Lästips för navigatören

Januari är en bra tid på året för att uppdatera sig på navigation och olika program. Precis som med allt annat är det bra om man kan hålla igång även under lågsäsong.

Kör man Expedition så finns det numera ett bra supportforum. Man följer också Campbell Field på Twitter, då han brukar flagga för nyheterna (som hur man visar vind med “streamlines” ovan i stället för de vanliga flaggorna).

northu-webinar16

Vill man satsa lite mer tid och pengar så håller Peter Isler sex kurser på NorthU.

Förutom en grundkurs, Expedition 101, så körs det några lite mer specifika.

Picking up where the Expedition 101 Course leaves off, Peter Isler teaches these six live and recorded on-demand courses that offer an in depth look at Expedition’s features and modules:

00) Expedition v10 – What’s New!
11) Polars and Sail Chart
22) Weather and Routing
33) Buoy Racing & Starting Module
44) Instrument Tuning and Optimization
55) Expedition’s Race Schedules.

Ensemble-Forecasting-cover

Det finns också en del bra artiklar. Bland annat den här av Will Oxley om “enesmbles forecarsting”.

Här är en anna, också från Australien: “Using AIS and trackers when racing”.

Och en lite mer cruisingorienterad: “Google Earth navigation: how to sail off the chart with confidence using satellite imagery”.

Har ni npgra andra tips?

22 Comments

  1. Bosse F Jan 3, 2016 Reply

    Expedition verkar vara det som används av seriösa seglare.
    Vad krävs om man ska komma igång med Expedition? Kör med Garmin instrument.
    Har man någon meningsfull nytta av det utan ett 100% polardiagram?
    Att det är en hjälp när man seglar ÅF kan jag förstå men utöver det? Skärgårdssegling?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 3, 2016 Reply

      Jag tycker att vi har hjälp av det även i skärgården; dels för att i förhand planera vilka segel som skall upp på vilka bogar, men också för att veta var man är när det sker en transition i vädret. Vi kanske inte seglar annorlunda, men alla ombord är förberedda på vad som borde hända när och vilka olika scenarion vi kan se.

      Sedan tycker jag det är användbart att få veta TWA och annat efter rundning, eller när vi når TWA 110 så vi kan sätta ett visst segel. Och hur detta påverkas av ström och annat.

      Laylines har man ju alltid användning av.

      Så klart blir det bättre ju mer tid man lägger på polarer och sailcharts (som allt annat ombord), men för enklare routing och laylines så funkar ett polardiagram för en liknande båt.

      Jag tycker helt enkelt att vi fattar bättre beslut ju mer de baseras på fakta. Men det är mycket jobb att få instrumenten att stämma och sedan orka jobba med Expedition. Min absoluta rekommendation är att någon ombord (helst inte ägaren) skall ta på sig ett formellt navigationsansvar och sedan ta den uppgiften på allvar.

      Här är lite annat på samma ämne http://www.blur.se/tag/expedition/

  2. Bosse af Jan 4, 2016 Reply

    Jag har enklaste versionen av PredictWind, gratis. Finns Standard fär 299:-/ månad och Professional för 749:- / månad. Vilken av dessa versioner tar hänsyn till sjöbris och landeffekter? Den jag har gör det inte.

    • Anders B Jan 4, 2016 Reply

      Märkliga siffror. Jag betalar ca 80 SEK/kvartal för Std (jag tror dina priser är per år). Då får jag 1 km upplösning där kustlinjerna med höjdförhållanden är inlästa, faktiskt på ganska många sträckor där jag seglar. Den lokala 1 km prognosen ger prognos 24 h framåt, i basversionen finns bara 7 dagarsprognosen med 8 km upplösning.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 5, 2016 Reply

      Egentligen skall en meteorolog svara på detta, och så klart beror det på var du vill snappa upp sjöbrisen någonstans. Jag upplever att YR och andra med 10 km fångar upp sjöbris längs en kust, men vill man finlira så skall man nog <5 km och välja någon som tagit sitt jobb på allvar.

      Det finns en del intressant att läsa just om sjöbris, beräkningar och upplösning.

