Yacht Racing Forum 2016

Yacht Racing forum är en årlig konferens som handlar om den affärsmässiga sidan av vår sport. Jag har varit med de senaste fyra och det är ett bra sätt att ta tempen på vår sport.

Nedan försöker jag sammanfatta det viktigaste – men här är mina stora spaningar;

– Aldrig har vår sport förändrat så snabbt. För några år sedan trodde vi inte att America’s Cup-båtar kunde flyga eller att man skulle solokappsegla runt jorden i 100-fotskattor. Eller att VO65, IMOCA och AC skulle vara helt eller delvis entyp.

– Det finns massor av positiva saker i vår sport; fulla seglarskolor, event som slår rekord, nöjda sponsorer och värderingar som många andra sporter saknar. ”We’re in good shape”.

– Det finns en grym potential, både i nya länder som Kina men också genom att få fler tjejer in i sporten. Detta är den snabbast växande gruppen i USA, och fick vi bara med lika många tjejer som killar så skulle vi inte ha några problem med tillväxten. Dags att ta tag i detta.

– Vi är en komplex och heterogen sport, något som ofta lyfts fram som svagheter. Men vi kanske skall göra det till styrkor i stället. Utan komplexiteten skulle det vara en tråkig sport. Och om alla seglade Laser skulle många tröttna.

– Tittar man på de 8-10 största aktörerna i sporten; ISAF, VOR, IMOCA, AC, flerskrovsseglarna, M32 och andra, så skulle man kunna samarbeta på sjukt coola sätt. Lite sådana idéer sist i artikeln.

Opening keynote speech – Ian Walker

ianwalker

Inledningsvis pratade Ian Walker om sin syn på sporten.

Så klart handlade mycket om Volvo Ocean Race, där man faktiskt hade lyckats kapa kostnaderna ganska rejält Abu Dhabi landade på halva kostnaden jämfört med Groupama, som vann upplagan innan.

Dessutom kom VOR nyligen med sin Race Report som visade mycket positiva siffror. Några exempel nedan.

vorracereport

Baksidan med entyp, och AIS, var att man seglade in grupp, och det var extremt nervöst att lämna fleeten. Här var skvallret att VO65 gäller för nästa race (det kan byggas 2-3 nya båtar) men sedan var det dags för byte. Möjliga vägar är flerskrov eller en variant av IMOCA.

Ian pratade också om sportens utmaningar. Ungdomsseglingen är starkare än någonsin i England, men han ser att för hård coaching och skenande kostnader driver bort många. Skall vi behålla kidsen så måste vi se till att det är kul och att kostnaderna hålls nere.

Ett annat huvudtema var miljön. På samma sätt som Peter Blake och Ellen McArthur så kände Ian efter några varv runt globen att vi måste göra mer för miljön. Det kan inte vara vettigt att man tar med sig 100-tals PET-flaskor ombord på en båt som har vattentankar.

yrf15-auience

Plenary session – The present and future of yacht racing

Jean-Baptiste Durier, Directeur, Tour de France à la Voile
Andy Tourrell, Event Director, Extreme Sailing Series
Luca Rizzotti, The Foiling Week
Steve Clark, President, C-Class

En av de absolut roligaste panelerna. Och personer som får saker att hända. Från Steve Clark som sett allt (som vi tycker är nytt) i C-class för länge sedan till Luca Rizzotti som på nolltid har gjort The Foiling Week till en global festival (man kör både i Garda och i Newport under 2016) och maktfaktor i sporten:

What are the latest trends in social media, and how should sailing events develop their multimedia strategy?

Philippe Guigné, CEO, Virtual Skipper
James Abraham, Head of Digital Strategy, Sunset & Vine
Christopher Barron, PR Newswire
Rob Kothe, Managing Editor, Sail-World

Panelen om Sociala Medier var riktigt kass. Blandade spekulationer om vilka man når på Facebook och att man måste haka på nya saker som Periscope. Synd, men arrangören måste sätta agendan bättre och lägga ribban högre.

