ACWS Portsmouth | eftersnack

Då har vi sett första upplagan av America’s Cup World Series i de nya foilande AC45:orna. Vad tyckte ni?

Här är lite blandade tankar.

Först båtarna. Så klart blir båtarna snabbare med foils. Och det är ett naturligt steg när “riktiga” AC skall seglas i folilande 48-fotare. Men frågan är om racingen blev bättre än i de vanliga 45:orna? Det är mycket mer stop-and-go, stora omkastningar och sjuka vinklar. Kul på sitt sätt, och kanske blir det bättre när alla lärt sig, men nu är det ganska stökigt att följa.

Och ur ett publikt perspektiv så är inte skillnaden så stor från Extreme 40 eller M32 för den delen. Så länge banorna är anpassade efter båtarna så blir det bra action oavsett båt. Med M32 Cup gjorde vi bedömningen att det inte tillförde så mycket att foila på korta banor, och helgens övning har inte övertygat mig om att det behövs för publikens skull.

Nästa fråga är ju hur mycket roligare en “riktig” AC-båt blir. Min farhåga är att AC48:orna kommer att se ut som vilken flerskrovsscirkus som helst, och då tappar man lite av edgen.

Formatet har väl inte satt sig riktigt. Vissa verkar se det som en träningshelg, “vi är här för att ladda inför det riktiga AC”, vilket ju förtar allvaret för de som vill se ett riktigt event. Att det bara blev två race förstärker ju den känslan? Om nu hela apparaten är up and running, borde man inte kunna göra ett gediget arr på tre dagar – där det var tydligt att det gällde nåt. Inte bara uppvärmning.

Här behöver man nog bestämma sig för vad det skall vara.

Media har man svårt med. Produktionen var så klart påkostad, men jag förstår inte tanken med distributionen. Förra gången fick man betala TV-bolagen för att sända. Nu har man troligtvis gett bort produktionen mot ett löfte att TV-bolagen har exklusivitet. Alltså ingen utsändning på web eller repriser i efterhand.

Att gå från den show man bjöd på i SF, där man tog segling till massor av nya fans, till det här känns ju som ett steg i fel riktning? Eller så har man gått på iden att man kan summera antalet potentiella tittare på alla TV-kanaler för att få ett högt mediavärde. När endast 15% av läsarna här, som ändå är ganska hard-core, har lust att betala för att se racen, så tror jag man har svårt att nå allmänheten.

Tyvärr så struntar väl både teamen och deras sponsorer i det, och kan Larry Ellison spara en förmögenhet när han slipper betala TV-bolagen, så skiter han nog i vad fansen tycker.

Och det märks att det inte funkar.

ac-fail-fans

Att en av världens bästa sportsevenemang får betyget 2.7 av sina fans säger väl en del. I alla fall om vad de tycker om hur AC levererar upplevelsen till sina fans. Att konsekvent låta bli att svara på frågor eller kommentarer i sociala medier hjälper inte till.

Mest sura är man för den nya appen AC+, där man skulle betala 79:- för livesändning, exklusivt innehåll och en “second screen experience”. Låt oss säga att det mesta inte funkade och i många känner sig rejält lurade. Jag fick inte livesändningen att funka, det finns inga repriser, trackingen var rudimentär och det exklusiva innehållet består av två YouTubefilmer på totalt 3.30.

Volvo Ocean Race och Extreme Sailing Series har så klart hållt på ett tag, men de borde ändå utgöra någon typ av baseline för det AC gör? Om man nu har en beta så kan man väl bjussa på den för att sedan införa betalfunktioner när de fungerar.

Publikmässigt verkar det ha varit en stor framgång, även om man inte nådde de ulovade 500,000 besökarna. Efter lördagen skrev man:

There were 48,704 visitors today at the Waterfront Festival Arena and Fanzone Arena, while 15,400 people watched the racing from an amazing flotilla of 2,200 boats on the water, bringing today’s total number of spectators to over 64,104. Thousands more watched the action from different locations around Portsmouth including the Historic Dockyard and along the public seafront.

Seglingsmässigt då?

En överraskning var väl att Peter Burling och “nygamla” ETNZ var så snabba. Den som imponerade mest var Ben Aislie som inte verkar göra något halvdant. Att enkelt piska upp team som seglat AC i åratal sänder väl någon typ av statement. Favorit?

