Not so epic!

Dear Artemis,

I’m writing this as a fan of Artemis, all the great sailors in your team and the Cup itself.

I really want to be a true fan. I really want you to do well. And I really want it to be epic.

But you make it extremely hard.

In the last Cup you had lots of issues. With design, management and accidents. Bad luck or something fundamentally wrong with the setup? Who cares. Let’s move on. As a team, you might also consider this. Lessons learned, let’s do it right this time!

Going into this cycle you were slightly behind Oracle, ETNZ and Luna Rossa. But ETNZ imploded/rebooted, Luna Rossa decided to back out and you had the opportunity to pick exactly the guys you needed to be the best team out there. Yes, that was your major announcement a year ago. You also played nice with Oracle and were able to have your say in setting the rules. And then changing them again.

I might be biased (remember, I’m a fan), but you should be able to be a solid challenger just behind Oracle. And well in front of other teams, that have restarted their efforts, changed skippers or are just ramping up.

Talking of ramping up. Pretty solid effort by BAR? I don’t know if you were surprised, but this guy really takes this to a new level.

So why isn’t this working?

In Portsmouth you were new to the boat and hadn’t practiced enough. That sounds like one of my own excuses. Not really that of a world-class team going into the new season? Before Gothenburg you had a training session in Stockholm, but still struggled. You won a race which was great. Especially for us fans cheering at the sidelines. But you finished last in two others which made us think the win was just a lucky break.

But results aren’t that important? The key is how you handle the setbacks. Rise to the occasion. Fight back. I think both BAR and ETNZ had something. They often came back from bad positions. Artemis, not so much. The top three teams were on fire, I admit. But you should be as well.

And let’s admit it. Flippin’ the boat on training day, and then hitting a rock between races isn’t just bad luck? For some reason it never happens to Ben :-)

I’m thinking there might be an issue with the organisation, on and off the water? To many olympic medals and to few hard working crews compared to the other teams?

Torbjörn is a great businessman and Ian is one of the best sailors on the planet, but who in the team have led an organization like this before? I know you had a bad run with Paul Cayard, but there should be someone out there that had led a big team to win AC or VOR before?

I’m sure you have some way of managing without a CEO, but if you’re looking for an edge with an alternative management style or culture, it isn’t really showing.

Maybe I’m missing the big picture. Maybe you got a revolutionary AC48 in the works, and don’t really care about the ACWS. Hey, you might just be going through the moves to fulfill the contract with ACEA.

I don’t know.

We don’t know.

And here comes my other point.

If you want to take sailing into the future. Make it a public sport that attracts fans and sponsors. You have to start communicating.

Believe it or not, we’re interested and engaged. And want to know what’s going on. When you’re winning. And when you’re loosing. We want to be a part of it.

But not a word on Gothenburg on any of your sites. Not on the web, Facebook, Twitter or Instagram. Not a single reflection over what happened. Why. No analysis. No interviews. No “looking forward to Bermude”. Nothing! Silence.

I don’t know if that’s good or bad. You might be regrouping and in “stealth mode”?

I just know it’s hard to be a fan.

And I wish, you would make it just a little bit easier.

Best regards,

Peter

PS. I know that the word epic is popular with young people today, but I would be careful using it to describe what’s going on. We’re missing both the hero and the great achievements. Let’s change that!

epic [ep-ik]

adjective, Also, epical

1. noting or pertaining to a long poetic composition, usually centered upon a hero, in which a series of great achievements or events is narrated in elevated style: Homer’s Iliad is an epic poem.

2. resembling or suggesting such poetry: an epic novel on the founding of thecountry.

25 Comments

  1. Mats Hansson Sep 4, 2015 Reply

    Very well written Peter. Im also a fan since many years and just dont understand why there is now reflection or comments from the team about where they are and where they are going from here.

  2. Magnus Myrenberg Sep 4, 2015 Reply

    Well spoken. Out of a marketing communication p o w this AC venture is a disaster.

    • Mats Sep 4, 2015 Reply

      Marknadsbiten är väl det minst viktiga för Artemis eftersom det är finansierat av Törnqvist själv och av vad jag förstår inte beroende av sponsorer. Kanske därför den biten inte prioriteras?

  3. Hans Helgesson Sep 4, 2015 Reply

    Good call Peter!

  4. Z Sep 4, 2015 Reply

    great businessman (or should we say bizniz?), is he now?

