Silverrudder Challenge 2015

Det var med blandade känslor jag åkte ner till Svendborg inför starten av årets Silverrudder.

Förra året hade jag varit tveksam till hur jag skulle klara att segla 134 distans runt Fyn solo. Att komma hem med ett Silverrudder som snabbaste enskrovsbåt runt ön var helt otroligt. Det här skulle bara kunna bli sämre.

Och årets höjdpunkt var ju Fastnet Race som också hade överträffat mina förväntningar på alla sätt. Det här skulle bara kunna bli sämre.

Men jag ville ändå visa att det inte var en engånsgföreteelse, och med en prognos som lovade mer vind så skulle det bli ett helt annat race. Och även om jag inte kunde återupprepa prestationen, så skulle jag njuta desto mer av upplevelsen.

silverrudder15-1

Det är en speciell stämning i hamnen innan solorace. Alla hjälps åt och det är mycket som skall fixas när man är själv. Jimmy i sin långsmala Airbender och Micke Ryking i sin lånade far East 28R hade extra mycket att göra för att hinna till start.

Sent på kvällen före start hade Jimmy ingen autopilot, men det fanns en i en båt i Köpenhamn. Så klart att den skruvades ur och kom ner till Svendborg. Någon gång efter midnatt vaknade jag av ljudet av en fungerande autopilot i grannbåten. Så himla kul att alla hjälper till.

silverrudder15_x-1

Start 09:30 med stor och fock. Jag hade varit lite oroligt för att det var mycket båtar på små ytor, men det gick bra. Foto: Troels Lykke, minbaad.dk.

silverrudder15-3

Fin vy akteröver.

silverrudder15-4

Karl Dehler kom med sin helt nya Dehler 38 Sporthotel. Fin båt. Jag var lite orolig för den uppgrundning som låg till höger, där flera andra hade gått på, och tyckte väl att han kunde ge mig lite plats. På min uppmaning om att det kanske var grunt här svarade han med ett leende “No no”.

silverrudder15-5

Tajt navigering ner genom Svendborg sund, där det ganska snabbt visade sig vilka båtar som ville vara med och leka. Här kommer IMX-40 Mandalay som ju hade den första inteckningen i klassen och som var 50 minuter efter mig förra året.

silverrudder15-6

Även JPK 38 Ratzfatz3 gick fort liksom Peter Kohlhoffs One-Off Gloria. Det var visst dessa 4-5 båtar som skulle fightas runt ön…

silverrudder15_x-2

Ganska jobbig segling i puffig vind som i sundet varierade mellan 5 och 10 m/s. Mycket jobb på storskotet samtidigt som det gällde att ha koll på navet.

I det här tempot skulle jag vara slutkörd strax före lunch…

silverrudder15-7

Efter rundning av Thunø så var det dags att åka spinnaker. Svårt att välja rätt på läns i 8-10 m/s men det fick bli en A2. Funkade generellt mycket bra med bara 2-3 broachar. Här gick jag snabbt ifatt och om de andra båtarna i min klass.

silverrudder15-8

En av dessa var Gloria, en riktig “sleeper”. Ser ju ut att vara en klassisk träbåt, men är ett specialbygge på 5.9 ton med djup köl, kolrigg och PBO-vant. Peter Kohlhoff jobbar med marintillbehör i Tyskland och har seglat allt från 505 och Extreme 40 till Swan 60.

sr15_track01

Idén var att hålla vänster för att undgå strömmen, så det blev bara några korta gippar österut. Den sista lades sent för att undvika strömmen under den höga delen av bron så länge som möjligt.

