Journey of Change | Team SCA

Temet har vetat att det inte blir nåt nytt race ett tag, men nu är det alltså officiellt. Synd, då man hade skapat en plattform och bra förutsättningar för ett race till, men jag förstår också om SCA har andra saker att ta i.

SCA will not participate in the next Volvo Ocean Race and the all-female squad is now looking to put together a sailing program to continue to develop the skill set and continue the momentum that SCA and Team SCA has created with the ultimate goal of finding a new sponsor.

“We are very proud of all the achievements we made, both on and off the water. The race provides a global platform that reaches a wide audience and provides good opportunities for a sponsorship. We met, and even over achieved on some of, our objectives. We more than doubled the media value compared to our objectives and about 2,400,000 people passed Team SCA, the SCA pavilion and boat in the race villages at the stopovers. We will now look into how we best leverage the legacy of empowering women and the great achievements of female Team SCA”, comments Gabriella Ekelund, VP Corporate Brand Communications, SCA.

3 Comments

  1. Olle Oct 5, 2015 Reply

    Kul så länge det varade, men det stämmer till eftertanke. Vi kommer aldrig kunna bygga kappseglingsverksamhet till temporära projekt. Lite som “One night stand”, kul för stunden men inget man bygger en familj på. Man får ta det för vad det är, en marknadsföringskanal. Det finns andra projekt som finns just nu, men kan försvinna lika snabbt när lusten eller pengarna tar slut – kvar står en förvånad skara. Och under tiden har vi gått från aktiva seglare till passiva åskådare. När köp- och sälj ersätter klubblivet som bygger på ideellt arbete, då försvinner fundamentet för breddseglingen. Syns väldigt tydligt i några stora klubbar där just detta håller på att hända.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 8, 2015 Reply

      Att det är en osäker tillvaro att vara seglingsproffs är väl inget nytt, och kanske inte unikt för seglingen heller.

      Läste precis den här artikeln, “Give us a break”, där tjejerna är lite ledsna för att man inte blir nerringda med erbjudanden. Sist jag kollade så blir inte duktiga och erfarna killar det heller, utan det är ett jävla slit att ragga sponsorpengar eller skarpa uppdrag som proffs. De tjejer som gör detta jobb, som Caffari och Davies, klarar sig alldeles utmärkt och har fullt i kalendern.

      Jag tror generellt att det är positivt att det kommer in pengar till seglingen. Via proffscirkus, prispengar och privatpersoner som brinner för sporten. På samma sätt så sporrar nog Martin Strömberg eller Fredrik Lööf unga till att satsa vidare.

      Dock måste detta hanteras av klubbar som har en tydlig vision kring varför man finns till. Skall man bara vara “underleverantör” till kommersiella aktörer kommer man att ha svårt att motivera både seglare och andra medlemmar.

  2. Olle Oct 9, 2015 Reply

    Det är bättre att låta kidsen satsa på,sporter som ger stålar, känner några yngre ishockeyproffs i NHL, en av dem drar in 37 mille om året och han är bara 23 år.

    Pratade på båtmässan med en del folk från SCA, jag menade att det vore bra för sporten om de hade en långsiktig plan för hur de skall skapa möjligheter för unga seglare. Ojodå, man hade planer på det oxå, men det försvann lika fort som en löning på fredag.

    Nej vi skall inte förvänta oss någon form av filantropi i dessa sammanhang, den långsiktiga verksamheten finner vi i de ideella klubbarna! Det är där det händer, inte finner vi seglare i ett förråd i Långedrag eller Saltis, de produceras på ett handfull småklubbar, och de blir färre och färre.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.