Både Volvo Ocean Race och The Foiling Week är bra case, så det hade varit bättre om de fick presenterat sina erfarenheter.

Media in the sailing world, by Gary Jobson

Sedan var det dags för Gary Jobson, som ju är höjdare på ISAF numera. Många roliga skrönor från hans äventyr både som seglare ock expertkommentator i Amareica’s Cup.

Det är uppenbart att ISAF har problem att hitta sin roll i en kommersiell värld. Man är inte särskilt relevanta för de stora eventen, och Sailing World Cup har inte riktigt gått hem, vare sig bland seglarna, media eller sponsorer.

Nu lanserade man en TV-kanal tillsammans med Sunset+Vine och Matthew Shehan från Yachting World. Detta är gamla CNN Mainsail som uppstår i nytt format. Frågan är om detta kommer att vara till gagn för seglarna eller gå att sälja till sponsorer. Men så klart måste man prova olika sätt att skapa nytta i ett nytt landskap.

Is television the holy grail for the sport of sailing

Sarsfield Brolly, Head of Distribution, Sunset + Vine
Gary Jobson, TV commentator and author, Vice President ISAF
Matthew Sheahan, Head of Performance Sailing, Sunset + Vine
Sam Usher, Red Handed TV

Tyvärr en obalansed panel där alla hade ett egenintresse av att pusha TV, live eller paketerad som 26-minuterssammanfattningar. Det hade varit bättre med några större event som pratade nyttan av att lägga miljoner på TV-produktion och distribution.

Knut Frostad, departing CEO, Volvo Ocean Race

Första anförandet dag 2 brukar alltid vara en höjdare. Bäst hittills var Ken Read i Göteborg för två år sedan. Och den här gången var det Knut Frostad, som i februari slutar som VD på Volvo Ocean Race. Det gjorde att han kunde ta ut svängarna och vara lite reflekterande.

Bland annat pratade han om några av sina största misstag. Att titta för mycket på andra sporter var ett. Is sailing cool enough? Alla har sina utmaningar, oavsett om det är F1, fotboll eller något annat. Paris-Dakkar var det närmaste han hade hittat – men de har en förlegad syn på miljö, tjejer och en del annat.

Och man behöver inte vara orolig för att segling är svårt att förstå. Det är kanske så att det är komplexiteten som gör segling unikt, så låt oss använda dessa värden i stället för att försöka arbeta bort dem.

Sailing is cool because the mind game – not because it looks cool.

Knut drog en parallell till Magnus Carlsen som är världsmästare i schack. Trots att det är nördigt så det räcker så är han största idrottsmannen i Norge och frontfigur för G-Star RAW…

Inom Volvo Ocean Race så har man ju provat allt möjligt när det gäller media. Lärdomarna är många och man måste förstå vad olika intressenter vill ha. Man kunde inte räkna hem live-sändningar av in-portrace och mycket av satsningarna på sociala medier kostade mer än de smakade. Inget är gratis – och allt måste generera värde.

Ett område där segling verkligen är oslagbart är för att ta med gäster eller kunder. Under VOR stannar en gäst till ett team i snitt 48 timmar, av dessa är 3-4 timmar segling, resten är business. Det är också lätt att se paralleller mellan segling och business.

Ett bra exempel är ju Berg Propulsion som räknade hem satsningen på kort tid:

Effective and concrete recipes for the organisation of sustainable sailing events

Julianna Barbieri, Manuka Sports Event Management. 11th Hour Racing.
Violaine Magaud, LCA Sustainability Consultant – Expert in Sport and Events – Quantis International
Jérémie Lagarrigue, Project Manager, Hydros
Susie Tomson, sustainability manager, Ben Ainslie Racing

Intressanta case kring hur man kan jobba med miljöfrågor kring projekt och event. Att Ben Ainslie har en Sustainability Manager lägger väl ribban. De som var duktiga jobbade med Life-cycle Assesment, men man kommer långt på sunt förnuft.