      • Bosse F Jan 5, 2016 Reply

        Jag tror du är rätt man att svara på detta. Du har ju använt och puffat för Expedition länge. I en värld där alla instrument är kalibrerade, polardiagrammet stämmer med den seglkonfiguration båten har och väderunderlaget stämmer till 100% så är det ju klockrent. Bara att lägga ut en rutt och kolla på datorn hur man ska segla, gippa eller byta segel.
        Verkar kanske gnällig men min erfarenhet från PWind, kör basic, billigaste varianten är att den inte tar hänsyn till sjöbris och landeffekter. Inte ens vindar kring Gotland. De vindriktningar och styrkor som presenteras är ungefär som Smhi, YR, mfl. Lyssnar man på vädret så brukar det dock vara ett tillägg om “sjöbris framåt dagen”.
        Sista benet på Seapilot 2015, mellan Oskarshamn och Oxelösund valde några båtar att gå nära land. De tvärstannade. Framåt natten ökade vinden nära land och de gick som tåget. Ingenting om detta kunde förutses via PWind.
        Finns det då något mer sofistikerat program än PWind?
        Eller om man uttrycker det på ett annat sätt ” har någon tagit sitt jobb på allvar”?

        • Pelle Lindell Jan 5, 2016 Reply

          Bosse, inte ens i ideal värld funkar det på det viset. Expedition (eller andra liknade programvaror) är kraftfulla men är bara ett stöd och de blir inte bättre än användaren. Vill man få en inblick hur det funkar kan jag varmt rekommendera Will Oxley’s e-bok: http://www.amazon.com/dp/B00JASD2AI De hundralappar den kostar är väl investerade pengar vare sig man tänker köpa expedition eller inte.

          • Bosse F Jan 5, 2016

            Inget svar på min fråga:-)
            Finns det bättre verktyg än PWind som visar så viktig information som, sjöbris, landbris, landeffekter? Mer än övergripande väder….?

          • Pelle Lindell Jan 5, 2016

            Gratisversionen av predictwind är ju inte samma som proffsversionen eller squid-sailings racingabbonemang. Här som på så många andra områden får man vad man betalar för men SMHI’s gratisgribbar med 11 och 5 km upplösning är inte så dåliga heller, klart bättre än predictwinds billighetserbjudande med 50 km upplösning Vädermodeller med 50 km upplösning kan aldrig fånga vad som händer nära kusten utan då fodras något bättre men som sagt ett par hundralappar och ett antal timmar med Will Oxley utmärkta bok ger en bra introduktion runt detta och mycket annat.

            Sen får man också förhålla sig till KSR41(c) och tolkningsfall 120.

      • Nils MK Jan 6, 2016 Reply

        Ang sjøbris i værmodeller, så bør man helst ha en ikke-hydrostatisk modell med tilstrekkelig oppløsning. MET i Norge og SMHI i Sverige kjører en slik modell sammen på en oppløsning på 2.5km, og den oppløser sjøbrisen. Om den blir 100% korrekt er jo selvfølgelig en annen sak… Dere kan se varslene her: http://www.yr.no/kart (mulig SMHI har tilsvarende løsning for å vise varsler?). På MET pleier vi å gjøre tilgjengelige varsler som GRIB-filer til noen regattaer som f.eks Skagen Race og Færdern. Det finnes dessverre ikke noen god løsning for nedlasting av GRIB-filer fra modellen hos oss (vet ikke hva SMHI har..), men for den teknisk avanserte bruker, finnes rådataene som NetCDF-filer her: http://thredds.met.no/thredds/catalog/arome25/catalog.html?dataset=arome25/arome_metcoop_default2_5km_latest.nc (de finnes software for å gjøre om dette til GRIB..).

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 6, 2016 Reply

          Tack Nils, har du några exempel på software för att konvertera? Det jag hittar direkt verkar innebära en del egen programmering/scriptning.

          SMHI har en testverksamhet med lite högre upplösning här: http://www.weatherpal.se/grib.
          Vad tror du om dem?

