Koll på “totalen” i ÅF Offshore Race?

Jag vet inte om alla har koll på det, men innan ÅF Offshore Race så var det ganska mycket snack om att man i år skulle skapa en komplett resultatlista med alla båtar. Följaktligen så gav man alla ORC- och Classicbåtar ett SRS-tal.

Man delade också in startgrupperna baserat på SRS, så att startgrupperna blev blandade med SRS och ORCi-båtar. Borde funkat, men tydligen upplevdes detta som ett bekymmer då de man tävlade mot i samma klass spreds ut över ganska många startgrupper. Fast så brukar det väl bli?

I vilket fall så har det varit lite tyst om denna lista efter målgång, men letar man lite så hittar man den under “handikapplista”.

Handikapplistan innehåller ALLA deltagande båtar, från både SRS- och ORCi-klasserna. Båtar som tävliar i ORCi-klassen har tilldelats ett SRS-mättal och därmed kan alla deltagande båtar jämföras i en samlad lista.

Notera att de officiella klasserna och fördelningarna kvarstår. Denna lista kan ses som ett test och ett experiment. Listan produceras “manuellt” och uppdateras därför inte i samma takt som övriga resultat.

Någon som vill dra lite slutsatser?

(finns även här som PDF eller XLS)

13 Comments

  1. Anders Nilsson Jul 9, 2015 Reply

    Slutsats: Man måste ha en TP52 om man ska vinna i SRS ;-)

  2. Sillstryparn Jul 9, 2015 Reply

    Big boat race

  3. Martin Angsell Jul 9, 2015 Reply

    Min slutsats är att Pac-Man måste seglat bäst med tanke på den fördel de större båtarna hade vindmässigt!
    En reflektion är även att de rödskuggade båtarna på listan är ORCi-båtar?!
    Jag konstaterar även att MC-38 är en sjukt cool båt!

  4. Author
    Peter Gustafsson Jul 9, 2015 Reply

    Man kan konstatera att om BUGIA BIANCA haft SRS 1,742 så hade man slagit Blixt precis som i ORC.

    Svårt att sätta SRS på 70-fotare…

    • seglaren Jul 9, 2015 Reply

      SRS är idag väl baserad på en formel eller? Fel i formeln att det blir fel för store båtar???

  5. Author
    Peter Gustafsson Jul 9, 2015 Reply

    Kul också att listan går att sortera på rundningspunkter. Ex topp 10 vid Hoburgen:

    Dehler 29 CITRUS (kan vara en felrapportering)
    First 40.7 AIDA
    Super Maxi 100 HYUNDAI
    IMX 40 FoXy Lady
    One Off MITHRIL
    First 40.7 ABSOLUTE BLUE
    Diva 39 SILFVERFÅGEL
    XP 33 TÄRNA
    First 36.7 TEAM Pro4u
    Arcona 430 ZELMA

    • Viking Jul 10, 2015 Reply

      Citrus rapportering är korrekt.

  6. Jonas S Jul 9, 2015 Reply

    SRS verkar vara ett rackarns bra system! ;-)

    • Skoglund Jul 9, 2015 Reply

      ORC verkar ju mycket bättre. Kölar som ser idiotiska ut (knappast prestanda) och 11man på en 37-fotare.
      http://sundetregatta.blogspot.se/2015/07/orc-european-championship-2015-katarina_9.html

      • Anders Nilsson Jul 11, 2015 Reply

        @Skoglund
        Både North Sails designer och Maurizio Cossutti är med ombord förutom teamet så de är överbefolkade på bilderna. De kommer nog att köra på 8-9 man.
        Vad som är optimalt på ÅF Offshore och ORC European Championship ORC C ska man inte blanda ihop med vad som är relaterat till hur mätregeln bedömer olika varianter av designer.

  7. Niklas/tangosailing Jul 11, 2015 Reply

    Notera att de sista båtarnas målgång inte är med i listan. Och att straffen efter protester inte heller är uppdaterade.

  8. Jocke_R Jul 12, 2015 Reply

    Tack Martin! Sjukt frusterande att vi på Pac-man “gav” bort 40 min vid Fårö för att vi kom typ en halv distans för nära land, om inte så… :)

  9. Martin Jul 13, 2015 Reply

    För de riktigt inbitna finns nu uppdaterade listor med slutresultat (inkl. straff) och separat lista för “ORCi-båtarna”
    http://www.ksss.se/AFOR/Handikapplistan/

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.