Konstigt att vi inte ser detta mer i Skandinavien? Dags att ta tag i det! När får vi se ett Stena Match Cup utan PET-flaskor? Eller ett ÅF Offshore Race med ISO-certifiering?

Rick Tomlinson – Yacht Racing photography: a profession at risk

Rick är kanske den fotograf som jag beundrar allra mest. Kanske för att han har tagit de mest ikoniska bilderna från Whitbread och Volvo Ocean Race. Det var ett nöje att få prata med honom på minglet på Société Nautique de Genève (han har kvar sin IF-båt) och sedan höra honom diskutera fotografens nya roll.

Hans tips till arrangörer:

– Hire an experienced photograper
– Have a big RIB
– Not to many photographers in each boat (not the photo club)
– Have a good heli-pilots that know photography
– Take accreditation seriously
– Tell race management to keep clear
– Don’t ask for rights you don’t need
– Offer foul-weather gear
– Involve photographers early in the project (to mak it visible)

Mycket välförtjänt vann han också folkets pris för Yacht Racing Image of the year med den här maffiga bilden på Brunel:

yrf15-tomlinson

François Gabart, Vendée Globe 2012-13 winner, skipper, Macif

Gabart är ju lite av en rock-star även i dessa kretsar, med ett grymt track record.

yrf15-gabart

Han pratade framförallt om Collectif Ultime, den samling 100-fotstrimaraner som skall köra solorace runt jorden 2019: Sodebo, Banque Populaire, MACIF och Actual. Extremt enkla klassregler och en löpande diskussion om vad man vill ändra.

François tror också att man kan få de här monstren att foila…

What is the future for the top end of the sport

Knut Frostad, CEO, Volvo Ocean Race (2007 – 15)
Mark Turner, Executive Chairman – OC Sport
François Gabart, skipper of the Ultime trimaran Macif
Ian Walker, winner Volvo Ocean Race 2014-15
Alastair Fox, Head of Events, ISAF
Håkan Svensson, CEO of Aston Harald AB, owner, World Match Racing Tour

Här var alla ganska positiva, men det var när Mark Turner fick micken som det började slå gnistor. Vad sägs om hans konkreta förslag.

A. Gör OS till ett showcase för vår sport. Och riktigt spännande. Varför inte köra en klass för team på 4-5 pers i flerskrovsbåtar (jag tänkte direkt på Youth America’s Cup som ju lätt hade blivit en av de coolaste grenarna i hela OS). Och ett tre-dagars offshoreevent som man följer med modern teknologi (solosegling i Figaros).

B. Öppna upp Sailing World Cup för andra klasser (varför inte sam-arrangera med Extreme Sailing Series eller Matchracing-touren).

C. Använd 100-fots Ultime-trimaraner som en plattform för alla de stora eventen: Volvo Ocean Race, Vende Globe och annat. Gör en 4-års cirkus som sponsorerna kan jobba långsiktigt i. Tänk 10 Superteams i en Superklass.

D. Se till att få in tjejerna. Kvotera in dem i klasser. I mixade team. Detta är den enskilt största möjligheten för vår sport, men det har hänt myvket lite sedan Mark jobbade med Ellen McArthur 2000.

E. Utveckla seglingen i nya regioner är enklare än i “den gamla världen”.

Några av dessa saker låter ju helt sjuka, men de människor som satt på scenen skulle faktiskt kunna åstadkomma allt detta om man ville.

Changing Perspectives at the Yacht Racing Forum

The sports’ key actors spent two days in Geneva, Switzerland, debating the future fo the sport, sharing best practice and making business.

Geneva, December 10, 2015 – The overwhelming feeling as people came away from the Yacht Racing Forum in Geneva earlier this week is that such a gathering is vital for driving the sport of sailing forwards.

One of the most respected thinkers and commercially-driven entrepreneurs in the sailing world, OC Sport’s Mark Turner commented: “Any sport that doesn’t have at least one occasion each year to debate issues as openly as possible, just isn’t serious. Sailing is a sport that requires a lot of dollars to make it function. The Forum is a good place to look at those issues.”

