu i form av papperssjökort? Så bra ;-)

    Ibland upplever jag att säk-besiktningen mest är “bara för att det ska vara”. Jag tror att jag (och typ alla andra skeppare med mig) känner ansvaret och ser till att båten fungerar som den ska, att vi släpar runt på rätt kort och rätt utrustning mm. Klart att stickprov är bra, nån gång har jag missat batterier till nån lampa eller att en väst precis behöver byta sin utlösarmojäng. Besiktningen på SP2S lever mer efter den devisen tycker jag, inför Sandhamn Open / ÅFOR är det väldigt mycket mer regel-tugg. Att kolla så att VHF fungerar och att hela besättningen vet var grejorna finns (och hur de är tänkta att användas) känns högst relevant, men det löser vi liksom på egen hand ombord.

    Vi har exvis haft en lång diskussion med besiktningsmannen för några år sedan huruvida brandsläckaren skulle sitta _ute i brunnen_ så den alltid är nåbar. Jo, det blir säkert jättebra med en brandsläckare mitt bland alla tampar, armar och fötter. Just brand i sittbrunnen är jag inte jätteorolig för, det brukar ju vara “något blött” där ändå i princip hela tiden… :-)

  9. Per J Jun 9, 2015 Reply

    lustigt att sjökort 611 ska finnas med men inte 612…

    :-)

    Om säk SP2S så har jag en reflexion från 2014. Den mest larviga genomgång någonsin. Vi fick frågan – har ni gjort det ni ska. Då frågan besvarades med JA var det klart.

    Jag håller inte med Anders om att arrangörerna kan fråntas ansvaret. Om det värsta händer så inte är det skepparn som “hängs ut” utan det är arrangörerna. Det är så lätt hänt att man missat en av många viktiga saker så jag tycker det är rätt att det som ska vara också kollas.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 9, 2015 Reply

      Så är det väl inte?

      Om en skeppare/team har struntat i reglerna och seglar ändå så har jag aldrig varit med om att en arrangör “hängs ut” för att man inte kontrollerat minsta lilla detalj. Eller har du några exempel på det?

    • Patrik Svensson Jun 11, 2015 Reply

      Det viktigaste i SP2S var väl att gasten hade skrivit under att han känner sig trygg med båtensutrustning och skick.
      2015 tyckte jag att besiktningen var relevant kolla att flytvästar, livselar, sling fanns samt lanternor och brandsläckare,raketer fanns.
      Vi gjorde ingen vhf kontroll, däermot tror jag race-hq hade koll på AIS men fick ingen fråga på det.
      isaf cat 3 kan man ju alltid gräva ned sig i detaljer, iso-standarder på livselar,flottar.
      Öppningar i pulpit,radarreflektorer (är en reflektor 0.2 m2 eller 2m2?) dämpningar i radioantenner mm för att inte tala om lämplig kombination kätting och lina för ankaret..

  10. Stefan Peterson Jun 10, 2015 Reply

    Första gången vi deltog i en regatta i Tyskland blev vi förvånade då skepparen fick en egenkontroll lista som vi gick igenom och undertecknades. Det var så fjärran från ett antal subjektiva tyckanden men kändes efter en stund helt rätt. Arrangören har dokumenterat att de ombordvarande har rätt säkerhetsutrustning och deltagarna har fått stämma av sin utrustning. Så bör det arbetas kanske inte bara fråga om allt är ok men annars rätt väg.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 10, 2015 Reply

      Samma sak i Norge, där man ofta fyller i en egendeklaration. Sedan görs stickprov.

      Här är den som användes vid Skagen Race:
      http://seilmagasinet.no/regattasystem/regatta/meny/3125/HHSR2015Skjemaforegenkontrollavbaat.pdf

    • Anders Jun 10, 2015 Reply

      Det där upplägget gillar jag med egendeklaration! Stickprov tycker jag att man kan ha kvar. Om jag som skeppare själv går igenom listan och lämnar in en underskriven deklaration så bör väl ansvarsförhållandet vara utrett, dvs ingen skugga faller på arrangören så länge det finns någorlunda tydliga föreskrifter att förhålla sig till. Jmfr ankar-diskussionen på no-crew på Facebook så tycker iaf jag att det ganska ofta finns utrymme för egen tolkning – kanske inte alltid optimalt.

