När har vi J/111 i en speciell shorthandedversion.

Målet är att få ner ratingen till 1.005 i IRC för att kunna vara med på Transquadra, något som är jättestort i Frankrike. Det skall jämföras med Blur som mäter 1.110 i IRC.

Receptet är en kortare mast i aluminium, dubbla roder med rorkult, enklare inredning och det kan tillochmed vara så att båten på bilden har en symmetrisk spinnaker.

Personligen så tycker jag ju att min “turboversion” funkar perfekt i lätta skandinaviska förhållanden, och jag är lite osäker på om dubbla roder gör så stor skillnad på en så smal båt?

j11s-a

J/11S Just Launched

Just recently launched in La Rochelle, France this week is the latest addition to the J-Boat family. The new J/11S is a 36’ double-handed, offshore racer designed to compete in the double-handed IRC circuit in Europe. Built by J Composites, the J/11S starts with the high performance hull of the J/111 and is then rating optimized for its length (from IRC 1.096 down to 1.050) with a shorter VCG optimized sail plan, increased stability, a twin rudder/single tiller steering system, and simplified deck and interior plan.

While most designs in this genre are focused on offwind sailing in windy conditions (i.e. max beam carried to the transom), the J/11S provides a versatile performance platform that’s ideally suited for most of the popular double-handed races in Europe and North America, where wind and sea conditions vary widely, and where both upwind and downwind performance matters.

“J/Boat owners have had great success in short-handed offshore racing,” said J Composites president and J/11S project leader Didier LeMoal. “Nearly all our models between 9 and 16 meters have thrived in very demanding events like the double-handed Fastnet, Round Britain and Middle Sea Races. We’re excited to launch a boat that’s even further optimized for short-handed racing.”

3 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Aug 11, 2015 Reply

    Vi sprang på J Lance 11 i Hamble, så nu finns lite fler bilder här.

  2. Andreas Aug 11, 2015 Reply

    Hej
    Varför spinnaker på en shorthandedoptimerad båt?

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 11, 2015 Reply

      Jag tror framför allt för att båten är inriktad på Transquadra, som är mycket läns. Och skall man bara gippa varannan dag så kan det funka :-)

      Den “issue” man har med J/111 är att man är låst till TWA 150 när det brallar. Det är tillräckligt högt för att segla snabbt och få gennakern att fylla, men tillräckligt lågt för att segla plant och inte broacha (båten har inte så mycket formstabilitet). Men en spinn så skulle man kunna segla TWA 160 riktigt fort och inte behöva bekymra sig om att vara “on the edge”.

      Jag träffade ägaren i kväll, och han skall ta över båten till Västindien. Bland annat skall man köra Caribeean 600 doublehanded. Jag återkommer med rapporter från honom.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.