Turner also wanted to see closer co-operation with the International Sailing Federation, or World Sailing as the sport’s governing body has now become known after World Sailing vice-president Gary Jobson made the formal announcement during the Geneva gathering. Turner said: “There should be more integration with the ISAF Annual Conference. But rather than forcing them together, it would be a sign of progress when people realise that it makes sense for them to be together.”

The soon-to-depart CEO of the Volvo Ocean Race, Knut Frostad, agreed with Turner on the need for the Yacht Racing Forum. “I think the most valuable aspect of the Forum is to inspire each other,” said Frostad, who leaves the Volvo Ocean Race to spend more time with his family next February. “Sailing lost way too much confidence over the years, and we need to get that confidence back. The America’s Cup went down the drain for a while, and we had a bit of an identity crisis. I saw more and more sailing events bashing each other, rather than supporting each other. We need to be more confident. Do we want to try to be like everyone else, or have faith that sailing is the coolest thing on the planet? This is a great Forum to share ideas and build confidence.”

This year’s Forum attracted a very good turnout:

– 280 delegates
– 41 media representatives
– 20 partners / exhibitors
– 11 media partners from all over the world

Frostad hopes to see the Forum grow much bigger in the coming years. “There should be a thousand people here,” he said. “I can’t understand why every professional sailing team isn’t here, why every professional organisation isn’t here, sharing ideas about how to move forwards.”

Winning skipper of the Volvo Ocean Race, Ian Walker, shared his passion for every level of the sport, and believed that in some developed nations, kids are being so overcoached to the point where they want to leave the sport in their late teens, never to return. This view struck a chord with C-Class Catamaran president, Steve Clark, and editor of Seahorse International magazine, Andrew Hurst. “We are absurdly overcoaching young sailors,” said Hurst. “We have very few Optimist champions who have gone on to win silverware [at senior level]. We need to inspire youngsters to look at sailing as a sport for life.”

‘A sport for life’ is one of the themes behind ISAF’s rebranding to World Sailing, which Gary Jobson said was part of a move to make ISAF more relevant to all aspects of the sport. It has been a time of big change for the Federation, with the recent departure of Peter Sowrey after just five months as the first ever CEO of ISAF. “Peter Sowrey’s departure was a mutual decision,” said Jobson. “It was not a good fit from either perspective. He’s a good guy, a turnaround kind of guy. ISAF has a lot of diplomacy involved in it, and it just wasn’t going to work out. Our recruitment process wasn’t quite right. The question now is, do we want the CEO type person, or go back to a general secretary/ executive director? I do think that those of us on the Executive can do it better next time, because clearly we didn’t do the process correctly.”

Alastair Fox, head of Events at ISAF/World Sailing, said there were many reasons to be excited about the potential of Rio 2016 to showcase sailing to the world, whilst acknowledging the ongoing challenges of the venue, not least the widely reported problems of water pollution and the risk to the health of the athletes. The Federation, he said, had responded to the International Olympic Committee’s strong desire to see greater representation from emerging nations with a new continent-based qualification process for the Games. “Athletes from emerging nations have the opportunity to qualify in all 10 events at the Olympics. Through the new qualifying structure for the Olympics, we’re hoping that we can inspire areas of the world, and nations who thought the Olympics was too far from them, to believe that it is now a realistic goal.”

Emerging nations was a strong topic for discussion, with China’s growing enthusiasm for sailing explained by Dr Lingling Liu, managing director of Guo Chan Racing Management. Mark Turner also called for the sport to continue to look east for opportunities to really grow the sport exponentially.

Bringing more women into the sport was another hot topic, and the Forum welcomed the observations of Gabriella Ekelund, vice-president at SCA, the Swedish consumer brand that supported Sam Davies and her female team in the Volvo Ocean Race. “We believe we have inspired and motivated the whole world around sailing and female sailors, and it was a great connect for us as a brand,” said Ekelund. “But it requires a lot of effort from an organisation to do it as successfully as we believe we did. That all gets factored into why we decided not to do a second Volvo Ocean Race. We believe we have advanced the thoughts around the idea of women in offshore sailing, and now it’s up to someone else to take that forward.”