  5. Pelle Pedersen Sep 4, 2015 Reply

    TT stryker nog dig från julkortslistan nu…

  6. Per J Sep 4, 2015 Reply

    Peter, you just sent an excellent message to TT & his team. +1

  7. Olle Sep 4, 2015 Reply

    Torbjörn förstår svenska :-)

    • Pelle Pedersen Sep 4, 2015 Reply

      En av dom få i team Artemis…:)

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 4, 2015 Reply

      Men alla i teamet gör inte det. Och det var till teamet jag skrev. Inte till Torbjörn.

      Torbjörn gör säkert sin grej så bra han kan. Det tvivlar jag inte en sekund på. Men får han inte rätt input från seglarna om vad som krävs så spelar det ingen roll vad han gör.

      Utifrån sett så ser det ju ut som att Ian tog taktpinnen efter att Cayard fick sparken. Han har antagligen lovat (nu spekulerar jag bara) att det här ror vi iland på ett bra sätt utan CEO eller biffigare management.

      Och det kanske man gör, även om inte jag är övertygad just nu.

      BAR har i sitt management både CEO, COO och CTO, vilket i och för sig är väldigt anglosaxiskt. Artemis har inte har några utpekade operativa chefer utan väljer titlar som “lagledare” och “designkoordinator”… Det finns så klart en anledning till detta, och man har pratat mycket om den speciella kulturen i teamet.

      Det är säkert jättebra – om det ger resultat.

      Vi har sett samma sak i VOR där framför allt Atlant har har velat ha lite mjukare Skandinaviskt ledarskap. Nu senast på SCA. Men när detta inte ger resultat så tvingas man ta in en skipper som verkligen är skipper. Och då kommer oftast resultaten.

  8. Svenne Sep 4, 2015 Reply

    Kan väl vara så enkelt att det är pengabrist och allt oklart om fortsättningen för Artemis.

  9. JH Sep 4, 2015 Reply

    Vad är grejen med att hacka på dels acws och dels Artemis? Knappt en enda notis om AC i Göteborg trots att det är en av de större saker som har hänt seglingssverige. Du får ju folk att tänka negativt om hela projektet och därmed förlorar man publicitet. Fel väg att gå. Känns som att J/boats är det enda som är intressant på riktigt. (lukrativt??).

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 4, 2015 Reply

      Precis som alltid skriver jag det jag tycker och tänker utifrån mitt perspektiv. Många läsare kan ju ett helt annat, och det är väl det som skapar dynamik och engagemang. Det ser du på vilka inlägg som genererar kommentarer. Det här t.ex.

      Just kring ACWS så råder det ingen brist på positiva notiser och intetsägande intervjuer där alla pratar om hur härligt det är att vara i Göteborg och hur tufft det är att segla AC45. Jag tror inte världen behöver fler av dessa, utan här kan jag varmt rekommendera officiella hemsidor och reklamfinansierad seglingsmedia.

      När Zlatan är skadad, så fyller det all sportmedia. När Tre Kronor inte håller tätt bakåt, då spenderas timmar på bästa sändningstid för att ta reda på varför. Men när Artemis, med tre kronor på sidan, seglar som krattor, då får man inte ta upp det?

      Det kommer att bli svårt att göra segling till en publiksport om vi inte får diskutera hur teamen presterar :-)

      Ganska många av de 566 inlägg jag skrivit senaste året handlar om saker som jag brinner för. Och ibland tycker jag annorlunda. Sorry.

      For the record; jag tar inte emot en enda krona för marknadsföring från J/boats. Marstrand Yachts, som är deras representant i Sverige, är liten partner till GVA Marstrand Big Boat Race, men det engagemanget är begränsat till en helg i maj.

  10. Rolle Sep 4, 2015 Reply

    +100 bra skrivet

    Håller med man vinner inget på att bara marknadsföra sitt team bara vid vinst.
    Känns som hela teamet inte har någon feeling, inget som engagerar alls varken positivt eller negativt.

    Nej i Sverige ska man smälta in, inte säga sin mening. Hur många skipprar från Sverige har vi som pallar trycket/driva, i stora internationella sammanhang?…..finns väl en andledning till det….

  11. Olle Sep 4, 2015 Reply

    Där håller jag med dig Peter. Vår sport är mycket märklig på så vis att det enda som är tillåtet är att det endast får skrivas översvallande positiva ord om seglare/team. Om det går dåligt skall alla tassa runt, i bästa fall inte kommentera ifall det är riktigt dåligt. Helst skall man överdriva med positiva hyllningar för det enda som gjordes bra, nästan som om de/hen egentligen var vinnare.