I samband med nedtagningen så strulade det till sig och gennakern hamnade i vattnet. Tappade 4-5 minuter och Mandalay kunde gå om. Inte så kul, men det hade fortfarande lönat sig att köra gennaker.

silverrudder15_x-3

Alla hade inte like mycket tur. Här har vi en Dragonfly som flippat. Foto: BådNyt/Theis Brandt.

silverrudder15-9

Efter stora bron gällde det att ta sig västerut mot de mindre båtarna igen för att undvika strömmen.

silverrudder15_x-4

En mycket jobbig halvvind där jag tog ett rev och jobbade som en galning med storen i byarna. Höll avståndet till Mandalay ganska bra.

silverrudder15-10

Kryssen på norra Fyn gick ganska ok. Ett rev i storen och aktivt trim gjorde att jag kunde överleva helt ok i en ganska stökig sjö. I dessa lägen är jag tvungen att gå på fart, och det var först framåt kvällen när det minskade till 6 m/s som jag verkligen kunde matcha de större båtarna.

sr15_track02

Strategin var att hålla vänster i början, men framförallt att hålla kontakten med Mandalay. Och inte låta Gloria glida förbi utan att jag hade koll på henne. Eftersom det skulle lätta framåt natten så visste jag att jag kunde hämta in dem så länge jag inte hamnade för långt bakom. Det ledde kanske till lite för defensiv segling i det större perspektivet, men nu höll jag mig till grundplanen.

Men alltihop sket sig när jag fick höra (via Facebook) att JPK 38:an var 6 distans före!?!?!?

Va fan. Jag hade ju blåst om honom med gennakern som om han var parkerad.

Men tydligen hade han gått under lågbron som är 18 meter. Det måste ha varit på det berömda håret… Till nästa år måste jag kolla om inte jag kan gå under också när det är lite lågvatten.

silverrudder15-11

Sent på kvällen började jag också komma ikapp de mindre båtarna. Här har vi Micke Ryking i sin lånade Far East 28R.

silverrudder15-13

sr15_track03

Medström genom Lilla Bæelt gjorde detta till en enkel resa. Nu hade vinden minskat och jag kunde segla båten på 100%. Kul att passera massor av båtar i kolmörkret samtidigt som man gör det mesta möjliga av strömmen.

Söderut blev en lång sträckbog. Här började jag mäta avståndet till båtarna framför. JPK 38:an var utom räckhåll så jag skulle inte kunna bli först i mål. Manadalay och Gloria hade sin egen fight ett par distans framför, men just då såg jag inte riktigt anledningen till att mecka upp en gennaker för att jaga dem… Så här i efterhand lite passivt, men just då kändes det bara gött att få njuta av stjärnhimlen och vara tillfreds med att någon annan skulle få åka hem med silverrodret.

silverrudder15-16

I mål 05:20 på morgonen, efter 20 timmars segling. Helt slut i kroppen men mycket nöjd.