      Tricket att få ihop ett gäng att segla med verkar vara att inte köpa för stor båt, jag har fullt upp att hitta fem st till min båt, vill inte ens tänka på mecket att dra ihop 8-9 st inför varje race… 34-36 fot är alldeles lagom för min del :-)

  11. Bosse F Jun 10, 2015 Reply

    Jag tror att en stor anledning till att antalet kappseglare minskar, vilket det gör, är att många har handlat för stora båtar. Man hittar inte besättning. Krävs det 5-8 man för att hantera en båt, vilket ofta verkar vara fallet så finns helt enkelt inte folk som ställer upp. Tror även att man inte inser hur kostsamt det är att hålla en 40-fotare med frächa segel och övrig utrustning vilket i sin tur inte lockar folk att sitta på railen för att sedan komma sist. Bryggrannen kappseglade flitigt förr, köpte sedan en 42 fotare som förr seglades med 10 gubbar. Nu inser han att en ny stor och genua skulle kosta 150 tusen och att de som skulle vara med att segla inte finns, helt enkelt för att det är inte intressant att “bara vara med”.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 10, 2015 Reply

      Fast kappseglandet i mindre båtar är det som minskat mest. Ex 2 Expresser var anmälda till helgen i Marstrand. Samtidigt kappseglade fler seglare än någonsin storbåt för en vecka sedan. Så det är andra faktorer som avgör. Som att man inte orkar bjuda in :-)

      • Bosse F Jun 10, 2015 Reply

        Tror inte att en kappsegling i Marstrand och en kappsegling för storbåt avspeglar trenden. Möjligen skillnaden i marknadsföring.

      • Author
        Peter Gustafsson Jun 10, 2015 Reply

        Spot on.

        det finns ingen trend som pekar på att kappsegling minskar och att det skulle bero på stora båtar. På Big Boat fanns det vissa skeppare som hade 10 påringningar om att få gasta. Många från tjejer och unga seglare. Gastar reste från Stockholm för att de fick en plats veckan innan.

        700 seglare seglar storbåt samtidigt som 8 vill segla Express två veckor senare.

        Så det finns massor av folk som vill gasta – men de uppstår inte magiskt på lördag morgon för att kappsegla runt en ö :-)

        Titta gärna på http://www.blur.se/2013/10/02/kappseglingsdeltagare-2013/ (jag skall göra en för 2014) så ser du att ett antal nya race lockar deltagare och många slår rekord. Gemensamt för t.ex. Hyundai Cup, Bohusracet eller Höstkroken är att de erbjuder något mer än bara själva kappseglingen . och det är det som gör skillnad – inte båtstorleken.

    • Per Jun 10, 2015 Reply

      Synd att vi inte ser mer nya unga båtägare. Det är proppen ur på alla 80-talsbåtar vilket borde passa perfekt för alla 20-25 åringar som landat sitt första jobb.

      • Author
        Peter Gustafsson Jun 10, 2015 Reply

        Jag tycker mig se ett skifte med fler unga seglare på många av de större båtarna. Framförallt de riktigt bra – som också medvetet rekryterar seglare som orkar.

        Jag har inte alls svårt att förstå att man kappseglar på någon annans båt först innan man tar klivet och börjar mecka med något eget.

  12. Daniel Jun 10, 2015 Reply

    Famförallt börja casha något eget …

  13. Sillstryparn Jun 10, 2015 Reply

    Öppna upp för short/singlehanded klasser.
    Mycket av problematiken kring kapsegling handlar ju om att ragga upp besättning.

  14. Erik Barkefors Jun 10, 2015 Reply

    Lättnavigerade banor där även tillresta hittar på ett enkelt sätt – fast det motsägs av Hyundai Cup där man på AIS:en ser båtar fara kors och tvärs på alla delar av Mysingen…

    • Anton Jun 11, 2015 Reply

      Dom som påstår att det är krångliga banor på Hyundai Cup har aldrig varit där !
      Gott om utrymme på Mysingen och ett bra engagemang gör regattan till en av årets höjdpunkter.
      Rekommenderas Starkt !

