Göteborg – Scheveningen

Sista repan in mot Scheveningen i Holland var en fin avslutning på en omväxlande tripp.

route

Vi hade gett oss själva hela veckan för att få ett vettigt fönster att åka i, men lågtrycken låg på kö för att passera Skandinavien. Även om Kiel-kanalen låter som ett lugnt alternativ så är det inte kul att kryssa förbi Cuxhafen om det blåser lite.

Vårt bästa alternativ var att sticka måndag kväll för att få medvind runt, och ner på baksidan av, det lågtryck som var på väg in över Danmark. Hade vi tur skulle vi få undanvind eller halvvind hela vägen. Nackdelen var att det skulle kunna bli blåsigt på Nordsjön, men hellre det än i Tyska bukten…

blur_offshore15-3

Måndag kväll stack vi från Långedrag. En kort styrbordsbog upp längs kusten innan vi kunde gippa mot Skagen. Passerade Danmark under natten för att återigen gippa västerut vid Hirtshals. Det kan kanske kännas konstigt att segla rakt västerut när man skall till Holland, men ju längre västerut vi kom desto bekvämare skulle bogen söderut bli.

Vi laddade hem nya väderfiler innan vi lämnade danska kusten, och här hade både YR och DMI plötsligt mycket vind. Det verkade som att ett nytt lågtryck skulle bildas och ge upp till 20 m/s. Ingen av de andra prognoserna bekräftade detta, men vi gjorde oss redo för det värsta.

blur_offshore15-4

Helt enligt prognoserna från Predict Wind (vi lyckades ladda ner några över satellit-telefon) så seglade vi igenom ett område med lätt nordlig vind innan nordvästen skulle fylla in. Dags för lite code-egling med delfiner som lekte runt båten. Inte ens ett dygn hemifrån och redan kändes det exotiskt.

Allt pekade på att lågtrycket passerat tidigare än prognoserna och att vi skulle slippa den värsta vinden. Vi valde ändå att investera i ännu mera väst för att kunna segla lågt om det blev stökigt. Hade det varit race kanske vi hade dykt syd direkt, men nu var vi extra försiktiga.

DCIM106GOPRO

Onsdag eftermiddag och natt var lite stökiga med vind lite över 30 knop och rejäla vågor. Vi körde bara med vår hårdvädersfock men snittade ändå 10 knop med toppar på nästan 19. Blött som tusan med vågor som slog in i sidan och massivt regn under ett par timmar. Men vi matade på med vårt vanliga vaktshema (3 personer som har 2 timmar på-standy-av) vilket gör att man får vila ganska mycket. Även mathållningen fungerade perfekt trots stökiga förhållanden.

hollandtrack

Här ser man vårt spår. Ännu längre västerut jämfört med routingen för att ha marginal. Och en bra vinkel när det var som värst. Totalt 540′ seglade vilket är 40 mer än raka vägen.

blur_offshore15-5

En sak som slog mig var hur mycket saker det finns på Nordsjän. Det är lätt att tro att det är tomt, men det vimlar av oljeborrplattformar, vindparker, fiskeflottor och annan båttrafik. AIS är helt ovärderligt för att ha koll.

Sammanfattningsvis klarade både båt och besättningen sig bra. En skörad gennaker när vi broachade under autopilot men annars funkade allt som det skulle. J/111 är kanske inte den bekvämaste båten i hårt väder, men den funkar ändå förvånansvärt bra.

Nu har vi besättninsgbyte i Scheveningen för nästa skutt till Cowes efter helgen. Det är “bara” 250 distans.

Tills dess blir det båtmeck med en kall Heineken nära till hands.

4 Comments

  1. Pelle Fälth Jul 31, 2015 Reply

    Trevlig läsning, ser framemot nästa rapport.

  2. Andre Aug 1, 2015 Reply

    Kan hålla med om att resan ut från Cuxhaven inte alltid tillhör den trevligaste. Scheveningen är en trevlig hamn om än omöjlig att uttala namnet på… *s*

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 2, 2015 Reply

      Efter två dagar lär man sig att säga Sccchhhhrrrevningen :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.