Kwanza rapporterar från Rungsted

Som för alla andra båtar som vill förlänga säsongen och söka så intensivt motstånd som möjligt så är ju kappsegling lika mycket ett mästerskap i logistik och planering. Förra helgen i Rungsted innebar för team Kwanza att två man lämnade Göteborg på morgonen med bilen full av segel och destination Helsingborg, dit båten seglats efter Tönsberg, Där var det vinterdyk innan båten seglades över sundet. Två man från Stockholm lyckades jobba i Danmark under dagen och kunde flyga till Kastrup på morgonen. Resterande fem fick trycka ihop sig i en bil och köra ner. Men vid åtta tiden på kvällen var alla samlade runt matbordet i vår hyrda villa.

Alla visste vad som gällde. Skulle vi kunna matcha Öresunds-båtarna och framförallt, hur skulle vi gå mot alltid lika snabba X-37an Hansen som verkligen optimerat sin båt med ny Cosutti-köl, framflyttat förstag och nya segel. Sten vår rorsman hade precis som Mattias på fördäck förhinder att vara med, vilket gav oss tillfälle att trimma in Lars Sparrmark som kommer vara andrerorsman på ORCi VM i Köpenhamn nästa sommar. Totalt var det drygt 35 båtar varav 19 seglade ORCi och resten DH. Båda klasserna var uppdelade i en mindre och en större grupp. Tre race på lördag och tre på söndag, ORCi båtarna startade för sig och DH för sig, vilket innebar att vi precis som i Tönsberg fick träna på att starta med X-44or, First 40, en Swan 45a och andra snabba båtar.

Första dagen blåste 6-8 m/s vi började med mellanfocken för att senare gå över till vår nya lättvindsfock i de två sista racen. I båda första starterna kom vi iväg dåligt under andra båtar, men fick snart luckor för att falla bakom ett par större båtar och sedan få fritt spår ut på styrbordskanten, som vi bedömde som fördelaktig. Vi seglade två varv och höll Hansen bakom oss under första varven och kände att vi höll dem väl fartmässigt. De kändes mänskliga och fastnade vid två tillfällen bakom större båtar som seglade tre varv på samma bana.

Efter seglingarna bjöd KDY generöst på öl till alla seglarna på klubbhuset, där det senare på kvällen serverades en god och prisvärde regattamiddag för facila 125 danska per skalle. När resultatet kom kunde vi nöjt konstatera serien 1-1-2 med knapp ledning framför Hanen och Xp-38an Xpresso med Patrik Jennemark närmast bakomvarande. Det stod alltså 2-1 till Kwanza efter dag ett i matchen mot Hansen.

Dag två bjöd på liknande vindstyrkor med lite hårdare ostlig morgonbris som senare mojnade något. Starterna satt bättre men vi lyckades inte klämma läbojen som planerat utan fick flera gånger tampas med större båtar i lä. Vindarna var stråkigare och det var viktigt att komma ut på kanterna för att få tryck. I första racet låg vi hyfsat bra till när vi inför sista länsen hade problem med spinn-bommen som inte kom upp. När vi till slut valde att sätta blåsan utan bom så fick vi ett svårt timglas som tog över en minut att reda ut. Men tack vare Martin Strömberg, som gjorde gästspel ombord tillsammans med Carl Fjällman och hans gast Alexander Burman, så lärde vi oss att reda ut situationen. I andra racet blev det omstart, svart flagg och sedermera tjuvstart. Som tur var kunde vi räkna bort det racet efter att dessutom ha seglat dåligt. Xpresso vann racet före en X-35a och Hansen 3a.

I sista racet på söndag eftermiddag hade vi fortfarande chansen att slå Hansen men vi visste att det skulle bli tufft. Eftersom de har 616 och vi har 634 i mätetal så behöver de ändå vara en knapp minut före oss i mål. Taktiken var klar, lästart och ut på babordskanten. Hansen startar i lä om oss, vi finner lucka före dem och när de slår efter oss har de glidit fram en aning efter att vi varit täckta. När Hansen ligger parallellt med oss i lovart tycker vi först att vi hänger med. Farten är densamma. Sedan ser vi skillnaden. De går ett par grader högre och ökar avståndet hela tiden. De rundar första märket som andra båt efter Swan 45an och före alla övriga 17 båtar i stora och lilla klassen. De vinner racet och regattan. Xpresso slår oss i sista racet och därmed även i totalen. Vi slutar trea är nöjda både med regattan och säsongen.

Granskar vi resultatlistorna så kan vi konstatera att det många gånger skiljer under 10 sekunder mellan två båtar och 30 sekunder mellan 3-4 båtar. ORCi regeln börjar bli riktigt bra och många båtar är väldigt konkurrenskraftiga. Resultaten beror på kunskapen att segla sin båt och att arbeta på alla de detaljer som ger lite extra fart. Missar man som vi en manöver så tappar man placeringar vilket är precis som det ska vara.

Vi gratulerar Hansen, som slog oss med 4-2 och Xpresso som båda seglade sina båtar snabbt och väl. När nu säsongen är över önskar vi också rikta ett varmt tack till alla arrangörer, funktionärer, domare och små följebåtar som gör vår sport möjlig. TACK!

Christian Haeger
Team Kwanza

P.S. Apropå logistik så ligger Kwanza efter 21 timmars nonstop segling från Danmark lugnt vid varvet i Nötesund på Orust redo för vinterförvaring. Själv sitter jag på tåget till Stockholm. Allt är som vanligt.

Resultat.

1 Comment

  1. Carl Fjällman Oct 20, 2015 Reply

    Kam bara konstatera att det jobbigare att vara framför masten, i varje fall fysiskt. Kanske vore något för alla er rosmän där ute att prova, att vara fördäckare på banseglats :). (shorthanded räknas inte)

    ps. Tipset är att börja träna redan nu inför våren. Ds.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.