MOB på AIS – inte så många som bryr sig

Säkerheten var så klart i fokus när vi skulle segla Fastnet (och transportera dit och hem). När jag seglar solo eller shorthanded så har jag en PLB( Personal Location Beacon) som sänder ett rejält larm till sjöräddningen. Ett enklare alternativ när man kör med full besättning, eller seglar i stora fält, är att ha en AIS-sändare som sänder MOB-positionen till alla AIS-mottagare i närheten.

mob1programming-1

Vi kör Ocean Signal MOB1 som passar jättebra i våra Spinlock-västar. När de blåses upp så aktiverar de också nödsändaren automatiskt. Man programmerar dem genom att hålla dem mot skärmen på en speciell hemsida (smart). De kopplas då till båtens MMSI-nummer.

So far so good.

mob_active

Vid larm så larmar det på alla VHF- och AIS-mottagare i närheten. Så här såg det ut i Expedition första kvällen på fastnet. Uppenbart någon som upprepade gånger utlöser sin nödsändare.

Sista natten på racet så satt jag i navstationen och körde väderanalys, när plötsligt VHF-en larmade. Jag fick frågan om jag ville vidarebefordra ett nödmeddelande, men kunde inte se varifrån det kom. Men jag tyckte ändå det var rätt att trycka det vidare.

Först då fick jag upp MMSI-numret, som jag kände igen. Det var vårt eget! Samtidigt så hör jag från mörkret i ruffen “oops”…

Då har nädsändaren för en i besättningen lösts ut av misstag. Offshore så hanteras västarna ganska mycket, och det är inte ovanligt att nödljus eller patroner löser ut. Och detta gäller tydligen även nödsändaren.

OK, så vad gör vi nu? Man kan ju inte gärna ta tillbaka en nödsändning? Och på samma sätt som vi hade en MOB-symbol i Expedition och i plottern, så hade alla andra båtar det också.

Vi anropade Falmouth Coastguard och förklarade att det var ett falskt alarm. De verkade förvånade att vi hörde av oss, men ville framförallt ha koll på den HEX-kod som hörde till sändaren. Sedan var det inte mer med det.

Vi funderade på om vi skulle anropa alla andra båtar för att förklara att det inte var skarpt läge, men vi bestämde oss för att se om någon brydde sig först. Ingen ändrade kurs, ingen ropade på VHF, utan alla seglade vidare som om ingenting hade hänt.

Slutsatsen är väl att dessa sändare fungerar mycket bra när vi skall hitta en i vår egen besättning som har ramlat överbord. Eller om man aktivt tar hjälp av tredje part.

Men man skall inte ramla i vattnet och hoppas på att andra båtar, eller sjöräddningen, bryr sig med automatik.

12 Comments

  1. MeaDiva Oct 2, 2015 Reply

    Det där skulle jag vilja veta mer om!! Var ni långt ute till havs när det skedde? Hade ni bra förbindelse med land på VHFen?
    //Tobias

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 2, 2015 Reply

      Vi var typ 10 distans söder om Land’s End med klockren förbindelse på VHF. Ett 20-tal båtar inom AIS-range (i vårt fall är det 12-15 distans) ~15 kanske seglade Fastnet och de andra var kommersiell trafik eller nöjesseglare.

    • Skoglund Oct 2, 2015 Reply

      Är inte räckvidden bara någon distans?

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 2, 2015 Reply

        En MOB1 uppges räcka 5 distans. Teoretiskt kan jag med 16 meter mast plocka en sändare i vattnet 7,7 distans bort. När två båtar har master på 16 meter är avståndet 15 distans vilket stämmer mycket väl med vad vi ser på vår AIS.

        Så i fallet ovan borde sändaren nå 5 distans, men vår återsändning borde nått minst 15 distans.

  2. Team Styrbord Oct 2, 2015 Reply

    Undrar hur AIS varianten funkar i skarpt läge, efter ett Mayday anrop. Troligtvis borde de göra att andra båtar i fältet lite mer alerta. Vi har satsat på AIS varianten, jag tror att det är det snabbaste sättet att hitta en besättningsmedlem som gått överbord….tiden är ju det mest kritiska. Det bästa är nog ändå att ha en stenhård krokningspolicy…och ska något göras på däck i mörker och risigt väder är det bra om två glada laxar är där samtidigt och kan ha koll på varandra.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 2, 2015 Reply

      Då är jag ganska säker på att den funkar. De syns bra på både plotter och i Expedition, men man måste larma “manuellt” på VHF och koordinera sökandet där, Inget händer med automatik.

      Och om detta blir vanligt, så är det kanske så det måste vara. Det kommer att utlösas massor av sådana här sändare både här och där…

  3. MeaDiva Oct 2, 2015 Reply

    Hej igen,
    Jag ringer en dag så vi får rett ut detta ordentligt! Är det ok?
    //T

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 2, 2015 Reply

      Helt ok.

    • Bengt Oct 3, 2015 Reply

      Dåligt med uppdateringar på Meadiva, har ni tagit upp?

      • MeaDiva Oct 4, 2015 Reply

        Nej, men vi är redo! Det sker saker i verkligheten med Mea, allt är väl och vi har haft en bra sommar! Jag funderar på en uppdatering och summering av sommaren men vi får se om jag orkar :-(
        //Tobias

  4. Staffan Oct 2, 2015 Reply

    Verkar som man slipper välja, seaangel

    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2226180&cat=4913

  5. Stefan K Oct 2, 2015 Reply

    Har just köpt 5 st McMurdo AIS Smartfind S20 sändare på Happy-Y till oss på Cavatina som ska segla ARC till Saint Lucia i november. PLB var inget alternativ eftersom hjälpen sannolikt bara kan komma från intilliggande båtar och förstås i första hand från vår egen båt.
    Känns som en riktigt bra grej, inte minst vid segling/kappsegling i typ fleet.
    Stefan K

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.