Melges 24 spikade Mästarnas mästare

Kul att Tomas Skålén och Melges-gänget till slut fick till det på Mästarnas Mästare.

Jag var nere och fotade under lördagen (bilder på Facebook eller flickr). Kul att se att flera av jolleseglarna, t.ex. E-jolletjejerna hade grym båthantering.

Värt att notera att de tre besättningar som toppade grundomgången inte tog sig till final. Det gäller att vara bäst när det gäller, men det hade ändå varit kul att se Marcus Westerlind och hans besättning i finalen. De var outstanding i grundomgången med serien 1-1-3-2-1 i kluriga förhållanden.

Grundomgång
1 RS 200 Marcus Westerlind 8
2 Starbåt Tom Löfstedt 10
3 Laser Master Niklas Edler 10
4 CB66 Racer Fredrik Åstrand 11
5 E-jolle Tjej Vilma Bobeck 11
6 Josefin Olsson 13
7 E-jolle Kille Albin Johnsson 15
8 Jesper Stålheim Jesper Stålheim 15
9 Neptunkryssare Staffan Eklund 17
10 Express Ronny Gustavsson 17

Final
1 Melges 24 Tomas Skålén
2 Josefin Olsson
3 2-krona/Triss Björn Sandberg
4 CB66 Racer Fredrik Åstrand
5 Anna Östling
6 Zoom8 Tjej Elin Ax Karjel
7 Express Ronny Gustavsson
8 Neptunkryssare Staffan Eklund

mm15_melges24b

Efter att ha varit med tre gånger tidigare i Mästarnas Mästare slog Tomas Skålén, SM-vinnare i Melges 24 och hans besättning från Åmålsvikens SS, Fredrik Pettersson, Jonas Pettersson-Sand till och tog hem segern i årets Mästarnas Mästare.

Share on facebook Share on twitter Share on email Share on google_plusone_share More Sharing ServicesFler Print

Initialt skaffade de sig en betryggande ledning över fältet i den lätta vinden. Men OS hoppet Josefin Olsson lyckades hämta upp en hel del, och i mål skiljde det bara några meter. Josefin Olssons andra plats betydde att för första gången på tio år var det en kvinna på prispallen i Mästarnas Mästare. På tredje plats kom Björn Sandberg, 2krona/Trissjolle.

– Vi är väldigt glada över vinsten, och tänker försöka komma tillbaka minst två år till säger en mycket glad Tomas Skålén. Nästa år är det EM i Frankrike, och året därpå är det VM i Finland för Melges 24, och innan dess byter vi inte klass.
-Det är mycket roligt att vi ser de unga juniorerna ta för sig i Mästarnas Mästare, och att vi har unga tjejer som är med för första gången och slåss långt fram i finalen säger Stefan Rahm, sportchef på Svenska Seglarförbundet.

Med ett imponerande startfält bestående av 37 av årets svenska mästare med många meriterande namn i besättningarna var det inte enkelt att ta sig vidare till de 16 platser som ledde till semifinalen. När sedan vinden dog ut helt innan lunch, fick omgången för Andra chansen strykas. Till slut kom vinden, och finalseglingen för de åtta främsta besättningarna kunde genomföras.

16 Comments

  1. Mattias Carlsson Oct 19, 2015 Reply

    Inte bara kvinnligt på pallen, utan tre kvinnliga besättningar på topp 6 vad jag kan se. Grymt kul!

  2. Thomas Wiberg Oct 19, 2015 Reply

    Härligt att Tomas med besättning fick plocka hem pokalen. En liten reflektion i sammanhanget är att det är klart att det var bra för Tomas och killarna att det hela avgjordes i J70. Seglingsmässigt är den ju som en rejält nedtrimmad Melges 24:a. Samtidigt ett genidrag att segla på tre när många andra besättningar seglade på 4. Svårt att få nytta av den extra vikten i de lätta vindarna utan att de kilona utgör en extra broms.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 19, 2015 Reply

      Tittar man på grundomgången så ser man att Melges-gänget inte alls var särskilt överlägsna. Man hade serien 5-2-4-1-6 vilket kan jämföras med E-jolletjejernas 2-1-4-1-3. Även i sin semifinal fick man stryk av Expressbesättningen som hade grym teknik genom hela regattan.

      Så jag tror inte man skall dra några stora växlar på vilka båtar seglarna kommer ifrån. Utan bara att några är bäst när det gäller :-)

      Är man kalenderbitare och resultatnörd så är SAP-systemet grymt kul att titta på. Man kan se att Marcus Westerlind, som vann grundomgången, seglade kortast väg av alla: 7200 meter med en snittfart på 4.49 knop (längst seglade Snipe/Lucas Örn med 8292 meter). Snabbast var Fredrik Åstrand med 5.09 knop över 7758 meter.