The Forum also explored the areas of the sport that are thriving at other tiers below the Grand Prix level, such as Oakcliff Sailing Center near New York, headed up by another female role model, former America’s Cup sailor Dawn Riley. Further down the east coast of the USA, Charleston Race Week has exploded from a hundred to more than 300 entries in the space of a few years, and event president Randy Draftz and his team always ask their customers what they could do better next year. A simple process of surveying your customers and striving to get ever closer to the perfect regatta experience. Simple advice, but very effective.

Day one of the Forum had three strands, with separate rooms discussing Business & Marketing, Design & Technology, and Risk Management & Safety. Seahorse contributing editor Dobbs Davis has chaired the Design Symposium for many years, and was proud of the knowledge and passion that shines through at this Symposium. Davis also noted just how much things have changed in a few short but exciting years. “Three years ago at this Forum, when it was in Gothenburg, we had Manolo Ruiz de Elvira from Oracle Team USA and Juan Kouyoumdjian from Artemis Racing, debating whether or not AC72s would be foiling. Now we’re exploring whether it’s an acceptable technology for offshore sailing.”

Tom Touber from the Volvo Ocean Race sounded a more cautionary note from his position chairing the Risk Management sessions. “Volvo Cars have said in 2020 there will be no more fatal accidents in a Volvo car. Can we say the same for sailing? Recent developments have made boats so much faster in the last few years, the risks for people on board are very, very different. We don’t just have trained professional sailors on board, we have guests on board who haven’t had training. The industry has to address these issues.”

There was a strong feeling in the Forum that sailing with its myriad disciplines and events is a very fragmented sport. But over the course of the two days, some like Ian Walker were coming round to the idea that maybe we should celebrate the diversity in the sport. However, brand expert Richard Moore, CEO of Capitalize, argued the case for a clearer pathway from grassroots level up to the top echelons of the sport. “From a sports perspective, sailing is in great health, with the events, the platforms and communities you have created. But if you can market yourself collectively [as a sport], it will be easier to get your message across [to global brands].”

Bernard Schopfer, who took over the management of the Yacht Racing Forum for the first time this year, was delighted with the calibre of discussion and the proliferation of ideas that came out of Geneva. “Our intention is to further develop this event with a long term vision and to provide guarantees of sustainability to the event’s partners and the yacht racing industry. Thank you to all our speakers who brought such insight and passion to the Yacht Racing Forum this year, and we look forward to even more lively discussions in another 12 months from now.”

17 Comments

  1. Anders Dec 11, 2015 Reply

    “Ett bra exempel är ju Berg Propulsion som räknade hem satsningen på kort tid:”

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 11, 2015 Reply

      Om de kunder man inviterat till olika stop-overs lägger nya order på 100 MEUR så måste man ju säga att det är en bra “return on investment”. Att man dessutom flyttade varumärket och blev uppköpta ett år efter racet får väl anses vara en bonus i sammanhanget.

      Så klart är det inte för alla; men vi har en lång rad exempel på projekt där företag åstadkommer något utöver det vanliga genom att engagera sig i segling; Assa, EF, Ericsson, Intrum och SCA är väl några exempel. Eller Stena. Hade det varit dyrt i förhållande till vad det gav hade man inte lyckats locka nya intressenter – framför allt inte i Sverige där alla pratar med alla.

      • Olle Dec 12, 2015 Reply

        Förutsatt att det är nya kunder eller nya beställningar som till 100% är relaterade till just detta event och som inte vore möjliga att få på annat sätt?! Marknadsavdelningar har ofta en tendens att försvara sina excesser :-)
        been there, done that

        • Author
          Peter Gustafsson Dec 12, 2015 Reply

          Därför är det inte marknadsavdelingen som skall initiera/driva dessa initiativ, utan VD eller sälj. Ingenting får att motivera med fina logotyper längre, utan det måste ner till skarp business.

