Skip to content

27 Comments

  1. Gert Fasting
    Jan 6, 2016 @ 22:38

    Allegro 33. Nä,jag skiter nog i det. Låter dödstråkigt!

    Reply

  2. Rasmus
    Jan 7, 2016 @ 09:00

    Kaskelot

    Reply

    • Dan
      Jan 7, 2016 @ 10:37

      Första jag tänkte på också eftersom den har ca 1,18 i SRS, men tror den har fenköl som inte var tillåtet?!

      Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 8, 2016 @ 20:25

      Kaskeloten har inte lång köl… Det är annars en båt som seglar betydligt bättre än de andra.

      Reply

  3. Tomas N
    Jan 7, 2016 @ 16:40

    L 32. Flera sådana har använts till långsegling.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 7, 2016 @ 17:29

      Eller OE32 som också är en fin båt.

      Fast helst hade man ju velat hitta en lite snabbare 36-fotare, fast nästan alla som jag kan komma på har delat lateralplan.

      Reply

      • Jan-E
        Jan 7, 2016 @ 18:19

        Fantasi 37 kanske?

        Reply

  4. Lars
    Jan 7, 2016 @ 17:26

    Varför inte en if båt

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 7, 2016 @ 17:27

      Så länge du kan få den att bli 32 fot och väga minst 6,200 kg :-)

      Reply

      • Dan
        Jan 7, 2016 @ 18:25

        Marieholm 32:a isåfall.. rena räsern..

        Reply

  5. Bosse F
    Jan 7, 2016 @ 17:33

    Vad lockar att sitta ensam i en båt nästan ett år? Ingen sexig tant, bara sextant….

    Reply

  6. T
    Jan 7, 2016 @ 18:44

    Freedom 35. Den äldre varianten av Gary Hoyt, med dubbla ostagade master i kolfiber (!) och wishbonebommar..
    The Obvious Choice…

    Reply

    • srsseglaren
      Jan 7, 2016 @ 19:01

      Bra där :-)
      Var kommer gränsen gå för optimering ?
      Svårast blir designvikten min 6200 kg, som vi vet blir byggda båtar ofta tyngre än vad som beräknats.
      Även om båten klarar designvikt så är frågan vad som blir tillåtet i optimering högre mast centrering av vikt större segelytor än vad som ursprungligen designats, avkortning av skrov ?

      Om det är ok att öka segelytan borde högre mast lättare mast vara ok ? var kommer gränsen för optimering att gå ?

      Sveakryssaren för lätt.
      Gillar freedom 35 också för lätt, mycket snabb om det blir mycket öppna bogar:
      http://www.yachtsnet.co.uk/boats/g17106/g17106.htm
      Eller en Wharram catamaran även den för lätt, där utgör skroven kölen.

      Reply

  7. Jørgen
    Jan 7, 2016 @ 20:57

    Hva med Bacchant (Knut Reimers)? 10,85m og 6,4 tonn.

    Reply

  8. Dan
    Jan 7, 2016 @ 22:28

    Såg inte filmen förrän nu, tycker grundtanken är bra och om det får någons drömmar att gå i uppfyllelse är det väl kanonbra oavsett att båten är omodern. Tycker dock att de varit för snäva gällande båtkriterierna, det begränsar förmodligen deltagarantalet. Men…självklart har hjärnorna bakom detta redan funderat och gjort tagit ett korrekt beslut.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 7, 2016 @ 22:30

      Listan på 25 båtar verkar ju vara full i alla fall + några på väntelista :-)

      http://mcintyreadventure.com/goldengloberace/2018-ggr-entrants-conference/

      Reply

      • T
        Jan 7, 2016 @ 22:48

        Vad jag kan se är det 25 anmälda seglare, inte 25 anmälda båtar. Bara ett fåtal vet vad dom ska segla med för båt…
        Så dom får läsa här på Blur, vilka båtar som kan tänks vara lämpliga eller, givetvis, olämpliga… ;)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 7, 2016 @ 22:51

          Och de verkar inte ha något respitsystem heller. Kanske ligger det någonting i att båttyper/handikappsystem inte är det allra viktigaste i vår sport.

          Är det så att folk ger sig ut på havet bara för den personliga utmaningen?

          ;-)

          Reply

          • Peter
            Jan 8, 2016 @ 09:31

            det beror på… finns ju manga olika åsikter om det ena och det andra och då är det ju fantastiskt att vår sport kan erbjuda något för manga olika smak.

  9. Jan-E
    Jan 8, 2016 @ 05:58

    Snabbseglare, långseglare, längeseglare, var är kappseglingarna för oss med båtar som har ett SRS under 1.0?

    Reply

  10. Dan
    Jan 8, 2016 @ 07:43

    Din båt fungerar på de flesta seglingar, till och med som långseglare :-)

    http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2003/11/04/fran-angelholm-till-puerto-rico/

    Reply

    • Jan-E
      Jan 10, 2016 @ 08:35

      Ha läst om Gudmundsson tidigare. En prestation får medges. Små båtar små problem brukar det ju heta. Ska till Lofoten med min i sommar.

      Reply

      • Dan
        Jan 10, 2016 @ 13:03

        Riktigt spännande projekt, perfekt att ha en trailerbar segelbåt för dessa ändamål. Hoppas du får tid att stanna ett tag och få,några dagar med bra väder, kan vara riktigt dimmigt där uppe.

        Gudmundsson är en båt tok han också och har alltid minst ett par-tre båtar i sin ägo. Han är dessutom en riktigt skicklig kappseglare.

        Reply

  11. Bengt
    Jan 8, 2016 @ 08:06

    Bacchant (-:

    Reply

  12. Anders Dahlsjö
    Jan 8, 2016 @ 12:33

    Vindö 50 ketch, borde klassa in. Min vän köpte en Rasmus 35 men då är det lite mer stil på Vindön. Kul idé hur “lång” tid tar ett sådant varv tro? Lite mer än 45 dygn troligtvis :-)

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Dec 12, 2017 @ 23:43

    Nu börjar det utkristallisera sig vilka båtar folk har valt. Start 1:a juli.

    Kul med en norsk OE32.

    Baba 35
    Babe 35 (Bob Perry)
    Benello Gaia 36
    Biscay 36 x 3
    Endurance 35 x 3
    Lello 34 x 2
    Nicholson 32 Mk XI
    OE 32
    Rustler 36 x 7
    Tradewind 35 x 2
    + 1 hemmabygge

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.