          • Nils MK Jan 6, 2016

            Blir nok fort litt hacking for å få konvertert dataene ja… Vi kommer til å oppdatere grib-filene som ligger på yr om ikke lenge, men tvilsomt at vi kommer til å dekke svenske farvann noe mer enn evt vestkysten…

            Grib-filene fra SMHI ser bra ut! “Arome – resolution 2.5 km” er modellen som kjøres felles mellom SMHI og MET, så det bør være de samme varslene man får der uavhengig av leverandør. Modellen kjøres helt frem til +66h, men antar at de har kutta på 48/36h pga filstørrelsen. Tror ikke du finner så mye bedre varsler noen andre steder ;)

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 6, 2016

            Tack för feedback. Jag tycker att yr har lyckats ligga i framkant när det gäller att presentera och popularisera väder. Keep up the good work.

            Jag tror många uppskattar om ni fortsatt har med väskusten. Inte minst för att det är här alla Normänn är på sommaren :-)

        • Bosse F Jan 6, 2016 Reply

          Tack Nils! Om jag fattat rätt så får man med en upplösning på 2,5 km acceptabel info om sjöbris etc. Pwind pro har 1 km i upplösning vilket borde ge bra analyser. I Pro versionen verkar man även kunna använda sina egna polarer och få ut rutter. Blir nog en månad med Pro till våren.

  3. Anders B Jan 4, 2016 Reply

    Predict Wind finns i 4 nivåer: Free/Basic/Standard/Professional. Jag har Basic för $9/kvartal. Innebär detaljerad prognos ner till 1 km upplösning. I kommentaren ovan angav jag det priset för Standard, vilket alltså är fel. Basic innehåller dom prognoser jag behöver, Standard dessutom weather routing och enkel departure planning, Professional innehåller mer detaljerad Weather routing och Departure planning inklusive tidvatten. För mina behov som är kustnära segling och så korta sträckor att jag klarar weather routing i huvet är Basic OK!
    http://www.predictwind.com/features-packages-and-pricing/

  4. Author
    Peter Gustafsson Jan 5, 2016 Reply

    Det handlar inte om att köpa sig ett svar, utan om att investera den tid som behövs. På Fastnet kanske vi la +100 mantimmar fördelat på tre man för att analysera väder

    Segling är en djävla sport. Ju mer tid man lägger på nåt – ju mer inser man att man har massor kvar :-)

    Precis som man inte kan ställa sig frågan vilken segelduk eller häckstagsspänning som ger bäst höjd, eller vilken gennakertyp som ger bäst VMG, så måste man tränga in i det ämnet lite mer för att man skall ha nytta av det.

    Det räcker inte med en GRIB-fil eller en vädermodell, man behöver jobba med vädret innan racet för att se vilken modell som ligger närmast verkligheten och snappar upp sjöbrisen bäst (det kan mycket väl vara två olika som man får kombinera). Till sist behöver man tolka den input man får som ju inte är någon sanning (utan bara en av många inputs som man har).

    Detta kan låta omständigt, men en bra väderanalys slår vilken perfekt kölprofil eller kolfibermast som helst. Vi kan lägga massor av timmar på meck som ger ett par hundra meter, men ett prickat skift ger distansminuter. Folk pratar om att byta master och kölar för att prestera på mästerskap – men när man frågar om de har kontakt med en meteorolog så tittar de bara konstigt.

    För att segla ÅF skulle jag utvärdera Predict Winds (eller Squid CEP) högupplösta modeller tillsammans med SMHI Hirlam 5 km & Arome 2.5 km som finns här http://www.weatherpal.se/grib.

    Detta i kombination med SMHIs race-väder och några olika övergripande modeller borde fånga upp det mesta.

  5. Jocke B Jan 5, 2016 Reply

    Tycker själv att det är ganska konstig regel men under ÅF får man väl inte “köpa” GRIB filer?
    (men övrig utrustning o segel finns det inga begränsningar för..)

    • Erik Barkefors Jan 6, 2016 Reply

      Före start får du köpa all väderinfo men inte under seglingen…

  6. UZ Jan 5, 2016 Reply

    Jag kan rekommendera 3 appar Weather4D tillsamens med iPolar & ISailor så har du en lågbudgetvariant av Expedition.

    Med väder från Weather4D tillsamen med iSailor får du upp rotingen i iSailor.

  7. Jonas Falk Jan 7, 2016 Reply

    Numera kan man ju få in gribfiler, inkl smhi, i Seapilot. Funkar kanon! Jag tycker smhi (weatherpal hirlam och arome) stämmer rätt bra.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.