    • Svenne Jun 11, 2015 Reply

      Ibland kanske det blir en sån där besvärlig kryss, och kanske det kan se lite rörigt ut på skärmen.

  15. Author
    Peter Gustafsson Jun 10, 2015 Reply

    Både ÅFOR och Tjörn Runt har shorthanded utan att det lyfter.
    Bohusracet och Hyundai är väl bland de krångligaste banorna som finns :-)

    Jag envisas med att det är bra att ha en inbjudan. Och en anmälan. Och att hålla seglarna som faktiskt kommer happy. Då kommer det fler nästa år.

  16. Emelie Jun 10, 2015 Reply

    Ett annat tips är att klubben som arrangerar lägger upp en gastbank (både båt söker gast och gast söker båt) på sin evenemangsida för just det racet. Det finns som Peter säger många unga, både tjejer och killar, som vill kappsegla mer kölbåt (både entyp och SRS/ORCi), men har man bara seglat jolle eller matchrace innan så är inte kontaktnätet i kölbåtskretsen speciellt stort. När man väl kommit in är det lättare!

    • Pelle Pedersen Jun 10, 2015 Reply

      +1

  17. Olle Jun 10, 2015 Reply

    Det finns två uppgifter seglare och nördar är intresserade av;

    – RESULTAT
    – DELTAGARE (innan regattan)

    Ofta blir man skogstokig att behöva söka igenom hemsidor efter just detta!

    • Pelle Pedersen Jun 11, 2015 Reply

      +1 där också!!

  18. FörrNu Jun 11, 2015 Reply

    Sport med handikappsberäkning totalt ointressant för de som inte själva deltar eller själv är insatta i sporten dvs först över mållinjen vinner inte….hur intressant blir 100 meters final om 3an vinner ….funkar bara inte oavsett sport. Sen är det bara så att för 20-25 år sedan var det fler som kappseglade än det är idag oavsett om det gäller små eller stora båtar. Sen vet jag inte om att segla Tjörn runt, Hyundai etc ska kallas sport/tävlingssegling eller seglarfest med visst tävlingsinslag. Segling gör det själva svårt för sig. Kanske ska man ta efter fotbollens A, B och C serier och inte blanda äpplen och päron.

  19. Erik Barkefors Jun 11, 2015 Reply

    Jag tillhör den (lilla?) gruppen som gärna följer respitseglingar. Ta t ex Seapilot2Star där man har tre olika delsträckor och kan fundera över varför olika båtar gått bra på olika delsträckor eller se framåt och fundera på vilka båtar som kommer att glänsa på nästa etapp. Efteråt kan man kika på hur de olika startgrupperna fördelar sig i totallistan både på etapperna och sammanräknat.
    Enda gången jag ser en stor sportslig fördel för entyp är på korta banrace där alla har samma förutsättningar vid starten som där är av så stor betydelse för möjligheten till vinst. På längre seglingar har man oftast möjlighet att slå sig fri eller så blir man överseglad av de snabbare båtarna ganska snabbt och får sedan segla i fri vind.
    Just nu gläds jag åt Team SCA:s etappvinst i VOR (entyp) och ser fram emot att följa Robline One Star (respit) som startar i morgon!

  20. Author
    Peter Gustafsson Jun 11, 2015 Reply

    Nu har anmälan till Marstrandsregattan öppnat.

    Det blir Smaragd och CB-66. Borttaget är Gold Cup i X-99 och Farr 30.

    http://www.gkss.se/Kappsegling/gkss-kappseglingsprogram-2015/marstrandsregattan/

  21. gurra Jun 12, 2015 Reply

    Ge ungdomar möjlighet att segla flerskrov.
    Använd 4G och smartphones gubbar, kidsen kan lära er hur det funkar med telemetri och ni kan lära dem att kryssa.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.