        • Markus Dec 13, 2015 Reply

          Hahha 100M pga ett event :) Jobbar själv i software svängen och vi försvarar också våra events/kampanjer på samma sätt. Oftast är det så att affären är där redan, den kommer att stängas, så ‘taggar’ man någon kampanj/event på denna affär, affären stängs av säljteamet och man kan konstatera att kampanjen/eventet drog in XYZ.

          • Author
            Peter Gustafsson Dec 13, 2015

            Jobbar du i “software svängen” så vet du också hur svårt det är att komma åt rätt beslutsfattare? Visst, massa snubbar på IT har säkert bra koll på det du kallar events/kampanjer, men en CEO eller CFO har viktigare saker för sig. Jag har suttit på båda sidor och vet hur svårt det är att vara relevant på lednings- eller styrelsenivå.

            Ponera att din konkurrent gör sin hemläxa och lyckas locka rätt personer till ett Volvo-stopp. De som du inte får access till hur mycket du än försöker.. Då äger han/hon deras agenda under 48 timmar och hinner diskutera deras verkliga utmaningar, skapa relationer med höjdare på andra kunder/referenser och flytta på spelplanen i affären. Dessutom har man etablerat en relation som skulle ta år att bygga upp på andra sätt.

            Gör din konkurrent detta rätt så är du chanslös.

            Och det handlar ju inte om extravaganser, utan att skapa en unik mötesplats och upplevelse. Det är sådant som alla värdesätter.

            Gör man sedan kalkylen på vunna affärer (som jag annars hade tappat), kortad ledtid (på 6 månader gjorde jag ett jobb som hade tagit 18 månader annars) och andra skarpa mätetal, så är det inte svårt att se hur en handfull stora affärer räcker för att räkna hem en satsning. Dessutom ser din konkurrent ut att satsa offensivt, samtidigt som du jobbar traditionellt. Det sänder också signaler till kunder och ägare…

            Det är så klart inte enkelt, och man måste veta exakt vad man vill uppnå, men vår sport funkar extremt bra för detta ändamål. Troligtvis bättre än någon annan sport. Från det lila lokala eventet hela vägen upp till Volvo Ocean Race.

  2. Olle Dec 13, 2015 Reply

    Jo, den självuppfyllande profetian är underskattad :-)

    Om det är så enkelt som det beskrivs är ju den självklara frågan; – Är alla andra dumma i huvudet?

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 13, 2015 Reply

      Det är inte enkelt. Vars sig för segling eller någon annan sport.

      Skillnaden är väl att Real Madrid (vars sponsorchef numera jobbar på VOR), NHL eller Ben Ainslie inte tvivlar på sina kommersiella värden medan många i vår sport inte tror att de finns (eller går att realisera). Trots många bevis på motsatsen.

      • Markus Dec 13, 2015 Reply

        Hmm, kunde inte svara på ditt långa svar Peter, så svarar här.

        Som Olle säger, det finns lite självuppfyllande profetia över detta MEN såklart finns det också ett värde. Absolut, kan inget annat säga ty även om jag bor i Stockholm så fixade jag två stycken kundevent i Göteborg kring segling i somras. Det är bra och trevligt sätt att mötas med kund. Summan är att vi idag har en bra relation med kunden, bättre än för ett år sedan men inte stod de där med pennan och signerade för att vi wine&dine dem kring segling.

        Anyway, var inte för avsikt att låga negativ, ty själv gillar jag allt kring segling i företagsvärlden och brukar även ta mitt eget team på seglingsteambuilding, utan det var snarare att dethär med att ‘räkna hem’ det är fantastiskt både i marknadsföringsvärlden som inom ‘business value’ engineering världen för övrigt. Det mesta går att bevisa med olika kalkyler om man vill.

        Jag skulle säga såhär att sommarsegling är bland de absolut trevligaste kundevent man kan ordna, oavsett om det blir affär eller inte så är det allmänt uppskattat av alla.