Andreas Rohde jpk 38 Ratzfatz3 4:32:16 19:02:16
William Friis-Møller IMX 40 Mandaley 5:16:05 19:46:05
Peter Kohlhoff one off Gloria 5:19:55 19:49:55
Peter Gustafsson J/111 Blur 5:35:08 20:05:08
Ulli Schuette Dynamic 35 Ymer 6:00:27 20:30:27
Karl Dehler Dehler 38 c Sporthotel 6:11:47 20:41:47
Lars Steen Comfortina 38 Bonito 7:00:55 21:30:55
Henrik Poulsen Centerline 40 Sonic 7:12:29 21:42:29
Jens Maecker X 40 tut-nix 7:14:46 21:44:46
Henrik Boye Petersen Wasa 38 Legolas 7:16:26 21:46:26
Niels Nørgaard Pedersen X-37 Ventoux 7:21:15 21:51:15
Stefan Knabe Luffe 37 Knab Horn 7:53:30 22:23:30
Andreas Wulfes Xp 38 PassionX 8:01:22 22:31:22
Anders Johansen Dehler 36 db Dehlfin 8:06:05 22:36:05
Göran Artman X 382 Xusidus 8:14:19 22:44:19
Christer Malmros arcona 400 monique 8:15:17 22:45:17
Flemming Andreasen Luffe 37 Avantgarde 8:16:47 22:46:47
Detlev Von Ahn Dufour 40R Bubi Brown 8:19:16 22:49:16
Rune la cour Dyrvig Contrast 36 Intelligent Bygningsautomatik 8:21:15 22:51:15
Thomas Wolboldt IMX 40 Imagine 8:22:55 22:52:55
Jochen Rieker J/109 Jona 8:58:39 23:28:39
Christian Färber Comfortina 39 Somnium 9:06:52 23:36:52
Bernd Petrick Lady Helmsman GT Lagom 9:10:05 23:40:05
Freddy Kristensen Solus Alta Alternativ 8:40:57 23:40:57
Christian Heermann Comfortina 38 Pinatz 9:23:37 23:53:37
Jens Brandt X119 Oline 9:30:56 24:00:56
Peder Villemoes Luffe 37 Seaflyer 9:31:11 24:01:11
Jens Christian Mørch Faurby 36 Ulla 9:33:32 24:03:32
Thomas Andersen Grand Soleil 37bc Misty 9:40:06 24:10:06
Karsten Isager Comfortina 38 Yokatora 9:42:54 24:12:54
Steen Køpke Hanse400 N/A ØjeSteen 9:51:00 24:21:00
Dirk Reichel X 362 Lilly 9:51:21 24:21:21
Figge-Jaenke Horst X 37 Xtra Fun 9:52:16 24:22:16
Henrik Lykkegaard Madsen Ylva mock up Prettynama 10:30:04 24:30:04
Lutz Spannuth Avance 36 KAROLINE IV 10:09:39 24:39:39
Volker Wolenski Dehler 38 ST Paikea 10:23:43 24:53:43
Uffe Bisgaard Pedersen Ylva Langelinje 10:25:13 24:55:13
Søren Therkelsen Gib Sea 362 Sundancer 10:58:44 25:28:44
Olaf Petzoldt Comfortina 38 Boa Vida 11:47:47 26:17:47
Jørgen Mejlby Bavaria 37 Emma 11:49:10 26:19:10
Johannes Süchting Ohlsson 38 Thalassa 12:10:30 26:40:30
Søren Trolle Dehler 38 Destine 12:10:40 26:40:40
Jørgen Kristensen Swan 38 Jacaranda 12:11:01 26:41:01
Signe Storr Faurby 363 TBD 13:01:11 27:31:11
Carsten Høeg X 35 Xandra 3 12:33:00 27:33:00
Michael Flindt Hanse 37 Rasmine 13:46:50 28:16:50
Eric Huber Feeling 39 DI Meriensi 14.14.35 28.44.35
Andreas Schipper Havskryssare NAJADEN 16:52:34 31:22:34
Hans Joachim Leon Najad 370 Mari-ann 20:23:11 34:53:11
Uwe Hollenbach Avance 36 Snaedis DNC
Niels Ulstrup C12 one off Garfield DNC
Helmut Gardthausen Dufour 40e Feex DNC
Alexander Kohtz Grand Soleil 40 Amorita DNC
Kim Basland Olsen 370 La Femme DNC
Thorsten Thelen TwoStar 36 SixBeat DNC
Peter hermann X 119 EXOCET DNC
Fabian Buhse Dehler 39 Eule DNF
Daniel Sabroe Granada 35 Camille DNF
Søren Olsen Luffe 37 Sico DNF
NN Salona 37 offshore DNF
Sven Kleinschmidt X 40 Mermaid DNF
Brian Kristensen Ylva Tøsen DNF
Johan Forssman J/109 Shadowfax DNC

Det blev ett helt annat race än förra året. Tuffare rent fysiskt, men enklare rent mentalt.

