ACWS Gothenburg | Trash Talk

Till helgen är det dags för America’s Cup World Series i Göteborg.

Förhandssnacket handlar framförallt om Artemis, som ju behöver göra betydligt bättre ifrån sig än i Portsmouth. Fredrik Lööf är skadad och ersätts av Kalle Torlén. Det finns de som menar att Fredrik inte är helt happy med rollen som fördäckare (när coden ramlar ner) men jag trior han framflrallt är sugen på att segla America’s Cup, oavsett roll ombord.

Vem tror ni spikar?


acws_got_langedrag

En annan snackis är banområdet. Kommer man att kunna lägga vettiga banor utanför Långedrag? Vi tycker det är trångt att träna där med Blur, så det lär bli kortbana med foilande AC45:or. Min snabbkalkyl pekar på att ett banben på strax under 1000 meter tar 2 minuter, så då skulle man kunna få in 15-minutersrace. Det är ju ungefär så långs som racen är i M32, fast det skulle ju kännas lite futtigt med bara 4 sådana race på en hel helg?

Vi får se…

För de som är intresserade så finns här seglingsinstruktioner/banskiss.

Vill man se racen live (och inte är i Långedrag) så sänder man på TV12, TV4 Play och i appen AC+:
August 29 12:30 – 14:30
August 30 13:00 – 15:00

acws_got_frihamnen

Race village ligger i Frihamnen (tryck på bilden för större version).

AUGUST 27th – THURSDAY TECH DAY AND ARTEMIS RACING’S DAY
Race Village is open to the public between 10.00 -18.00
 with exhibitions, entertainment and activities – read more at the bottom of this page!

10.00 Race Village Opens
13.00 Official opening of the Exhibition ”The history of Swedish Challengers for the America’s Cup”
15.00 – 15.45 Old times vs. Foiling future Challenge
15.00 Gothenburg Youth Programme (GKSS & ASSF) – Race Dock
16.00 Artemis Blokart Challenge – Artemis Racing challenges other teams and former AC sailors
16.00 – 18.00 Tech day mingle in the Beach Club Bar
18.00 Race Village closes for public

AUGUST 28th – FRIDAY PRACTISE
Race Village is open to the public between 10.00-18.00
 with exhibitions, entertainment and activities – read more at the bottom of this page!

10.00 Race Village Opens
13.00 – 14.30 Practice Race, Race Course
15.00-15.20 Capioera show in the Race Village
15.30 AC45 returns to Race Village
16.30 Opening Ceremony, Team Presentation – Race Stage
16.45 – 18.00 After Sail with live band “Partypatrullen”
18.00 Race Village closes for public

AUGUST 29th – SATURDAY RACE DAY
Race Village is open to the public between 10.00-23.00
 with exhibitions, entertainment and activities – read more at the bottom of this page!

10.00 Race Village Opens
11.10 Dock out show, Race Dock
11.30-12.00 Gymnastics show in the Race Village
11.30 AC45 Dock Out
13.00 – 14.30 ACWS Race 1 & 2, Race Course
13.00 – 13.30 Gymnastics show in the Race Village
14.30 – 14.50 Capioera show in the Race Village
15.00 – 16.00 Seven 2 Smoke, Dance Battle Show in the Race Village
15.10 Docking Ceremony, Race Dock
15.30 – 18.00 After Sail Chill Out: DJ in the Beach Club
16.00 – 16.30 En Dans på Rosor, Dance show on the Race Stage
17.00-18.30 After Sail with live band “Tre Drag” at the Beach Club
18.30 – 19.00 Full Moon Foil AC45, River Race Course
19.00 – 20.00 Magnas Garden, Live band at the Beach Club
20.15 – 23.00 “DJ Hertzberg” – Beach Club, Race Village
23.00 Race Village closes for public

AUGUST 3Oth – SUPER SUNDAY
Race Village is open to the public between 10.00-18.00
 with exhibitions, entertainment and activities – read more at the bottom of this page!