      Alla data finns här:
      http://allsvenskan2015.sapsailing.com/gwt/Home.html#/event/:eventId=f27b8b88-a7a3-4694-9374-7e5caebb0328

  3. Thomas Wiberg Oct 19, 2015 Reply

    Javisst, Peter, att vara bäst när det gäller är ju det som gäller! Sedan var inte min kommentar menad i någon negativ bemärkelse. Du brukar ju själv hävda att det tar tre år innan man är up to speed i en ny båt och där är jag böjd att dela Din uppfattning. Men att det inte skulle vara “grejt” att vara svensk mästare i Melges 24:a när man skall kappsegla tajta race i en tamare men ändock sportbåt får Du svårt att övertyga mig om. Att segla på tre i stället för fyra när tre räcker för att hinna med att spela på alla strängarna och det var lättvind måste Du väl ändå hålla med om var ett taktiskt riktigt beslut?!

    • Pelle Pedersen Oct 20, 2015 Reply

      Thomas, har du kollat sammanlagda vikten på besättningarna? Bättre med fler lätta än få tunga!
      Antalet är ointressant…

  4. Thomas Wiberg Oct 20, 2015 Reply

    Nej, jag är väl inte tillräckligt mycket kalenserbitare eftersom jag inte hittat uppgiften om sammanlagd besättningsvikt. Och javisst, ibland är det bättre med flera lätta än få tunga. Fast att antalet skulle vara ointressant håller jag nog inte rakt av med om. Om vi bara kikar på en parameter så låt oss ta pitchingmoment. Det är ju som Du vet det moment som åtgår för sätta snurr på en båt i längsled runt en axel genom tyngdpunkten. En mera utspridd besättning på railen ökar pitchingmomentet jämfört med en besättning som lyckas koncentrera sin vikt vid båtens tyngdpunkt i längsled. En båt med högra pitchingmoment går hårdare in i mötande sjö. Alltså är båten med lägre pithingmoment snabbare på kryssen om vi kikar isolerat på bara denna parameter. Detta exempel är säker irrelevant vad gäller vad som hände i Mästarnas Mästare men att det alltid är snabbast eller bäst att vara så många som möjligt ombord håller jag inte med om. Att det kan vara roligare att vara många kan jag hålla med om bortsett från för stackaren som skall få ihop logistiken.

    • Andreas Oct 20, 2015 Reply

      Nu blev jag intresserad Thomas, detta pga min inkompetens som jag är chansar på att du kan bringa klarhet i.

      Är det fördelaktigare att sitta nära TP i längsled även fast jag på min båt (HP1030) upplever fören går lite lägre i vattnet, än längre bak där jag får fören att gå lite högre i vattnet generellt på kryssen?
      Jag tycker det är svårt att mäta mig till en skillnad, utan vi har provat mer av princip att i lättvind längre fram (minskad våtyta i aktern och med lite lälut) och vid mer vind längre bak för att minska fören att gå ner i vattnet så mycket, men det har varit mera av en känsla från mitt håll.
      Upplever att TP är framför relingens B-max på vår båt.

      MVH Andreas

      • Thomas Wiberg Oct 20, 2015 Reply

        Hej Andreas, jag kan inte Din båt tillräckligt bra för att sticka ut hakan med en åsikt om hur Du skall försöka ha besättningen placerad i olika vindstyrkor. Det Du beskriver låter förnuftigt tycker jag fast då med en liten reservation för Din oro att hålla fören högt på kryssen. Som jag skrev i svaret till Pelle är det här med pitchingmoment bara en parameter av ganska många som påverkar båtfarten på kryssen. Generellt skall Du försöka segla båten på de linjer som är tillgängliga och samtidigt försöka minska pitchingmomentet så mycket som möjligt. Systemtyngdpunkten på Din båt ligger förmodligen i närheten av kölfenans akterkant och i höjd i närheten av vattenlinjen varför det låter rimligt att den (TP) är framför breddmax i däck. På moderna båtar med breda häckar kan det vara mer fördelaktigt att flytta längre bak än på klassiska båtar då besättningens tillskott till rätande momentet blir större på det viset. Även formstabiliteten ökar med bakåtflyttad besättning på båtar med bred häck. Så vill Du att båten skall dansa lätt i vågor på kryss så skall Du optimera besättningsplaceringen gentemot tyngdpunkten. Om det sedan är det snabbaste hänger sannolikt ihop med om Du kan nyttja det ökande av rätande momentet som en tillbakaflyttad besättningen innebär. Så att ge Dig ett vettigt svar är inte så enkelt. Klart som korvspad, va?!