Silverrudder är en perfekt utmaning för hyfsade seglare som vill testa vad man klarar av. Och det verkar ju vara ett recept som fungerar…

silverrudder15-17

Här har vi Andreas Rohde på väg hem i sin JPK. Ingen snygg båt, men väldigt effektiv. Data nedan:

JPK-62110

24 Comments

  1. Anastasios Sep 25, 2015 Reply

    Hi

    Any nice videos???

    congrats!!!

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 25, 2015 Reply

      Just some short clips. Not enough for a full movie… Actually the sail home had more action so I might combine them…

      I was hoping for some good productions from the organizers this year.

  2. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Sep 25, 2015 Reply

    Tack Peter för bra berättelse och bilder! Klart imponerad av dig och de andra på 12 meters båtar som kappseglar ensamma och får upp och ner gennakrarna – tycker det kan vara jobbigt på två på min J80 när det brallar 12-15 m/s. En bra prestation!

  3. Erik Lundbye Sep 25, 2015 Reply

    Fin beskrivelse af sejladsen og hvorfor man gerne sejler den igen. Der er stor forskel i de udfordringer man møder og hvornår fra år til år.

  4. Pelle Fälth Sep 25, 2015 Reply

    Som vanligt en givande rapportering om dina äventyr ( fasen vad mkt du seglat i år).
    Undrar vad det är du inte gillar med JPK 38an? själv tycker jag det är en av de trevligaste nya båtarna på länge. Gillar att den har lite “flair” i förskeppet och en ljus, fräsch inredning. Fast pentryt är väl inte en höjdare för off-shore segling

    • Mikael Håkansson Sep 25, 2015 Reply

      Den faller väl inte mig i smaken heller. Påminner om Seascape 27, fast betydligt snyggare vill jag tillägga. Men som tur är finns olika smaker, och bakar.. :)

  5. Dan Sep 25, 2015 Reply

    Mycket trevlig läsning och bra bilder! Fast du inte verkade lika taggad i år känns det som du istället fått njuta lite extra av seglingen och omgivningarna. Nog så Silverrudder bör avnjutas med tanke på avsaknaden av handikappssystem.

    Den där JPK 38:an, vad skulle den ca ha för srs?

    Mvh/Dan

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 25, 2015 Reply

      Den mäter ganska exakt som vi gör i ORCi/NOR Rating så jag skulle gissa på 1.390.

  6. Bosse F Sep 25, 2015 Reply

    Får nog allvarligt överväga i tripp till Danmark nästa år…..!

    • seglaren Sep 25, 2015 Reply

      tänk på Mickes varning – det kan vara beroendeframkallande.

  7. Author
    Peter Gustafsson Sep 25, 2015 Reply

    Dubbelkollade med Andreas. Hans rigg är 17,70 och bron 18,00. Gott om plats :-)

    Måste mäta min ordentligt innan jag riggar av…

  8. Stefan Aaröe Sep 25, 2015 Reply

    Det snackas om något slags handikapp till nästa år. Behövs det eller? Hur gick snacket mellan seglarna?

  9. Mikael Vesala Sep 25, 2015 Reply

    Segla solo runt fyn är en sjusärdeles grej att göra oavsett om det kommer ett handikappsytem eller ej! Jag tror alla som kör detta racet kan intyga att man flyttar fram sina horisonter sjumilasteg!

    • Dan Sep 25, 2015 Reply

      Tror ett handikappssystem får fler att komma till start. Personligen letade jag efter en J/92:a eller en 11 metre OD men det blev oväntat min 3:dje 707:a !?! Med ett handikappssystem vore det mer intressant att komma till start oavsett vad.

    • Leino Sep 27, 2015 Reply

      Jag gissar att det kommer att ha med Froudes tal att göra, kommer säkert inte bli något befintligt handikappsystem då det kommer att gynna någon nationalitet eller kräva dyra mätningar..
      Iom att fokus ligger på de som slår rekordet i sin klass så är ju placering i övrigt ointressant.
      Jag tror att en bidragande orsak till framgången är just att det inte är något fokus på placeringar, ingen behöver känna sig utpekad som vara bland de sista.
      En liten del av de som deltar har chans på och är ute efter en plakett på vandringspriset men de flesta utmanar bara sig själva. Möjligtvis sitter de hemma och räknar om i olika handikappsystem för att se hur duktiga de är i förhållande till andra men det är för de flesta väldigt sekundärt, tror jag.

