Multi 70 Gitana foilar

Gitana är ett team som har mycket på gåmg i sin satsning fram till 2020, och med Seb Josse så kan man vara säker på att inget görs halvdant: en ny IMOCA 60 (med Charles Caudrelier som co-skipper), en “Ultime” supertrimaran under byggnad och en MOD 70 som man nu har satt foils på.

Framförallt är detta en testbänk för den 100′ trimaran som Josse skall segla runt jorden,

Med tanke på att en standard MOD 70 gör 40-45 knop så kan man vara ganska säker på att det här går ännu fortare. Kan man toppa 50? Det är i samma härad som de nya AC48 som skall segla America’s Cup.

Är det bara jag som tycker att foilande AC45 ser ut som leksaker när man ser vad fransmännen håller på med?

5 Comments

  1. gurra Aug 3, 2015 Reply

    Det börjar ta form, foiling is forever now !
    Om 10 år seglar alla på foils och kör elbil –

  2. Andreas Oct 4, 2015 Reply

    Det såg ut som när vi seglar i 5m/s dvs helt odramatiskt.
    Tekniken har verkligen gått framåt. Vad fint den lyfter nosen med foilsens hjälp.
    Hur mycket snabbare blir en foilande 100 fotare jämfört med 60 fot?
    Måste vara betydligt bekvämare att leva på än de nya Imola 60fots monstren…

  3. Mattias Carlsson Oct 5, 2015 Reply

    Var den anpassad bara för en bog i det här fallet, eller varför ser centerborden så olika ut? Inte för att jag kan så mycket om foilande centerbord, men det såg ut som styrbords bord var mycket kortare än det andra som låg i vattnet.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 5, 2015 Reply

      Detta var under test när man körde olika setup på de två bogarna.

      A genuine test laboratory, in the space of six months the Multi70 Edmond de Rothschild has become the perfect guinea pig for Gitana Team’s design office. After an initial research phase involving T-foil rudders, which was validated by Sébastien Josse’s third place in the Route du Rhum 2014, it’s now time for the second phase of development. Equipped with asymmetric foils (L-foil to port and C-foil to starboard) and new, more substantial T-foil rudders, the 2015 version of the trimaran fitted out by Baron Benjamin de Rothschild is undergoing her first sea trials offshore of Lorient; the first flights in real conditions.”

      • Mattias Carlsson Oct 5, 2015 Reply

        Aha, OK. Själva jobbar vi mest med L-foils på Alphan… :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.