10.00 Race Village Opens
11.10 Dock out show, Race Dock
11.30 AC45 Dock Out
11.30 Cheer leading by Gothneburg Cheer One
13.00 – 14.30 ACWS Race 3 & 4, Race Course
16.00 AC45 Haulout
15.45 Prize Giving Ceremony, Race Stage, Red Bull FMX Show (freestyle motocross show) and Kiriaka Show (Drum show) in the Race Village.

Artemis Racing
Nathan Outteridge
Iain Percy
Iain Jensen
Chris Brittle
Kalle Torlén
Luke Parkinson

Emirates Team New Zealand
Glenn Ashby
Pete Burling
Ray Davies
Blair Tuke
Guy Endean
Sam Bell
Richard Meacham
Chris Salthouse
Sean Regan
James Gordon

Groupama Team France
FRANCK CAMMAS
THIERRY FOUCHIER
DEVAN LEBIHAN
ARNAUD PSAROFAGHIS
ARNAUD JARLEGAN
YOANN BIBBEAU
SEBASTIEN STEPHANT
ELISE BAKHOUM
BEN WRIGHT
PIERRE-LOUIS PILLOT

Land Rover BAR
Ben Ainslie
Paul Campbell-James
David Carr
Giles Scott
Nick Hutton
Andy Mclean
Jo Lees 
Richy O’Farrell
James Chapman
Ian BoaG

ORACLE TEAM USA
Jimmy Spithill 
Tom Slingsby 
Kyle Langford 
Joey Newton 
Louis Sinclair 
Andrew Henderson 
James Gell 
Dylan Clarke 
Dean Curtis 
David Little

Softbank Team Japan
Dean Barker
Chris Draper
Fuku
Derek Saward
Jeremy Lomas
Tyson Lamond
Jeremy Armstrong
Adrian Gray
Roger Woodbury
Shaun Mason

34 Comments

  1. Tomas L Aug 26, 2015 Reply

    Enligt info från ACWS är målet att varje race skall vara ca 20-23 minuter långa, så det blir nog en utmaning för organisationen…
    15 min paus mellan racen

  2. Author
    Peter Gustafsson Aug 26, 2015 Reply

    Stora bojar på liten yta…

    • Olle Aug 31, 2015 Reply

      Den funkade inte så bra…den gjorde som Artemis, kapsejsade ;-)

  3. Anton Aug 26, 2015 Reply

    Någon har koll på exakt var: Full Moon Foil AC45 på River Race Course går? Finns inte beskrivet mer detaljerat men de blir direkt utanför Race Villace?

  4. Martin Aug 27, 2015 Reply

    Hittar inte var parkeringen och ingången till Oscar II fort är någonstans. Någon som vet?

    • Filip Aug 27, 2015 Reply

      under VOR så var hela fd AMF4 öppet med parkering inne på gräsmattorna. pratade med en ur Team Artemis, tydligen foilar de inte under 12 knops vind…

  5. Gustav Aug 27, 2015 Reply

    Ingången är väll uppe bland villorna, stor parkering hittar du inte nära…

  6. Martin Aug 27, 2015 Reply

    Tack för svar. Siktar på amf4.

  7. Tomas L Aug 27, 2015 Reply

    River Course är planerad i området utanför Stena Line Danmark – Tyskland terminalen

  8. Pelle Fälth Aug 28, 2015 Reply

    Såg monstren utanför GKSS i går, det snabbaste jag sett segla där. Fantastisk upplevelse när de föll av efter träningsstarten och började foila direkt och tjutet kom närmare och närmare. Ljudet är en del av upplevelsen.

    Kan någon förklara vad de gröna blinkande ljusen , som tänds ibland, betyder?

    • Patrik Måneskiöld Aug 28, 2015 Reply

      Grönt blink är väl att man är i begränsningszonen. Rödblink är protest och blått är straff. När man närmar sig zonen blinkar gul lampa på crossbeam med ökande frekvens.

  9. Filip Aug 28, 2015 Reply

    Artemis kapsejsade precis!!!

  10. Author
    Peter Gustafsson Aug 29, 2015 Reply

    Bana:

    Besättningar:

    LVACWS_GOTHENBURG_2015_CREW_LISTS--(SAT)

    • Lars M Aug 29, 2015 Reply

      Det verkar blåsa rätt bra, antar att det blir mer än ett varv ?