    Den som bryter mot denna kod, blir starkt ifrågasatt och hamnar i utanförskap.

    Vad folk sedan snackar om bakom ryggen är en helt annan sak.

    Tänk om media skulle hantera våra älsklingssporter på det viset!

  12. Tomas Sep 5, 2015 Reply

    +1

    Bra skrivet!

    Om man tittar på Vendee Globe marknadsföring, blir man lätt imponerad!

  13. Magnus Sep 6, 2015 Reply

    Peter, jag håller med dig i vad du säger, men undrar om det inte till stor del helt enkelt beror på att Artemis inte lägger ner massa energi och resurser på det här området och därför kan det bli lite tråkigt och platt ibland.
    Hur var den här tv-serien förresten, nån som har sett den?
    Mvh
    Magnus

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 6, 2015 Reply

      Det krävs inte massa energi och resurser.
      Det krävs lite engagemang och hjärta.

  14. Magnus Sep 6, 2015 Reply

    Av det jag ser av Artemis så tror jag faktitikt en massa engagemang och hjärta, men inte på det området du efterlyser kanske.

  15. Anders K Sep 15, 2015 Reply

    Preeminence.

    In pursuit of preeminence.

    Ad hoc.

    Passionate.

    By heart.

    A very personal, private and passionate iniative.

    Simply Torbjörn by Torbjörn

    For friends by friends.

    Truly impressive.

    Reflexions by
    Anders

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 16, 2015 Reply

      Anders, do you think we set our expectations on Artemis to high?

      “For friends by friends” sounds a bit more humble than the #BringTheCupHome attitude shown by Ben Ainslie and some of the other teams? But officially Iain Percy stated “We are not only in this competition to win the 35th America’s Cup, but to dominate the America’s Cup arena for the next decade.”.

      So I get mixed messages here.

      I’m fine with the use of “epic”, “preeminent” and “dominate the America’s Cup arena for the next decade”. But they are bold statements. And you set expectations extremely high. If you’re not delivering on those promises, people will be disappointed.

  16. Tomas Sep 16, 2015 Reply

    Som sagt, förmågan att marknadsföra sig e under all kritik. Rent sagt, SKIT!

    Dom har stor budget, kan dom väl anställa någon som skriver bra?

    Kanske yacht sport e underskattad hmm

  17. Author
    Peter Gustafsson Sep 17, 2015 Reply

    Nån som kan läsa mellan raderna här?

    FRANCESCO BRUNI JOINS ARTEMIS RACING

    Alameda, 17 September 2015 – Artemis Racing has announced today the signing of Italian star, Francesco Bruni.

    Bruni, from Palermo, Italy, is a three time Olympian and former helmsman of Italian America’s Cup challenger Luna Rossa. He is one of Italy’s most successful sailors having won 7 World, 5 European and 15 Italian championships across different classes, and topped ISAF’s Match Race World Rankings in 2011.

    Francesco commented, “I am very happy and excited to become part of such a strong team. I will be surrounded by some of the best sailors in the world, many of them winners of Olympic medals and other great achievements. Teaming up with Iain is great, we have been competitors and friends for a long time and I think he is doing a great job with Artemis Racing. I am sure I will also work very well with Nathan, and look forward to joining the sailing team in its preparations for winning the 35th America’s Cup”.

    Francesco, a former champion in 2013, will lead Artemis Racing’s team at the Argo Group Gold Cup in Bermuda next month (Oct. 6-11) , alongside Iain Percy, Christian Kamp and Luke Parkinson.

    “Bruni brings a wealth of America’s Cup experience, with three campaigns already under his belt for Luna Rossa, and will be a great asset to the team”, said Skipper Nathan Outteridge.

  18. Olle Sep 18, 2015 Reply

    Fredrik på väg ut som jag ser det. Fredrik var “skadad” i Göteborg. Fredrik saknar erfarenheter inom MR som blir avgörande i slutet. Bruni är en mer komplett seglare.

  19. Lars M Sep 22, 2015 Reply

    Jag funderade på varför dom inte tränade i GC32, nu när ACWS-träningstiden är så begränsad.
    Från Sail World:

    Outteridge, who will have Iain Percy, Iain Jensen, Kalle Torlen, and Luke Parkinson alongside to support his first GC32 experience is looking forward to the event.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.