Motorbroms?

Det finns ju många sätt att få en båt att gå långsamt. Och det finns ju lite olika sätt att montera en bogpropeller.

Och för oss som inte står ut med att det är dammkorn i bottenfärgen på främre tredjedelen av skrovet, så verkar det lite jobbigt att ha en mackapär som effektivt förstör allt flöde under båten.

Jag förstår hur ägaren till den här 34-fotaren har prioriterat.

Men jag är ändå lite nyfiken på hur stor påverkan det har på farten?

bogpropeller2

17 Comments

  1. Dan Feb 3, 2016 Reply

    Efter ingående och ytterst avancerade kalkyleringar har jag kommit fram till en generell fartreducering i storleksordningen 0,6 knop. Jag är 100% halvsäker på att jag räknat rätt!

  2. Pelle Lindell Feb 3, 2016 Reply

    Det var ju inget hydrodynamiskt underverk men skall det kosta 10% i fart så skall den där prylen öka båtens motstånd med ca. 30% och riktigt så illa är det nog inte. Jag gissar på halva effkten vilket är illa nog …..brrrrrr.

    • Swe 31 Feb 10, 2016 Reply

      I sammanhanget intressant referensvärde är att en optimalt designad bogpropptunnel på ett fartyg beräknas öka framdrivningsmotståndet med 3% (Lars Larsson, ISYD föreläsning på GIH 2016-02-09).

  3. Anders B Feb 3, 2016 Reply

    Om man inte drar sig för att montera ett sånt här spektakel så är nog det mesta dåligt optimerat på den här båten. Med en stor del av botten täckt av havstulpaner kom jag upp i 4 knop med Expressen mot normala 6 knop. Skulle inte vilja kryssa med den här båten! Men vid gång rakt fram kanske det inte märks så mycket.

  4. Carl Peter Carlsson Feb 3, 2016 Reply

    Ja, skarven mot skrovet borde spacklas för att minska motståndet. :-)

  5. Dan Feb 3, 2016 Reply

    Ser i mätbrevet att det finns en KSR 52 avvikelse och att bogpropellern är vridbar 90 grader samt har en effekt på 56 kW ..

    • Mackan Feb 4, 2016 Reply

      Haha! :)

  6. Anders Feb 4, 2016 Reply

    Borde inte båten kryssa bättre, baserat på principen ifrån Wild Oats XI “för-svärd”?

    • Carl Fjällman Feb 4, 2016 Reply

      Snabba slag blir det om man använder vispen :)

  7. Hans Helgesson Feb 4, 2016 Reply

    Mer att betrakta som en hamnbogserare, de har “thrusters” för sin framdrivning….

  8. Medströms Feb 4, 2016 Reply

    Är du alldeles säker att den sitter på en segelbåt? Kan det vara en motorbåt med mast måhända?
    Högt & fort /// Patrik

  9. Hans Helgesson Feb 4, 2016 Reply

    Ser ut som en Hanse på skrov-stripen…
    Synd att förstöra en helt OK crusing-båt på det sättet.
    Swingthruster hade varit OK, men den här “lösningen” är ju sorglig eller komisk om man är lagd åt det hållet.

    • Henrik Feb 6, 2016 Reply

      Hanse har rakare stäv.

      • Hans Helgesson Feb 6, 2016 Reply

        Nja, den gamla generationen Hanse vars modellnummer slutade på en etta hade ganska mycket lutning.
        Min bror har en 371 och kolla på bilder – den har nog såpass mycket lutning

  10. srsseglaren Feb 4, 2016 Reply

    Efter som vi ändå är ute på lite motordrifting bifogas lite underhållning i vintermörket.
    Professional racegirl takes driving lesson prank:
    https://www.youtube.com/watch?v=kR9MU8v1Wng
    Sorry out off topic.

  11. Henrik Feb 6, 2016 Reply

    Denna typ av bogpropeller från Side-Power har blivit ganska populär. Har sett minst 5 båtar med denna lösning sommaren 2015. Utomlands desto fler.
    Dock hade jag valt annan lösning om jag nu behövde en bogpropeller.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.