  11. Lars M Aug 29, 2015 Reply

    Fan, svenska kommentatorer, vilken katastrof. Ken Read är ju bäst.

  12. Olle Aug 29, 2015 Reply

    Bäst var väl kommentaren från starten andra racet, “Artemis får en kanonstart”…
    Alla som såg starten ser ju att de fick en skitstart och blev helt överkörda av lovartsbåtarna.

    • Lars M Aug 29, 2015 Reply

      Tyvärr var det rätt mycket av kommenterandet som gick snett. Magnus Sundborn, var har dom hittat honom ? verkar vara en komplett nolla.

  13. Magnus Aug 29, 2015 Reply

    Även proffsen kan tydligen göra nybörjarfel. Att Som Artemis segla mellan varningsbojarna vid polismästaren och smälla på 1,3 an där efter målgång i första racet är ju inte direkt begåvat. Verkar som om de skadade något, för i andra racet fick de ju stryk av blåbären.

  14. Gustav Hansson Aug 29, 2015 Reply

    Vad var det som hände med Artemis? Jag missade vad de sa i sändningen.

    Däremot tyckte jag det såg ut som Artemis seglade över en röd boj som låg utanför en av öarna i det första racet. Det kanske hände något då.

  15. Author
    Peter Gustafsson Aug 29, 2015 Reply

    Jag vet inte vad som är fel på Artemis, men något är det. Defensiva starter, svårt med foilingen (framförallt på undanvindarna) och en del skumma vägval. Att man gör en eller annan miss är väl en sak, men nu tappar man lite hela tiden…

    Att flippa båten på träningen och bränna på grund hjälper väl inte heller upp situationen.

    Det kommer att bli en tuff America’s Cup-kampanj för Artemis-fansen.

  16. Gustav Aug 29, 2015 Reply

    Tänkte just skriva att Artemis helt klart har problem med farten men fler var noterat det. Bara hoppas att det var grundläggningen så det ligger i en skada…

  17. Olle Aug 29, 2015 Reply

    Nathan trodde väl att svensken kände till vart “grynnorna” (som man säger på Stockholmska) låg :-)

  18. Martin Aug 29, 2015 Reply

    Efter en fantastisk dag på platts i Långedrag så hittade undertecknad tyvär inget sammandrag från dagens tävlingar som inte TV4 har gömt i
    sin Premiumtjänst. Men hittade ett riktigt fartfyllt kollage från
    träningen på fredagen. Klart sevärt:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZfUDOxm15oc

  19. Jonas a Aug 31, 2015 Reply

    Förutom att kommentatorerna lämnade lite övrigt att önska, bla kunde dom tex ha presentera alla lagens besättningar, så tyckte jag att kamerajobbet också kunde ha varit lite bättre. Man gick miste av en del dueller

  20. Lars M Sep 3, 2015 Reply

    Nu är det M32-serien Live:
    http://livestream.com/accounts/9878428/events/4296043

    Bra mycket roligare att kolla på än AC.

    • Mats Sep 3, 2015 Reply

      På vilket sätt tycker du det är roligare att titta på M32? Båtarna, banorna eller nivån på seglarna?

      • Lars M Sep 3, 2015 Reply

        Allt är bättre!

        • Jonas Sep 4, 2015 Reply

          +1
          Kommentatorerna är bättre, racingen är bättre/tightare med fler positionsbyten. De seglar många race, inte 2×20 min/dag. Intervjuerna med seglarna är bättre.
          Allt är bättre, ur ett åskådarperspektiv.
          Dessutom så finns en liten, mikroskopisk, chans att jag nån gång lyckas få provsegla M32, AC45F, not so much…

      • Author
        Peter Gustafsson Sep 4, 2015 Reply

        Jag är så klart lite part i målet, även om jag inte är inblandad i årets M32 Series.

        När vi tittade på konceptet för M32 försökte vi verkligen förstå vad som gör segling kul att titta på, och hur man skapar en bra upplevelse för både publik och sponsorer kring hela arrangemanget. Här har ju Extreme Sailing Series varit föregångare och vågat prova nya koncept.