Kanske framförallt till Artemis, som borde vara ett av de 2-3 teamen i topp. Bra seglare, obegränsat med cash och lååååånga förberedelser.

Vad är haken?

Och det är inte lätt att vara Artemis-fan. Är det möjligt att kommunicera mindre än vad de gör? Inte ett ord från dem om hur de såg på helgen, vad som funkade och inte, vad man behöver förbättra, hur funkade det ombord, vad gick fel med gennakern, … Det finns massor med intressanta frågeställningar, men precis som förra gången så är det locket på.

Trist.

Precis samma sak som med SCA. Man pratade om att det var människorna som skulle lyftas fram, att det fanns en riktig story bakom pressreleaserna och de välregisserade videosnuttarna. Men man lät den aldrig komma fram. Och då klickar det aldrig med fansen. Jag vet inte varför det skall vara så svårt…

Om en månad landar cirkusen i Göteborg. Det skall bli intressant att se hur mycket man anpassar formatet och kommunikationen.

10 Comments

  1. Søren Øverup Jul 27, 2015 Reply

    Hi Peter, let me say it real short. You’re spot on, thanks.

  2. Anders Friis Jul 27, 2015 Reply

    Upplevde tyvärr precis samma med VOR denna gång. Appen var helt obegriplig och siten var svårnavigerad.

    Jag missade tyvärr målgången i Göteborg ( seglade katamaran i Kroatien :-) ) så där kanske man lyckades fånga de seglingsintresserade?

  3. Johan B Jul 27, 2015 Reply

    Bra skrivet Peter. Hoppas att dina ord når fram till AC organisationen och till Artemis!

  4. Fredrik Jul 27, 2015 Reply

    skit samma vilken båt det är.
    Viktiga är att konceptet är lätt att förstå, följa och mäta.
    Det har AC inte lyckats så bra. Det är inte bara AC som har svårt att vara “öppna” och tydliga. Hela segligsvärlden måste bli bättre. Ta tex dåliga media och resultat rapporteringen som är ett kännetecken för segligssporten.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 27, 2015 Reply

      En sådan sak var en banskiss, som inte gick att få fram. I vilka andra sporter är spelplanen hemlig för publiken en timme före start?

      Sedan tycker jag personligen att båten spelar roll. Att köra Amercas’s Cup i AC45, TP52 eller X-35, som det körs massor av race i på andra ställen, ger inte alls samma unika känsla som IACC eller AC72. Visst var 12:orna bra, men det var på den tiden de var det fråckaste man hade sett.

      Let’s face it. Det finns 3-4 team som kan fajtas om pokalen. De kommer att lägga ofattbara summor oavsett vad det skall seglas i, så låt dem betala för utveckling och spektakulär segling.

      Tittar vi tillbaka, så hade vare sig foiling eller flerskrovssegling varit där det är idag om inte AC hade visat vägen. Vill man inte göra det så försvinner en dimension av vår sport.

  5. Peter K Jul 27, 2015 Reply

    Kanske blir några av dina frågor besvarade här; https://www.youtube.com/watch?v=Xo-C4myPHto

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 27, 2015 Reply

      Ja, för vare sig America’s Cup eller Artemis har ju samma intresse eller resurser som en ensam tjej från Australien :-)

      • Peter K Jul 27, 2015 Reply

        Tänkte mest på att de uppenbarligen inte hade koll på vilken vinch de skulle använda i vilket läge ombord Artemis och att de (Coutts) inte hade tillgång till båtarna för att träna i den utsträckningen de önskade/ansåg sig behöva innan oktober..
        Men jag håller helt med om att teamen borde anstränga sig mer för sina fans. De är ju trots allt seglingens rockstars.

  6. Fredrik Jul 27, 2015 Reply

    Så sant Peter. Självklart skall AC vara “AC båtar”, jag menade att båten/ tävlingen blir tråkig om det inte går att följa på ett enkelt, spännande och underhållande sätt……viktigt att man försöker nå en större publik än klubben för inbördes beundran. Det är mitt hjärta för segling som känner så.

  7. Olle Jul 27, 2015 Reply

    Verkar inte vara något större intresse här av kommentarerna att döma? Javisst ja, detta är ju entyp och då blir det ju inte så mycket att diskutera ;-)

    Bra artikel Peter!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.