        • Andreas Oct 20, 2015 Reply

          Tack, det ger mig iallafall fall mer förståelse. Sen upp till mig att prova
          Mvh Andreas

    • Pelle Pedersen Oct 20, 2015 Reply

      Ska utveckla detta lite mer Thomas; skrev fel först då jag menade specifikt på MM där det inte var mycket sjö och det blir lättare att ha 8 armar att tillgå än 6. För att samlas ihop på/runt TP så går det lättare med 3 pers, det håller jag med om men tack vare den lätta vinden (och lite sjö) så bör inte det ha varit något problem på MM. = hade jag fått välja hade jag gått å 4 pers. Förutsätter att totala vikten blir rätt!
      Lyfter vi frågan till andra båtar som ex HP1030, J111, X35 eller någon annan kölbåt så är det bara vikten som gäller; optimal (vad nu den är för resp båt) vikt!! = gärna så få som möjligt men RÄTT vikt.
      För oss i 111:an så har vi sällan (aldrig) någon vikt att ta hänsyn till så då är vi 9 ombord som känns som en lagom avvägning av vikt och antal.
      Finns det en klassregel så brukar det oftast innebära att maxa vikten så gått det går!!
      Ta Expressen tex; nu med vikt istället för antal så seglar många den på 5 pers; allt för att maxa vikten trots att det blir riktigt trångt!!

      • Thomas Wiberg Oct 20, 2015 Reply

        Pelle, jag tror att vi i stort är överens kanske utom på en punkt. Jag har inga synpunkter på om Ni väljer att segla J111:an på 6 eller 12 personer. Ni gör ju fantastiskt bra resultat på 9 så det är väl bra. Men att det alltid skulle vara fördelaktigt att maxa vikten på en besättning, gentemot klassregel eller ej, där har jag en avvikande uppfattning. Javisst, blåser det så att det är fördelaktigt med en maxning av rätande momentet så är det självklart korrekt. Men om vinden är svag så är alltid en lättare båt rappare. Genom åren har jag gjort en liten reflektion. Vissa fenomen kommer och går beroende på hur de framgångsrika utrustar och seglar sina båtar. Vid övergången mellan 60 och 70-tal blev det en trend att ha mycket trimmöjligheter med röriga däckslayouter som följd. Därefter blev det en upprensning när det visade sig att båtar med en enkel layout kunde vara lika snabba. Sedan på 80-talet blev det rörigare igen. På 60 och 70-talet revade kappseglare när det blåste mycket. På 80-talet blev det mode att inte reva. Nu när vi är vana vid att se VO-båtar och andra fartmonster segla revat har det återkommit som ett effektivt sätt att segla båten snabbare vid högre vindstyrkor. (Som tur är). Kanske är detta med besättningsvikt också något där åsikten kommer av vad de framgångsrika (för tillfället) gör? Bara en liten reflektion, Du vet sånt som vi gamla gubbar gärna ägnar oss åt!

        • Pelle Pedersen Oct 20, 2015 Reply

          Här får vi vara överens Thomas om att vi INTE är överens!! :)
          I min värld är besättningsvikten oerhört viktig att optimera!

          • Thomas Wiberg Oct 20, 2015

            Bra, det kan vi vara överens om! Fast jag tycker också att det är jätteviktigt att optimera besättningsvikten. Fast för mig är optimalt inte alltid max gentemot klassregel eller annat. Att optimera båtvikten totalt tycker jag också är viktigt. Och där tycker jag att lättare är bättre. Alltid. Pelle, visst är det skönt att vara överens om att vi inte är överens!?

          • Pelle Pedersen Oct 20, 2015

            Här pratade vi bara om besättningen vikt då båtarna var lika.
            Självklart ska båtens vikt vara minimal; i ALLA lägen!!
            Och än viktigare; all vikt ska vara centrerad runt TP!!
            Sen sa jag inte att det alltid är maxvikt som gäller (men oftast!). Finns säkert de klasser som har minvikt också!

  5. Author
    Peter Gustafsson Oct 20, 2015 Reply

    Vad jag menade var att man inte kan dra några slutsatser baserat de fakta/resultat som finns, eller det vi såg på vattnet i Båstad.

    Efter 28 race (ett hyfsat statistiskt underlag) kunde man inte se skillnad på tunga eller lätta besättningar, 3 eller 4 personer, tjejer eller killar, unga eller gamla. Fanns det en enda sak som var avgörande så var det att komma iväg i starten – och där spelar andra faktorer in.

    53% av race-segrarna ledde vid första märket (efter den korta halvinden). 75% av race-segrarna var topp 3 vid första bojen (frågan är om starten helt enkelt är för avgörande?)

    Därför skall man kanske inte dra för stora växlar på att Melges 24 vann just det sista racet :-)

    • Thomas Wiberg Oct 20, 2015 Reply

      Jag är övertygad om att Tomas med besättning vann för att Dom seglade bäst! Att jag gjorde ett litet utvik om besättningsstorlek och vana vid en typ av båt förringar absolut inte deras insats och var heller inte menat så!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.