        ACWS kommer ju från ett annat håll. Russel Coutts vill skapa en produkt som gör sig bra på TV och som går att sälja till TV-bolagen. Det är de enda som har de pengar som krävs för att göra AC till en bra affär.

        Fokus ligger på själva cupen och World Series har hittills inte riktigt blivit på allvar. Det är ju också så att årets upplaga är ganska sent påkommen och man lider väl lite av barnsjukdomar.

        Jag ser egentligen två grundläggande problem:

        – Affärsmodellen. Teamen och deras finansiärer är intresserade av att vinna AC. Att hålla publiken och lokala sponsorer happy är inte särskilt prioriterat. Det märktres på den obefintliga budgeten för lokalt scenprogram och marknadsföring. Ingen var intresserad av att locka publik.

        AC själva har ingen utväxling på lokal aktivering så länge man kan skapa en bra TV-produktion. Men frågan är om man någonsin kommer att gå plus på TV. Nu ger man bort produktionen till i stort sett alla kanaler. Utom till fansen då, eftersom det skulle ställa till affärsmodellen. Synd då man tappar det moment man hade i San Francisco.

        – Båtarna. AC45f är en ganska yxig båt som inte alls funkar lika bra som teamens egna foilande AC45. Det innebär att teamen har lite tid i båtarna – och att man hellre seglat sina egna båtar. Det märks också på seglingen.

        Jag är inte heller övertygad om att foiling är grejen på dessa kortbanor. Skillnaderna blir otroligt stora, och små fel leder till stora omkastningar. Man kan tycka att det är spektakulärt och rafflande – men också svårt att följa om man inte har 100% koll (eller vänder sig om efter sitt vinglas). På söndagen så hade M32:or varit snabbare runt banan.

        Så det är ett cool event med maffiga båtar och världens bästa seglare, men jag är inte säker på att det är så roligt att vara publik. Vare sig att se på racen eller i hänga en ganska öde race village.

        Rent strategiskt kan jag också se problemet med att flera serier blir väldigt lika. ExSS (som från 2018 kommer att köra i foilande 40-fotare som man designar själva – tills dess i GC32) finansierat av sponsorer med fokus på bra lokala event. ACWS finansierad av miljardärer som vill göra bra TV.

        Vi får se vad som blir roligast.

  21. Mats Sep 4, 2015 Reply

    Ok! Bra, då vet jag…

  22. Kielwlwoche Sep 5, 2015 Reply

    AC slår M32 och extreme sailing series med hästlängder. Varför, jo bästa seglarna gör upp om ett riktigt pris. Precis som OS är större än all annan segling, utom möjligen AC då. Prestigen att över de främsta är det som ger status. Min ödmjuka åsikt.
    Och foiling är helt överlägset, men lite ljummet med dessa båtar. När de foilar även på kryssen och genom slagen då försvinner akilleshälen med flerskrovsegling (på bana). Och M32 t.ex. kommer då se helt passé ut. Min tvärsäkra åsikt (om än inte så ödmjuka sådan kanske :)

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 5, 2015 Reply

      ACWS är väl för AC vad ISAF Sailing World Cup är för OS.
      Pausunderhållning i väntan på huvudnumret :-)

  23. Kielwlwoche Sep 5, 2015 Reply

    SWC är träning inför OS. Betydelsefull som en del i seglarens utveckling mot OS.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 5, 2015 Reply

      Definitivt superviktigt för seglarna och de nationella förbunden.

      Min point var att ACWS inte är AC lika lite som ISAFs olika regattor är OS. Även om det är samma båtar, samma seglare och resultatet potentiellt kan vara viktigt om två år. Alla vet att det det riktigt viktiga händer om ett par år.

      Detta är så klart ett problem för både ACEA och ISAF när man skall paketera dessa deltävlingar och sälja dem till publik, sponsorer och TV-bolag. Man behöver också skapa olika incitament för seglarna för att få dem att prioritera upp eventen. Inga lätta uppgifter för någon av parterna.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*