        • Author
          Peter Gustafsson Dec 13, 2015 Reply

          Min point är att man kan ta det vidare från “bra och trevligt”.

          När jag körde M32 Cup så hade en av sponsorerna en jätteviktig person i London som man inte ens fick ett möte med. Och man hade verkligen försökt. Dörren var stängd.

          Men med en unik möjlighet att få segla som gäst på en M32, så satta sig den här personen (som ju sagt att han inte hade tid) på ett plan, flög till Sverige, seglade i 15 minuter, tog ett möte över ett par öl i race village och flög hem samma dag.

          De affärer som kom efter denna kontakt kan vara värda 1.000 gånger mer än vad den här sponsorn lade på eventet. Och hade inte gått att få till på något annat enkelt sätt.

          Jag är den förste att kritisera uppblåsta mediavärden och floskler från marknadsavdelningen. Och vi måste bli mycket bättre på att få fram de verkliga effekterna av sponsring. Samtidigt har jag sett ett antal skarpa case som påminner om det ovan. Och när en VD för ett globalt bolag som omsätter €30 miljarder säger att han räknade hem en Volvosatsning på en enda kund så tror jag honom…

          • Anders Svensson Dec 14, 2015

            Det säger kanske mer om marginalerna i hans branch än hur lönsam en Volvosatsning är.

          • Per J Dec 14, 2015

            Hur kommer det sig att det är typ bara inbitna seglare som har förmågan att räkna hem denna typ av satsningar? EF med Bertil Hult. CarlHenrik först med Assa och sen med Ericsson, Jan H med Victory Challenge, Wallenbergarna med SEB, TT & Putin med Artemis, osv.

            Men var finns de som går in på rena affärsmässiga grunder, utan det egna brinnande intresset?

            Alltså, inget unikt med segelsporten. Svensk hästhoppning hade väl varit intet utan Perssons (HM), dressyren varit inget utan Antonia osv.

            Bra för sporterna att det finns eldsjälar med gott om stålar, eller mandat att investera andras. Men igen, det vore kul att se listan på de som gör affärsmässigt motiverade sponsorprojekt i områden där varken VD eller huvudägarna har egna intressen!

            Men såna har du Peter såklart koll på, eller hur!?

          • Author
            Peter Gustafsson Dec 14, 2015

            De bästa exemplen är ju de som varit länge i sporten, och hunnit byta ledning ett par gånger: Volvo, Audi & Rolex.

            I Frankrike, som ligger långt framme så har Banque Populaire, Macif & Groupama sponsrat segling i +15 år. Där är det också vanligt att regioner och städer är involverade i sporten. I England är Aberdeen Asset Management och Skandia bra exempel. Hugo Boss ett annat.

            I senaste VOR så är väl Donfeng och Abu Dhabi två bra exempel på satsningar från länder där inte segling är så vanligt. Och där jag vet att det är sålt till personer utan seglingsbakgrund. Bägge två kommer troligtvis att köra igen.

            Sedan är det ju lättare och roligare när hjärtat är med.

          • Author
            Peter Gustafsson Dec 14, 2015

            GVA är ju ett annat bra exempel :-)

  3. Olle Dec 14, 2015 Reply

    +1

  4. Anders Dec 15, 2015 Reply

    Ett annat bra exempel som är lite mer lokalt är Lennart Janssons projekt med Mobitex-båtarna under 90-talet.
    Med en relativt liten budget (ca 500.000 kr/år) så gav det många affärer tillbaka till Ericsson. Ett projekt som varken sportsligt eller medialt var speciellt stort utan det var möjligheten att få ut kunderna på en upplevelse och kunna prata affärer och bygga relationer i lugn och ro.

    Det som gav Ericcson Mobile Communications värde för pengarna var alla de hospitality seglingar som vi genomförde. Det var ofta som deras säljare kom tillbaka till oss och sa att de hade aldrig kunnat ta de affärerna utan seglingen som mötesplattform.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.