  10. Florian Sep 26, 2015 Reply

    Dear Peter,
    I follow your blog actively with my limited Swedish skills. Hence Silverrudder is quite an international event, and you seem to be on the forefront of it, it would be nice to read an English report on major events like this from time to time, so people outside of Sweden interested in next years race (myself included) can get some valuable input. Translation engine still not good enough!
    Best Regards,
    Florian

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 26, 2015 Reply

      Florian,

      I understand the wish for more content in English, and it it’s always a tough choice when it comes to international events like Fastnet Race, Silverrudder or ÅF Offshore Race. But here my primary goal is to attract more Scandinavian sailors to the race and also boost solo-sailing in general in the region. So Swedish was a natural choice.

      I’ll try to make a summary in English as well.

  11. LES Sep 26, 2015 Reply

    Hej!
    Intressant välskriven läsning om Silverrudder. Undrar över tanken med att visa vinnarens ORCi-mätbrev? Har J-111an motsvarande data?

  12. SilverSurfer Sep 27, 2015 Reply

    Hej Peter,

    2 spørgsmål (eller lidt mere):

    Hvordan fungerede short-hand-fokken ? – kan se at du har den skødet som jib-top på et af billederne. Fungerede det ? Og hvordan skøder du den i borde ? – i gamle dage havde vi alu-lister med huller – iblandt savner jeg dem.
    Hvor svært er det at få storsejlet til at slå over ? Er det nødvendigt at slække hækstaget ? – Jeg kan se at du har ganske stor kappe på storsejlet.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 27, 2015 Reply

      Hej,

      Shorthanded-focken har funkat mycket bra. Både på rulle (2014) och med “soft hanks” (2015). http://www.blur.se/2014/05/20/j111-shorthandedfock/

      Jag har tre möjliga skotpunkter. Dels på skotskena med infucker, dels ute i railen i det vanliga skothornet, eller som en liten jib-top i ett högre skothorn (det som dubblerar för revet). Detta ger ett användbart segel som funkar över ett brett register. Ex på halvvinden från Stora Bælt-bron till Fyns Hoved där man gick mellan TWA 50 (vanligt skot) till TWA 90 (reachinghorn).

      Jag har padeyes med Antal-riungar för att skota i railen. Man kan också göra som på J/11S innan man skruvar dit dem. Men jag föredrar fasta punkter.

      Gällande storen så fastnar den i lätt vind, men annars har jag inget problem med detta. Jag behöver aldrig släppa på häckstaget.

  13. Anders Nilsson Sep 27, 2015 Reply

    Intressant att en 4m bred 38 fotare kan vara snabbast. Mindre segelyta än Dehler 34Sv Grynet på kryssen. 500kg lättare med en gennaker på 140m2. Runt öar racer som kallas Fast Cruiser.
    Är IMX 40 X-yachts genom tiderna mest lyskade båt?

    Ett påpekande Karl Dehlers Dehler 38 är från 2013.

  14. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Sep 28, 2015 Reply

    IMX 40 är en mycket bra konstruktion – men X-yachts har många fina båtar: X332, X332 Sport, X41 är väldigt trevlig att segla och numera mäter den bra i ORCi och hävdar sig väldigt väl. X-99 var en stor och bra klass, seglade mot X 3/4 ton 1986 och den var het. Kort sagt – de har gjort och gör bra segelbåtar som håller sig väl över tiden. (Jag har ingen X och har inte haft någon heller, men har kappseglat med X-332, X41, X43 och IMX40).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.