Pogo 40S3 Nivea in the Baltic

Ett litet klipp från vår transport från Kiel till Kalmar.

Pogo 40S3 är ju tredje generationens Class 40, och när man tittar på alla 143 byggda båtar så kan man konstatera att det har hänt en del. Framför allt på prestandan så klart, där båtarna blivit snabbare på alla bogar men framför allt mer allround. Även däckslayout och inredning fokuserar på racing för en eller två personer. Där de tidiga båtarna var mer dual-purpose så ligger nu allt fokus på prestanda.

Så hur är hon att segla? Det är ju en ganska stor båt, med mycket våt yta och stor stabilitet. I alla fall jämfört med en lite sportigare 36-fotare. Så under 8 m/s så är det lite buss-känsla. Det är inget fel på farten, och man gör bekvämt långa distanser, men det är inte så mycket seglingskänsla. Tittar jag på siffrorna så tror jag vi är snabbare i J/111 upp till 6-7 m/s.

Det är först när det blåser lite mer som det händer saker. På läns i vågor märks det att båten är balanserad och att vikten är centrerad. Den är helt neutral på rodret och jag kan placera den exakt där jag vill i vågorna. Extremt kul, och så klart enkelt för autopiloten att göra ett bra jobb.

När vinden vrider emot så byter vi från A2 länsgennaker till en plattare A3 i pansarduk. Nu kommer stabiliteten in i bilden, och räcker inte bredden till så pumpar vi bara upp 600 liter i den aktre tanken i lovart. Otroligt stabilt och en hög marschfart på 11-12 knop i 9 m/s. Den stora skillnaden mot min båt är att det är enkelt att leva ombord samtidigt som man äter distans.

När det motar lite till så rullar man ut en code 0 i 3Di. Maffigt segel som faktisk slutar framför vanten för att kunna skotas in vid lätt kryss. Återigen stabilt. Men till en viss gräns. Även på den här båten så blir det för mycket och då blir krafterna stora.

nivea-in-red-1

Class 40 är en båt som man relativt enkelt seglar själv. Alla system är rätt uppsatta och bra dimensionerade. Precis som på de flesta andra båtar så krävs planering mer än fysik för att få det att funka, men det är så mycket enklare när det är genomtänkt från början.

Men det är också en båt som kräver lite ytor, och lite vind, fölr att komma till sin rätt. Man vill inte finlira i skärgården eller jaga puffar i lättvind. Man vill logga distans över öppet hav.

Jag gillar både konceptetmoch Pogos senaste tolkning av det. Den skyddade brunnen, de små sittplatserna under kappen, navplatsen, de stora Harkenwinscharna för att snabbt kunna rulla in coden. Visst finns det detaljer på de andra Class 40-båtarna som är coola, men det är mest småsaker.

Det som inte är lika kul är hur båten är disponerad inuti. Trånga utrymmen avsedda för en eller två personer, där det skall vara enkelt att stacka, navigera och koka vatten. Det är fine för Route de Rhum men kasst om man skall segla ÅFOR eller Fastnet med sponsorn. Då hade det varit bra med en liten toa eller vask att hälla ut kaffet i. Men jag antar att det är så det blir när man gör allting rätt.

Sammanfattningsvis. Ett bra verktyg för rätt typ av jobb. Men kanske inte en racer som trivs i Skandinavien.

Lite fler bilder finns på flickr.

8 Comments

  1. Skoglund Jul 9, 2015 Reply

    Grym båt och cool film. Trist att man inte fick se den på ÅF. Hur var det? Rätt människor inte kunde följa med!? PR mässigt så känns det sena avhoppet sämre.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 9, 2015 Reply

      Callet gjordes av Beiersdorfs (som ju äger Nivea) VD, så det var nog inte läge att tjafsa :-) Synd i alla fall.

      • Jesper Hoffstedt Jul 10, 2015 Reply

        Tyvärr bedömde ägaren, fyra dagar i förväg, att det skulle bli stiltje hela racet. En så tidig prognostisering kan man möjligen göra på Atlanten med knappast på östra sidan om Sverige. Då ägaren hade bråttom hem efter racet bedömde han att han inte skulle hinna hem i tid. Verkligen tråkigt!

        • JIMMY Jul 11, 2015 Reply

          Tråkigt att det blev som det blev… Känns väldigt konstig, på gränsen till oproffsigt och orutinerat att basera ett beslut på en prognos fyra dygn innan, kan det verkligen stämma? Om sponsorn vetat att racet skulle ta drygt 48timmar hade de ställt upp då eller var det totalmiss i planeringen från början? Och även om ägaren/sponsorn fick förhinder, varför kunde inte besättningen köra ändå? Fishy…

          • Jesper Hoffstedt Jul 12, 2015

            Jag håller med Jimmy, och jag sitter säkerligen inte på all info. Men GFS-gribben såg väldigt vek ut fyra dagar framåt ;).

  2. Mikael Vesala Jul 9, 2015 Reply

    Ajaj, en av sponsringens baksidor. Är faktiskt en av anledningarna till att jag hellre kör allt själv.. Inte kul när någon VD börjar styra ens seglande..

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 9, 2015 Reply

      Allting har ett pris Micke… Om någon skickade dig till Frankrike för att bygga en ny Class 40 och segla på den på heltid i tre år för att avsluta med Route de Rhum, så skulle du nog också ha lite svårt att tacka nej :-)

  3. Skoglund Jul 9, 2015 Reply

    Det kan jag förstå och jag klandrar ingen. Men eftersom det var officiellt att båten skulle vara med så innebär ett sent avhopp bara massa spekulationer.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.